Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

Op 10 januari 2019 23:07:09 schreef r-p:
Ik heb regelmatig dezelfde gedachtes.
Recent een brits commercieel ding gezien wat in iedergeval je elektrische boiler aan kan sturen en dit alleen doet met overcapaciteit (door iemand binnen dit forum gelinkt) dus er wordt aan gewerkt.

Vanwege structurele overcapaciteit in de zomer en een groot tekort in de winter, is een echt nulverbruik m.i. niet te realiseren bij een gemiddeld tot groot systeem.

Ik kom daarom niet verder dan overcapaciteit in de zomer in je auto('s) stoppen en deze in de winter met betaalde stroom laten rijden.
Ik heb nu in de zomer regelatig >30kWh opbrengst en <10kWh verbruik (7Kw systeem met suboptimale ligging).

Blijft over het dag-tot-dag verbruik. Dit is denk ik redelijk over de dag uit te smeren met eigen trucjes, maar als het bv. om elektrisch koken gaat, kom je denk ik al snel uit op (commerciële) thuis accu's met inverters. Stel ik koop drie 14kWh/5kW versies (en gebruik 10kWh max om de accu's te sparen) voor drie fasen dan laad ik die in de zomer elke dag volledig vol met mijn overcapaciteit. Dan moet ik die voor de volgende ochtend leegpompen in mijn auto om het nuttig te kunnen gebruiken... En ik zou mijn paneel capaciteit zonder veel moeite met 50% uit kunnen breiden, maar ik kan er in de zomer niets mee...

Maar ik volg jouw (en andermans) plannen met grote interesse.

(PS ik heb geen elektrische kookplaat of boiler (komt wellicht wel), geen elektrische auto's (komen wellicht wel..... als ik de loterij win) of thuisaccu's (kun je in mijn NL gebied kopen en capaciteit verhuren, ben er nog niet uit of dat zinnig is))

Mag ik aannemen dat je geen opslag hebt, geen accu's ?
Mag ik ook aannemen dat verbruiksgegevens uit de omvormer komt ?
Gebruik je optimizers ?

Op 10 januari 2019 23:54:01 schreef Tidak Ada:
Een kelder laten aanleggen met een Dewarvat constructie, die 's-zomers water verwarmt, dat je 's-winters voor verwarming gebruikt (met warmtepomp)..... Kost wel een heel flinke investering.

Ik probeerde alleen om het bij stroom te houden. :)

Salderen of niet, ik heb nog geen enkele bewijs gezien dat batterijopslag rendabel zou zijn, zelfs mijn installateur zegt dat en verkoopt nochtans zulke apparatuur.

Als je mij 1 voorbeeld kunt tonen met cijfers ben ik bereid mijn mening te herzien

Wat er in de toekomst te gebeuren staat is nu niet relevant want je denkt toch niet dat de overheid dat allemaal zomaar zal laten gebeuren.
Het algemeen verbruik vermindert nu al en de kosten blijven gelijk of verhogen nog.

Op 11 januari 2019 14:21:22 schreef Spog2:

Als je het bekijkt vanuit de salderingsregeling heb je gelijk.

Als je het bekijkt vanuit kosten voor leveringszekerheid (stroom kunnen leveren op het moment dat dat gevraagd wordt) zou je voor de tijdelijke opslag net zoveel mogen neertellen. Die stroom die voldoet aan de vraag wordt dan 2x zo duur, maar daar heb je dan ook wat voor.

1 kWh kost ca €0,06 (productieprijs zonder belastingen en heffingen). Als jij die vraaggestuurd levert mag je er €0,12 voor hebben.
Dit lijkt mij bedrijfseconomisch reëel. De overheid zou de subsidieregeling in die richting moeten aanpassen.

Je moet mij excuseren maar ik begrijp niks van wat je hier schrijft, iets begrijpelijker schrijven zou welkom zijn, dan zou ik kunnen antwoorden.

LDmicro user.

