Impedantie hoofdtelefoon verhogen

Hi all!

Ik heb recent een Sennheiser HMD-26II aangeschaft. Ik gebruik hem zowel als hoofdtelefoon voor laptop/mengtafel en ook als headset in intercomsystemen.
Echter loop ik tegen het feit aan dat de ohmages die beide soorten toepassingen nogal uit elkaar lopen.

Ik heb mijn HMD gekocht in de 100Ohm variant, juist omdat ik hem graag ook voor audio-doeleindes wil kunnen gebruiken, maar de meeste intercomsystemen (Riedel, ASL, Greengo etc.) zitten rond de 300/400Ohm.

Zelf ben ik geen electronicaheld, maar ik kan me indenken dat de impedantie wel te verhogen zou moeten zijn middels een schakeling. Mij lijkt een weerstandje in serie met de speaker van de hoofdtelefoon zetten weer te makkelijk, voor mijn gevoel dan.

Specs van de hoofdtelefoon zitten hier :)

Met de intercom op standje minimaal is het ook redelijk werkbaar momenteel maar dit lijkt me dan weer niet erg bevorderlijk voor de versterkertjes in de intercom... Hard werken voor weinig vermogen.

Goed om te weten; het allerliefst zou ik dit verwerken in een los stukje kabel/connector, maar dit lijkt me praktisch onmogelijk als het een schakeling moet worden. Een los doosje is net zo prima.

Ik kan niet heel veel specifieks vinden rondom deze kwestie, hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken!

Jeroen

Sine

Moderator

Een impedantie aanpassen kan in principe passief met een transformator.

Dus iets van een 1:4 signaaltrafo zou moeten voldoen voor je toepassing.

Ik heb alleen even zo snel geen idee waar je een geschikte trafo kunt opsnorren.

@wtt,
Vive la resistance! Ik heb de titel even aangepast ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 14 januari 2019 22:24:28 (18%)

wtt

Golden Member

Parlez Francais?

Maar zonder dollen, een impedantieaanpassing middels een audiotrafootje is niet zo spannend.

Op 14 januari 2019 22:19:18 schreef Sine:
Dus iets van een 1:4 signaaltrafo zou moeten voldoen voor je toepassing.

Ik dacht dat de impedantieaanpassing met het kwadraat van de wikkelverhouding ging. Dus dat met jou voorstel je een impedantieverhoging van ongeveer 16x bewerkstelligd. Je hebt een 1:2 verhouding nodig om op ongeveer 400 Ohm uit te komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Ik heb geen flauw idee hoe men trafo's specificeert.

1:2 impendantie 1:2 spanning of 1:2 wikkelverhouding ?

No clue.

Ik weet wel dat de oude transistor trafotjes gewoon '100 Ohm : 5k' gespecificeerd waren (UGT's ook trouwens)

Op 14 januari 2019 22:58:16 schreef Sine:

Ik weet wel dat de oude transistor trafotjes gewoon '100 Ohm : 5k' gespecificeerd waren (UGT's ook trouwens)

dat was om het gemakkelijk te maken in de keuze. tegenwoordig moet het moeilijker :-)

Op 14 januari 2019 22:58:16 schreef Sine:
Ik heb geen flauw idee hoe men trafo's specificeert.

ik ben gewend: de wikkelverhouding. Dit is hetzelfde als de spanningsverhouding, onbelast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@sine: bedankt voor de titel aanpassing: het was voor mij een reden om niet te reageren.

no offence direct aan TS, snap dat hij de term niet kent, maar zoals je weet ben ik vanuit mijn vorige baan nogal allergisch voor alle eenheden waar "-age" aan toegevoegd wordt.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een weerstand van 280 ohm bij die ene toevoegen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi JeroenvanGeffen,

Ik begrijp je niet goed...
Wat ervaar jij zodat je zegt dat de impedanties niet kloppen?

Ervaar je volume verschillen?
Als je een volume regelaar op een Intercom hebt zitten en die moet minimaal staan en het geluid is dan nog goed, waar maak je jezelf dan druk om...
Is die Intercom aansluiting bedoeld om een hoofdtelefoon aan te sturen, of het je zelf die aansluitng gemaakt?

