Homevox aanschaffen

Beste CO'ers,

Ik ben in bezit van een oude telefoon die alleen pulskiezen ondersteunt.
Mijn modem (Experiabox V10) ondersteunt dit niet.
Op dit moment maak ik gebruik van een klavervier centrale.
Ik heb ergens gelezen dat een Homevox puls telefoons ondersteunt maar zelf met toon uit kan bellen.
Nu zijn er veel verschillende Homevox versies zoals 1-4, 1-4S, 1-4F, 1-4E, 1-5, 1-5N.
Wat zijn precies de verschillen (naast het aantal aan te sluiten toestellen) en wat is de beste Homevox versie om aan te schaffen?

ik zou eens op marktplaats kijken, dan heb je goedkoop zoiets. een 1-4 is 1 netlijn met 4 interne lijnen centrale dat ik weet, dat geldt ook voor de 1-5 maar dan 5 interne lijnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die centrales geven het nummer niet door, als je een buitenlijn kiest knoopt de centrale het ding aan de buitenlijn en gebruikt je gewoon de kiezer van het actieve toestel op de buitenlijn.

Als je dat oude toestel wilt gebruiken op een DTMF systeem kom je er zelf een DTMF coder aan het inbouwen.

Daar zijn zo links en rechts projectjes voor te vinden (had picbasic er niet een?)

Arco

Special Member

Je kunt kijken naar iets als een Tiptel 1/8 CLIP als je ook CLI wilt ontvangen op de toestellen.
Wel kijken dat het een Nederlandse (DTMF) versie is, want KPN ondersteunt de 'normale' nummerinfo (FSK) niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 7 januari 2019 00:27:17 schreef Sine:
Als je dat oude toestel wilt gebruiken op een DTMF systeem kom je er zelf een DTMF coder aan het inbouwen.

Daar zijn zo links en rechts projectjes voor te vinden (had picbasic er niet een?)

Ja, deze: http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/dtmf-telef…

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb hier nog een 1-4F liggen.
Als je er wat mee kunt, mag je'm voor een zacht prijsje overnemen.

Groet
Michel

Op 7 januari 2019 00:27:17 schreef Sine:
Die centrales geven het nummer niet door, als je een buitenlijn kiest knoopt de centrale het ding aan de buitenlijn en gebruikt je gewoon de kiezer van het actieve toestel op de buitenlijn.

Als je dat oude toestel wilt gebruiken op een DTMF systeem kom je er zelf een DTMF coder aan het inbouwen.

Daar zijn zo links en rechts projectjes voor te vinden (had picbasic er niet een?)

Zo werkt het inderdaad met mijn huidige centrale, je hoort een relaitje klikken en je bent verbonden met de buitenlijn.
Een homevox is echter een microprocessor gestuurde centrale.
Volgens een handleiding van een Homevox 1-4E is de centrale zelf enkel geschikt voor toon centrales maar kunnen puls telefoons wel gebruikt worden.
Weet je zeker dat het met een Homevox niet werkt?
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/huiscentrales_analoog/hom…

Sine

Moderator

Het zou me zwaar verbazen, buitenlijn is in de regel precies dat, een buitenlijn. Daar gaat de centrale niet eerst eens puls converteren naar toon.

Daarnaast is het een beetje zotte oplossing om een hele telefooncentrale in de lucht te houden om een oude telefoon te kunnen gebruiken, maar dat is mijn mening.

maartenbakker

Golden Member

Uit de gebruiksaanwijzing kan ik het inderdaad niet opmaken. Verder moet je ook uitkijken als iemand een bepaald model succesvol op die manier gebruikt. PTT heeft zoveel verschillende Homevoces op de markt gebracht dat je wel moet zorgen dat je dan precies hetzelfde model pakt.

Anders ben je beter af met het bekende printje van Frits Kieftenbelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Alle nog werkende openbare analoge centrales van KPN ondersteunen nog pulskiezen.
(is ook geen reden waarom niet, het kost hooguit een paar regeltjes meer code in de besturing)
Puls-toon converter is inderdaad ook een goede oplossing voor een Experiabox.
(je hoeft ook niet te sleutelen; kan rechtstreeks tussen het toestelsnoer)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 7 januari 2019 16:54:43 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga van ISDN noodgedwongen naar de experiabox. Ik ga mijn oude centrale Profoon TP14 weer gebruiken. Dat is een alleseter. Accepteert toestellen met DTMF of PULS. De uitgang kun je programmeren om PULS of TOON af te geven.
Het ding kent een kleine makke. Normaal kies je eerst een NUL voor de buitenlijn. Kom je in een keuzemenu terecht, dan weet de centrale het niet. Je had vooraf met een ZEVEN de buitenlijn moeten kiezen.
De TP14 staat nog wel eens op MP

Arco

Special Member

Ik ben ook noodgedwongen overgestapt van ISDN naar Experia...
Je zou verwachten dat dit een verbetering zou zijn, maar er kan juist minder als met ISDN... :(

Profoon TP4 ken ik niet, zeker al vrij oud (geen CLI e.d.?)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 7 januari 2019 13:43:01 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 januari 2019 13:41:41 schreef Arco:
Ik ben ook noodgedwongen overgestapt van ISDN naar Experia...
Je zou verwachten dat dit een verbetering zou zijn, maar er kan juist minder als met ISDN... :(

TP4 is een tikfout in mijn eerste posting, het is de TP14.(Is nu gecorrigeerd)

Profoon TP4 ken ik niet, zeker al vrij oud (geen CLI e.d.?)