Op 10 januari 2019 23:07:09 schreef r-p:
Ik heb regelmatig dezelfde gedachtes.
Recent een brits commercieel ding gezien wat in iedergeval je elektrische boiler aan kan sturen en dit alleen doet met overcapaciteit (door iemand binnen dit forum gelinkt) dus er wordt aan gewerkt.

Vanwege structurele overcapaciteit in de zomer en een groot tekort in de winter, is een echt nulverbruik m.i. niet te realiseren bij een gemiddeld tot groot systeem.

Ik kom daarom niet verder dan overcapaciteit in de zomer in je auto('s) stoppen en deze in de winter met betaalde stroom laten rijden.
Ik heb nu in de zomer regelatig >30kWh opbrengst en <10kWh verbruik (7Kw systeem met suboptimale ligging).

Blijft over het dag-tot-dag verbruik. Dit is denk ik redelijk over de dag uit te smeren met eigen trucjes, maar als het bv. om elektrisch koken gaat, kom je denk ik al snel uit op (commerciële) thuis accu's met inverters. Stel ik koop drie 14kWh/5kW versies (en gebruik 10kWh max om de accu's te sparen) voor drie fasen dan laad ik die in de zomer elke dag volledig vol met mijn overcapaciteit. Dan moet ik die voor de volgende ochtend leegpompen in mijn auto om het nuttig te kunnen gebruiken... En ik zou mijn paneel capaciteit zonder veel moeite met 50% uit kunnen breiden, maar ik kan er in de zomer niets mee...

Maar ik volg jouw (en andermans) plannen met grote interesse.

(PS ik heb geen elektrische kookplaat of boiler (komt wellicht wel), geen elektrische auto's (komen wellicht wel..... als ik de loterij win) of thuisaccu's (kun je in mijn NL gebied kopen en capaciteit verhuren, ben er nog niet uit of dat zinnig is))

Ik begrijp niet goed die waardes 7kwp zou gauw 1.5Kw per uur kunnen opbrengen, dus 500 Kw in 3 maanden in zomertijd ?
Of mis ik iets ?
Mijn mening over omvormers is kies de juiste die beter omgaat met de capaciteit van de accu, en dus langere levensduur van accu geeft.

Mag ik vragen hoe de panelen zijn aangesloten serie/paralel ?
Gebruik je optimizers ?

Op 11 januari 2019 21:11:16 schreef The White Eagle:
Mijn mening over omvormers is kies de juiste die beter omgaat met de capaciteit van de accu, en dus langere levensduur van accu geeft.

Sedert uw openingspost kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat jij iets verkoopt en/of in de sector zit. ;)

Ik ga er altijd vanuit dat die grote bedrijven die zulke systemen verkopen heel goed op de hoogte zijn van hoe je het beste rendement uit die batterijen kunt halen.
Zelf een batterijopslag installatie maken is niet iedereen gegeven en ze moet dan nog veilig zijn ook.

LDmicro user.

Voor de goede orde: vermogen is in W (Watt). Verbruik/Opbrengst is in Wh (Watt-uur) en dus niet in Watt per uur. Wordt nogal wild door elkaar gehusseld hier.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 11 januari 2019 21:52:49 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 11 januari 2019 21:25:03 schreef MGP:
[...]
Sedert uw openingspost kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat jij iets verkoopt en/of in de sector zit. ;)

Ik ga er altijd vanuit dat die grote bedrijven die zulke systemen verkopen heel goed op de hoogte zijn van hoe je het beste rendement uit die batterijen kunt halen.
Zelf een batterijopslag installatie maken is niet iedereen gegeven en ze moet dan nog veilig zijn ook.

Ik verkoop niks, en ik zit niet in de branch !
Ik heb veel research gedaan :)
Daarnaast ben ik niet onbekend met elektronica/electra.

