storing op ingang buck converter

Hallo allemaal!

ik heb een tijd geleden een soort boombox gemaakt met led verlichting arduino's en dergelijke, draaiend op Li-Po batterijen.

nadat ik het ontwerp verbeterd heb, (andere radio en voedingen voor de leds)
heb ik een iritante brom in audio zitten (selfs een beetje tikken)

nu heb ik het probleem gevonden, maar weet niet goed hoe ik het op moet lossen.
de storing loopt vanaf de buck converters die 5v genereren voor de leds, via de accu's naar de radio/mp3 speler.

is er een manier om een filter te maken hiervoor om in iedergeval het meeste van dit geluid weg te krijgen?
ik heb geen occiloscoop, maar wel meerdere waarden componenten om te proberen.
het gaat hier waarschijnlijk om het schakelen van de 2 buck converters.

Met vriendelijke groet,

Tom ten Berge

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Zo'n buck converter trekt een zeer (en snel!) wisselende stroom aan z'n ingang. Daarom is het vaak zinvol daar voor goede ontkoppeling te zorgen. Bijv. door voldoende low-ESR capaciteit op die plek (zodat van de stroom 'leverancier' een veel meer constante stroom getrokken wordt). Een buck converter is dat niet alleen aan z'n uitgang nodig...

Wat heb je nu tussen die accu's en de ingang van die buck converters zitten? (afgezien van de bedrading :p )

ummmm, een connector?
de buck heeft wel van zichzelf een cap er op zitten
het is deze: https://www.htfelectronics.nl/nl/step-up-en-down-module-3a.html

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

de storing kan ook via de lucht komen; Die kleine buckjes strooien wel wat rond, en door de gemeenschappelijke massa wordt dat alleen maar erger.

je moet uiteraard ergens beginnen en ontstoren van de ingang kan bvb via een EMI filter. (google daar eens op, er zijn er genoeg..)

Ik zou ook de uitgang ontstoren, volgens de data van de fabrikant staat daar nog 50mV rimpel op, en zo een ledstring is tevens een goede (zend) antenne

okay, dus als ik het goed begrijp, is een EMI filter:

batterij,
inductor in de positieve lijn
condensator tussen pos en gnd
condensator +weerstand in serie tussen pos en gnd
buck converter

maar dat ding moet ingesteld worden op een frequentie. en ik heb niets om die frequentie te meten...
zijn er standaard waardes die mischien werken?
dan kan ik er een paar proberen, kijken of het minder wordt.

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

niet te moeilijk doen. een passief EMI filter moet niet ingesteld worden. Filtert gewoon boven een bepaalde frequentie het meeste eruit eruit.

zoiets (als voorbeeld):

maar dat is AC, ik werk met DC

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Het getoonde EMI filter is enkel als voorbeeld. maar het laat sowieso DC en 50Hz door en houdt de veel hogere stoorfrequenties tegen (die zijn "HF" AC), dus het werkt ook in jouw schakeling. . Uiteraard moet jouw EMI filter niet geschikt zijn voor 230V AC. Het was enkel om je een idee te geven.

okay, maar dan zit ik er nog steeds mee, wat ik precies moet bouwen.
natuurlijk, ik kan gewoon zo'n ding aanschaffen, maar dan kan ik net zo goed meteen ook mijn soldeerstation verkopen :P

hobby is hobby, ik wil dat ding graag zelf maken, en ben op zoek naar aanwijzingen hoe dat te doen. ik zie op de foto een choke, maar volgens mij werkt dat alleen met AC? (fase en nul gelijktrekken) (ik ben nog steeds tussendoor aan het lezen over EMI filters

ik ben niet goed met spoelen verder, volgens mij "vecht" die tegen elektronische stroom verschillen? dat zou dan inderdaad al wat dempen.
en dan een condensator er overheen... maar hoe vind ik welke waardes ik moet hebben...

sorry voor alle vragen, maar ik begrijp graag wat ik maak.

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Op 15 januari 2019 09:25:02 schreef tomtenberge:
maar hoe vind ik welke waardes ik moet hebben...

sorry voor alle vragen, maar ik begrijp graag wat ik maak.

ga voort op de waardes uit bestaande filters. heb je geen oude schakelende voeding voor afbraak ?(bvb uit PC, videorecorder...) daar zou je het EMI filter kunnen uitslopen om eens te testen wat het geeft, en je soldeerstation doet ook nog dienst. :-)

berekenen kan ook, maar heb daar nu geen tijd voor en er zijn zoveel standaard EMI filters in omloop dat het niet de moeite loont.

hmm, dat is inderdaad een idee, ik moet nog wel ergens een paar dingen hebben liggen.

(ik ben zo iemand die niet snel iets weg doet)

ik zal jullie op de hoogte houden!

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Het getoonde filter doet alleen iets tegen een HF band, niet tegen LF interferentie.

Eiegnlijk vind ik het vreemd dat een autoradio hier zo gevoelig voor is. Het is echt alleen een radio met passieve luidsprekers ? Er zijn geen audioverbindingen van b.v. een mp3 speler of naar een eindversterker waar de veel meer gebruikelijke gnd lus een probleem kan vormen ?

hmmm, zal eens uittekenen what het precies is wat ik heb gemaakt... vinden jullie mischien ook nog wel interresant

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Op 15 januari 2019 10:20:52 schreef Aart:
Het getoonde filter doet alleen iets tegen een HF band, niet tegen LF interferentie.

dat klopt, maar een degelijk LF storingsfilter zit al in een autoradio. Het is altijd wat gokken over welk soort storing het nu gaat. De chopper die TS gebruikt draait op 400kHz (met 50mV rimpel op de uitgang), das redelijk HF. even testen met een EMI werkt alvast richtinggevend.

okay dit is mijn setup:

https://www.dropbox.com/s/b1nghpmt0t8wdp0/basscannon.pdf?dl=0

om een idee te geven van de verlichting:

https://www.youtube.com/watch?v=zFvQBbIv0yo

dit is een oudere video, er zit een andere radio in nu, en het EL wire circuit is afgekoppeld (helemaal, ik kwam achter de brom voor ik deze had aangesloten)

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Jesus... is wat uitgebreider dan gedacht. maar je schrijft zelf dat de storing van de electroluminescentie verlichting komt, das heel wat anders dan de LEDS..

Nee, ik schreef dat ik die niet eens had aangesloten, de brom zit er in als de el er niet in zit (huidige situatie) en ik kwam er achter dat er een brom in zat, dadat ik de 2 Bucks had aangesloten. Dus die el verlichting komt er later in, en zat er in de oude situatie ook al i , en toen bromde hij niet (waarschijnlijk door de aparte 2x AA batterijen die het zware werk doen)

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

aha, dan begrijp ik deze verkeerd.

terug naar de bucks.

doet één enkele buck het ook?

Ja, maar wel minder.

Die hoorbare zoem die je hoord van de el wire is de hoogfrequente stroom die door de spoel gaat, deze geeft verder geen storing op het voedingsnet. Ik zal vanavond wel eens even een videotje maakebln van het geluid dat de Bucks produceren. En ja, het begint ondertussen een aardig ding te worden.

Kleine side vraag, het mixen van de signalen op de aux ingang, doe ik dat goed? Ik denk het wel, maar wil het toch graag even horen van mensen die er wel verstand van hebben. Opamps en dergelijke... Ben ik nog niet zo goed in (die hebben toch vaak 2 spanningsrails nodig? Positief en negatief?

Edit:

het geluid is weg... en ik heb niets gedaan! alles werkt, en hij bromt en tikt niet meer...

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)