trailing edge dimmer maken

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2019 14:55:49 schreef subsonik:
Lambiek, mijn schema is wel degelijk trailing edge! Géén PWM.

Ik zie het nu ook, had R9 en C6 over het hoofd gezien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Arco,

Als ik dat schema bekijk heb ik de DC spanning aan de wisselspanning hangen.
VCC hangt immers via de diode aan de wisselspanning van de uitgang !?

Zie wel dat de module met 3,3V zou moeten kunnen werken. Straks thuis maar eens zoeken op een schema.

Arco

Special Member

Is inderdaad niet geisoleerd. Meestal met dimmer toepassingen ook niet interessant om te isoleren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je heel misschien ook een schema waarbij er een microcontroller is aangesloten ?

Arco

Special Member

Gewoon HIN en /LIN via een serieweerstand aan de microcontroller hangen...
(voor Vcc kun je 12v gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 10 januari 2019 15:25:24 schreef Arco:
Een driver als de IRS2103 is handig als je 2 mosfets wilt gebruiken...

[bijlage]

Lijkt me in dit geval geen goed idee

Dat is voor een halve brug, twee mosfets met de rug tegen elkaar zet je gewoon drain source/gate parallel.

Plus dat je de voeding niet hebt om de driver te voeden.

Kan iemand mij heel misschien uitleggen waarom de schakeling met 2 mosfets beter is dan met 1 mosfet ?

Ehm... Heb je de post van Kruimel daarover gemist?
Ik kan het niet beter uitleggen dan dat hij doet!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 januari 2019 10:11:31 schreef arnold geurtse:
Kan iemand mij heel misschien uitleggen waarom de schakeling met 2 mosfets beter is dan met 1 mosfet ?

Hier stelt zich de vraag wat je als "beter" definieert..

2 mosfets levert een lagere spanningsval op.

1 mosfet achter een diodebrug is eenvoudiger.

Om kruimel zijn voorbeeld ook wat exacte waarden te geven:

Vanaf ca 1.65A is er spraken van minder verlies wanneer slechts 1 MOSFET en een diodebrug wordt toegepast. Als we dan aannemen dat er voor de ledvoeding gedimd wordt, dan wordt het pas vanaf een vermogen van ca 340W interessant om deze opzet te gebruiken. Dit is uiteraard puur gekeken van uit het standpunt van verliezen. We spreken van een verlies van 4,6W bij 1.65A, of dus ongeveer 1%.

Worden de led's gevoed uit 12V AC en wordt die spanning geregeld, dan is dat slechts een vermogen van 20W. Dan wordt het echt afhankelijk van de lampen. De 5 spots op mijn kamer zijn 3W per stuks en zitten dus nog onder die drempel. De luster in de hal heeft echter een stuk of twaalf lampen van 3W. Die zou dus wel baat hebben bij de versie met een diodebrug. We spreken dan over een winst van 3,8W of bijna 10% efficienter.

De vraag is dan ofdat zo'n kleine winst (of verlies) nog nut heeft om in rekening te brengen, laat staan om twee versies van hetzelfde te maken. Zoals kruimel al aangeeft, gaat in dit geval de voorkeur volgens mij uit naar het gemakkelijkste. En dat is dus de versie met diodebrug en 1 FET omdat er dan minder aagestuurd moet worden en omdat er minder kapot kan. Diodebruggen zijn gemiddeld genomen toch iets robuster dan een MOSFET. Daarnaast is het bij 12V AC misschien zelfs al interessanter om de lampen ook gewoon achter de diodebrug te hangen en de gelijkspanning te regelen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ik krijg het (nog) niet werkend.

Heb het volgende schema opgebouwd, alleen de lamp blijft continu branden.
Weet niet goed hoe en waar te zoeken wat er mis is.

Wat ik wel weet is dat in dit geval de mosfet in geleiding staat, anders was de lamp uit geweest.

edit : wat extra informatie.

Het lijkt alsof de lamp een beetje flikkert, de sinus is ook niet mooi gelijk hij lijkt afgevlakt.
De optocoupler getest, als ik de interne led onderspanning breng, dan komt de transistor op pin 4 en 5 in geleiding, haal ik de spanning weg dan is de hij hoogohmig

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op zaterdag 12 januari 2019 18:29:25 (36%)

Sine

Moderator

Dat is ERG creatief.

Vergeijk dat eens met het schema wat je in je 1e post neerzette. Zoek de verschillen

sine, klopt het schema in de vorige post is gebaseerd op bijgevoegd schema.

kan, mag ik uit het schema van de 1e post zonder slag of stoot 1 mosfet weglaten ?

Als je dat gemaakt en getest hebt zoals bovenstaand schema is, behalve de 1N400x dioden, alles kapot. de mosfet kapot.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 12 januari 2019 18:39:24 (11%)

LDmicro user.

Ben nu het oorspronkeleijk schema aan het bouwen :)
heb hier nog 1 mosfet liggen.

Komt een mosfet zonder gate spanning in geleiding of niet, want heb nu de gate niet aangesloten en de lamp gaat aan !

Ja dat kan door er met uw vinger aan te komen.
Maar als die uit uw schakeling komt is die kapot, er heeft 48Vdc op de gate gestaan.

LDmicro user.

en hoe weet je dat er 48V op heeft gestaan, waarover moet ik meten om te weten welke spanning er op de gate staat.
Want dan ga ik eerst kijken of de gate spanning straks goed is voordat ik de mosfet aansluit.

uitgaande van het schema uit post 1

Als je rekent hoeveel spanning op R3 stond kom je op (325/76000)10000 = 43V en geen 48V zoals ik uit het hoofd rekende.

LDmicro user.

Ik snap hem verkeerde weerstands deling, ga er nog eens naar kijken.
Hoe kom ik te weten of mijn componenten nog heel zijn of niet.

Hou er rekening mee dat je met dit schema niet tot 100% kan regelen. Doe je dat toch, dan sluit de mosfet zijn eigen voeding kort. Zodra de elco voldoende ontladen is, zakt de gatespanning zo ver in dat de mosfet in zijn lineair gebied komt. De spanningsval over de mosfet neemt flink toe en spoedig blaast hij zijn laatste rookpluimpje uit.

Ik zou het stuursignaal ook niet uit een µC halen, het tijdstip waarop de mosfet in geleiding gaat steekt erg nauw, daar mag je wel op een precisie van 100µs of beter mikken. Als je software niet netjes met interrupts werkt, kan een andere routine de timing in de war sturen waardoor de mosfet bv. halverwege de sinus pas aan gaat, dat wil je niet.

Sine

Moderator

Op 12 januari 2019 18:31:38 schreef arnold geurtse:
sine, klopt het schema in de vorige post is gebaseerd op bijgevoegd schema.

kan, mag ik uit het schema van de 1e post zonder slag of stoot 1 mosfet weglaten ?

Dit schema werkt, maar je lamp is AAN als je de opto niet aanstuurt, dit werkt dus net andersom.
Bijkomend dingetje is dat je de lamp DC voert, voor een gloeilamp geen probleem. Maar niet alle LED lampen zullen daar blij mee zijn.

Het schema wat je daarvoor postte is gewoon vout (met een V ja .. overtreffend)

Ik zou zelf overigens gewoon twee mosfets gebruiken, dat maakt het voeden van je gate drive een stuk makkelijker.

Volgende week dan maar even nieuwe mosfets bestellen.

Kan ik stellen dat als ik de spanning over de weerstand meet tussen de source en gat, hier de 12v dc zou moeten staan ?

Sine

Moderator

Correct,

De waardes in dat schema zijn zo gekozen dat het geheel SNEL schakelt, en zoals al eerder opgemerkt wil je dat niet perce.

Als je de weerstand tussen S en G verhoogt naar 100k hoeft de rest van de voeding ook niet zo heftig, daar kan dan makkelijk 2x 68k in bijvoorbeeld.

Ook die dubbele elco is niet nodig, C1 kan best weg.

Hoe weet ik welke stromen er dan gaan lopen, dit ivm het kiezen van de weerstanden
En het voltage van de condensator(en)