Samsung LE26A41BA, gaat willekeurig op zwart

Mijn Samsung tv ,type LE26A41BA, gaat op willekeurige momenten op zwart. Het geluid blijft aanwezig. Na uitschakelen en weer inschakelen, is er weer beeld. Dat kan een paar uur goed gaan, maar soms valt ie achter elkaar op zwart.
Ik heb geen idee waar ik dit probleem moet zoeken . Ik heb ( uiteraard) geen schema van dit ding, dus het is zoeken naar de spelt in de hooiberg.
Heeft iemand een suggestie waar ik zou kunnen beginnen ?
In afwachting,
groeten, Hugo

als je haar maar goed zit

Kijk eerst het voedingsgedeelte en de inverter voor de backlight na, wees bedacht op bolstaande voedingselco's. Die kunnen allerlei rare problemen geven.

[Bericht gewijzigd door dawmast op vrijdag 11 januari 2019 17:00:06 (39%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

De elco’s heb ik als eerste gecheckt. Die vertonen geen vreemde bollingen ofzo.
De voedingen blijven gewoon in bedrijf als het beeld zwart wordt.
Waar vindt ik de inverter voor de backlight ? En hoe ziet die er zo’n beetje uit?
Mijn probleem is ook een beetje dat ik een hobbyist van de oude stempel ben, goed ingewijdt in de oude beeldbuizen tv’s, maar die platte , die heb ik mij nog niet eigen gemaakt.
Ik ben al lange tijd op zoek naar een “ goed” en gedetailleerd boek over de platte techniek.

Groet,
Hugo

als je haar maar goed zit

De inverter is meestal een los printje linker zijde inwendig.Kan ook dat voeding ook de inverter is, kan je evt een foto plaatsen??

Kan het dat kleine printje zijn dat naast dat trafootje met de gele band staat?

als je haar maar goed zit
maartenbakker

Golden Member

Nee, maar wel de print onder de blikken kap op je eerste foto. Als ik het goed zie, is dat er eentje waar je naast kunt gaan staan wachten tot een van de trafo'tjes een onderbroken secundaire wikkeling krijgt. 2 secundaires per trafo, te meten steeds tussen de buitenste pinnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 januari 2019 13:07:48 (64%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt van die trafo’tjes. Ik heb er vroeger al eens 1 vervangen. Die was gewoon permanent stuk. Nu is het een intermitterend probleem.
Tv uit en aan en ie doet het weer. Ik krijg een beetje het gevoel dat de temperatuur een rol speelt. Met de kast dicht gaat ie vaker op zwart dan met de kast eraf. Met de kast eraf kan het uren duren voor ie op zwart valt. Met de kast dicht kan je er op wachten.
Bij zwart beeld zijn de trafo’tjes spanning loos, maar de voedingen blijven in bedrijf. Welke “ schakelaar “ zit er tussen de voeding en de trafo’tjes ?

als je haar maar goed zit

Als het goed is,is het een Darfon inverter waarvan de trafo's we eens los zitten primair. Meet alle trafo's goed na en soldeer ze anders na. Trafo's waren berucht wat dat betreft.

Op 12 januari 2019 15:48:22 schreef Huug:
Klopt van die trafo’tjes. Ik heb er vroeger al eens 1 vervangen. Die was gewoon permanent stuk. Nu is het een intermitterend probleem.
Tv uit en aan en ie doet het weer. Ik krijg een beetje het gevoel dat de temperatuur een rol speelt. Met de kast dicht gaat ie vaker op zwart dan met de kast eraf. Met de kast eraf kan het uren duren voor ie op zwart valt. Met de kast dicht kan je er op wachten.
Bij zwart beeld zijn de trafo’tjes spanning loos, maar de voedingen blijven in bedrijf. Welke “ schakelaar “ zit er tussen de voeding en de trafo’tjes ?

Heeft bewegen van de printplaat waar de trafo op staat nog effect?

maartenbakker

Golden Member

Op 12 januari 2019 15:48:22 schreef Huug:
Klopt van die trafo’tjes. Ik heb er vroeger al eens 1 vervangen. Die was gewoon permanent stuk. Nu is het een intermitterend probleem.

Zou alsnog een trafo'tje stuk kunnen zijn. Die dingen zijn gewikkeld met apenhaar dus simpelweg kwetsbaar. Ze gaan ook wel eens stuk met alleen maar een wat hogere dan normale ohmse weerstand; dat wijst er dus op dat er vage niet-volledige onderbrekingen in kunnen zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De omhse weerstand van de trafo’tjes zijn identiek. Ik heb ze nu even goed laten schrikken met vriesspray. Dat had geen resultaat. Ondanks dat blijven de trafo’tjes nog enigzins verdacht.
Maar ik heb mijn aandacht verlegd naar het in schema brengen van het circuit dat de trafo’tjes aanstuurt. Een hele klus, maar misschien levert het wat op.

als je haar maar goed zit
maartenbakker

Golden Member

Dat circuit kun je aan de hand van het gebruikte driver IC misschien nalopen. Op die manier kun je een datasheet of een schema van een vergelijkbare inverter vinden.

Probleem is wel dat uitvallen door vier hoofdoorzaken kan komen waarvan er eigenlijk maar 1 echt met de aansturing te maken heeft.

1) Wegvallen 24V voeding naar de inverter (slechte soldering op de voeding misschien).
2) Wegvallen van de lijn die de inverter inschakelt (niet op elk type).
3) Defect in de aansturing van de trafo's.
4) Defect in of achter de trafo's waardoor de aansturing wegvalt (beveiligingsschakeling).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van alle mogelijke opties bleef uiteindelijk er 1 over nl dat de beveiliging van de inverter controler de inverter spanningsloos maakt als 1 van de trafo’s een hik geeft . Dat het toch 1 van de trafo’s moet zijn , lijkt mij nu wel duidelijk. Je kan een knettertje horen, maar van wie van de acht?
De controler is een OZ964. Ik heb nu de shutdown delay time aanmerkelijk vergroot, door op pootje 1 , 4,7 mu te hangen. De tv blijft nu aan als er een trafo hikt. Nu maar wachten tot de “ hikker “ echt stuk gaat, dan is ie zo getraceerd en kan ik m vervangen. Misschien blijft ie nog een jaar heel?

als je haar maar goed zit
maartenbakker

Golden Member

Je zou eventueel de haardroger er eens op kunnen zetten. Schrikken van kou werkt niet altijd goed, en dan werkt schrikken van warmte misschien juist.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De haardroger had helaas ook geen effect. Wachten tot de hikkende trafo stuk gaat, vond ik toch niet zo’n goed idee. Dus ben ik begonnen de trafo’s stuk voor stuk te vervangen.
Ik had nog een nieuw exemplaar en in het slechtste geval moest ik 8 keer een trafo omwisselen. Het geluk was met mij, want bij het tweede exemplaar was het raak. De tv staat nu al een paar uur zonder storing inbedrijf.
Een ieder bedankt voor het meedenken en voor de diverse suggesties.

Hugo

als je haar maar goed zit

En was er iets aan de trafo te meten of zaten er overslag plekken ergens??

Niets te zien of te meten aan de trafo. Best frustrerend. Ziet er als nieuw uit.?

als je haar maar goed zit