Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

Hallo allemaal,

Zijn er personen die ook zoveel mogelijk elektriciteit willen gebruiken uit hun eigen PV en mogelijk zelf schema's ontwerpen en maken?

Met de volgende punten :

Componenten gebruiken die net zo lang als zonnepanelen meegaan. Inclusief groot verbruikers als wasmachine, vaarwasser, wasdroger etc.
Hoger rendement dan bestaande systemen op 12/24/36/48/60/72/96.

Om een suggestie te geven, 18650 packs van 12/24/36/48 halen naar mijn informatie niet de fabrieks cycles, zijn naar mijn mening uiteindelijk net zo duur of duurder dan cellen met 20Ah of meer.
En daarnaast ben ik van mening dat cellen paralel in een pack een hoger risico lopen op overstroom bij laden en ontladen kwa levensduur.
En dan praten nog geen eens over BMS (goedkope versie hebben weinig beveiligingen.)

Ik heb hier zeker ideeën over om meer levensduur uit de accu's te halen.

Kunnen wij dit zelf of moeten we wachten op de industrie er mee komt?

Wat is jullie mening ?

Hoger rendement dan bestaande systemen op 12/24/36/48/60/72/96

Wat zijn dat voor getallen, pinda´s, aantal batterijen of wat ?
Wat is overstroom bij lading, loopt de stroom dan over de rand de het accupack ?
Maar kennelijk denk je dat de industrie een beetje achter loopt en "Wij" het allemaal wel beter weten.

Ik heb hier zeker ideeën over om meer levensduur uit de accu's te halen.

Laat maar horen!

Om in de winter als je de meeste elektra nodig bent moet je voor een 6 kw accu heel veel panelen leggen.

Ik heb 3,4 kW op het dal liggen pal zuid 45 graden. Vandaag kwam er een schamele 1,5 kW uit, welke geheel op gegaan is aan eigen gebruik.

Om een accu te laden en eigen gebruik op deze winterdagen moet ik denk 10 x zoveel leggen zeg 30 kW. Als ik de ruimte al zou hebben zou met dit zo'n 25000 euro kosten. Buiten een accu systeem.

Overigens worden kant en klare systemen wel al betaalbaarder.
Zelf maken kan maar wordt wel een redelijk complex verhaal, hier op het forum zijn er nog een paar mee bezig

Op 10 januari 2019 21:31:13 schreef The White Eagle:
Wat is jullie mening ?

Forget it, batterij opslag is verre van rendabel, je vroeg mijn mening ;)

LDmicro user.

Ik heb regelmatig dezelfde gedachtes.
Recent een brits commercieel ding gezien wat in iedergeval je elektrische boiler aan kan sturen en dit alleen doet met overcapaciteit (door iemand binnen dit forum gelinkt) dus er wordt aan gewerkt.

Vanwege structurele overcapaciteit in de zomer en een groot tekort in de winter, is een echt nulverbruik m.i. niet te realiseren bij een gemiddeld tot groot systeem.

Ik kom daarom niet verder dan overcapaciteit in de zomer in je auto('s) stoppen en deze in de winter met betaalde stroom laten rijden.
Ik heb nu in de zomer regelatig >30kWh opbrengst en <10kWh verbruik (7Kw systeem met suboptimale ligging).

Blijft over het dag-tot-dag verbruik. Dit is denk ik redelijk over de dag uit te smeren met eigen trucjes, maar als het bv. om elektrisch koken gaat, kom je denk ik al snel uit op (commerciële) thuis accu's met inverters. Stel ik koop drie 14kWh/5kW versies (en gebruik 10kWh max om de accu's te sparen) voor drie fasen dan laad ik die in de zomer elke dag volledig vol met mijn overcapaciteit. Dan moet ik die voor de volgende ochtend leegpompen in mijn auto om het nuttig te kunnen gebruiken... En ik zou mijn paneel capaciteit zonder veel moeite met 50% uit kunnen breiden, maar ik kan er in de zomer niets mee...

Maar ik volg jouw (en andermans) plannen met grote interesse.

