Deur-/raamsensor 230V?

Anoniem

Misschien onorthodox, maar kan iemand vertellen of zoiets als op de tekening mogelijk is? Indien ja, heeft iemand suggesties voor de sensor?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Thevel

Golden Member

Wat wil je schakelen, een 230V bel of zo?

Zoiets is geschikt voor 230V

En wil je dan dat het contact wordt gesloten als de deur dicht is, of juist als deze is geopend?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Deur of kastschakelaar? (zijn er in vele modellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik wil een 230V led schijnwerpertje, en eventueel een "sirene", aan laten springen als de deur geopend wordt. Bij sluiten moet alles weer uitgeschakeld worden.

Hensz

Golden Member

Ik heb zoiets achter m'n kelderdeur zitten, zodat het licht in de kelder vanzelf aan- (en vooral!) weer uitgaat:
https://image.allekabels.nl/image/1089523-0/deur-schakelaar-1-polig-opener-2a-250v-kleur-behuizing-wit.jpg
https://www.allekabels.nl/na/11473/1089432/deur-schakelaar-1-polig-ope…
Ook gewoon bij de lokale DHZ verkrijgbaar.

Don't Panic!
Anoniem

Zoiets, wat de anderen ook al aan me meldden, zal het denk ik inderdaad moeten worden. Hoe werkt dit? Wordt dat "halve maantje" ingedrukt?

Dit lijkt me hetzelfde.

Arco

Special Member

'Halve maantje' is ingedrukt als de deur dicht is. Je kunt ook een inbouwversie nemen, kun je aan de scharnierzijde inbouwen.
(daar is lastiger mee te knoeien; een opbouw moet in dit geval zo te zien aan de buitenkant komen.)
https://www.elektroshop.nl/deurschakelaar-zwart-inbouw-met-aansluitsno…
https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/465/465/detailed/81/Deurcontact__deurschakelaar__aansluitsnoer_83389059.jpg?t=1539026134
De rubrieken/vertalingen blijven op de lachspieren werken: ik vond ergens deurschakelaars onder "Electrisch aangedreven beslag"... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 7 januari 2019 17:12:12 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Maar hoe kan dat indrukken plaatsvinden op de plaats die ik getekend heb? Ik begrijp het niet goed ;-).

Arco

Special Member

Gaatje boren in vertikale deurpost met scharnieren. Waar de deur in valt als hij dicht is en zo de schakelaar ingedrukt houdt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Maar dat is niet op de plaats die ik getekend heb ;-). Ik bedoelde eigenlijk ook het halve maantje.

Arco

Special Member

Het halve maantje moet ingedrukt zijn als de deur dicht is. Dus dan kun je zelf wel zien wat een geschikte plaats is...

https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/93125_DSC00519_1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Er is dan helaas geen geschikte plaats, want de schakelaar zou buiten komen zitten omdat de (voor)deur naar binnen opengaat. En dat is helaas geen optie.

Shiptronic

Overleden

Reed relais met magneet, maar voor 230?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Of de inbouw optie, die zit veilig opgeborgen waar er niemand bij kan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

De inbouwversie is wel heel mooi, maar is wel wat ingrijpend m.b.t. inbouwen. Ik moet dan mijn kozijn "kapot maken".

Reed relais, of reed contact?

Thevel

Golden Member

Een reed contact, je zal zoiets in een kunststof buisje kunnen monteren en dan nog een magneetje op de deur.

Anoniem

Zoiets zou inderdaad een optie kunnen zijn. Reed contact in een pvc buisje op het kozijn en een neodymium magneetje op de deur.

Ik denk dat de meeste reed-contacten niet geschikt zijn voor 230V. Mijn voorstel is om een laagspanningsvoeding te gebruiken en die een relais geschikt voor 230V te laten schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Het contact waar Thevel naar verwijst is wel geschikt voor 230V AC. Dat is dus wel makkelijk. Ik kan alleen niet ontdekken of dit contact NO of NC is.

Dat reedcontact waar Thevel naar linkt is wel geschikt voor 230V. Maar dat zal je aanraakveilig moeten inbouwen.
Ik zou ook gaan voor een contact op een veilige lage spanning, dan ben je veel vrijer in de montage. Zoiets als het deurcontact dat je vroeger bij winkels wel zag. Was gewoon een open contact dat werkte op de spanning uit een beltrafo.

Arco

Special Member

Inbouwcontact is maar een 12mm gaatje...
Het reedcontact zul je (bij opbouw) toch ook aan de buitenkant moeten zetten, dus daar schiet je weinig mee op.
(Meestal hebben ze bij gebruik op 230v ook geen lang leven. (zeker die wisselversies niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou het geheel op 12v laten werken, je kunt bij de automaterialenwinkel een sirene en lamp kopen (mistlicht ofzo), zoek de juiste voeding en een microswitch als schakelaar. Stuk veiliger bij een voordeur waar vocht en 'vreemden' komen. Stel je voor dat de buurman even vraagt wat het is en het tegelijk aanraakt met 230...

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Is inderdaad maar een klein gaatje, dat is niet het probleem, maar ik zal toch de draad er ergens aan de achterkant uit moeten laten komen. Dat betekent in de muur kappen of een stukje uit het kozijn halen zodat ik bij de draad kan. Het reedcontact kan precies geplaatst worden zoals ik in de tekening heb staan. Dat levert totaal geen boor- en of hakwerk op. Hoewel het inbouwcontact mooier is geef ik toch de voorkeur aan de andere optie.

Ik hou niet van 12V, omdat "de juiste voeding" al niet handig is. En ik wil het kunnen bedienen via mijn telefoon met een Sonoff basic switch. Bij mijn voordeur komen nooit vocht en vreemden, ook geen buurman. Dat is hetzelfde dat ik een schemerlampje heb staan op de kast waar de buurman dan door geëlektrocuteerd zou kunnen worden. Het is in mijn hal waarbij het "achter" de deur zit op bijna 2 meter hoogte. Als je binnenkomt moet je de deur eerst sluiten om er bij te kunnen.

Ik waardeer alle inbreng en denk er ook serieus over na, maar ken de situatie vanzelfsprekend beter dan de forumleden hier.

Thanks Shiptronic. Ik denk dat ik een NC nodig heb. Bestaan die ook?