Orientatie NEN3140 zelf uitvoeren.

mvdk

Golden Member

Leuk hoor, die 3140 handgereedschap keuring. Gebruik je verstand. Wacht niet tot de termijngebonden keuringsdatum, als je als gebruiker een afwijking of defekt vaststelt, ga naar het keuringsbaasje en lever de defekte spullen in. Bij gebruikers van elektrisch handgereedschap moet erin gestampt worden dat dergelijk gereedschap alleen veilig te gebruiken is als je dat op een normale manier doet.
Een waar gebeurd verhaal: ik sta bij een trafohuisje, een zogenaamd compact station. Daar zit verlichting in, en ook een wcd, beiden zijn aangesloten op een 16A automaatje, het automaatje zit direct aangesloten op de laagspanningsrails gevoed door een 630 trafo. Een medewerker van een aannemer benadert mij met een vraag, in de tussentijd scharrelt het maatje van die man wat rond in het zand rond het compactstation. Het is op een bouwplaats, het maatje vind onder het natte zand een ietwat vergane handboormachine. Hij wil de stekker van het ding vlak naast mijn gezicht in de wcd stoppen.
Ik schijn nogal woest te hebben gereageerd.
Tegen dit soort situaties helpen geen keuringen of VCA cursussen...

ik kan me indenken dat die 16A automaat geen 25Ka model is, en dus weleens een sluiting kan trekken waar je niet gezond van wordt. maar dergelijke ondoordachte acties gebeuren op de bouw wel vaker, ze leren in de VCA cursus om veilgheids risico's bij de bron aan te pakken, sommigen zouden ze gewoon aan de ketting moeten leggen.

weet van een oud gediende dat die weleens had meegemaakt dat een stel loshangende kabels direct vanuit een 400kVA trafo gewoon onder spanning stonden. een externe aannemer had de trafo opgeleverd en de boel gewoon aangezet en gegaan. de kabels hingen nog los bij de hvk uit de muur. monteur kreeg een opdonder toen ie in de buurt pijp aan t leggen was. dat was nog indertijd dat er eerst gekeurd moest worden voor je voeding kreeg. heel lang geen problemen meer gehad met die keurder na dat incidentje :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer