Holophase Circad'98 pcb bestanden 'recupereren'

Turbokeu

Golden Member

Ik heb jarenlang, met veel plezier, tot 2007 gebruik gemaakt van de gratis demoversie van Holophases's Circad'98 software voor PCB ontwikkeling.
De enige beperking was het ontbreken van de exportfunctie naar Gerber files.
De omvang van de PCB boards was virtueel onbeperkt (je kon zonder problemen een PCB ontwerpen van bvb. 1cm op 10m, of 5m x 5m...)

Ondertussen heb ik 10-tallen PCB's (waaronder mijn 14x68cm display PCB voor 6x 4" blauwe displays voor mijn LEDklok) die ik nu niet eens meer kan visualiseren, of laat staan, importeren in een ander pakket.

De Circad'98 .pcb bestanden zijn ASCII bestanden maar worden niet herkend door de meeste door mij geteste actuele PCB softwarepakketten.

Ik bezit nog steeds het originele Circad'98 4.x installatiebestand uit 2004 maar dit weigert zich nog te installeren/werkt i.i.g. niet meer onder W10.

Kent iemand een bestaand, liefst gratis PCB softwarepakket of tool, dat mij zou toelaten deze PCB ontwerpen te importeren/om te zetten naar bvb. een bestaand softwarepakketformaat of Gerber bestanden?

In het slechtste geval creëer ik alsnog een virtuele XP VM onder VMware Workstation 14 Player om het oude Circad'98 softwarepakket terug te kunnen installeren/gebruiken.

Any thoughts?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

Ik ken het programma niet, maar heb je geprobeerd als administrator in te loggen en te installeren in compatibility-mode? (voor de gewenste windows versie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Hallo Eric! (Erik?)

Natuurlijk heb ik deze 'tricks' geprobeerd (inloggen/installeren als local admin, alle mogelijke compatibiliteitsmodi geprobeerd e.d.), zonder resultaat.
Het enige resultaat was een werkend pakket maar met compleet onleesbare grafische weergave.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

Nee, Peter... ;)
Gebruikt het programma geen grafisch DOS venster?
Dan zou het kloppen, want moderne PC's van de laatste 12 jaar ondersteunen de grafische VESA modes niet meer...
(de bios routines voor de grafische modes ontbreken gewoon)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Diamon

Golden Member

Eventjes een virtueel systeem installeren met de juiste Windows versie waar het nog op werkte misschien.

Turbokeu

Golden Member

Sorry Peter...8)7

Ik ben hier een tijdje afwezig geweest op het forum, mijn geheugen wordt er met mijn 63 jaar niet beter op...
Op het werk zijn we met zo'n 1000 werknemers waarvan ik er, al met al, een 200-tal bij naam ken (meestal oudgedienden), beter zal niet meer lukken....

Wat betreft dat grafisch DOS-venster, nu je het zegt zou dit misschien wel kunnen kloppen, gezien het 'uitzicht' van Circad'98...

Eventjes een virtueel systeem installeren met de juiste Windows versie waar het nog op werkte misschien.

Dat was dan, naar mijn herinnering, Windows XP.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik zou Arco gewoon Arco genoemd hebben, dus voel je niet bezwaard :+

Windows XP is goed te installeren op Hyper-V, hetgeen beschikbaar is onder Windows 10 Pro, maar met wat kunst en vliegwerk krijg je het op home ook draaiend.

Mijn ervaring daarmee is goed, ik heb een oud programma met bejaarde WinXP driver voor een USB-apparaat daarmee kunnen draaien.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb versie 4.2 met WINE zonder problemen aan de praat gekregen.
Hij is overigens nog steeds gratis te downloaden op https://circad-98.software.informer.com/download/

Have you debounced your buttons today?
Sine

Moderator

Oude software blijft een probleem.

HyperV heb ik nog nooit mee gewerkt, maar VMware player is voor thuisgebruik gratis, en dat werkt als een tierelier.

