Deur-/raamsensor 230V?

Lambiek

Special Member

Op 9 januari 2019 17:41:35 schreef Wielrenner:
Ik weet dat niet alle inbrekers even slim zijn, maar waarom zou je het gaan saboteren als je toch al binnen bent?

In dit geval zal dat mee vallen.

Kun je uitleggen waarom geen 230VAC? De rest van de verlichting in huis is ook 230VAC.

Dit is heel wat anders dan verlichting natuurlijk. Die reed contacten zijn daar niet echt geschikt voor, zoals ook al door anderen gezegd is.

Als ik het inbouw moet ik gaan gaan hakken/zagen in mijn voordeur. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Het is net wat jij wil, maar als alles zichtbaar is en ze komen binnen dan is het zo gesaboteerd zodat de sirene of led lamp of whatever zo uit is, en dan kunnen ze rustig hun gang gaan.

Werkt een alarm met iets anders dan magneetcontacten of iets dergelijks?

Nee, dat werkt met de zelfde magneet contacten. Maar niet op 230VAC, dat is meestal 5V of 12V. Dus dat is heel iets anders. En daar heb je ook het sabotage gedeelte, zodra je iets door knipt gaat het alarm.

Maar het is jou feestje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

kan je geen dun metalen blikje op de deur maken die de schakelaar induwt?
klein klosje op het kozijn om de schakelaar te monteren moet toch geen probleem zijn?

zoiets:

sorry voor de paint skills met een touchpad ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 9 januari 2019 20:33:23 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 9 januari 2019 19:52:41 schreef Lambiek:
[...]
In dit geval zal dat mee vallen.

[...]
Dit is heel wat anders dan verlichting natuurlijk. Die reed contacten zijn daar niet echt geschikt voor, zoals ook al door anderen gezegd is.

[...]
Het is net wat jij wil, maar als alles zichtbaar is en ze komen binnen dan is het zo gesaboteerd zodat de sirene of led lamp of whatever zo uit is, en dan kunnen ze rustig hun gang gaan.

[...]
Nee, dat werkt met de zelfde magneet contacten. Maar niet op 230VAC, dat is meestal 5V of 12V. Dus dat is heel iets anders. En daar heb je ook het sabotage gedeelte, zodra je iets door knipt gaat het alarm.

Maar het is jou feestje. :)

Ik ben niet bezig een geavanceerd alarmsysteem aan te leggen. Een jaar geleden bleek bij thuiskomt na vakantie dat er een poging tot inbraak was geweest. Ze zijn niet binnengekomen omdat na het forceren van het slot de deur maar een klein stukje opengaat vanwege een ketting. Toen had ik dat "Aldi deurcontactje" nog niet. Dat geeft een hoop herrie en is voldoende als er een volgende stap genomen zou moeten worden, die ketting dus.

Mijn voorkeur gaat uit naar dit plus dit. Met een Sonoff basic switch ertussen kan ik het, ook op vakantie in het buitenland, in-/uitschakelen wanneer ik wil.

Het is dus alleen de bedoeling Een led-straler en sirenetje in werking te stellen op het moment dat de deur geopend wordt. Op dat moment wordt er niet verwacht dat de deur door een ketting niet verder opengaat. Als de heren/dames inbrekers op dat moment geconfronteerd worden met veel licht en lawaai hoop ik dat ze, net als vorig jaar zonder geluid en licht, het opgeven. Zelf kan ik het met mijn telefoon uitschakelen voor ik naar binnen ga. Nu, met dat "Aldi ding", is dat een beetje stressen. Pas nadat ik binnen ben kan ik dat ding uitzetten. Naast wat lawaai leek me wat licht ook wel goed.

Anoniem

Op 9 januari 2019 20:32:24 schreef Shiptronic:
kan je geen dun metalen blikje op de deur maken die de schakelaar induwt?
klein klosje op het kozijn om de schakelaar te monteren moet toch geen probleem zijn?

zoiets:[bijlage]

sorry voor de paint skills met een touchpad ;)

Zoals ik eerder als schreef is alles te maken, maar wordt het dan niet te extreem? Niet dat je er veel van ziet, want het zit mooi achter een gordijn dat daar hangt.

Het is niet een kwestie van alleen een beugeltje maken, maar zoals je zelf al schrijft moet er ook op het kozijn nog een klosje gemaakt worden. Ik hoor mijn vrouw al hahaha. Ik heb al zoveel dingen op een wat "alternatieve" manier gemaakt. Ze kent me dus ;-).

Ik waardeer je inbreng overigens zeer. Op deze manier worden vaak nieuwe ideeën opgedaan.