Dus ik vraag mijzelf af, waarom kan ik niet mijn stroom verbruik uit pv
halen.
Bijv. men praat over accu's in Kw, zover ik weet zijn accu's in Ah.
Zover ik het begrijp kun je uit een accu van 27 Ah 36V 1Kwh uithalen.

Als ik dit mis heb dan hoor ik het graag, dan leer ik ook weer wat :)

Op 11 januari 2019 18:04:35 schreef evelo:
In mijn werk doe ik oa keuringen van hoogspanning wijkcabines van de netbeheerder.

Dit zijn cabines die overal staan op ongeveer 1 à 2km van elkaar in vogelvlucht.
...

Mij zou het niet verbazen dat netbeheerders binnenkort die vrijgekomen ruimtes gebruiken om daar pakweg 1000kW aan batterijen in te plaatsen om het net te stabiliseren.

Interessant!

....
Ik zou het graag implementeren in mijn huis, maar zie nog de nodige problemen... (nu zou een zak van nul graden mijn huiskamervloer afkoelen, dus moet sowieso nog wat geïsoleerd worden, en daarnaast heb ik geen ruimte voor al die apparatuur eromheen).

Het zal vast meer dan €3000 kosten en dan zie ik nog een hoop problemen met het rendement doordat er allerlei apparatuur moet draaien en je je vloer uiteindelijk op een zak ijs zet en aan de andere kant toch ook moet blijven ventileren onder je vloer en in polders zelfs water kan hebben staan.

@TS als je opbrengst van een spaarsysteem per dag/maand heel nauwkeurig wil berekenen kijk dan hier:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Typisch 1kWp in NL optimaal gelegen:

code:

Fixed system: inclination=37°, orientation=-2° (optimum)
Month	Ed	Em	Hd	Hm
Jan	1.08	33.5	1.29	40.1
Feb	1.60	44.9	1.96	54.9
Mar	2.81	87.0	3.53	109
Apr	3.90	117	5.08	152
May	3.93	122	5.23	162
Jun	3.93	118	5.30	159
Jul	3.75	116	5.10	158
Aug	3.45	107	4.62	143
Sep	2.85	85.5	3.75	113
Oct	2.01	62.3	2.56	79.4
Nov	1.07	32.1	1.32	39.6
Dec	0.82	25.5	0.99	30.7
Yearly average	2.60	79.2	3.40	103
Total for year	951	1240

(Elektra dagelijks, maandelijks en de zonnestraling dagelijks en maandelijks)

Je ziet dat september al flink inzakt en dat november tot maart je uitdaging wordt.

Op 11 januari 2019 22:02:50 schreef The White Eagle:

Dus ik vraag mijzelf af, waarom kan ik niet mijn stroom verbruik uit pv
halen.

Bijv. men praat over accu's in Kw, zover ik weet zijn accu's in Ah.
Zover ik het begrijp kun je uit een accu van 27 Ah 36V 1Kwh uithalen.

Dat is een makkie, koop u een installatie die voldoende kan opslaan, maar de clou zit hem altijd in de rentabiliteit.

Batterijen hebben een nuttig vermogen en dat is minder dan VA, hoeveel hangt af van het soort batterijen.

LDmicro user.

Op 12 januari 2019 08:27:59 schreef MGP:
[...]
Dat is een makkie, koop u een installatie die voldoende kan opslaan, maar de clou zit hem altijd in de rentabiliteit.

Batterijen hebben een nuttig vermogen en dat is minder dan VA, hoeveel hangt af van het soort batterijen.

Betterij vermogen in kwh uitdrukken is mooi voor uitleg aan consumenten leken. Bij de meeste thuisbatterij leveranciers wordt met deze bv 6 kwh de energie bedoeld die geleverd kan worden aan je 230 netwerk. De werkelijke capaciteit en rendement en levensduur van deze systemen zit vaak weggestopt in specificatie documenten die meestal niet gelezen worden.

Voor de gewone consument is euro per kwh + installatiekosten belangrijker.

