trailing edge dimmer maken

Ondertussen een aantal "normale" leading edge dimmers gemaakt, echter nu in het huidige tijdperk van led verlichting werkt dit niet echt lekker.

Nu wil ik mij dus eens wagen aan een trailing edge dimmer.

Ik zit alleen met de PowerMosfet, heb het verhaal hier op het forum gelezen over fet/mosfet en alle types die hier bij horen.
Aangezien ik de werking nog niet helemaal snap, ga ik het verhaal nog wel een keer doorlezen.

Ik heb nu een schema gevonden voor het aansturen van een lichtbron met 2 irf740.

de eerste vraag die in mij opkomt is, worden er 2 toegepast om beide helften van de AC sinus te kunnen sturen.

In enkele gevallen zie ik dat ze de ac spanning gaan gelijkrichten, en dat er maar 1 power mosfet gebruikt wordt, is dit doordat de gelijkrichter de sinus naar alleen de positieve helft omzet ?

Nu is eigenlijk de vraag wat is beter en minder storingsgevoelig en hoe kan ik dit verhaal voorzien van een snubber circuit ?

Mijn kennis van "analoge" elektronica is niet optimaal vandaar de vraag.

Arco

Special Member

Er worden 2 mosfets gebruikt, omdat die niet geschikt zijn voor AC. (ondermeer door hun interne body-diode)
Ik richt het ook altijd eerst gelijk, maakt een simpele schakeling met maar 1 mosfet mogelijk.
(kan natuurlijk niet met zaken met motoren erin, want die doen het op DC niet meer dan)
Als opto voor de mosfet aansturing gebruik ik meestal een HCPL0314, da's wat netter. (heeft een push-pull driver)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de snelle reactie.

Alleen nu heb ik nog meer uit te zoeken, wat een een push pull driver is, maar goed daar leer je weer van.

Als ik jou verhaal goed begrijp is gelijkrichten en 1 mosfet een makkelijkere oplossing.
Welk type mosfet zou je in dit geval adviseren ?

Wat ik mij nu ook nog afvraag is, doordat de sinus nu "gelijk gericht" wordt, werkt een led lamp hier nog wel op ?

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op maandag 7 januari 2019 22:57:39 (17%)

Arco

Special Member

Ik gebruik meestal een STP45N65, maar da's meer voor grotere stromen...
Meeste dimbare lampen werken prima op 'ruwe' gelijkgerichte spanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Met twee mosfets in serie maak je een soort van AC fet inderdaad, je kunt zelfs de body diodes gebruiken om de niet gebruikte te overbruggen.

Dat werkt eigenlijk prima.

Die opto's kan wat efficienter, er zijn er die met een paar uA toe komen.

Je kan toch ook enkel de sturing achter een bruggelijkrichter plaatsen?

De regeling werkt dan op ( 100 Hz pulsen ) DC, maar de belasting krijgt nog steeds AC voor de kiezen.

Sine

Moderator

Dat kan zeker, ik vermoed dat men dit zo gedaan heeft om de voeding voor de gate drivers simpel te houden.

Als je dit in een standaard imbouwdoos wilt frotten dan is een extra galvanisch gescheiden voeding (of twee) een beetje erg ruimte vretend.

Ik denk dat een trailing edge dimmer uw problemen met ledlampen niet zal oplossen.
Volgens lezen doet dit component het wel.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142666

LDmicro user.
Sine

Moderator

Dart ligt helemaal aan de lampen natuurlijk.

Fase afsnijding is sowieso een stuk minder belastend dan fase aansnijding.
(fase afsnijding begint immers in het nulpunt)

-edit-
af/aan

Als ze nu problemen vertonen zal fase afsnijding er niet veel aan verhelpen volgens mij maar hij kan proberen.

edit: zo'n speciale belasting kost 10 a 12euro, waarom zou je een andere dimmer maken?
Als je het doet als hobby en om bij te leren zou ik zeggen, zeker doen maar als je het enkel doet om problemen op te lossen zou ik de andere mogelijkheid kiezen.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 8 januari 2019 08:57:14 (53%)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Ik heb er in ieder geval die niet lekker regelen (en ratelen/brommen) met fase aansnijding.

Als ik tegenwoordig een nieuwe dimmer plaats zal dat altijd een afsnijdende zijn, die zijn het vriendelijkst voor elektronische lasten.

Aansnijding wil je eigenlijk alleen bij inductieve belasting, en die zijn er steeds minder.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 8 januari 2019 08:55:15 (17%)

De meesten kennen het verschil niet tussen de 2 en kijken altijd naar de prijs en die ene is een veelvoud van de andere.

Laatst ene gekocht van Niko die alles kan en die kostte zo'n 140 euro in de bouwmarkt, de andere zo'n 35 euro.
Er zitten nu nog gloeilampen in die zaal en aangezien ze uit roulatie gaan zullen ze mettertijd vervangen worden door leds, daarom zo'n dure gekocht.
Gelukkig was die gesubsidieerd door stad ;)

edit: en wat je wil zeggen met die inductieve belasting weet ik niet maar afsnijding zou toch beter zijn omdat het trager gaat.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 8 januari 2019 09:07:42 (13%)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Een trafo wil je niet in de nuldoorgang inschakelen, zelfs het liefst op de top van de sinus. Dus afsnijding is minder dan ideaal.

Een "gewone" afsnijdende dimmer hoeft helemaal niet zo duur te zijn (ikea had afsijndende inbouw dimmers voor iets van 10 euro in hun assortiment)

Dat Niko en co de prijzen kunstmatig hoog houden kan ik niet helpen.
Dat geldt ook voor klassieke aansnijdende dimmers, daar zit nog geen 3 euro aan onderdelen in.