P.s. met dat Paint moet je iets gaan doen ;-).

Shiptronic

Overleden

die klik aan/uit die je nu bij elkaar geprokked het, en de sturing lijkt me prima te gaan werken voor het doel wat je voor ogen hebt, wel baterijstatus in de gaten houden !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 9 januari 2019 22:22:03 schreef Wielrenner:
Mijn voorkeur gaat uit naar dit plus dit. Met een Sonoff basic switch ertussen kan ik het, ook op vakantie in het buitenland, in-/uitschakelen wanneer ik wil.

Maar dit is al heel wat anders dan waar je het in de openingspost over had, hier gaat geen 230VAC over een reed contact.

Dit kan dus wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

In de openingspost heb ik verwezen naar mijn tekening. En n.a.v. de eerst reacties heb ik geschreven "Ik wil een 230V led schijnwerpertje, en eventueel een "sirene", aan laten springen als de deur geopend wordt. Bij sluiten moet alles weer uitgeschakeld worden.".

Hoe? Dat wist ik niet. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van een reedcontact gehoord. Ik heb dit topic nodig gehad om diverse invalshoeken te leren kennen en dat is goed gelukt. Ik heb al vaker gebruik kunnen maken van de kennis hier; zie dit topic en dit topic.

Mijn kennis op dit gebied is nagenoeg nul, maar ik kan meestal wel beredeneren wat waarschijnlijk mogelijk is. Maar dan heb ik hulpvaardige mensen nodig die mij met hun kennis helpen. Ook nu is het een proces geweest waarbij voor mij alles steeds duidelijker werd hoe ik het wilde gaan vormgeven.

Dat betekent overigens niet dat de input van leden hier die ik niet ga toepassen nutteloos is geweest. Het draagt allemaal bij om mijn kennis bij te spijkeren en mij een goed overzicht te geven van wat er mogelijk is.

Anoniem

Ik denk dat ik er uit ben. Het gaat dit worden.

Voor zover ik nu begrijp kan ik hier alles, en waarschijnlijk iets meer, mee wat ik zocht.

Shiptronic

Overleden

Lijkt me een mooie oplossing !!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Na het lezen van de reacties helemaal onderaan twijfel ik toch wel iets. Daarin wordt gesproken over elke 2 dagen batterij wisselen.

Nou gebruikt dit contact dezelfde frequentie en lijkt mij dat ook te werken. Maar daar kom ik denk ik maar op 1 manier achter ;-).

Shiptronic

Overleden

magneet op de deur, kastje op kozijn, adapter met voeding in je oorspronkelijke wcd :)

Die PIR zal stroom vreten, voor de deur schakelaar moet dat zo goed als niets zijn . Wij doen bi directioneel op 86X Mhz een 3V knoopcel ter grootte van een euro dat 2 tot 3 jaar mee.

Anders heeft de ontwerper zitten slapen, maar volgens mij kan je alles op 433 pakken, de truck zit hem in de gateway volgens mij.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Die PIR wilde ik eigenlijk niet kopen.

Dat Aldi contactje hangt er nu een jaar en daar zitten 3 LR44 (AG13) batterijtjes in. Als ze nu de geest geven vind ik dat prima. 1 Keer per jaar is niet zo'n ramp.

Hier zit een 12V batterijtje in, je zou toch verwachten dat dat toch ook minimaal 1 jaar meegaat.

Hier wat reacties over dit "door contact":

"I bought a DW1 sensor recently and have installed a DW1 on my door. The door opens not more than 5 times in a day and yet DW1 sensor drains the 12v 23a battery in a day. I would have expect a door sensor battery to last at least 1 year. I have tried Energizer batteries and the results was the same. Why does a DW1 sensor uses so much battery power and inefficient? Is there a way to adjust this?"

"same problem!!!! Did you get any solution? The door sensor is useless that way"

"Bought this kit and the Door Window Alarm Sensor is depleting the batteries in 2 days!"

Arco

Special Member

De batterijen die je er standaard bij krijgt zijn meestal niet veel soeps...
Voor 23A en 27A cellen moet je wel een goed merk nemen, anders gaan ze niet lang mee. (zijn 8 knoopcelletjes die in een huisje geprakt zijn...)
In mijn AB gaan ze jaren mee en worden toch regelmatig gebruikt...

Dit is een 27a:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/7603/forum-post

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 11 januari 2019 19:10:28 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik ken ze. Zitten ook in mijn ab voor de rolluiken.

Er wordt geen batterij meegeleverd.

"I have tried Energizer batteries and the results was the same"

Blijkbaar zonder resultaat.

