NTC defect van Thermostaat - Welke?

dutn

Golden Member

Beste CO'ers;
Hier is een thermostaat (Merk JK) waarvan de controller de temperatuur niet meer kan uitlezen (staat op 124 of 122 graden).
Nu wil ik graag weten welke sensor dit is (foto-1, blauwe NTC), en door welke ik deze kan vervangen. De opdruk is "TDC 410", echter kom ik online alleen dit tegen:

http://www.uei.com.tw/ptdc.pdf

Dit lijkt me niet helemaal te kloppen. Deze NTC kan ik helaas niet meer doormeten, maar heb wel de sensor van een andere thermostaat(zelfde merk, ander type)
doorgemeten en deze geeft 116k-ohm weer bij 18 graden (in circuit, zie foto-2 met NTC geel en zwart) en 110k-ohm bij 19 graden (ongeveer).

Mijn vraag is nu. Weet iemand zo welk type NTC die TDC 410 is en/of door welke ik deze kan vervangen?

Dank alvast voor de antwoorden.

meeste NTCtjes zijn 10kOhm. deze opdruk zegt me niets, maar je kan toch eens een 10k weerstandje insolderen en kijken wat de thermostaat dan aangeeft? Of een 100k potmeter en dan verscheidene hoekstanden proberen.

Sine

Moderator

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het zou me zwaar verbazen als je NTC zelf gesneuveld is.

Arco

Special Member

Als je ze niet mechanisch mishandelt (pootje lostrekt o.i.d.) gaan ze inderdaad zelden kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sensoren voor ruimtetemperatuur gaan echt zeeer zelden stuk, wel die in hete of in koude omgevingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2018 22:10:59 schreef Arco:
Als je ze niet mechanisch mishandelt (pootje lostrekt o.i.d.) gaan ze inderdaad zelden kapot...

Hij is niet stuk, maar hij is gejat.

Op 25 november 2018 17:54:57 schreef dutn:
Dit lijkt me niet helemaal te kloppen. Deze NTC kan ik helaas niet meer doormeten, maar heb wel de sensor van een andere thermostaat(zelfde merk, ander type)
doorgemeten en ....

Wij werken veel met deze NTC en PTC's. Ze gaan nog wel eens stuk!
Om erachter te komen welke NTC toegepast is... Hang een 5K, 10K of andere gangbare vaste weerstand aan de controller. Nu zal het display 25'C aan moeten geven. Bv. 10K weerstand. Zoek bijbehorende 10K NTC-waardetabel. Vervolgens een andere weerstandswaarde in deze 10K NTC-range aan de controller hangen en dan kijken welke temp. het display dan aangeeft.
Nu zijn 2 weerstandswaarden met bijbehorende temperaturen bekend. Deze gebruik je in een formule om de B-value te berekenen. De formule weet ik zo effen niet. Nu is het type NTC te bepalen.

@dutn. Aan de gegevens die je gepost hebt, lijkt het om een 100K NTC te gaan. Hier heb er een aantal van met verschillende B-value waarden.
Zie dit forum: Meten & Meetapparatuur/Formule NTC. TS:hardbass,19-09-2010.

dutn

Golden Member

Dank allen voor de informatie, ik ga er mee aan de slag en kom er op terug.

Op 25 november 2018 23:23:49 schreef Hajostrato:
Wij werken veel met deze NTC en PTC's. Ze gaan nog wel eens stuk!

Inderdaad, daar ben ik zelf ook achter gekomen. Echt niet zeldzaam dat ze stuk gaan.
Ik heb 0805 NTC's gehad die zelfs in de SMD tape al niet goed waren (duidelijk veel te veel afweken van het datasheet) nog niet eens aan gesoldeerd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
dutn

Golden Member

Beste Co'ers,

Inmiddels is het opgelost.

N.a.v bovenstaande reacties heb ik direct een TDC410 besteld (100k-ohm), deze gaf niet de juiste temperatuur.

Middels een potmeter kwam ik erachter dat de juiste waarde 50k-ohm moet zijn. Hiervoor heb ik de volgende kunnen bestellen en plaatsen: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=485719 (50k-ohm NTC)

Test vanaf 15 tot 25 graden, de waardes zijn nu correct.

Dank allen voor het meedenken en de snelle reacties, het is me nog steeds een raadsel m.b.t. die TDC410.

Shiptronic

Overleden

Mooi dat het weer werk, en ook een mooie feedback voor de volgende die ertegen aanloopt. Defecte NTC/Ptc kom ik ook regelmatig tegen, vaak onder broken, maar dan aleen op en bepaalde temperatuur

bv. van -10 tot 45 is er niets aan de hand tussen 50 en 60 graden word het een aan/uit schakelaar, boven de 70 geven we gewoon weer een temperatuur aan :) altijd lastig zoeken zulke storingen, zeker als de bemiddelde bedrijfstemperatuur rond de 90-100 graden ligt, voor e het weet ben je de kritieke toestand da al weer voorbij (langleve de logger :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

@Ship,

Jep, exact dat probleem had ik ooit met de watertemp sensor van mijn 205-je.