Het was zo'n model + plaatje, prijzen zijn wat gedaald volgens zien sedert een goed jaar en bouwmarkten zijn altijd iets duurder dan webshops.

Natuurlijk koopt iedereen naar wat hij goesting heeft en wat de kostprijs van de inhoud betreft dat is bij alle toestellen zo, al de rest zijn publiciteit, winstmarges, transport en ontwikkelings/fabricage -kosten.

Aan de TS om te oordelen wat hij nu gaat doen ;)

LDmicro user.

Op 8 januari 2019 10:45:47 schreef Sine:
(ikea had afsijndende inbouw dimmers voor iets van 10 euro in hun assortiment)

HAD ja...
Hele fijne dingen waren dat, die DIMMA's.
Als ik geweten had dat die er uit gingen had ik een voorraadje aangelegd, want ik ben ze nooit meer zo goedkoop tegengekomen (zelfs niet iets dat in de buurt komt).

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Op 8 januari 2019 10:45:47 schreef Sine:
Een trafo wil je niet in de nuldoorgang inschakelen, zelfs het liefst op de top van de sinus. Dus afsnijding is minder dan ideaal.

Een trafo wil je sowieso niet op een dimmer hebben tenzij die specifiek voor dit soort lasten bedoeld is. Denk dat een 'trailing edge' dimmer ook niet lang gaat leven met een (onbelaste) trafo aangesloten.

Je kunt de schakeling maken met 2 MOSFETs "rug aan rug", dat werkt vrij aardig, zeker als de belasting relatief beperkt is (de verdubbeling van RDSon is bij kleine stromen niet zo een drama). Bij grotere RMS belastingen kan er een punt komen dat de ~1,5V aan spanningsval minder dissipatie veroorzaakt dan de RDSon van een enkele MOSFET.

Met een 10kΩ weerstand naar de gate zal de MOSFET waarschijnlijk al wel vrij l-a-n-g-z-a-a-m schakelen, ik denk dat een snubber hier niet nodig zal zijn tenzij je bijzonder inductieve lasten schakelt, maar ik vermoed dat de meeste LED lampen eerder een capacitieve last zullen vormen. (En zoals gezegd, ik zou niet snel inductieve lasten proberen te regelen met een dimmer).

Voor deze techniek zijn er ook speciale IC op de markt. Zoals de FL5150. Misschien is het wel voor je interessant om in de datasheet te kijken van deze IC.

Ik zag trouwens ook een keer bij de ACTION een inbouw led dimmer te koop €<15. Maar ik heb hem echter niet getest of het wat was.

Op 8 januari 2019 10:45:47 schreef Sine:
Een trafo wil je niet in de nuldoorgang inschakelen, zelfs het liefst op de top van de sinus.

Zou je dat even willen uitleggen? Het lijkt me namelijk helemaal niet logisch.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

Op 8 januari 2019 11:25:07 schreef Jochem:
[...]HAD ja...
Hele fijne dingen waren dat, die DIMMA's.
Als ik geweten had dat die er uit gingen had ik een voorraadje aangelegd, want ik ben ze nooit meer zo goedkoop tegengekomen (zelfs niet iets dat in de buurt komt).

Jep, ik heb ook nog een voorraadje. Constructie van het ding is verbazend simpel, een 555 een handje torren en een IGBT. Ze zijn zelfs (beperkt) kortsluitvast.

@Kruimel,
Halogeentjes met een klassieke of ringkern kun je prima dimmen, dat staat ook netjes op de dimmers aangegeven.

@Sine: heb je daar een schema van? :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Pfff een hoop om over te denken.
Ga denk ik gewoon een handvol onderdelen ophalen en het een en ander testen.
Het is immers hobby.

Snap de werking nog niet helemaal, maar zal nog wel komen.
Mag ik stellen dat een mosfet net als een transistor in geleiding komt, deze geleiding wordt bij een bep. Gate spNnning bereikt.

En hier zit mijn probleem, waarom is die spanning. In een power mosfet ongeveer 12 a 15 volt en niet gewoon 3,3 of 5 volt, dit is veel makkelijker met aansturing vanuit een micro controller.

Arco

Special Member

Die zijn er wel, maar niet zo veel en meestal duurder.
Het is de bedoeling om de mosfet zo snel mogelijk van de ene toestand (bijv. 'aan') in de andere ('uit) te krijgen. Dat lukt bij 12v veel makkelijker als bij 3v.

Je wilt niet dat de mosfet in het 'grijze' gebied tussen aan en uit blijft zweven, want dan dissipeert 'ie enorm veel vermogen. (vaak teveel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat hier de uitdaging is de massa van de microcontroller te scheiden van de netspanning. Je ziet dat er een 12V voeding moet worden gemaakt die "meelift" op het knooppunt van de sources van de MOSFETs, en de gates worden vervolgens aangestuurd door een optocoupler om een scheiding aan te brengen. Door die scheiding maakt het geen steek uit of de gate met 1 of 100V aangestuurd wordt, je zult toch een 'level shift' moeten doen via de optocouplers.

Lambiek

Special Member

Op 8 januari 2019 22:45:51 schreef arnold geurtse:
Snap de werking nog niet helemaal, maar zal nog wel komen.
Mag ik stellen dat een mosfet net als een transistor in geleiding komt, deze geleiding wordt bij een bep. Gate spNnning bereikt.

Lees dit eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

En hier heb je een voorbeeld schema. dit gebruik ik al een hele tijd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.