Op de website wordt geschreven:

"Features for Sonoff DW1 Sensor

Ultra-low power magnetic dedicated microprocessor
"

Moet ik dat nu geloven ;-)?

Shiptronic

Overleden

[qoute]
The product doesn't support to learn rolling code and dynamic code
[/quote]

daar wel even opletten !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Zou ik daar met zo'n deur contact mee te maken hebben denk je?

Op 11 januari 2019 12:55:22 schreef Wielrenner:
Ik denk dat ik er uit ben. Het gaat dit worden.

De Chinezen kunnen dan wel je alarm uitzetten.

Anoniem

De buurman kan me ook tegen m'n kop stompen ;-).

Dat kan iedereen bij iedereen.

Anoniem

Ik heb zo'n bridge en deurcontact besteld. En het was oorspronkelijk niet de bedoeling, maar ook een PIR2. Gewoon om eens te proberen.

Als ik de spullen binnen heb, wat wel een maandje of zo kan duren, zal ik mijn bevindingen hier delen. Het zou er dan uit moeten komen zien zoals in de tekening geschetst.

Edit: Ik heb een Sonoff DW1 deurcontact besteld, maar ook een niet Sonoff deurcontact 433mHz om te kijken of dat ook werkt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 14 januari 2019 13:24:21 (17%)

Anoniem

Ik denk dat ik een denkfout heb zitten in de tekening hierboven. Het is van begin af aan mijn opzet geweest via mijn telefoon het deurcontact uit te kunnen zetten. Op deze manier kan ik met mijn telefoon de basic switch uitschakelen, maar als de deur geopend wordt zal de basic switch via de RF bridge toch weer ingeschakeld worden.

Dit zou ik denk ik op kunnen lossen door een basic switch voor de RF bridge te plaatsen. Die schakel ik uit en dan wordt het signaal van het deurcontact niet meer doorgegeven. Nadeel hiervan is dat via de RF bridge 4 apparaten geschakeld kunnen worden, maar op moment van uitschakeling zijn die niet meer operationeel.

Dan zou het, hoe vreemd het misschien ook klinkt, het beste zijn een basic switch voor de op de tekening staande basic switch te plaatsen. Daarmee kan ik de op de tekening staande basic switch uitschakelen met mijn telefoon. Het deurcontact geeft dan gewoon het signaal door aan de RF bridge en de RF bridge ook aan de basic switch op de tekening, maar die ontvangt het signaal niet omdat hij uitgeschakeld is. Op deze manier kan ik na een vakantie de deur openen zonder dat er een led-straler en/of sirene ingeschakeld wordt.

Is dit te volgen? Redeneer ik goed?

Op 12 januari 2019 15:18:16 schreef Wielrenner:
De buurman kan me ook tegen m'n kop stompen ;-).

Dat kan iedereen bij iedereen.

Ieder z'n meug, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen dat mijn alarm wordt in/uitgeschakeld via de server van een Chinees bedrijf waar ik voor de rest helemaal geen invloed op heb.
Ik heb zelf ook een Sonoff device, maar daar heb ik andere firmware op gezet zodat ik hem via mijn eigen netwerk kan aansturen i.p.v. via de Chinese server.

Anoniem

Op 20 januari 2019 17:37:37 schreef Roland11:
[...]Ieder z'n meug, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen dat mijn alarm wordt in/uitgeschakeld via de server van een Chinees bedrijf waar ik voor de rest helemaal geen invloed op heb.
Ik heb zelf ook een Sonoff device, maar daar heb ik andere firmware op gezet zodat ik hem via mijn eigen netwerk kan aansturen i.p.v. via de Chinese server.

Dat is heel mooi en zou ik ook wel willen, maar zolang ik voor al mijn plannen hulp nodig heb van de leden van een, o.a. dit, forum krijg ik dat niet voor elkaar. Iedereen heeft zo zijn eigen kennis en elektronica/IT staat bij mij, zeker niet qua interesse, wat betreft kennis ergens onder aan mijn lijstje van vaardigheden. Ik gebruik al jaren vele soorten Sonoff apparaten en tot nu toe tot volle tevredenheid.

En ik ben er van overtuigd dat niks veilig is, ook jouw netwerk niet, als ik regelmatig lees dat mogendheden als Rusland en de VS bij elkaar "inbreken". Maar dat doen ze omdat ze weten dat er iets te halen valt. Zolang de Chinezen niet weten van de berg goud die ik in mijn kelder heb liggen, ben ik niet interessant voor ze ga ik maar van uit ;-).

Ik snap dus wat je bedoelt en zou graag zoiets doen als bij jou, maar dat krijg ik niet voor elkaar.