Orientatie NEN3140 zelf uitvoeren.

Hallo,

Ik ben een beetje aan het orienteren of het misschien een voordeel geeft zelf handgereedschappen te keuren.
Word momenteel voor een deel uitbesteed, maar fabrikant van een aantal machines doet hier ivm leeftijd geen reparatie/keuring meer aan, een moderne vervanger is geen optie qua werking nog kosten.

De vragen die bij mij blijven liggen;
1) Ben ik verplicht een cursus te doen of is het documenteren voldoende?
2) Welke betaalbare apparaat testers worden hiervoor aangeraden en kunnen binnen herkeurd worden in de toekomst.

En een inhoudelijke;
3) Hoe om te gaan met herstellingen aan behuizing(laswerk gietijzeren behuizing).

Gr. Remko.

mel

Golden Member

Officieel moet je gecertificeerd zijn..
Een tester bestaat, is redelijk prijzig, maar voor een bedrijf is het wel denkbaar dat die aangeschaft word.
Je moet weten waar je op moet letten..
Een boormachine met ingegraveerde code op het kunststof, mag B.V.niet, Evenin een losse aangezetten stekker.
Hierop word het apparaat afgekeurd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor keuringen heb je inderdaad een papiertje nodig.

Om kosten te besparen kun je de meeste reparaties van defecte snoeren zelf al doen. Met een megger en lage-ohm meter kom je al een heel eind.

Daarna laat je een keurder komen en het werk doen.
Heb je weinig werk voor de tester dan huur je er 1 ,kopen is redelijk prijzig voor 1x per jaar gebruik. Vergeet ook niet dat de tester ook regelmatig gekeurd moet worden.
https://www.euro-index.nl/megger-pat410-verhuur-nl.html

GJ_

Moderator

Op 7 januari 2019 16:31:53 schreef mel:
Officieel moet je gecertificeerd zijn..

Niet mee eens! Een inspectie van gereedschap is wettelijk verplicht, inclusief een administratie. Hoe dat te doen staat niet in de wet. De NEN3140 is een hulpmiddel om aannemelijk te maken dat je aan de wet voldoet. Die norm is door de belanghebbenden echter steeds verder opgeleukt omdat er in eerste instantie geen droog brood mee te verdienen was.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 7 januari 2019 17:19:31 (52%)

het testapparaat dient ook elke zoveel jaar te worden gekeurd, op t werk gaat dat ding elke 2 jaar naar de keuring.

ik doe dat ook zelf, alle elektrische gereedschappen, klimgerei, verlengkabels, valbeveiliging, steigers. jaarlijks gaan er een aantal kromme en versleten trappen richting oud ijzer, die kun je snel afkeuren als je dat strikt volgens de regels doet. elektrische gereedschappen afkeuren niet zo snel, vaak ieuw snoer eraan en weer goed. soms kappen kapot, en reparatie is niet meer rendabel.

apparaten dubbel geisoleerd die geheel kunstof zijn, haal ik niet door de tester, visuele inspectie alleen. je kunt het meetsnoer immers nergens op aansluiten. alleen toestellen met aanraakbaar metaal wel, slijptol, decoupeerzaag, klopboor. haspels en bouwlampen met wcd wel altijd, die zijn randaarde en komen vaker niet door de test.

het scheelt veel tijd als je apparaten van een uniek nummer voorziet, dan kun je dat op de tester intoetsen, anders steeds terugzoeken wat het keurnummer van de slijptol van pietje was. jaarlijks moeten er een paar honderd worden gedaan, zit best wat tijd in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

M.b.t. certificering met gj eens. Zover ik weet is er niet eens een register voor nen3140 gereedschap keurmeester. Wel voor iv/wv

Er is echter meer als aan tester hangen en gaan.
Visuele inspectie hoort er ook bij

Daarnaast hangt het ook af van wat voor apparaat je hebt.

