6 volt wissel naar 12v gelijk

Ik heb als opdracht om een 6 volt wisselspanning om te zetten in een 12 volt gelijkspanning. Nu heb ik zelf al wel wat ideeën bedacht maar zit nog wel met wat vragen en misschien zijn er wel betere opties. Zelf dacht ik eraan om de 6 volt wisselspanning gelijk te richten. Ik krijg dan een 7,2 volt gelijk spanning. Maar wat gebeurd er dan met de stroom en het vermogen. Deze is 0,5 ampère bij 6 volt wissel. Het is namelijk ook van belang om hetzelfde vermogen te behouden. Verder zou ik dan nu de 7,2 volt moeten transformeren naar 12 volt en wat is daar dan het beste voor om te gebruiken.

De 6 volt word opgewekt uit een dynamo, ik zat er dus ook aan te denken om deze spoel misschien groter te maken waardoor ook de spanning groter wordt.

Dit zijn zo wat ik zelf heb bedacht en ik zou het fijn vinden als iemand mij hier mee kan helpen en misschien zelf ook een idee heeft.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Schoolvraag? Daar zijn forumregels over.

En met dat in het achterhoofd: Wat zou je gebruiken om van 230V netspanning 12V te maken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Struin het www eens af naar termen als "opslingeren". V.w.b. het behouden van het vermogen: geen enkele omzetting heeft 100% rendement, dus enig verlies komt er sowieso onvermijdelijk inherent.

Je wint overigens geen spanning door gelijkrichting, wel met gelijkrichting én afvlakking.

Sta me verder toe te gokken dat 6V~ bij 0,5A heel erg aan een fietsdynamo doet denken?

En mag ik ook de vraag stellen of dit niet eigenlijk een schoolvraag betreft? Daarvoor hebben we hier een aparte rubriek, met eigen spelregels (met die bedenking was ik niet de snelste klaviervirtuoos, blijkbaar).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een "voltage doubler" bestaande uit enkele diodes en twee condensatoren kan een oplossing zijn. Welke methode je ook gaat toepassen, je zal altijd wat vermogen verliezen, in dit dit geval in de diodes..

Op 15 januari 2019 20:26:17 schreef jopo1997:
Deze is 0,5 ampère bij 6 volt wissel.

Dat ruikt naar een fietsdynamo. Aangezien het waarschijnlijk een schoolvraag is ga ik niet meteen de oplossing geven, maar wel een hint: ga eens wat meten aan die dynamo, en dan met name de spanning en stroom bij verschillende belastingen.

Sneller fietsen helpt ook, tenminste, als er geen "lampjesbeschermer" in zit.

Als het 100% verliesvrij moet zijn mag je alleen ideale diodes en andere verliesvrije componenten gebruiken, dat zal wel even zoeken zijn gok ik. ;)

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 15 januari 2019 21:18:12 (49%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Sneller fietsen helpt nauwelijks (ervaring)

KlaasZ, dat ligt aan de dynamo, ik reed vroeger altijd mijn lampjes stuk met mijn snelheid (gemiddeld 25km/h). En als de voorlamp ging dan ging het achterlicht sowieso mee. Toen loste ik dat op door een weerstand in de koplamp te zetten die wat vermogen opstookte.

Later kwam er af fabriek een "zener" in de dynamo om lampjes te sparen. Ik denk eerder dat het om een bi-directionele TVS diode ging in plaats van 2 zeners anti-serie. Maar beide zou kunnen. Sindsdien brandden lampjes dus niet meer door. Dan resulteert sneller fietsen alleen in het ijsvrij houden van de dynamo. :)

https://i.stack.imgur.com/9rifR.gif

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 16 januari 2019 11:41:28 schreef Benadski:
Ik denk eerder dat het om een bi-directionele TVS diode ging in plaats van 2 zeners anti-serie.

Wat is het verschil? Of bedoel je twee componenten ipv 1 huisje?

Edit: Ik heb nog even naar je grafiek gekeken, maar die is een beetje lastig af te lezen zonder uitleg. Is door de belasting gezocht naar het Maximum Power Point? Of is gewoon een ohmse belasting gebruikt?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 16 januari 2019 12:02:59 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je op het plaatje klikt kom je bij het artikel waar de grafiek uit komt. En in dat artikel kan je weer doorklikken naar de testmethode. Er is getest met een weerstand van 12 ohm als belasting, met parallel daaraan 7,8V zenerdiodes.

Thevel

Golden Member

Op 15 januari 2019 20:32:47 schreef kris van damme:
een "voltage doubler" bestaande uit enkele diodes en twee condensatoren kan een oplossing zijn. Welke methode je ook gaat toepassen, je zal altijd wat vermogen verliezen, in dit dit geval in de diodes..

Dat heb ik even getekend.

Bij 6V dynamospanning zal de spanning aan de ingang van de stabilisator theoretisch ongeveer 15V zijn.

Als je wisselspanning gelijkricht en ook nog afvlakt, dan zal de spanning de topwaarde van de wisselspanning krijgen.
Stel dat je 6 volt AC omzet in DC, Dan zal als je de diodes niet meet telt, de gelijkspanning afgevlakt 9 volt zijn. Levert de trafo 1A AC, dus 6 watt dan mag je aan de DC kant niet meer dan 6 watt opnemen. Bij 9 volt is dat 0,6A.