Dat zou inderdaad mijn oplossing zijn (hell, dat IS mijn oplossing) vm-etje met een geschikt OS er op.

VMware player is uiteraard ook prima, dat gebruikte ik voorheen ook. Die Hyper-V is naar mijn gevoel net even wat meer afgestemd op (danwel verweven in??) Win10. Ik ben er ooit als test mee aan de slag gegaan en tegen m'n verwachtingen in werkte dat zo goed dat ik VMware amper nog gebruik.

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

VMware player is reeds geïnstalleerd op mijn goede/ouwe Lenovo T540P 64-bit laptop met W10 Pro , met namelijk een 32-bit W7 VM enkel voor het configureren van de ESC parameters van mijn elektrische RC-wagen via de originele applicatie, een Losi 8-ight buggy v2.0, schaal 1/8, met een officiële Losi-kit omgebouwd van benzine naar elektrische aandrijving (met o.a. een Losi 1700kV 2.1kW BLDC motor en 200A ESC).

Nu nog enkel een 32-bit XP VM installeren voor het draaien van Circad'98, ware het niet dat ik er niet echt vet mee ben.
Ik kan dan wel mijn originele .pcb files openen, en dan?
Behalve printen (direct op overhead sheet printen/printen naar een PDF bestand voor DIY PCB fabricatie, of printen naar een BMP bestand).

Wil je deze vervolgens importeren in een bestaande PCB applicatie (ik gebruik nu sinds jaren Abacom Sprint Layout en kan hieruit gerber bestanden genereren) is het noppes...
In Sprint Layout een compleet nieuwe PCB ontwikkelen op basis van een uit Circad'98 geëxporteerde achterliggende BMP is niet direct mijn goesting...

Tot daar mijn dilemma....

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Printen naar een pdf. Dat is een vectorbestand, dus converteerbaar. En dan deze ergens (nog uit te zoeken) omzetten van een CAD formaat. Kan mechanisch zijn,. En deze dan gerber laten genereren of iets wat je nieuwe software kan inlezen. Kan je nieuwe programma gerber lezen?

PDF kan vector bevatten, maar hoeft niet natuurlijk.

in het verleden heb ik PDF maatbladen terug naar DWG kunnen converteren met deze tool:
https://www.cometdocs.com/file/manager

GMT+1
Turbokeu

Golden Member

Sorry voor de late reactie...
Ik lees dagelijks op meerdere fora, maar reageren... ho maar!

Via VMware Player 15 uiteindelijk een 32-bit XP Pro ISO installatie werkend gekregen (mèt activatie dankzij de XP product key van een ouwe, voor de afvalcontainer voorziene, Dell Optiplex computer op het werk, dan wel in het Frans).

Circad'98 werkt ondertussen perfect, ik kan al mijn 'ouwe' PCB's terug bewerken/printen.

Nu nog een manier vinden om deze te importeren/omvormen naar Abacom Sprint Layout...

Bedankt voor alle reacties!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heeft dat Circad programma geen export mogelijkheden dan? En zo ja, welke?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Turbokeu

Golden Member

Alle exportfuncties zijn gedisabled vermits het een/de demoversie betreft (de full-version is onbetaalbaar voor de doorsnee elektronicus).
De exportformaten zijn oorspronkelijk Gerber (RS-274-D), Protel Autotrax (PCB), Tango II (PCB), Autocad v2.5 (DWG), ASCII data file (txt).

In die tijd (van 2000 tot 2012) had ik geen behoefte aan Gerber-of andere bestandsformaten vermits ik alle PCB's zelf vervaardigde.

Ik kan wel printen vanuit Circad'98, ook naar jpg, gif, pdf.
In Sprint Layout kan ik een image als background instellen om van daar uit een nieuwe PCB te (her)tekenen.
Vermits het hier 114 PCB-bestanden betreft is dat onbegonnen werk...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"