Er komen wel steeds meer aanbieders
https://solarwatt.nl/zonne-energie-systemen/zonne-energie-opslaan/
http://www.thuisbatterijvergelijken.nl/categorie/thuisbatterij
https://stralendgroen.nl/categorie/omvormers/batterijomvormers/

Moet altijd lachen bij die reclameslogans.

Bv. in de eerste link " Duurzame verlaging van de elektriciteitsfactuur"

Van een nog grotere daling van uw spaarpot spreken ze niet :)

LDmicro user.

Op 11 januari 2019 22:02:50 schreef The White Eagle:
Zover ik het begrijp kun je uit een accu van 27 Ah 36V 1Kwh uithalen.

27Ah * 36V = 972 Wh. Bijna 1kWh inderdaad.

Je moet opletten met de eenheden. Als iemand "wattage" zegt ipv "vermogen" dan is dat wat mij betreft welliswaar niet de juiste/normale manier om dat te zeggen, maar het is niet voor verwarring vatbaar. Maar als je het over accus hebt, je over kW en kWh moet communiceren en die door mekaar gaat gebruiken, dan ga je fouten maken. Ook de hoofdletters/kleine letters zijn verstandig om gewoon goed te doen. Met Kwh zal je wel kWh bedoelen, maar met mF en MF is er bijvoorbeeld een fors verschil (109).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beetje fatsoenlijke accu waar je wat aan hebt, denk ik, is deze
mastervolt-lithium-ion-accu-360ah-12-5000

Maar weegt bij lage na niet op natuurlijk om daar ooit winst uit te halen.

Wat ik niet begrijp is dat we ergens jaren 1920-1930 afgesproken hebben dat we 1 club aanwijzen die voor ons de elektra regelt.
Bv Gemeente of andere grote ondernemer.

De eis daarbij, 1 stabiel, voordelig, je regelt maar dat 24/7 dat
99,998% gegarandeerd is.

ipv destijds al die schuurtjes met alle vormen van opwekking, frequenties en voltages.

Wat is er moeilijk aan feit dat ik eis dat mijn leverancier maar zorgt dat deze voordelig schoon aanlevert.

Ipv al die zelf knutselarij.
Accu's is vragen om gevaarlijke situaties, zeker met zelf aangelegde rommel met verkeerde bekabeling, zekeringen etc.
Daarnaast als er brand komt evt door andere zaken, fijn die accu's
dat gaat troep geven.

Het komt de stabiliteit ook niet ten goede.
Wat gebeurt er met een net kabel probleem,
Zijn al die omvormers fatsoenlijk beveiligd.
Als in mijn straat fase 1 er uit gaat, huizen 2,6,8,12 zonder spanning.

In straat net gebouwtje dus die fase zekering er uit, maar Huis nr 2 en 8 blijven via het zonnepaneel/eigen accu systeem daar spanning op zetten.
Laat staan wat gebeurt er op wijk niveau er een net probleem is.

Vervolgens op grote schaal zie je nu al dat in oosten van land het net niet aan kan die zonneparken.

Hele netwerk moet aangepast worden, neem zo'n wit plastic Bouwmarkt
spanningsslof van 8x of zo, zet dat eens vol met 1x 1kW kachel, 1x Koffiezetter, 1x vaatwasser, 1x Wasmaschine.
Zet dat allemaal aan en kijk wat er met dat slofje gebeurt.

Fikt totaal uit.
Beetje mijn idee van veel netwerken in wijken.
Ieder geval in mijn jaren 30 wijk.

Daarnaast zag ik van de week op vrij recente huizen , ca 2jr oud, diverse panelen liggen waar grote vlekken in zaten, denk dat die al vol vocht zitten.
Met andere woorden, ik denk dat heel veel van dat zonnepaneel spul echt geen 10jr mee gaan.

Dat verlagen van energie prijzen... wordt nooit wat,
Kijk naar diverse you-tube bijdragen waarin uitgelegd wordt hoe dat op grote schaal dat in en verkoop gaat tov de opwekking tov vraag en aanbod momenten.

