Deur-/raamsensor 230V?

Let wel even op het juiste vermogen. Led lamp en zwaailamp, ik zie exemplaren van 30W. Is dat voldoende?

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Arco

Special Member

Ik zou niet graag netspanning schakelen met een reedrelais, 't blijven fragiele kontakten die heel gauw vastbranden. (mercury wetted waren iets beter)
Kontaktafstand is meestal nog geen mm. En NC kontakten zijn kwetsbaarder als gewone NO kontakten.

Als je reed gebruikt waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn (lage spanning en stroom) gaan ze best lang mee.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Led lamp is geloof ik 10W. Meer hoeft niet perse. Eventueel een sirenetje. Ik heb reedcontacten gezien die 60W kunnen schakelen. Ruim voldoende dus. Ik ben niet zo heel erg thuis in deze materie en zie overal NO. In mijn gedachtegang betekent dat dat de led lamp altijd uit is, alleen als er een magneet bij komt, deur dicht dus, gaat de lamp aan. Maar dat is net zoals het niet moet gaan hahaha. Bij dit contact staat "wisselcontact", betekent dat iets anders?

Ik begrijp wat je bedoelt met lage spanning, maar als ze geschikt zijn voor 230V moet ik er toch van uit kunnen gaan dat dat ook kan.

Maar het hoeft helemaal geen reedcontact te zijn. Ik ben dit topic begonnen om ideeën op te doen. Een deurschakelaar werkt prima bij de achterdeur die naar buiten opengaat. Maar nu nog het ultieme idee voor de voordeur.

Arco

Special Member

Tja,
Als je iets bijzonders zoekt, is het altijd lastiger... ;) (zeker opbouw; niet erg geliefd omdat 't meestal lelijk staat)
Ziets dan: https://www.conrad.nl/p/openingsdetector-chacon-54781-084972?WT.mc_id=…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dit zou misschien iets kunnen zijn. Dit bedoelde ik met "... ideeën op te doen". Als ik tenminste de ontvangers kan vinden hahaha. Ik heb Conrad gemaild hierover.

Thevel

Golden Member

Deze zal wel handig zijn, kun je de zwaailamp zo in prikken.
De sensor uit de link van Arco zend na een instelbare tijd (minimum 2 minuten) een UIT signaal, na een triggering blijft de zwaailamp dus nog minimaal 2 minuten branden.

Anoniem

Ik weet niet waar "zwaailamp" vandaan komt hahaha? Ik heb geen zwaailamp.

In geval van inbraak is het goed dat het een vooraf bepaalde tijd is. Net als bij een autoalarm. Hij blijft overigens alleen maar branden tot het moment dat de deur dichtgedaan wordt. Dan wordt alles weer uitgeschakeld.

Deze lampschakelaar komt in elk geval ook weer op mijn lijstje van afweging, thanks.

Thevel

Golden Member

Oké, led schijnwerpertje dan, jij je zin. ;)

Arco

Special Member

Continu aan bij open kan ook: in de handleiding staat dat een waarde '0' resulteert in 'aan' tot deur weer dicht gaat...
Documentatie is niet het sterkste punt van Conrad. Op de site staat 868MHz, in de handleiding 433MHz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Die zwaailamp is een eigen leven gaan leiden hahaha.

Ik heb nog steeds niet de bijbehorende ontvangers gevonden. Van Conrad nog geen antwoord op mijn mail. Ik weet niet hoe lang dat daar gemiddeld duurt.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien heb je hier wat aan, het zijn ir sensoren die initieel gebruikt worden om ledstrips aan of uit te schakelen bij het openen of sluiten van een kast of deur. Werkt (schakelt) wel op 12V toch daarmee zou je mogelijk een 12V relais kunnen aansturen die de 230V schakelt.

https://www.ledclear.nl/vellight-ledc02-ir-sensor-silver.html

https://www.velleman.eu/products/view/?id=411948

De twee websites zijn maar een aanwijzing. Je vind de artikelen zekers nog op vele andere (web)winkels terug.

Anoniem

Wederom bedankt voor de tips. Ik ga eens evalueren wat voor mij het beste zal werken.