Een boormachine is iets anders als een lasstraat of een boot.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 7 januari 2019 18:51:55 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

dat heet keurmeester arbeidsmiddelen, (zwerft hier nog ergens :) ) de cursus was een aanfluiting, trainer meerdere keren terug moeten fluiten, blijft eerst volhouden dat oppervlakte en diameter hetzelfde zijn :(
kan niet uitleggen waarom je M2 delen door mm niet 1op 1 kan , ze zal 1 van de 2 moeten omreken. Mijn antwoord was fout, de enige met een Electro achtergrond, de rest kwam niet verder dan thuis ergens een stekker in een WCD duwen.

En ik kan de Cursus niet eens afronden, hij had iets in zijn koffer en dat moest ik dan maar keuren met een fout, Die struikede toen ik zijn tester omdraaide , die was ver over de keuringsdatum. terug gegeven met: mag ik niet mee werken.

Iedereen was geslaagd , de lunch was belangrijker.

Je mag zelf ook de herkeuringsperiode aangeven, PC in een kantoor kan je rustig op 3 of 4 jaar zetten.

Belangrijkste is: als je maar documenteert ! hoe, ja daar komt de hele "hulp "industrie" op gang.

en 20M snoer weg gooien omdat je er zelf geen stekker aan kan zetten?

Maar wel goed dat er naar gekeken word! werk gewoon met veilig spul, en blijf nadenken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

machines mag je niet van losse stekker voorzien, bij een verlenghaspel mag dat wel. apparaten hebben doorgaans 2-4mtr kabel eraan, die kun je zo los bestellen.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 7 januari 2019 20:05:25 (46%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

klinkklare onzin testman:
3F apparatuur is altijd voorzien van losse Steker.

en bij normale appratuur mag het volgens mij wel, mits je dan wel een juiste teker monteert: dus geaard wat geaard moet zijn en ongeaard wat ongeaard is.

Er moet uiteraard wel een goede trekontlasting zijn en soms moet het ook spatwaterdicht zijn!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat is het punt juist, een losse stekker is niet bestand tegen vocht. ligt die op de grond op de bouw, zit ie van binnen vol water en vuil. ook wordt er dan een randaarde stekker aangezet, wat niet mag want het is een dubbel geisoleerd apparaat wat ook een dergelijke stekker nodig heeft, maar die zijn er niet los..

handgereedschap dien je gewoon van een nieuw apparaatsnoer te voorzien.

en hoeveel handgereedschap met ceeform heb je dan gezien? ik heb verlengkabels ceeform zat gekeurd, immers moeten die ook. maar daar worden kachels of verdeelkasten op gestoken en die hebben een losse stekker, zijn ook randaarde apparaten. apparaten in de verhuur hoeven niet gekeurd in mijn geval, wat me gelukkig een boel werk scheelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In ieder geval blij dat een persoonlijke certificering dus niet nodig is.

Sommige klanten eisen het tegenwoordig, dus ik zou het prettig vinden naar alle eerlijkheid te kunnen zeggen dat wij netjes voldoen.

Het betreft schuurmachines, mobiele zaagtafels en enkele kleine compressortjes.
Ik begrijp wat de norm inhoud, en aangezien het gecombineerd zal worden met onderhoud zal visuele en werkingstest niet worden overgeslagen.

Een tester is het enige dat ik waarschijnlijk zal moeten aanschaffen hiervoor, vandaar de vraag hierover. Nu word er een grove test met een sterk verlopen megger gedaan, deze dient toch vervangen te worden en dan maar direct voor iets praktisch was het idee.
De PAT die in de link hierboven stond had ik zelf ook naar gekeken, al zie ik zelf meer in de simpelere uitvoering.

Blijft alleen mijn vraag op laswerk nog openstaan;
Mag een ijzeren behuizing hersteld worden?

High met Henk

Special Member

Is een aangegoten stekker verplicht?

Bij VCA gecertificerende bedrijven is het aan de orde van de dag dat het ene bedrijf wel pvc- of rubberen stekkers mag monteren en een ander, ook VCA-gecertificeerd, bedrijf niet.
We komen zelfs bedrijven tegen waar men aan een haspel wel een rubberen of pvc stekker mag monteren en aan een elektrisch apparaat of toestel niet.

In het VCA staat niets over deze aangegoten stekker, daar staat alleen in dat arbeidsmiddelen één keer per jaar een keuring moeten ondergaan en dat u de administratie hiervan goed op orde moet hebben. Voor zover ons bekend is er geen norm of wet die de aangegoten stekker voorschrijft. Vraag aan de desbetreffende instantie op welk artikel van welke norm of wet men dit baseert.

Bron: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=576

Je mag uiteraard geen geaarde steker aan een dubbelgeisoleerd apparaat zetten.

Maar je doet aannames als: in een bouwplaats in een plas leggen etc. etc....
Sorry, maar dat mag ook niet met aangegoten steker en ook niet van VCA...
dan ben je gewoon en lompe kloot!

Maar in uitzonderlijke gevallen kun je niet anders dan aangegoten. Bijv bij hogedrukreinigers of als je idd veel biten werkt is het niet handig, maar voor een slijptol die alleen ine en metaalwerkplaats gebruikt wordt... of een boormachine.

en nou voel ik je aankomen: Je kunt met die slijptol metaalstof deeltjes in je steker krijgen.... Ja dat kan.. Maar dan moet je wel richting je steker slijpen en dat mag ook weer niet van VCA... (zegt de man die zichzelf vorige week met een slijptol vonkenregen in de fik stak)

EDIT:
mag een ijzeren behuizing hersteld worden:
Ja: ik heb net een elektromotor met een gat erin laten dichtlassen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De eerste vraag die bij me opkomt is,
is het voor je zelf, of is het voor het bedrijf waar je werkt, of is het ook voor “derden”?
Ik vermoed dat het voor het bedrijf is waar je werkt,
Dan is in principe je direkteur verantwoordelijk. Hij is verantwoordelijk voor alles binnen het bedrijf.
Hij kan de keuringen ook aan jou over laten. Jij bent dan in principe verantwoordelijk voor ee; juiste uitvoering.
Dan rijst de vraag, Wil je dit en KAN je dit.
Je moet voldoende onderricht zijn om te keuren, en dat betreft dan alleen zaken die je op het bedrijf tegen komt Je moet er ook de middellen voor hebben.
Het kan vaak al met een beetje universeelmeter en een isolatieweerstandsmeter, die dan wel weer gekeurt moeten zijn.
Beter en makkelijker en eenvoudiger en sneller zijn speciale testers.
Heb je alleen apartuur op een normale 1 fase apparatuur met normale steker, of het je ook wat ingewikkelder apparatuur op 3 fase. Of misschien nog vast aangesloten apparatuur.
Er zijn zg apparaattesters in de handel.
Dan zijn er ook nog installatietesters, speciaal om vaste installatie door te meten, die kun je ook gebruiken om handgereedschap ed te keuren.
Ik zou zeer zeker eerst een cursus volgen, dan weet je ook of (en wanneer) je moet keuren EN documenteren, of juist niet documenteren. Ook dat is een keuze die je zelf maken moet, maar dan moet je wel weten wanneer het wel, en wanneer het niet mag of kan.

En als laatste, ale een apparaat gerepareerd is na een mechanisch defect zal je als keurder moeten beoordelen hoe goed het gedaan is, dus hoe veilig het is. Maar ook dat behoor je op een curcus te leren.

Succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

A Testman.
Volgens mij kraam je een hoop onzin uit.
Een losse steker mag niet en even daarvoor zeg je dat het aan een verlengsnoer wel mag.

Waar kan ik dat vinden, welke norm en welk artikel verbied mij dat?
Rubber stekers zijn er ook ZONDER randaarde. (wel lastig te vinden)
En Zonder randaarde mag (natuurlijk) niet aan een normaal verlengsnoer/haspel.

3 fase apparatuur heb ik nog nooit met een aangegegoten steker gezien. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaad, maar moet elk 3 fase apparaat met een HH steker, CEE-form of perilex dan afgekeurt worden?