Geen idee wat het motor management met die temperatuur doet, maar stationair draaien met een defecte sensor was in een bepaald temperatuur bereik onmogelijk.

Dat was inderdaad even zoeken ja :P

Op 10 januari 2019 19:18:17 schreef Shiptronic:
Defecte NTC/Ptc kom ik ook regelmatig tegen, vaak onder broken, maar dan aleen op en bepaalde temperatuur

bv. van -10 tot 45 is er niets aan de hand tussen 50 en 60 graden word het een aan/uit schakelaar, boven de 70 geven we gewoon weer een temperatuur aan :) ...

Daar heb ik ook ervaring mee, met name in een Nefit HR ketel daar zitten er 3 in. In de vorm van een ingegoten (rvs?) staaf behuizing. Mooi een "gekraak" op de uitgang exact in een temperatuurbandje van een paar graden. Ga dat maar eens zoeken. En die ketel geeft dan af en toe een rare error en kapt ermee.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Op 11 januari 2019 00:29:12 schreef Sine:
@Ship,

Jep, exact dat probleem had ik ooit met de watertemp sensor van mijn 205-je.

Geen idee wat het motor management met die temperatuur doet, maar stationair draaien met een defecte sensor was in een bepaald temperatuur bereik onmogelijk.

Dat was inderdaad even zoeken ja :P

Ja, ECU ziet een heel hoge/oneindige weerstand (U word max), en dat word vertaald als -40°C. Je auto gaat volop in de koud verrijking , en verzuipt gewoon compleet. (gewoon plank gas houden ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 11 januari 2019 18:50:56 schreef henri62:
[...] Daar heb ik ook ervaring mee, met name in een Nefit HR ketel daar zitten er 3 in. In de vorm van een ingegoten (rvs?) staaf behuizing. Mooi een "gekraak" op de uitgang exact in een temperatuurbandje van een paar graden. Ga dat maar eens zoeken. En die ketel geeft dan af en toe een rare error en kapt ermee.

Ja als je gaat meten is het veel kouden wat hij is uitgevallen, en bij het opnieuw opwarmen schiet hij er waarschijnlijk overheen (tijdens resetten) en zat je net wat anders te meten (sensor was toch goed ??)

Dat soort dingen doe ik eigenlijk zoveel mogelijk met een plot techniek, naar droge cijfers kijken zegt me nooit zoveel, verloop van waarden in functie van tijd of enig andere gerelateerde eenheid wel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 januari 2019 20:41:32 schreef Shiptronic:
[...]
Dat soort dingen doe ik eigenlijk zoveel mogelijk met een plot techniek, naar droge cijfers kijken zegt me nooit zoveel, verloop van waarden in functie van tijd of enig andere gerelateerde eenheid wel.

Inderdaad, door de ketel op een laptop aan te sluiten en een temperatuur plot van de warmtewisselaar te maken zagen we het.
Mooi oplopende lijn tot een bepaald punt, dan een "kraak" en dan weer mooi oplopend naar het eindpunt. Als de software dan net op het verkeerd moment sampled gaat die in storing.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 11 januari 2019 20:36:01 schreef Shiptronic:
[...]

Ja, ECU ziet een heel hoge/oneindige weerstand (U word max), en dat word vertaald als -40°C. Je auto gaat volop in de koud verrijking , en verzuipt gewoon compleet. (gewoon plank gas houden ;) )

Dat verklaart het eea, zolang je bleef rijden was er niet veel aan de hand, maar waag het niet te stoppen.

Op 11 januari 2019 18:50:56 schreef henri62:
[...] Daar heb ik ook ervaring mee, met name in een Nefit HR ketel daar zitten er 3 in. In de vorm van een ingegoten (rvs?) staaf behuizing. Mooi een "gekraak" op de uitgang exact in een temperatuurbandje van een paar graden. Ga dat maar eens zoeken. En die ketel geeft dan af en toe een rare error en kapt ermee.

Vergelijkbare ervaring hier met een Vaillant HC-C18/24. Bij tappen warm water ging de ketel in storing, maar niet altijd. Bleek de temp.sensor een sprongetje te maken van 57°C naar 61°C. Vond de controller niet oké: "Uitstroom temperatuur stijgt te snel".

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Een ECU reageert vaak verkeerd op situaties omdat 'ie niet begrijpt wat er aan de hand is...

Ik heb dat gehad met een kapotte lambda sonde.
Op zich zou je dan gewoon moeten kunnen rijden (hooguit met wat minder schone uitlaatgassen en iets lelijker lopende motor)
Maar als de motor afsloeg, was 'ie bijna niet meer te starten. (ECU schakelt dan in 'limp mode'. Hij test alle cylinders, en schakelt de slechtste af... :( )

Zelfde met accu. Als die te laag wordt, kun je alle niet noodzakelijke verbruikers niet meer inschakelen.
O.a. koplampen, dashboard... Heel storend, je kunt zelfs geen lichtsignalen meer geven of op het dashboard kijken.

Een manual override voor een ECU zou wel handig zijn in die gevallen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com