Lekker laten branden. Het is led, dus zuinig....

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Arco

Special Member

Lijkt me nogal storend, als het zwaailicht en sirene dag en nacht afgaan... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Je kan hier toch gewoon een microswitch voor nemen ?
Ik heb dat al 30 jaar op mijn kelderdeur staan.

Groeten

Anoniem

Bedankt voor deze optie. Je bedoelt zoiets?

Op 9 januari 2019 12:15:13 schreef Wielrenner:
Bedankt voor deze optie. Je bedoelt zoiets?

Ja, dat is het .... deze hebben geen probleem om 230V te schakelen.

Anoniem

Op 8 januari 2019 12:55:16 schreef Arco:
Tja,
Als je iets bijzonders zoekt, is het altijd lastiger... ;) (zeker opbouw; niet erg geliefd omdat 't meestal lelijk staat)
Ziets dan: https://www.conrad.nl/p/openingsdetector-chacon-54781-084972?WT.mc_id=…

Hier staat bij Conrad bij "Werkt met alle ontvangers van de serie 545.". Ik had Conrad gemaild, omdat ik de ontvangers van deze serie niet kon vinden. Dit is het antwoord "Ik ben dit nagegaan. Deze zijn echter niet meer leverbaar (uitverkocht)".

Ik had hier wel interesse in om eens te testen, maar zonder ontvanger heb je er helaas niks aan.

Anoniem

Op 9 januari 2019 14:21:34 schreef murphy:
[...]

Ja, dat is het .... deze hebben geen probleem om 230V te schakelen.

Ik zie dan alleen niet hoe ik zo'n schakelaar moet monteren zodat hij ook daadwerkelijk schakelt.

Arco

Special Member

Zo'n mikroswitch is inderdaad lastig in te bouwen omdat 'ie haaks op de deur moet.
Zoals eerder gezegd: Kaku verkoopt zelfde contacten als Conrad en die hebben zeker ook ontvangers. (zie eerdere link.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Klopt, komt haaks op de deur. Nou is er natuurlijk van alles te maken dat hij 90 graden gedraaid te monteren is, maar dan wordt het een beetje een "MacGyver verhaal" ben ik bang voor.

Dank je voor de opfrissing van mijn geheugen. Was me even ontschoten. Zoiets moet zeker ook bij Aliexpress te vinden zijn. Ik ga bij Kaku en bij Aliexpress eens kijken.

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2019 14:52:17 schreef Wielrenner:
Misschien onorthodox, maar kan iemand vertellen of zoiets als op de tekening mogelijk is?

Ik zou het zeker niet zo maken, is allemaal opbouw en makkelijk te saboteren. En 230VAC is in mijn ogen al helemaal not done.

Maak zoiets inbouw, met een goede sabotage lus.

Indien ja, heeft iemand suggesties voor de sensor?

Kijk voor een simpel standaard alarm, daar is keuze genoeg in, en voor heel redelijke prijzen te verkrijgen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 9 januari 2019 17:03:32 schreef Lambiek:
[...]
Ik zou het zeker niet zo maken, is allemaal opbouw en makkelijk te saboteren. En 230VAC is in mijn ogen al helemaal not done.

Maak zoiets inbouw, met een goede sabotage lus.

[...]
Kijk voor een simpel standaard alarm, daar is keuze genoeg in, en voor heel redelijke prijzen te verkrijgen.

Ik weet dat niet alle inbrekers even slim zijn, maar waarom zou je het gaan saboteren als je toch al binnen bent?

Kun je uitleggen waarom geen 230VAC? De rest van de verlichting in huis is ook 230VAC.

Als ik het inbouw moet ik gaan gaan hakken/zagen in mijn voordeur. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik heb nu zo'n goedkoop magneetcontactje van Aldi, maar dat moet je aan zetten voor je naar buiten gaat, dus veel lawaai. Is ook lastig als iemand de planten verzorgt tijdens een vakantie. Voldoet, maar mag iets gebruiksvriendelijker, dat probeer ik nu te maken.

Werkt een alarm met iets anders dan magneetcontacten of iets dergelijks?