De TP14 is al tientallen jaren oud,maar voldoet in de meeste gevallen nog steeds. De gebruiksaanwijzing is op het www te vinden.
Met ISDN had ik de mogelijkheid om via hetzelfde nummer twee gesprekken gelijktijdig te voeren met een kleine ISDN centrale. Volgens mij kan de experiabox dat alleen door beide toestelaansluitingen te gebruiken , maar dan heb je ook twee nummers waar je voor betaalt, bovendien heb je dan ook niet het gemak van een huiscentrale.
Overigens ,wat is CLI?

Arco

Special Member

CLI = Calling Line Identification (nummerinfo)
Ik had hiervoor 8 nummers (bij ISDN kon je er zoveel als je wilt aanvragen voor 0.25 euro per extra nummer)
Bij VOIP kan dat niet meer, max is 2 nummers, en dat extra nummer kost ook nog 2.50 per maand...

't Is natuurlijk gewoon dat KPN dat niet wil doen, want technisch zijn er geen redenen om extra telefoonnumers niet te geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de handleiding van de Homevox 1-5 staat dat puls- of toonkiezen afhankelijk is van wat de KPN centrale slikt. Je kan er dus van uitgaan dat het ding gewoon rechtstreeks doorschakelt. Alle KPN centrales zullen toonkiezen ondersteunen, maar niet allemaal pulskiezen, denk ik.

Ik heb hier nog een Homevvox 1-5 liggen die ik niet meer gebruik. Interesse?

Arco

Special Member

Voor zover ik weet ondersteunen alle openbare KPN centrales met analoge lijnen pulskiezen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Klopt, alleen wilt de TS het ding aan een Experiabox knopen.

Dat gaat met een puls toestel dus niet lukken nie.

Anoniem

Op 7 januari 2019 17:35:33 schreef Sine:
Klopt, alleen wilt de TS het ding aan een Experiabox knopen.

Dat gaat met een puls toestel dus niet lukken nie.

Dat klopt als een bus. Het is afgezien van het toon- of DTMF-kiezen ook de vraag of een experiabox de lijnbelasting van zo'n oude telefoon aan kan. Een Tiptel Clip 1-8 of 2-8 kan hiervoor heel goed gebruikt worden. pulskiezen van de telefoon wordt automatisch omgezet naar DTMF kiezen en de buitenlijn(en) van deze centrale werken perfect samen met de experiabox. Inderdaad wel een Nederlandse versie gebruiken i.v.m. DTMF-kiezen. Voor zover ik weet moet je bij Ziggo juist weer de CLI uitvoering gebruiken. De DTMF versie werkte niet toen ik nog een Ziggo modem (geen Horizon box) gebruikte.

Arco

Special Member

Voor zover ik weet moet je bij Ziggo juist weer de CLI uitvoering gebruiken.

Beiden zijn CLI... :)
Alleen Ziggo gebruikt de internationale FSK versie, en KPN de DTMF versie (z.g. Annex-C versie)

Het is afgezien van het toon- of DTMF-kiezen ook de vraag of een experiabox de lijnbelasting van zo'n oude telefoon aan kan.

Kom kom, 't is geen toestel uit 1900... :)
Aansluitfactor is 'maar' 2.5, zelfde als de poorten van de Experiabox... (gaat trouwens over de bel, lijnbelasting is gewoon 600 Ohm)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 8 januari 2019 02:50:05 (43%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 8 januari 2019 02:31:20 schreef Arco:
Beiden zijn CLI... :)
Alleen Ziggo gebruikt de internationale FSK versie, en KPN de DTMF versie (z.g. Annex-C versie)

Je hebt gelijk :-)

Ik heb mijn ISDN Homevox nog in gebruik MET analoge telefoontoestellen door een Fritz!Box met s0 bus te gebruiken.

Modem/router - Fritz!Box - ISDN Homevox - telefoontoestellen
Provider Ziggo

dijkmane

Golden Member

ik heb nog 2 quatrofox III liggen, mocht je interesse hebben, je mag ze zo hebben.

In no Sense, Nonsense
Shiptronic

Overleden

om zo'n oud toestel aan de praat te maken leuk!!
Dan komt zo'n centrale van pas, sinds de mobiel zijn die compleet overbodig.

Zelfs mijn vastte lijn zit in de mobiel, altijd leuk als je mensen belt: client:ja we zijn de hele middag thuis , dus je kan langs komen.
ik (sta om de hoek) : kom ik zo snel mogelijk,tot straks! ( klant woont een uur rijden van de zaak)

Client stomverbaasd dat je binnen 5 minuten op de stoep staat :)

maar je belde vanaf kantoor ???

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe heb je, die integratie vast/ mobiel gerealiseerd?

Shiptronic

Overleden

Bellen met een willekeurige voip App, en je eigen vast nr als ID mee sturen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.