Fietsdynamo's zijn op dit forum al vaker onderwerp geweest. Iedereen gaat maar steeds uit van die 6 volt, maar is dat terecht? Een fietsdynamo levert 6 volt, als je 0,5 ampere afneemt. Maar wat gebeurt er als je minder stroom trekt? Daarom heb ik de TS aangeraden om er eens aan te gaan meten, maar daar hebben we nog geen terugkoppeling van gekregen.

Thevel

Golden Member

De spanning gelijkrichten met een brugcel kan ook, als je hem bouwt met 1N5817 Schottky diodes dan scheelt het ongeveer 1V tov silicium diodes.
Na de brugcel plaats je een DC-DC Step Up converter bijvoorbeeld DEZE.

Op 16 januari 2019 12:01:52 schreef rew:
[...]Wat is het verschil? Of bedoel je twee componenten ipv 1 huisje?

Er zijn behoorlijke verschillen tussen de gewone zeners en TVS-en: Capaciteit, piekstroom, doorslagspanningprecisie etc. Je kunt zeggen dat het gelijkaardige onderdelen zijn, beide een type breakdown diodes, waarbij je zeners weer kunt splitsen in echte tunnel zeners en avalanche breakdown diodes. En onder die laatste vallen vast weer de TVS-en, Vergelijkbare beestjes, maar de naam aangepast voor een bepaald doel aan te duiden. Bij een TVS is de junctie veel robuuster dan die van de normale stabilisatie zener. Termen voor breakdown diodes haal ik zelf ook vaak doorelkaar, waarschijnlijk nu ook al. :P

Ik meen 1 component gezien te hebben toen ik een dynamo open had. Of zijn er ook "gewone" bi-directionele through hole zeners? Ik heb die nog nooit gezien meen ik...

Nog wat testen: http://pilom.com/BicycleElectronics/Dynamo.htm

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 16 januari 2019 14:03:20 schreef Thevel:
Na de brugcel plaats je een DC-DC Step Up converter

Wat is het nut of de noodzaak voor een step-up converter?

6V gelijkgericht en afgetopt is minder dan 12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, dat snap ik ook wel. Maar ik had al eerder gevraagd waarom iedereen steeds uitgaat van die 6 volt.
En ik vraag me ook af waar de topicstarter blijft.

Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn late reactie. Ik ben al aardig geholpen door de antwoorden. En ik ga wel uit van 6 volt omdat de dynamo altijd belast zal zijn als hij draait. Ik vraag me eigenlijk alleen nog af wat het vermogen verlies is bij de step up convertor en bij de spanningsverdubbelaar. Ik heb me ook verdiept in de vergroting van de spoel. Als mijn berekeningen kloppen zal deze vergroot moeten worden met een factor 1,57. Als de 6 volt namelijk 1.57 keer zo groot word zal er een 9,43 volt wisselspanning ontstaan. Als deze spanning dan word gelijkgericht word de resulterende gelijkspanning 9,43 maal 1,4 is 13,2 volt. Doordat de gelijkrichter zelf 1,2 volt verbruikt zal er dus 12 volt over blijven. Klopt dit zo of maak ik ergens een fout en zal hier ook vermogen verlies optreden.

Thevel

Golden Member

Doordat de gelijkrichter zelf 1,2 volt verbruikt

Het is zelfs iets meer dan 1,2V.
Maak een brugcel van Schottky diodes, scheelt weer 1V nutteloos verlies.

Op 16 januari 2019 23:18:00 schreef jopo1997:
En ik ga wel uit van 6 volt omdat de dynamo altijd belast zal zijn als hij draait.

Het hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar je hem belast. Waar ik de hele tijd op aan probeer te sturen is dit: als je hem belast met 0,5A, dan blijft er inderdaad 6V over. Levert samen 3W. Dat kan je met een trafo of een converter om gaan vormen tot 12V, maar meer dan die 3W zal het niet worden.

Maar belast hem nou eens minder, b.v. met 0,4A. Het zou zomaar kunnen dat de spanning dan is opgelopen naar 12V. Dan heb je ineens 4,8W beschikbaar en je hebt je gewenste 12V zonder kunstgrepen. Dat bedoelde ik met: ga er eens aan meten, maar dat heb je kennelijk niet gedaan.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/93308

@KlaasZ: In deze thread staat ongeveer hetzelfde als je hier zegt, ook door jezelf :D

Ja, dat zeg ik. Het onderwerp fietsdynamo is hier al in meerdere draadjes aan de orde geweest. En steeds blijven er lieden zich maar fixeren op die 6 volt. Maar als je genoegen neemt met een iets lagere stroom krijg je ineens een hogere spanning waardoor ook het vermogen toeneemt.

Dus wat de topicstarter kan doen: gelijkrichten, afvlakken en de spanning begrenzen op 12V. Ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Geen trafo's, geen step-up converters, allemaal niet nodig. Alleen zorgen dat je niet te veel stroom afneemt, want dan stort de spanning plotseling in.

Ik heb de "testmethode" gelezen. Ze belasten hem met een weerstand. Uit de grafiek kan je het vermogen en via de weerstand dus ook de spanning. Het maximum vermogen was 5W als de zener-spanning van 7.8V bereikt zou worden. Dat gebeurt niet/nauwelijks, dus alle geteste dynamos zitten onder de 7.8V. Waarschijnlijk kan je gewoon het 0.4A punt op de grafiek aflezen. Misschien is dat bij een onrealistisch lage snelheid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/