Aanrader:
https://www.youtube.com/watch?v=NAd6Y3NqB7Q&index=30&t=13s&amp…

Het feit dat centrales stand-by moeten blijven.
Huislijk we met wat lampjes zitten tov de grote industrieën.

Op 12 januari 2019 10:13:14 schreef infoMaurice:
Zijn al die omvormers fatsoenlijk beveiligd.
Als in mijn straat fase 1 er uit gaat, huizen 2,6,8,12 zonder spanning.

In straat net gebouwtje dus die fase zekering er uit, maar Huis nr 2 en 8 blijven via het zonnepaneel/eigen accu systeem daar spanning op zetten.
Laat staan wat gebeurt er op wijk niveau er een net probleem is.

Als de netspanning eraf gaat MOET de omvormer afschakelen zelfs binnen een hele korte tijd. Omvormers die dit niet doen mogen niet aan het "openbaar" net gehangen worden.
Zelf gemaakte omvormers mogen zonder type goedkeuring niet gebruikt worden, wie dit controleert en hoe is een ander verhaal. Daarnaast zal de omvormer direct door de knieen gaan door overbelasting van de andere buren.

Op 11 januari 2019 20:32:02 schreef The White Eagle:
[...]Mag ik aannemen dat je geen opslag hebt, geen accu's ?
Mag ik ook aannemen dat verbruiksgegevens uit de omvormer komt ?
Gebruik je optimizers ?

Geen optimizers en geen accu's. Mijn systeem is van voordat optimizers in zwang kwamen en nog van 2e hands spul ook omdat de overheid me al eerder met zonnepaneel subsidie 'genaaid' heeft en ik daarom zo weinig mogelijk met subsidies/overheid te maken wil hebben. Als ik inderdaad nog 3kWp erbij ga leggen, ga ik ook op optimizers (en 3 fasen) over, maar mede door aflopen salderen, kan ik nog niet inschatten of dat wel een cent aan investering waard is. Alles wat ik nu heb is gewoon al betaald, uitbreiden kost me weer zeker 3000euro aan investering (schatting).

Op 11 januari 2019 21:11:16 schreef The White Eagle:
[...]

Ik begrijp niet goed die waardes 7kwp zou gauw 1.5Kw per uur kunnen opbrengen, dus 500 Kw in 3 maanden in zomertijd ?
Of mis ik iets ?
Mijn mening over omvormers is kies de juiste die beter omgaat met de capaciteit van de accu, en dus langere levensduur van accu geeft.

Mag ik vragen hoe de panelen zijn aangesloten serie/paralel ?
Gebruik je optimizers ?

Mijn 7kWp (en geen 7Kw, meestal ben ik daar toch zorgvuldiger mee...) kan inderdaad makkelijk 1,5kWh leveren overdag in de zomer en ik heb op jaarbasis iets van 900kWh netto terug geleverd iirc. Maar ik begrijp je vraag niet.

Zoals boven aangegeven is mijn omvormer een oud (Mastervolt) beestje, twee aparte printen die elk 3200W aan aangesloten solarpower om kunnen zetten en 2700W aan het net kunnen leveren (zitten samen op één 25A zekering).
Mijn panelen liggen echter vrij slecht: string (1) ligt als enige wel goed: ~2500Wp zuid 20 graden helling in serieschakeling, string (2) idem maar dan richting noord en nog string (3) 1500W NW 25 graden helling of zo. De rest van de 7kWp is hobby paneeltjes of panelen die snel schaduw krijgen en een eigen kleine invertertje hebben (>15 jaar oud systeem waar de overheid destijds dus subsidie niet van uitbetaald heeft).
Overigens zitten string 2 en 3 (4kWp) op één print van max 3200W, maar door de slechte ligging is de inverter nog nooit in de buurt van zijn grenzen geweest (maximale stroom per string of maximaal vermogen totaal), dus durf ik dit zo wel aan.

trix

Golden Member

over dit onderwerp en veel meer, is ook veel te lezen op:

http://www.ecologieforum.eu/

eigenwijs = ook wijs

Op 12 januari 2019 10:13:14 schreef infoMaurice:
Wat ik niet begrijp is dat we ergens jaren 1920-1930 afgesproken hebben dat we 1 club aanwijzen die voor ons de elektra regelt.
Bv Gemeente of andere grote ondernemer.