Een enkele serie weerstand kan worden toegepast als de audio kwaliteit er niet zoveel toe doet.
Voor goede kwaliteit audio liever de hoofdtelefoon aansturen met een impedantie die kleiner is dan de impedantie van de hoofdtelefoon zelf.
Als je b.v. ruim signaal hebt, krijg je aan weerstand parallel aan de hoofdtelefoon en een serie weerstand naar de uitgang van het sturende apparaat.
Wat de waarden van de weerstanden moeten zijn hangt geheel af van het sturende apparaat.
Een 50-Watt versterker geeft andere waarden dan een 400mW intercom versterker.

Wil je een richting voor b.v. als je hoofdtelefoon veel te hard gaat op je intercom?
Zet 100 Ohm parallel aan het element en ga met 390 Ohm naar de uitgang van de intercom.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dank voor de reacties so far!
De volumeverschillen tussen audiomateriaal en de intercoms zijn immens, dat is het probleem. De intercoms zijn alles behalve zelfbouw, onder andere dit soort
systemen
.
Als ik nu de headset wil gebruiken dan moet ik alle kanalen 12 tot 18dB terug nemen en het totaalvolume ook op de allerlaagste stand (digitale potmeter), dus dat is niet bijzonder handig werken.
Ik werk met meerdere modellen/merken elke dag en op andere locaties, dus een exacte waarde wordt lastig omdat elk systeem net een tikkie anders zal zijn.

Hugo Welther

Moderator

Tussendoosje maken met een 500ohm (stereo)potmeter er in. Kan je het nog regelen ook.

(Old school jaren 70 auto techniek om een voor/achter regeling te maken als je extra speakers op de hoedenplank had en de radio ondersteunde dat niet.)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Shiptronic

Overleden

@mod's , bedankt voor de titel fix ;)

Ik zou het ook met een potmeter proberen om het signaal niveau naar beneden te krijgen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik las in andere topics waar het met grotere speakers gedaan wordt dat er wel verandering kan ontstaan in de klankkleur door de weerstand, dit werd dan weer opgevangen met condensators.
Natuurlijk gaat dit om veel kleinere vermogens, zal dit dan ook een stuk minder het geval zijn qua vervorming/verlies? Verstaanbaarheid is natuurlijk wel een belangrijk iets bij een intercom.

pa3gws

Golden Member

Gewoon een 470 Ohm potmeter ertussen zetten geluid verschil zal je nauwelijks horen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ga akkoord met eerdere: zet weerstand in serie in de mate dat de verstaanbaarheid verbetert. Niet te moeilijk maken, en niet te veel theorie verkopen. Een hoofdtelefoon vergt zo weinig energie dat je gerust drie kwart van de versterkeroutput kunt wegsmijten. En dat de dempingsfactor slechter wordt kan ook niet echt kwaad want dat kost je vooral erg lage tonen en die zijn toch al niet interessant voor spraakoverdracht.

(ervaring opgebouwd met vliegtuigkoptelefoons van (zogezegd) 600 ohm. Recht aan een LM386 doen ze het prima, met 100 of 200 ohm in serie nauwelijks verschil te horen).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Top, dan ga ik daar eens mee klooien. Ik denk dat als ik richting de 200Ohm aan extra impedantie ga dat ik dan al een heel end kom, gezien de meeste headsets van de intercommakers zelf ook rond de 300/400Ohm zitten. Ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen, dank zover!

Hier moet je niet te moeilijk over gaan doen. Een aanpassing met een paar weerstandjes doet al meer dan zat. Weerstandjes zijn zo klein dat je ze zelfs in een kabeltje zou kunnen prutsen.

Maar omdat je met veel verschillende systemen werkt lijkt mij een potmetertje erbij geen slecht idee.

Ooit heb ik een prutsding gemaakt om eindversterkers on volledige belasting te testen. Ik had per uitgang een 100 wat 5Ω weerstand met daar aan parallel een kleine speaker met hoge weerstand en een potmeter in serie. Dan kon ik de versterker maximaal opdraaien en volledig 100 watt verstoken. Tegelijkertijd kon ik het signaal uitluisteren en meten. Ik kon dus aan het uitgangssignaal meten (met een scoop en een powermeter) en uitluisteren onder vollast zonder dat ikzelf in een ongelooflijke pestherrie hoef te zitten.