Donker thema?

Is het mogelijk om deze site op een donker thema te krijgen?

goed voor je ogen, goed voor de energierekening,
en niet gek moeilijk te implementeren (als ik er even vanuit ga dat hierachter ook waarschijnlijk gewoon een stylesheet draait)

Het is alleen goed voor de energierekening als je een oled scherm hebt of iets met local dimming. Voor het overgrote deel van de schermen zal het niks uitmaken (backlight brandt toch al).

En zelfs in het geval van oled schermen denk ik dat het niet echt een goed argument is.

Voor rustig lezen kan het inderdaad wel handig zijn.

behalve dat 99% van de telefoons dat wel hebben..
en dat in tv's oled ook de trend is. dus hoelang duurt dat nog voordat iedereen zoiets heeft?
en google claimt 60% op de darkmode van youtube, vind ik aanzienlijk
en verder is het een aanwensel, 1 maand alles op donker, en je weet niet beter meer

Oled is wel in opmars, maar volgens mij nog niet zo hard. De meeste flagships van de laatste paar jaar hebben het. Verder nog veel lcd/ips.

Maar ik moet zeggen, ik zat ook vooral te denken aan pc gebruik.

edit:
I stand corrected again. Er is in allerlei budgetten oled spul inmiddels. Zo te zijn het zijn vooral "onbekende"(chinese) merken die het niet hebben plus een paar losse modellen per "bekend" merk.

[Bericht gewijzigd door timberleek op zaterdag 5 januari 2019 20:31:04 (33%)

Shiptronic

Overleden

Schakel je toch lees modus in?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Gezien meerdere sites nogal 'in your face' helder zijn ...

https://darkreader.org/

Niet perfect (verre van) maar het helpt :)

Nooit van gehoord,
Maar ziet er wel precies uit waar ik naartoe wou,
Ga het eens downloaden
Hoop toch nog dat het functionaliteit is die tzt toegevoegd wordt aan de site

Er zijn vast Firefox/Chrome add-ons die dit voor je doen.

In een verlichte omgeving is een witte achtergrond fijner.

Mijn schermtoetsenbord is ook wit.

je kan ook zelf een style ontwerpen.
download de stylebot plugin voor Chrome en hierbij een stukje CSS om de ingebakken style te overrulen:

c code:

.forumMessage {
    background-image: none;
    border-bottom: 1px dashed grey;
}

body {
    color: #ffffff;
}

a.user {
    color: #ffffff;
}

html {
    background-color: #000000;
}

a {
    color: #d66f00;
}

div ul li {
    background-image: none;
    background-color: #000000;
}

table.datatbl td,tr {
    background-image: none;
    border-bottom: 1px dashed grey;
    color: ddd;
}


GMT+1
Arco

Special Member

Ik vind gewoon zwart op wit toch en stuk prettiger lezen... ;)
Zelfde geldt voor keyboards, tegenwoordig (bijna) allemaal zwart met witte letters, terwijl 'oude' witte keybpoards veel prettiger werken.
(maar die zijn tegenwoordig moeilijk meer te vinden)

Er zijn andere onzalige ideen geweest, die snel weer weg waren gelukkig...
(Microsoft heeft bijvoorbeeld zwarte keyboards gehad met donkergrijze opdruk. Vraag me af wat voor idioot zoiets bedenkt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 5 januari 2019 21:00:01 schreef Arco:
Vraag me af wat voor idioot zoiets bedenkt...)

Bill ? >:-)
@hieronder helemaal mee eens.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Lekker zo laten zeker, is prima zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad lekker laten zoals het nu is zoals o.a. Lambiek komt te vermelden. Ik kijk heel af en toe eens naar forums met een zwarte achtergrond maar daar neem ik dan ook binnen een 5 tal minuten afscheid van. Gewoonweg omdat het niet te doen is voor de ogen. Zeer vermoeiend voor de ogen. Witte achtergrond met zwarte letters zoals hier is nog altijd de perfectie en natuurlijk voor de ogen. Minst vermoeiend en zo zijn onze ogen gemaakt om in het licht te kijken. Anders is het turen in het donker tenzij je in het midden van de nacht stiekem onder je hoofdkussen bezig bent met een smartphone of tablet :).