(PS ik heb geen elektrische kookplaat of boiler (komt wellicht wel), geen elektrische auto's (komen wellicht wel..... als ik de loterij win) of thuisaccu's (kun je in mijn NL gebied kopen en capaciteit verhuren, ben er nog niet uit of dat zinnig is))

Tidak Ada

Golden Member

Een kelder laten aanleggen met een Dewarvat constructie, die 's-zomers water verwarmt, dat je 's-winters voor verwarming gebruikt (met warmtepomp)..... Kost wel een heel flinke investering.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Wat voor soort capaciteit heeft dat? Als je het om zou rekenen naar kWh equivalent?
Mijn broer laat een 1200 liter vat installeren maar da's volgens mij alleen voor wat water-voor-verwarming.(inderdaat tijdens plaatsen van de kelder, dus kan er nooit meer uit ;) )

Ook al maanden deze link open staan (geen 1200 liter maar nog een stuk groter...), is schijnbaar niet echt wat geworden, weinig meer over gevonden na dit artikel en ook geen installateurs in mijn gebied.

Tidak Ada

Golden Member

Wat is nu 6m3?
Stel je huis heeft een vloeroppervlak van 50m2 en die kelder is 2m diep, dan heb je al 100000 liter water!
Maar voor de rest was mijn post maar een aprilvisje in het water :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

1 kWh is 3.6MJ.
1200 liter water 80 graden boven omgevingstemp is 80 . 4.2kJ .1200 = 400MJ als ik het goed heb. Ruim 100 kWh.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb een dergelijk systeem ook weleens met een collega besproken. Het leek ons toch wel de meest logische om energie van panelen te gebruiken voor een warmtepomp, die draait naargelang er voldoende zon is. Deze verwarmt een flinke boiler en daarmee kun je douchen en het huis verwarmen.

Indien er genoeg energie is kun je een accu gebruiken voor in de avonduren. Hoeveel moet je nu werkelijk verbruiken. Een PC/laptop, TV + randapp en verlichting. Dat is ongeveer het gemiddelde broodnodige denk ik.

Wasmachine en vaatvasser als grootverbruiker, kunnen via hotfill voorzien worden via de warmtepomp.

ik wil zo besparen. allereerst beginnen met 1 boiler van pakweg 100L en die tussen de koudwaterleiding en de badkamer steken.
stel dat dit water van 20 naar 40° wordt verwarmt door de zonnepanelen.
zou dit systeem goed werken, steek ik ofwel nog een extra boiler of ga ik de hoofdboiler ook bijstoken met zonnepaneelenergie tot 70°C .

na die 'zonne'boiler zijn er dan 2 verbruikers:
- de 2de boiler die warm water voorziet voor te douchen (snachts electrisch bijgestookt tot 70°C). als warm water afneemt zou er water bijkomen van 20°C en koelt die snel af. nu komt er water in van 40°C. quasi 99% rendement wat dat is electriciteit die ik savonds niet meer van het net haal.
- de wasmachiene. deze neemt dan 40°C water en moet niet meer bijwarmen tot 40°C of 20° bijwarmen tot 60°C. ook veel minder verbruik van electriciteit en een directe besparing als we savonds na 19H de wasmachiene aanzetten

als je 10uur lang 200W in je boiler kan duwen, is dat hetzelfde als 2uur lang 1KW. en dat is 17°C opwarming van die boiler van 100L

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
vergeten

Golden Member

Op 10 januari 2019 23:54:01 schreef Tidak Ada:
met een dewarvat constructie, die 's-zomers ater verwarmt,

Toetsjes kapot vinger(s) geamputeerd :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

iPhone plus te dikke vingers/te kleine 'toetsjes'
Of weet je niet wat een Dewarvat is? :P

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dewarvat

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
pietplof

Golden Member

Op mijn zoldertje staan twee heuse dewarvaten ( elk ongeveer 10 liter) ; net niet genoeg zeker?
Als ik mijn huis zou onderkelderen en dat perfect isoleren en vol water douwen kom ik op
748.000 liter en dat plasje in de zomer verhitten tot 80 gr. C.
Ik kom een heel eind in de warme richting.

