weggevallen beeldlijnen (antieke laptop)

Een poosje geleden heb ik een als "defect" omschreven vintage laptop (HP Omnibook 425 uit 1993, zie specs) gekocht.

Nu blijkt dat alleen een aantal beeldlijnen zijn weggevallen.

Ik heb het laptopje uit elkaar gehaald.
De bevestigingsschroefjes zijn geroest en hadden hier & daar wat sporen op de print achtergelaten (deze heb ik weggepoetst).

De connector van het LCD naar het moederbord lijkt ik orde (geen zichtbare schade).

Als ik "hard" links in het midden van het LCD druk valt er nog een lijn weg maar verder zie ik niets veranderen.

Hebben jullie nog tips of moet ik deze maar gebruiken voor reserve onderdelen?

Zie hier voor de map met foto's (de printplaat heb met 2400 dpi ingescand).

kabels op de rand van t lcd scherm zelf zijn losgekomen, daar doe je weinig aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Nieuw LCD-paneeltje proberen te scoren. Zulk oud spul kan soms nog goedkoop ergens langskomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Als de bandkabel verlijmd is dan zou je de 'gameboy' truuk nog kunnen proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=l4PArFarm_k

Been there, done that, works :)
YMMV

Een vervangend exemplaar vinden zal ook niet meevallen, deze laptopjes worden überhaupt niet veel aangeboden.

Zelfs in de service manual onder het hoofdstuk: hardware repair - Display (v.a. blz.54) wordt niet beschreven hoe je de LCD uit zijn behuizing haalt.

Zal morgen eens kijken of dit te doen valt zonder schade aan te richten (oud plastic breekt erg snel).

maartenbakker

Golden Member

Het paneel hoeft niet uit hetzelfde merk en type laptop te komen. Je zou eens kunnen kijken welk merk en type het is en daarop zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met de nodige moeite is het gelukt om de behuizing rondom het LCD zonder schade los te krijgen.

Het gaat om een HITACHI LMG6821XUFR (zie foto).

Ik heb hem daarna weer aangesloten op het moederbord maar waar ik ook druk dezelfde lijnen blijven weg.
Heeft het nog zin om het metalen frame los te maken om te zien of het in de verbinding zit tussen de print en de "cellen" in het scherm?

Shiptronic

Overleden

Leuk zo'n ding, maar wat zou je er daarna mee willen doen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ben verzamelaar van dit type pocket computers.
En vindt het gewoon leuk om er af en toe mee te "spelen" (deze heb ik al eens aan het internet gehangen, een webpagina bezoeken is zelfs mogelijk maar een FTP server benaderen is beter te doen).

Vanmiddag het frame verwijderd:

Echter bood de 'gameboy' truuk geen soelaas, voor elke herstelde lijn vielen er weer twee anderen weg.
Ik bewaar hem nu voor spare parts.
Bedankt voor de suggesties.

maartenbakker

Golden Member

Dat gebeurde in het gameboyfilmpje ook. Als je geluk hebt kun je het eens iets langer proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."