Antiparallele diodes in voeding eindversterker

Hallo,

Ik ben een dikke Onkyo-eindversterker aan het restaureren. Weet iemand wat de functie van D911 en D912 is? Dit zijn twee anti-parallel geschakelde gelijkrichtdiodes (3A/400V). Normaliter zit de middenaftakking van de voedingstrafo direct op het knooppunt van de twee afvlakcondensatoren. Het grappige is dat ik meer van dergelijke versterkers (van hetzelfde type) onder handen gehad heb. Bij sommige zitten de diodes er wél en bij andere weer niet (dus middenaftakking voedingstrafo is GND).

Ik ben benieuwd wat jullie techneuten zeggen ;-)

Alvast bedankt,
Nico

KGE

Golden Member

Tsja, de logica vat ik ook niet echt maar je tilt het nulpunt een diode overgang naar boven en naar beneden. Je zou het met de scoop moeten bekijken om te zien wat het voor effect heeft.

Een andere reden zou kunnen zijn dat je in feite twee diodes in serie zet in zowel de positieve als de negatieve helft van de sinus. Dus misschien om de (sper)spanning te verdelen. (alhoewel 1 GP-30G al 400 Volt mag hebben, 280V RMS). De elco's zijn zo te zien 58 Volt (?) dus het lijkt mij geen hoogspanningsvoeding...

Sine

Moderator

curieus inderdaad,

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze geen stroom in de massa verbinding tussen de elco's willen hebben ?

Waarom ze 400V exemplaren gebruiken is mij een raadsel.
Ze hadden een partijtje over?
De spanning over deze dioden kan namelijk nooit hoger worden dan ca 1V

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mogelijk om een kleine DC ongelijkheid spanning te compenseren/weg te werken??

Arco

Special Member

Zou het niet een vorm van current limiter zijn?
(bij de inschakel stroompiek is de Vf veel hoger. (en dus de belasting op de trafo is lager)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2019 19:58:21 schreef Krelis Vonketrekker:
Mogelijk om een kleine DC ongelijkheid spanning te compenseren/weg te werken??

En waarom zou je dat willen?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 11 januari 2019 20:08:43 (77%)

Wanneer de positieve en de negatieve spanning exact even veel belast worden, doen de diodes niks, ze geleiden niet.

Als je nu de positieve spanning meer belast dan de negatieve, dan gaat eerst de positieve spanning met een volt dalen, tegelijk de negatieve met een volt stijgen, vooraleer de transfomator asymmetrisch begint te voeden. Zonder de diodes gebeurt dat ogenblikkelijk. Bij zware belastingen zou dat tot een iets lagere thermische belasting van de secundaire wikkelingen kunnen leiden, hoewel het effect mij minimaal lijkt.

Thevel

Golden Member

Wat ook opvalt is dat beide diodes elk een eigen aansluiting hebben en buiten de print pas met elkaar verbonden worden.
Het lijkt wel een "universele print" weke ook in een ander apparaat gebruikt kan worden.

Wat ook opvalt is de volledige bruggelijkrichter, lijkt mij ook om de trafo meer symmetrisch te belasten.

Zonder volledige gelijkrichter heb je uitsluitend de positieve of negatieve spanning.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Ohm pi, inderdaad ik vergat dat het een symetrische voeding is, my shame 8)7

de audioground wordt hierdoor zo licht mogelijk gekoppeld met de trafoground als maar mogelijk is. Of dat nuttig is , kan je nog een boompje over opzetten.. :-)

Thevel

Golden Member

trafoground?
De secundaire wikkeling ligt niet aan ground...

Op 11 januari 2019 23:49:21 schreef Thevel:
trafoground?
De secundaire wikkeling ligt niet aan ground...

de middenaftakking ligt normaal keurig aan de ground. Nu gaat dit over de diodes.

Zodat je audioground bij een beetje belasting zo'n 2Vpp rond de PE heen staat te klapperen? Lijkt me niet zo'n goed plan :-)

de audioground is de referentie van de ganse versterker, dus die staat niet te klapperen. de middenaftakking van de trafo (ik noem het nu geen ground meer, geeft verwarring) is zo niet gekoppeld, tenzij bij het bijtanken van de condensatoren. Dit vermindert oa de kans aan RF spikes om tot in de versterker door te dringen via de trafo.

Het leek erop dat je suggereerde dat PE aan de middenaftakking van de transfo lag. Niet dus, dan zitten we op dezelfde lijn :)

Ik dacht in eerste instantie ook aan jouw hypothese, maar het lijkt me zinloos aangezien die spikes even hard langs de gelijkrichter kunnen binnenkomen, waar ze dan via de afvlakcondensatoren toch ook weer de audioground bereiken.

Op 12 januari 2019 11:09:47 schreef subsonik:

Ik dacht in eerste instantie ook aan jouw hypothese, maar het lijkt me zinloos aangezien die spikes even hard langs de gelijkrichter kunnen binnenkomen, waar ze dan via de afvlakcondensatoren toch ook weer de audioground bereiken.

Niet als de condensatoren niet aan het bijtanken zijn, dan is langs de die kant de trafo "los" van de rest van de versterker. Blijkbaar heeft men die redenering doorgezet aan de massakant. kwaad kan het niet.