Vroeger was alles beter. Wij gaan nu terug in de tijd, zelfs tot ver voor 1920. >:-)

Tesl nadert met zijn eigen batterijfabriek 100$/kWh aan batterijkosten. Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/11/gigafactory-de-motor-van-tesla-a3…

Als je PV stroom uit de zomer in de winter wil gebruiken is gebruik je je batterij voor een laad-ontlaad cyclus per jaar.

Door het te bufferen bespaar je hooguit €0,23 per kWh per jaar.

Dus voor iedere 100$ die je investeert, krijg je hooguit 23 cent terug. Dat is beter dan een spaarrekening op het moment, maar dat is tegelijk het enige positieve.

Als je elke dag kunt laden en opladen (overdag laden, 's nachts laden) wordt het plaatje beter: Met een beetje geluk kun je 200 dagen per jaar overdag genoeg stroom sparen voor de hele nacht.

Dan wordt de vraag hoeveel laad/ontlaad cyclussen je batterij kan hebben. Bij 1000 stuks, en 100$ voor de batterij kom je op 10 cent afschrijving per kWh per cyclus.

Dat kan rendabel zijn als de overheid de huidige saldeerregeling afschaft, maar het is niet ruim. Gemakshalve ben ik de laad/ontlaad apparatuur vergeten, en ik moet nog maar zien hoe jij of ik batterijen krijg tegen dezelfde brutoprijs als Tesla.

Op 12 januari 2019 20:31:46 schreef blurp:
Tesl nadert met zijn eigen batterijfabriek 100$/kWh aan batterijkosten. Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/11/gigafactory-de-motor-van-tesla-a3…

Als je PV stroom uit de zomer in de winter wil gebruiken is gebruik je je batterij voor een laad-ontlaad cyclus per jaar.

Door het te bufferen bespaar je hooguit €0,23 per kWh per jaar.

Dus voor iedere 100$ die je investeert, krijg je hooguit 23 cent terug. Dat is beter dan een spaarrekening op het moment, maar dat is tegelijk het enige positieve.

Als je elke dag kunt laden en opladen (overdag laden, 's nachts laden) wordt het plaatje beter: Met een beetje geluk kun je 200 dagen per jaar overdag genoeg stroom sparen voor de hele nacht.

Dan wordt de vraag hoeveel laad/ontlaad cyclussen je batterij kan hebben. Bij 1000 stuks, en 100$ voor de batterij kom je op 10 cent afschrijving per kWh per cyclus.

Dat kan rendabel zijn als de overheid de huidige saldeerregeling afschaft, maar het is niet ruim. Gemakshalve ben ik de laad/ontlaad apparatuur vergeten, en ik moet nog maar zien hoe jij of ik batterijen krijg tegen dezelfde brutoprijs als Tesla.

Jij gaat er van uit dat je die €0,23 perkWh maar 1x per jaar vangt.
Maar dat kan je er (zonder saldering!) bijna elke nacht mee verdienen, mits je het ook daadwerkelijk verbruikt. Kan bv bij koel/vriesinstallaties.

Maar volgens mij is het nog veel effectiever om een stroomkabel naar de andere kant van de wereld (China, Brazilie) te leggen.
Dan kunnen we stroom uitwisselen als het bij de ander nacht is.
Zo'n kabel is eigenlijk helemaal niet zo duur, de verste stroom kan je voor €0,05/kWh transportkosten in huis halen.

