Motor 2 snelheden op net 3x230v zonder N

Dag iedereen,

Vooralleer mijn eerste post te doen stel ik me graag even voor:

Mijn naam is Maarten, ben 33 jaar oud en mijn meeste vrije tijd door in mijn werkhuis.

Ik ben al regelmatig op dit forum geweest om allerlei topics te lezen over schakelingen, motoren, noem maar op.

Nu echter na intensief te zoeken op deze site en op andere kom ik maar niet tot een oplossing voor het probleem dat ik nu heb.

Heb onlangs een metaal afkortzaag gekocht die werkt op 3 fase

motor aansluiting + type plaatje

aansluiting pomp + plaatje

In mijn werkhuis komt de volgende spanning binnen

3x230v

Ik vermoed dat de motor op de afkortzaag een dahlander motor is na het lezen van menige topics hier.

alle 6 polen zijn met elkaar verbonden als ik deze uitmeet zonder aansluitdraden + toerental hoog is 2:1 met toerental laag

stand 1 van de schakelaar gaat naar de bovenste 3 aansluitklemmen
stand 2 van de schakelaar naar de onderste 3 klemmen

Ook zit er nog een kleine 3f electromotor op een pomp voor het koelmiddel uit het reservoir te pompen , deze word ook mee geschakeld zowel op stand 1 als op stand 2 en deze staat nu in ster, deze verander ik zoals aangeduid op het typeplaatje

Er rest me enkel nog wat onduidelijkheid.

maar moet ik ook iets wijzigen aan de aansluiting van de motor waar de 6 aansluitklemmen zijn? plaatjes leggen? voor het net dat ik heb 3x230v

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Maarten

je kunt ook meteen de bekabeling aanpassen dan, geelgroen als fase gebruiken, zeer fout in een motor.. de kabels zouden 4 aders moeten hebben.

de motor in driehoek zetten, plaatjes losdraaien en volgens het plaatje in t deksel monteren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik twijfel over je 230V. Weet je zeker dat het geen 400V is? Wat meet je tussen de fasen?

Ik woon in de rand rond Brussel en daar hebben ze nog niet het vernieuwde spanningsnet zoals de meesten het vandaag kennen

Hier is het nog zoals vroeger

3x230v zonder n

tussen elke fase meet ik 230v

tussen fase en aarding 130v

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat me opvalt is dat je hoofdmotor geschikt is voor 3x220 en je koelpompje aangesloten is voor 3x380.

Als je echt 3x (130)x230 Volt in huis hebt dan moet het koelpompje in driehoek aangesloten zijn.

Je hoofdmotor heeft 2 toerentallen en 6 aansluitklemmen ( en 1 voor aarde)
Dan denk ik dat de motor een gescheiden wikkeling type is.
Daar zitten als het ware 2 motoren in. Alle doorverbindingen zitten intern tussen de wikkelingen.
Het is geen dahlandermotor, dan heb je 9 aansluitklemmen ( en 1 aarde)
Je heeft dat in je omschrijving ook al op ivm de schakelaar.
Deze motor kan alleen op 3x220, en is dus voor jouw netspanning geschikt.

Wel moet je de snoeren naar de motoren vervangen, Elke motor moet afzonderlijk met het snoer geaard zijn, dan is nu niet zo, en een Groen-gele draad als fasedraad gebruiken is niet toegestaan.
Daar moet je dus een 4 aderig snoer voor te hebben.

Resume:
Je kunt het zogebruiken, koelpomje in driehoek aansluiten (doorverbindingen anders leggen in het aansluitbakje), Aansluitsnoeren vervangen.

Succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit is wel een dhalander want alle 6 de klemmen zijn doorverbonden.
Dit is een ster// dubbelster of een driehoek// dubbelster deze hebben aan 6 uitwendige klemmen genoeg.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2019 09:02:44 schreef Toeternietoe:...Het is geen dahlandermotor, dan heb je 9 aansluitklemmen...

Volgens mij hebben de meeste Dahlanders gewoon 6 klemmen.

edit,
hunebed was me voor. En mee eens.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

6 of 9 klemmen?
Oei, heb ik dan zitten slapen? Het is ook al weer zolang geleden dat ik met dahlanders gewerkt heb.
Maar de opmerking van de TS mbt de schakelaar denk ik toch aan gescheiden wikkeling, bij dahlander verbind de schakelaar ook een setje door in het hoge toerental. De TS rept daar niet over, hetgeen niet wegneemt dat het niet kan.
Ik zie op het motorplaatje geen enkele aanduiding van dahlander.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2019 16:02:24 schreef Toeternietoe:...lang geleden dat ik met dahlanders gewerkt heb..

Die dingen zijn niet meer van deze tijd ook. Het is dat ik er nog een paar in oude machines in onderhoud heb.

Ts schreef: alle klemmen hebben verbinding bij los genomen aansluitdraden, Dan heb je geen gescheiden wikkelingen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hallo allemaal,

alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips over de bekabeling, deze ging ik zowiezo hermaken als ik de motor aan de praat krijg.

@Hunedbouwer: de schakeling ster / driehoek zit intern in de motor dan?
Aansluitwijze is volgens mij dan correct op de motor?

Groeten Maarten

[Bericht gewijzigd door MaartenT op vrijdag 11 januari 2019 19:19:22 (29%)

De lage stand de ster of driehoek zit bij de 6 klemmer in de motor.
De dubbelster gaat via de schakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
pamwikkeling

Special Member

Ik ben het helemaal eens met de uitleg van Hunebedbouwer.

Er wel voor zorgen dat je de 3 draden van de lage snelheid NOOIT omwisselt met de drie draden van de hoge snelheid.
Immers de schakelaar zorgt voor het extra sterpunt en als je de draden omwisselt ga je het lage toerental in dubbel ster (of driehoek/ster) proberen te zetten, en dat mag niet.

Ok manne,

ik weet wat doen!
bedankt voor de nuttige uitleg!

@pamwikkeling: stel ik sluit de kabels dan verkeerd aan, welk effect geeft dit op de motor? ga het niet uitproberen juist maar uit nieuwsgierigheid dat ik dit vraag.

pamwikkeling

Special Member

Als je de kabels van lage en hoge snelheid onderling omwisselt, gaat je motor opbranden.

In de lage snelheid kan de motor maar de helft van zijn vermogen leveren en in de hoge snelheid sluit je een deel van de wikkeling kort.

Daarom is de schakelaar ook GEEN driepolige wisselschakelaar maar een dahlander twee toerental schakelaar....