Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

Op 13 januari 2019 20:58:08 schreef evelo:

Een praktijkvoorbeeld. En dat gaat dan over een gezin dat 350kWh per jaar verbruikt!

Lees voor de grap ook eens hoe ze het doen.

Ontbijten bij kaarslicht en lezen met een hoofdlampje omdat ze het anders niet redden in de winter. Sorry hoor, het is toch geen derdewereldland...

evelo

Golden Member

Inderdaad, ik vind het zelf ook helemaal niets.

Veel geld en veel gedoe, dat kan gewoon niet kloppen op gebied van duurzaamheid , voor zo ver dat woord nog enige inhoud heeft.

Ik heb even door zitten klikken op die site... werkelijk niet te geloven. Niet douchen om een paar liter water te besparen, de wasmachine vullen met een gieter zodat de regenwaterpomp niet hoeft te draaien..

Die installatie is gewoon veel te klein uitgevoerd. Had op zijn minst nog 2 omvormers + dito accu's bij gemoeten.

Verder vind ik het een beetje krom om geen 'energie' te kopen maar wel met de auto e.d. eten te gaan halen. Het produceren en transporteren van voedsel kost ook ontzettend veel energie.

Als je echt off grid wil gaan wat is er dan mis met een aggregaat dat je op gezette tijden laat draaien? Ze gebruiken waarschijnlijk meer energie met hun auto dan met hun huis. Ik noem zoiets hypocriet. Desnoods laat je je aggregaat op een mix brandstof + biomassa/afval branden.

Ik ben nu ook met projecten bezig om 100% solar-accu te doen, alleen dat is een dusdanige investering dat dat niet rendabel is voor de normale mens.

Op 14 januari 2019 00:35:43 schreef maus0611:
Ik heb even door zitten klikken op die site... werkelijk niet te geloven. Niet douchen om een paar liter water te besparen, de wasmachine vullen met een gieter zodat de regenwaterpomp niet hoeft te draaien..

huh???? ik heb het artikel niet gelezen, maar komaan. dat is toch ware onzin.
ik heb thuis een 1000liter vat op het verdiep staan.
en de toilet staat er 3meter lager onder alsook een gewone kraan.
ik hoef geen waterpomp te hebben, er zit al genoeg druk op .
het voordeel is dan nog ook dat regenwater uit de lucht komt, ik hoef het dus niet omhoog te pompen naar dat 1000liter vat, gewoon van het dak in het vat.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is een hele blije dame, haar man neemt de was mee naar een wasserette onderweg naar werk dus ze rijden niet om. Arme vent. Ligt vast letterlijk te bibberen dat hij ook een raar naar EV omgebouwde 2CV moet gaan rijden van haar..

Dat kaarsen niet ecologisch verantwoord zijn negeert ze in de comments en ze laadt haar laptop op door bij de eenzame buurvrouw te laden terwijl ze een praatje maakt en ze werkt (computert) vaak in de bieb.

Als je project niet eens 16 uur aan 10~30 Watt ledverlichting trekt heb je volgens mij gefaald. Dat is 0,5 kWh, dat haal je in december nog met 1000Wp per dag.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 14 januari 2019 21:33:19 (16%)

Op 14 januari 2019 21:27:14 schreef K7Jz:
haar man neemt de was mee naar een wasserette onderweg naar werk

Toch wel mooi dat een wasserette blijkbaar geen stroom verbruikt en daarmee heel milieuvriendelijk is.

Op 13 januari 2019 19:58:17 schreef blurp:
[...]

Windenergie kost nog maar €0,06/kWh. Kolenenergie ordegrootte 3-4 ct/kWh. Dus ik denk niet dat je een businesscase rond krijgt met 5ct extra kosten voor transport. Misschien voor zonnenergie uit de sahara... Maar daar is het op hetzelfde moment dag als hier

Je moet de kabel oost-west leggen, naar Suriname en 'langs de zijderoute' (China), Australie.
Zijn enorme afstanden, maar de Chinezen leggen nu al 3000km af voor €1000 a €2000 per m aan investering en slechts 3% energieverlies voor een 12 GW lijn. https://youtu.be/S0jVb1oOmh8
Dit is state-of-the-art en kan dus goedkoper worden als we het massaal gaan toepassen.

Samen met de energieprijzen die je noemt kan je concluderen dat opslag goedkoper moet zijn dan €0,05/kWh, anders kan je het beter van de andere kant van de aardbol halen.
Conclusie: voor lokale opslag mag je maximaal ongeveer evenveel uitgeven als de opwekkingsinstallatie (wind, kolen, zon €0,06 a €0,04 per kWh).