Sine

Moderator

Zelfde geldt voor keyboards, tegenwoordig (bijna) allemaal zwart met witte letters, terwijl 'oude' witte keybpoards veel prettiger werken.
(maar die zijn tegenwoordig moeilijk meer te vinden)

Beige/witte pc's en randapparatuur ... horrible :r

Bedank 'ze Germans' daar maar voor.

German workplace standards required light-value colors (off-whites, beige, pearl, light grey, etc) for office computing equipment, and that standard spread to the rest of Europe.

Arco

Special Member

Beige/witte pc's en randapparatuur ... horrible :r

Of mijn PC er 'fashionable' uitziet, interessert me geen hol... ;)
Het moet functioneel zijn, omdat je er vaak aan zit.

Zelfde geldt voor glimmende beeldschermen, vreselijk... (maar de meesten zijn zo tegenwoordig... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Osd menu oproepen
Contrast zo hoog mogelijk
Brightness zo laag mogelijk.
Evt contrast weer terug zetten

En energie wordt flink verlaagd.
En alles is donker.

Ik koop alvast aandelen pearl, eyewish etc..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 5 januari 2019 22:14:52 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er zijn dus veel manieren om voor elkaar te krijgen dat je toch een andere style krijgt. Maar wat is er mis met gewoon een keuze inbouwen in de site? We kunnen ook het lettertype kiezen. Smaken verschillen, dus keuze is goed.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik kan wel eens "niet slapen" als de rest ligt te pitten. Dan pak ik m'n tablet en ga in bed wat lezen. Dan is zo'n bak licht in je smoel niet fijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb daar de app Twilight voor. Die kan (in ieder geval) android apparatuur dimmen, verder dan de standaard dimfunctie van je apparaat. Hij schroeft gewoon de helderheid softwarematig nog verder terug, werkt perfect met de tablet in bed.

Arco

Special Member

'Echt' boek nemen (of een e-reader)... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

E ink leest zo lastig moet je lampje bij doen.
En een e-reader met backlight is net zo erg als een smartphone.

Maar wel herkenbaar rew. Als het chronisch is raad ik nachtwandelingen aan. Doe ik zelf ook.
2 voordelen:

Frisse lucht

Je wordt en moeier van..

Daarna slaap ik prima. Meestal lig ik wakker met rugpijn, dus dan helpt lopen ook. Ik loop wel redelijke afstanden. Tussen 3 en 9 km soms.

Edit: idee komt af van username hier: nightwalker

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 januari 2019 21:09:51 schreef Lambiek:
Lekker zo laten zeker, is prima zo.

Ben ik het helemaal mee eens.

Stel je voor, alles geinverteerd... dan is in een dag de toner van m'n laserprinter op na wat printscreens :-)

TônHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2019 14:37:27 schreef High met Henk:
Maar wel herkenbaar rew. Als het chronisch is raad ik nachtwandelingen aan. Doe ik zelf ook.

Dacht dat dat met je nieuwe baan wel over zou zijn, als leraar kan ik me het voorstellen dat je slecht slaapt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 januari 2019 15:11:41 schreef Lambiek:
[...]
Dacht dat dat met je nieuwe baan wel over zou zijn, als leraar kan ik me het voorstellen dat je slecht slaapt. :)

Kijk, dat is nou een mooi voorbeeld van verwarring.
Ik weet dat het niet Lambiek is wie de leraar is.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 5 januari 2019 22:07:30 schreef Arco:
[...]
Of mijn PC er 'fashionable' uitziet, interessert me geen hol... ;)
Het moet functioneel zijn, omdat je er vaak aan zit.

Zelfde geldt voor glimmende beeldschermen, vreselijk... (maar de meesten zijn zo tegenwoordig... :( )

Fashion statement, nee, maar die lelijke 'net niet' witte dozen de ook nog allemaal verschillend van elkaar langzaam geel worden. Nee dank u.

En als je er vaak aan zit kun je ook blind typen ondertussen, dan heb je die letters helemaal niet nodig ;)
Anders is misschien een bordje zonder opdruk iets voor jou? Dan leer je dat naar het toetsenbord kijken heel snel af :)

Glimmende beeldschermen zijn inderdaad de gruwel, en als klap op de vuurpijl hebben bijna alle goedkope laptopjes hebben zo'n scherm wat meteen kan dubbelen als scheerspiegel :r
Dus, ik koop tegenwoordig afgedankte zakelijke probooks oid, die hebben dat gedonder niet :)