Apparaten in de verhuur, die moeten voor elke verhuur gekeurt te worden.
Als verhiurbedrijf heb je geen enkele invloed of toezicht op het gebruik van het verhuurde toestel, toch ben je er als verhuurder verantwoordelijk voor dat het toestel bij overdracht naar huurder veilig en goed is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

elk jaar zit er wel 1 boormachine oid bij met losse stekker, maar dat is het dan ook wel. haspels worden doorgaans wel de juiste rubberen stekkers aangezet, maar machines zet men aan wat in de buurt lag lijkt het vaak, gammel en te goedkoop voor veel in en uitsteken want niet zelden duw je de pennen erin als je de stekker dan insteekt.

mij is geleerd dat een losse stekker aan handgereedschap niet mag, dus komt er een nieuw snoer aan, losse stekkers is frot bij gereedschap op de bouw, ze staan er op of er valt een plank op en krak kapot.

hetzelfde met trappen, poot omgebogen en t kan weg. je mag er niks aan verbouwen officieel. alleen de standaard te bestellen onderdelen als doppen vervang ik. popnagels die eruit zijn ook nog, maar krom of lasnaad ingescheurd, scharnier te ver versleten en de slijptol heeft weer werk. dit gebeurt doorgaans als trappen een 15+ jaren meegegaan zijn.

apparaten dienen voor elke verhuur gekeurd te worden, dat is nu wel zever toet. dat doet geen hond, zelfs hoogwerkers doen ze maar 1 a 2x per jaar. en die dingen mankeren nogal eens wat.

er is overigens wel een verschil tussen een apparaat wat is geleverd met snoer en losse stekker of een toestel wat een aangegoten stekker had bij levering. je dient de reparatie juist te doen, dus ook de juiste onderdelen vervangen.

overigens is dat mij verteld door degene die de controle doet van het bedrijf welke de jaarlijkse nacontrole van het nen gebeuren bij ons weer doet. haspels mag een losse stekker aangezet worden, bij handgereedschap het hele aansluitsnoer vervangen. er zijn wel meer van die regels nogal raar en duur zijn, maar t wordt gedaan anders krijg je weer gezeur met die instantie.

bouwhelmen, verbandtrommels, brandblussers, valbeveiliging moeten elke 5 jaar vervangen worden. wat denk je dat dat kost? die 15 apparaatsnoeren vallen erbij nogal in t niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

hoe je het oplost is iets anders.
maar zomaar zeggen dat het niet mag is iets anders.

kijk of je zoiets aan een slijptol wilt zetten:
https://www.hornbach.nl/shop/Stekker-vlak-kunststof-zwart/5808228/arti…

pootjes zijn dunner dan origineel. je hebt slechte mechanische stabiliteit..
dus je wilt het niet, maar is niet fout

een ongeaarde schucko die je zelf aan een kabel zet heb ik nog nooit gezien.
en een snoer compleet is bijna net zo duur als bovenstaande optie.
https://www.allekabels.nl/apparaatsnoer/1245/6241/apparaatsnoer-open-e…

dus tja keuzes...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 7 januari 2019 21:43:26 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Natuurlijk moet je steker en snoer geschikt zijn voor de toepassing van het apparaat. Ook de mechanische sterkte, binnendringen van vocht ed en trekontlasting zijn belangrijk bij handgereedschap.
Vooral in werkplaatsen en in de bouw moet je daar rekening mee houden.
Daar moet je haast wel een rubber (of vergelijkbaar materiaal) steker hebben. De invoering van het snoer moet goed sluitend zijn, zodat er geen vocht, zand ed naar binnen kan.

Rubber stekers ZONDER randaarde: Bachmann 740.02. oa te koop bij Con.... alhoewel hij daar wel als geaarde stekker verkocht wordt is deze dat niet!

Maar ik ga ook voor een kompleet snoer, meestal veel betrouwbaarder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Na even goed zoeken toch een pdf van een 3140+A2015 gevonden, niets om zorgen om te maken...
Netsnoer moet inderdaad zoals door fabrikant voorgeschreven of naar onderzoek(opdruk, meten, glazen bol) gelijkend zijn, maar over de steker zelf geen woord.
Maar icm met herstel en onderhoud lijkt dit dus goed te doen, ik ga komende weken eens testapparaten vergelijken en een kostenplaatje maken. Dank.

