Schema of temperatuursensor Inventum BM35 broodbakmachine

Ik heb een Inventum BM35 broodbakmachine, al heel wat jaren oud. Hij doet het nog goed (na een kleine revisie, relais vervangen). Hij bakt wel maar wordt net niet warm genoeg. Ik moet hem op "donkere korst" zetten om het brood maar net gebakken te krijgen.

Ik vermoed dat de temperatuursensor niet goed is, of de elektronica verlopen. Heeft iemand hier het schema van? Of type van de sensor?

Ik zou bij Inventum ter rade gaan want verder ban bakpan en kneedhaak kom ik niet qua onderdelen. Is niet een max thermostaat die te vroeg schakelt??

Hoi, Ik heb hier waarschijnlijk twee gesloopte exemplaren liggen.
Eigenlijk deed een het nog goed maar het bakblik was stuk.
Laat het weten als u iets van kan gebruiken.

Op 9 januari 2019 21:39:43 schreef Flevotronica:
Hoi, Ik heb hier waarschijnlijk twee gesloopte exemplaren liggen.
Eigenlijk deed een het nog goed maar het bakblik was stuk.
Laat het weten als u iets van kan gebruiken.

Dit kan ik goed gebruiken! Ik vermoed dat ofwel de temperatuursensor die tegen de binnenkant zit verlopen is of de elektronica. Wil je gewoon de hele apparatuur kwijt of wat eruit halen?

Weet je zeker dat het aan de machine ligt?

Ik bak ook regelmatig brood met een broodbakmachien.
Heb geleerd dat er een grote variatie in broodbakmeel is.
Meestal gebruik ik van Aldi of Lidl. Maar dat is geen garantie.
Volkoren, frans, wit, ..., het maakt allemaal verschil.
Vooral het gistgehalte (het rijsvermogen) varieert enorm.
Meel wat eerst goed beviel kan bij de volgende aankoop ineens totaal anders reageren.
Als het heel erg rijst kan het brood tegen de deksel aan komen, en dan kan daar geen warmte bij en krijg je het dus niet bruin.
Remedie: minder meel+water. Bak dan dus een kleiner broodje op bv 80% of 90% van de gebruikelijke gewichtshoeveelheid.

Kortom: je moet leren omgaan met meel en broodbakkunst. Geef niet zomaar je machien de schuld.

(EDIT:)
Ik gebruik nu een BM55. Had eerder een 'dikkere'. Hoewel de kuipjes compatibel zijn is die van de BM55 kleiner kwa inhoud.
Over de BM35. https://www.gebruikershandleiding.com/Inventum-BM-35/handleiding-5-506… Daar staat de vraag:
De type wordt verkocht als 600 900 en 1100 gram grootte. Ik heb een tweede hands gekocht en weet niet welke grootte deze machine is. kan iemand me vertellen hoe ik dit kan zien?
Het maakt natuurlijk voor bakken bij dezelfde procestijd erg uit met welke kuipmaat je werkt. Als je de machine al eerder opgelapt hebt is er misschien een andere kuipmaat in gekomen?

Ik heb idd meestal vrij donkere broodjes/dikke korst maar bak kleine broodjes van 400 - 500 gram meel.
Maar als hij altijd de zelfde broden bakt en ze nu opeens anders zijn dan begrijp ik de redenatie wel.

Ik heb al meerdere meelsoorten getest, zelfs met wit meel op volkoren-stand heb ik geen korst. Ik krijg hem netjes rijzend iets hoger dan de rand van het bakblik, dat gaat erg goed. Het is alleen het bakken wat op een te lage temperatuur lijkt te gaan.

De machine had ik al een hele tijd niet gebruikt. Daarna deed hij het niet. Bleek een defect relais te zijn, dat heb ik vervangen.

Flevotronica, ik wacht nog op je email. Adres staat in mijn accountgegevens.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 12 januari 2019 10:58:33 (20%)