Jammer dat ik geen kelder heb.
Wel pv cellen - 5,94 kW.
En ik heb ook geen oplossing voor het probleem.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Toch hoeft het niet in een kelder. Je ziet tegenwoordig vaak van die Dewar silo's tegenwoordig bij grote supermarkten. Het schijnt voordeliger te zijn de diepvriezers met vloeibaat stikstof te koelen in plaats van met een compressorsysteem.
Bij ziekenhuizen trouwens ook, voor He en O2. Maar het aanzicht van je tuin knapt er niet van op :( dus onder de grond lijkt me beter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Mijn mening volgt en die herbereken ik regelmatig want ik ben gek van techniek en zou graag een mooi ding in of aan mijn huis hebben wat geld oplevert, maar nee ik denk niet je eruit komt.

Je moet torenhoge investering doen financieel en praktisch (ruimte, ongemak, complexe handelingen, onderhoud, storingen) en vervolgens moet je maar hopen dat je ooit weer terug gaat zien. En als je dan 'gaat verdienen' dan is het nog maar de vraag voor hoelang en hoeveel. Als ik nu voor €6000 investeer, over 6 jaar terugverdienen en twee jaar later gaan er defecten vallen dan heb ik dus na 8 jaar een berg oude troep en €2000 verdient, met 1% rentederving blijft er nog €1500 van over of met je hypotheek eerder aflossen of aandelen: misschien wel niets.

Voorlopig wordt elektra alweer een cent minder belast per kWh en nog een stuk of €100 ? op je jaarlijkse vrijstelling.

Er wordt een hoop geroepen maar weinig technische en praktische informatie gegeven.

Voorbeeldje warmptepomp: Ja je kan een huis vast wel warm houden met een 10kW warmtepomp in plaats van een 30kW CV. Dan moet je goed isoleren, geen punt. Maar verwacht niet dat je veel 'over' hebt als er een raampje open moet omdat je met schoonmaakmiddelen of verf in de weer gaat of gewoon van een open raampje houdt in de keuken of slaapkamer.

Op 10 januari 2019 22:52:10 schreef MGP:
[...]
Forget it, batterij opslag is verre van rendabel, je vroeg mijn mening ;)

Als je het bekijkt vanuit de salderingsregeling heb je gelijk.

Als je het bekijkt vanuit kosten voor leveringszekerheid (stroom kunnen leveren op het moment dat dat gevraagd wordt) zou je voor de tijdelijke opslag net zoveel mogen neertellen. Die stroom die voldoet aan de vraag wordt dan 2x zo duur, maar daar heb je dan ook wat voor.

1 kWh kost ca €0,06 (productieprijs zonder belastingen en heffingen). Als jij die vraaggestuurd levert mag je er €0,12 voor hebben.
Dit lijkt mij bedrijfseconomisch reëel. De overheid zou de subsidieregeling in die richting moeten aanpassen.

evelo

Golden Member

In mijn werk doe ik oa keuringen van hoogspanning wijkcabines van de netbeheerder.

Dit zijn cabines die overal staan op ongeveer 1 à 2km van elkaar in vogelvlucht.

Die zitten werkelijk overal: in kelders van appartementen, langs straten in betonnen of metalen cabines, in woonwijken,...

Nu is het zo dat er een heel groot verschil is tussen een oude cabine en een nieuwe cabine qua nodige ruimte/volume.

Vroeger waren bvb er veel meer luchtlijnen en dus maakten ze gebouwtjes van +/- 3 op 3m en 8m hoog. Ook de scheiders en dergelijke namen veel meer ruimte in beslag omwille van de veiligheidsafstanden en zo.

Een nieuwe installatie neemt ongeveer 80% minder ruimte in beslag dan de oude maar staat wel in hetzelfde oude gebouwtje. Het staat er toch, de kabels liggen er en er is geen gedoe met bouwvergunningen om iets nieuws te bouwen.

Mij zou het niet verbazen dat netbeheerders binnenkort die vrijgekomen ruimtes gebruiken om daar pakweg 1000kW aan batterijen in te plaatsen om het net te stabiliseren.

pa3gws

Golden Member

Op 11 januari 2019 18:04:35 schreef evelo:
1:31:13 schreef The White Eagle
Kunnen wij dit zelf of moeten we wachten op de industrie er mee komt?