GJ_

Moderator

Op 7 januari 2019 21:42:03 schreef High met Henk: ongeaarde schucko

Die bestaan niet, of je moet een fout aangesloten stekker bedoelen. :-)

High met Henk

Special Member

sorry, je hebt gelijk: heet een contourstekker

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Ik ben het met Testman eens.Een losse steker aan een apparaat zetten MAG NIET.Heb ik geleerd..Maar het is ook een kwestie van een dosis gezond verstand... Hier staat een koffiepot , daar zit dacht ik al de 20ste stekker aan.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 8 januari 2019 09:02:09 schreef mel:...MAG NIET....

Natuurlijk wel. Neemt niet weg dat een compleet snoer vervangen net zo duur is en een stuk netter is. Doe ik ook. Maar beweren dat het verboden is gaat me veel te ver. Verboden staan in de wet en worden niet opgelegd door anderen dan de wetgever. We leven in een redelijk beschaafd land!

Die discussie over wel of geen losse stekkers hebben we bij ons op het bedrijf ook gehad. Alle elektrisch gereedschap werd jaarlijks gekeurd en dat gebeurde door mensen van een andere afdeling van het bedrijf. Eén van die apparaten was een testkastje dat ik zelf had gebouwd. Daar zat een losse randaardestekker aan en daarop werd het door de keurder afgekeurd. Maar waarom het niet mocht kon hij ook niet vertellen. Hij had in zijn stoomcursus NEN3140-keurder geleerd dat er een snoer met aangegoten stekker aan moest. wij hadden toen een normen- en reglementen goeroe in het bedrijf en die heb ik hierover geconsulteerd. Zijn oordeel was dat de enige fout die ik had gemaakt was dat er een randaardestekker aan zat terwijl de aarde in het kastje nergens aan vast zat en ook nergens aan vast kon zitten.
Dus een andere stekker er aan een alles was ok.

Dus mijn visie op het verhaal: dat gedoe over aangegoten stekers is iets wat mensen in het NEN3140 circuit zelf hebben verzonnen. Losse stekkers zijn niet verboden.

Ik werd wel zo af en toe gek van al die regeltjes die door iedereen verschillend werden geïnterpreteerd, waar niemand de achterliggende motivering van kende en die vaak ook zelfverzonnen waren. Gelukkig heb ik er geen last meer van. Met pensioen en lekker mijn eigen ding doen. Maar wel het boerenverstand blijven gebruiken.

benleentje

Golden Member

Mij is geleerd dat een losse stekker aan handgereedschap niet mag,

Dat is pas de halve waarheid. Correct is. Je mag geen losse stekker aan dubbelgeisoleerd materiaal zetten. Dit omdat een stekker als enkele isolatie word gezien en een aangegeoten stekker wel aan dubbele isolatie voldoet. Heb je bv een bouwlamp in klasse 1 dan mag je daar gewoon een geaarde losse stekker aan de kabel monteren.

machines mag je niet van losse stekker voorzien,

en hoeveel handgereedschap met ceeform heb je dan gezien?

HeEt gaat er niet zo zeer om wat je bedoel met machine, apparaat of hand gereedschap, want ik heb het idee dat het hier een beetje door elkaar loopt. Alles wat in klasse 2 met dubbele isolatie valt moet overal voorzien van dubbele isolatie. Machine groot of klein vallen in mijn optiek gewoon onder klasse 1 en ben je gewoon vrij om losse stekkers te monteren.

Doe ik ook. Maar beweren dat het verboden is gaat me veel te ver.

Of het verboden is weet ik niet maar het is wel wat je steeds op elke herhaling weer krijgt voor geschoteld. En dan is het ook gewoon makkelijk om maar een compleet snoer te vervangen.

Maar misschien bestaan er ook wel gewoon losse stekkers die wel onder klasse 2 vallen en dat zou dat denk ik gewoon mogen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Zie mijn link.
Maar die mogen vaak beperkt stroom aan. De meeste ca 2.5 a of in die richting. Degene die ik had is 10 A.

Mechanisch is het een slechte keuze..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???