Op 12 januari 2019 20:31:46 schreef blurp:

Dus voor iedere 100$ die je investeert, krijg je hooguit 23 cent terug. Dat is beter dan een spaarrekening op het moment, maar dat is tegelijk het enige positieve.

hmm, ik wil je bankier worden.
jij geeft mij 100€ en ik geef je ieder jaar 23ct terug. DEAL

je maakt hier wel een rekenfout. hetgeen op je spaarrekening staat kan je er weer afhalen. die investering in accu's ben je kwijt na 10jaar want de cellen zijn kapot

als we dan rekenen: 1000 laadbeurten aan 23ct per keer. komt op 230€ terug verdienen op de levensduur. en na een 3 jaar zijn de cellen dan versleten. totale winst 130€ indien je totaal geen uitval of defecten hebt.
daarbij nog je zonnepanelen investering en inverters... als je je geld terugkrijgt, mag je geluk hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 januari 2019 14:17:15 schreef Spog2:
[...]
Zo'n kabel is eigenlijk helemaal niet zo duur, de verste stroom kan je voor €0,05/kWh transportkosten in huis halen.

Windenergie kost nog maar €0,06/kWh. Kolenenergie ordegrootte 3-4 ct/kWh. Dus ik denk niet dat je een businesscase rond krijgt met 5ct extra kosten voor transport. Misschien voor zonnenergie uit de sahara... Maar daar is het op hetzelfde moment dag als hier

Op 12 januari 2019 10:13:14 schreef infoMaurice:
Wat ik niet begrijp is dat we ergens jaren 1920-1930 afgesproken hebben dat we 1 club aanwijzen die voor ons de elektra regelt.
Bv Gemeente of andere grote ondernemer.

Jup, exact mijn standpunt.

Zelfvoorzienend zijn is cruciaal in de jungle of andere afgelegen plek.
Het is echter wel onefficient en gevoelig.

Waarom zou je dit door willen trekken naar ons dichtbevolkte landje met alle voorziening die dit beter kunnen.

Elk huis volleggen met een overschot aan zonnepanelen, een overschot aan accucapaciteit en een berg randsystemen die alles in goede banen moeten leiden is alleen maar belachelijk duur, slecht voor het milieu en potentieel veel gevaarlijker.

Al die bergen installaties waar de zelfverklaarde handige harry ook wel aan kan klussen. Die veelgehoorde brandoorzaak "kortsluiting" heeft dan ineens een stuk gevaarlijkere gevolgen.

Samenwerking is juist waar je heen wilt als je het betaalbaar en efficient wil houden. Landelijk overschot in grote stuwmeren pompen of eventueel industriele schaal flowcellen (is schijnbaar goed betaalbaar). Allemaal gebaseerd op gemiddelden, waardoor je effectief een kleiner systeem nodig hebt.

Sowieso, als we allemaal zo'n eigen systeem gaan bouwen. Dan moet je ook bedenken dat de leveranciers gaan verdwijnen uit de woonwijken. Is je systeem ook voorbereid op een combinatie van een slechte zomer (kwa zon) en een donkere koude winter? Dat moet dan wel.

En als er wel leveranciers blijven, zal het vastrecht gewoon zeer hoog worden. Aan de kwh's mogen ze het immers niet verdienen, maar ze moeten wel voor je klaarstaan als jouw eigen installatie niet adequaat is.

pa3gws

Golden Member

Op 12 januari 2019 10:13:14 schreef infoMaurice:
Accu's is vragen om gevaarlijke situaties

Iets wat ik al eerder aanhaalde op zijn minst zal de brandweer en natuurlijk ook de andere hulp instanties op de hoogte moeten zijn van de aanwezigheid van de accu's.
En welk type accu zodat eventuele brand bestrijding daarop kan worden aangepast.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evelo

Golden Member

https://www.greenevelien.com/blog/we-zijn-off-grid

Een praktijkvoorbeeld. En dat gaat dan over een gezin dat 350kWh per jaar verbruikt!