Simpele vraag: Multimeter op AC of DC

Beste CO'ers,

Als ik deze versterker wil trimmen, moet ik dan de multimeter op DC of AC zetten? Zie bijlage!

PS: Ik moet 22mV meten.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vermoed dat je het over het afregelen van de ruststroom hebt. Dat is een gelijkstroom.
In dit geval meet je de spanning over de weerstanden; dat is dan dus gelijkspanning. De meter moet daarom op 'DC'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

En je meet niet het verschil tussen links en rechts, je neemt inderdaad de ruststroom ergens in je eindtorren.

Het eea is nogal afhankelijk van de temperatuur van de torren, daarom wil je ook dat je eindtorren (en niet zelden de transistor voor je bias instelling) samen op 1 koelplaat zitten zodat ze thermisch gekoppeld zijn.

Schema van deze versterker graag, anders weten wij het niet waar de topicstarter het over heeft.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Voor dat u nu allemaal weer geïrriteerd reageerd lijkt het gepast de vrij uitzonderlijke geschiedenis van deze gebruiker te bekijken en af te vragen of uw post iets toevoegd.

Ook in niet-lopende topics kunnen aardige vragen voorkomen, die zinnig zijn om even uit te zoeken en te beantwoorden. Dat doe ik zelf ook wel eens.
Maar een bijdrage van TS verwachten acht ik in dit geval ongepast. Met die insteek wordt het hier niet gezelliger.

Sine

Moderator

Project 45,

Dat zal deze zijn:
http://buildaudioamps.com/project-45/

@Pascal
Daar staat ook netjes de afregelprocedure in, kwestie van lezen en volgen.

Er staan er zelfs twee, eentje met en eentje zonder variac.

mel

Golden Member

Je meet altijd over 1 weerstand tegelijk.. niet zoals je het nu tekent.Dus voor stereo is het 2 keer meten, links en rechts.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..