Het maken van dergelijk accu pakken in huis lijkt mij gezien de brandveiligheid niet heel verstandig.
Beter wachten tot er professionele oplossingen komen die ook bij de div hulpinstanties bekend zijn.
Zodat men in geval van bijv. brand weten hoe aan te pakken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 11 januari 2019 07:45:39 schreef rew:
1 kWh is 3.6MJ.
1200 liter water 80 graden boven omgevingstemp is 80 . 4.2kJ .1200 = 400MJ als ik het goed heb. Ruim 100 kWh.

Je kan beter van ijs naar water en vv gaan. Je hoeft dan minder te isoleren. Het leidingwerk komt wel onder mechanische spanning staan.

Volgens mij is de truuc bij opslag in de kelder met een warmtepomp tot net onder nul te gaan. Van water naar ijs is in verhouding heel veel energie nodig.

https://www.installatie.nl/artikelen/vrieszak-in-kruipruimte-als-warmt…

Op 10 januari 2019 21:44:27 schreef Brainbox:
[...]
Wat zijn dat voor getallen, pinda´s, aantal batterijen of wat ?

Ík bedoelde daarmee totale voltage per pack.

Wat is overstroom bij lading, loopt de stroom dan over de rand de het accupack ?

Bij te elke hoge stroom bij het laden/ontladen wordt de cel steeds minder in het opnemen vermogen. Capaciteit gaat steeds verder achteruit.

Maar kennelijk denk je dat de industrie een beetje achter loopt en "Wij" het allemaal wel beter weten.[...]

De industrie heeft er groot belang bij om niet te snel te gaan met de techniek die mogelijk is.

Laat maar horen!

Om de levensduur van lifepo4 is de specificaties van de producent, ook deze heeft er belang bij als men niet aan de specificaties houden, dan kunnen ze weer verkopen.

[Bericht gewijzigd door The White Eagle op vrijdag 11 januari 2019 20:08:10 (12%)

Op 11 januari 2019 19:36:31 schreef Peter112:
Volgens mij is de truuc bij opslag in de kelder met een warmtepomp tot net onder nul te gaan. Van water naar ijs is in verhouding heel veel ijs nodig.

https://www.installatie.nl/artikelen/vrieszak-in-kruipruimte-als-warmt…

Bedankt voor de link, maar wederom een oud artikel van 2015 (mijn link was uit 2014 over dezelfde techniek). En leuk dat de TUTwente eraan meegewerkt heeft, toch een beetje 'mijn' universiteit (ben daar ooit begonnen maar niet afgemaakt).

Ik zou het graag implementeren in mijn huis, maar zie nog de nodige problemen... (nu zou een zak van nul graden mijn huiskamervloer afkoelen, dus moet sowieso nog wat geïsoleerd worden, en daarnaast heb ik geen ruimte voor al die apparatuur eromheen).

Op 10 januari 2019 21:55:35 schreef Peter112:
Om in de winter als je de meeste elektra nodig bent moet je voor een 6 kw accu heel veel panelen leggen.

Ik heb 3,4 kW op het dal liggen pal zuid 45 graden. Vandaag kwam er een schamele 1,5 kW uit, welke geheel op gegaan is aan eigen gebruik.

Om een accu te laden en eigen gebruik op deze winterdagen moet ik denk 10 x zoveel leggen zeg 30 kW. Als ik de ruimte al zou hebben zou met dit zo'n 25000 euro kosten. Buiten een accu systeem.

Overigens worden kant en klare systemen wel al betaalbaarder.
Zelf maken kan maar wordt wel een redelijk complex verhaal, hier op het forum zijn er nog een paar mee bezig

Mag ik vragen hoe de panelen zijn aangesloten serie/paralel ?

Op 10 januari 2019 22:52:10 schreef MGP:
[...]
Forget it, batterij opslag is verre van rendabel, je vroeg mijn mening ;)

Niet als je rekening houdt met afschaffing saldering, en de klimaat afspraken worden ingevoert.
Het zal mij niks verbazen dat de prijs per Kw omhoog gaat.

P.S.
In het avondjournaal was er blijkbaar een item over terugleveren naar het net.