Het is natuurlijk niet simpel om in internationaal gebied zo'n kabel aan te leggen, gezien gevoeligheden voor politiek en terrorisme.
Anderzijds hebben we toch ook wereldwijd internetkabels en olie-/gaspijpleidingen liggen.

mel

Golden Member

Heel vroeger las ik wel eens over een project, dat ze enorme spiegels in een baan rond de Aarde wilden brengen, en zo de zonneenergie naar Aarde te bundelen.
Later nooit meer iets van gehoord... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het is ook al een enorme kost om die spiegels daar te krijgen, en hoeveel van de aarde ga je kunnen belichten zo???
probleem is dat er ook veel ruimteafval in een baan om de aarde vliegt en je spiegel zo aan dingelen is (of verdraaid als die niet kapot zou gaan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Die gebundelde zonnestralen kunnen natuurlijk op Aarde worden opgevangen, door een centrale.Maar dat ruimtepuin, ja das een probleem..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 januari 2019 21:27:14 schreef K7Jz:
Het is een hele blije dame, haar man neemt de was mee naar een wasserette onderweg naar werk dus ze rijden niet om. Arme vent. Ligt vast letterlijk te bibberen dat hij ook een raar naar EV omgebouwde 2CV moet gaan rijden van haar..

Dat kaarsen niet ecologisch verantwoord zijn negeert ze in de comments en ze laadt haar laptop op door bij de eenzame buurvrouw te laden terwijl ze een praatje maakt en ze werkt (computert) vaak in de bieb.

Als je project niet eens 16 uur aan 10~30 Watt ledverlichting trekt heb je volgens mij gefaald. Dat is 0,5 kWh, dat haal je in december nog met 1000Wp per dag.

Een maglite met een set (desnoods solar) oplaadbare AA's gaat jaren mee. Nee, zij heeft tig van die kleine prutlampjes die kapot gaan.
Oke iets verbruikt geen stroom -bij die persoon- maar kost wel enorm veel om telkens te vervangen, en niet alleen geld.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een project, dat ze enorme spiegels in een baan rond de Aarde wilden brengen, en zo de zonneenergie naar Aarde te bundelen

Het omgekeerde werd bedacht (maar niet danig overtuigend, en niet echt technologisch uitgewerkt) in het stripalbum "Mysterie op Spell-de-Prik" (Kiekeboe).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 januari 2019 14:28:40 schreef fcapri:
het is ook al een enorme kost om die spiegels daar te krijgen, en hoeveel van de aarde ga je kunnen belichten zo???
probleem is dat er ook veel ruimteafval in een baan om de aarde vliegt en je spiegel zo aan dingelen is (of verdraaid als die niet kapot zou gaan)

Het kost veel per kg. Men zal dus een truuk verzinnen om de spiegel zo licht mogelijk te maken. Ik denk dat het een dun mylar folie wordt met een spiegelende laag er op gedampt. Het zou me niet verbazen als het dan 1-10 gram per vierkante meter gaat worden. (de specs van een "glassless mirrors" die ik vond zat op 1.8kg / vierkante meter. Dat was dan ook veel steviger dan wat je nodig hebt in gewichtsloze toestand. Tering! Ze zijn aan het experimenteren met 150 gram per vierkante meter! Ah! ander experiment met 26 gram per vierkante meter. Ik blijf het veel vinden. Die 1 gram per vierkante meter is zo licht dat het op de warme lucht van een hand al omhoog gaat. Maar het kan weinig hebben. Maar 26 gram per vierkante meter vind ik erg veel: dat is sterk genoeg om met 4kg/vierkante meter aan belasting aan te kunnen vliegen (paraglider). (in 2000 was 48g/m2 zwaar, en 42 g/m2 licht. Maar tegenwoordig gebruiken ze dus 26 grams materiaal voor de plekken die niet het hardste slijten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Over spiegels gesproken: ik ben zelf nogal voorstander van het TuboSol project in Spanje.
http://www.puertoerrado2.com/home/
Locatie: https://www.google.com/maps/place/30420+Calasparra,+Murcia,+Spain/@38.…

Niet ver van Calasparra, waar je overigens ook een enorm groot veld met PV-cellen hebt. Niet zo gek, want de zon schijnt er praktisch elke dag. De hele dag.
Locatie: https://www.google.com/maps/place/30420+Calasparra,+Murcia,+Spain/@38.…

Allemaal best indrukwekkend. Voor mij, althans, want het is niet mijn werk.

Vervangen DOOR.

De PV installatie: ruwweg 50MW. Misschien richting de 100, ik had eerst dat bovenste veld niet meegerekend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik me goed herinner was de grap van TuboSol dat ze een soort zoutoplossing o.i.d. opwarmen die een stoomturbine aandrijft.
Omdat het mengsel overdag tot zo'n 500 graden kan worden opgewarmd, kan een groot deel van de nacht nog steeds elektriciteit worden opgewekt. Zodoende is de noodzaak tot elektrische opslag een stuk kleiner, maar natuurlijk nooit 100% te voorkomen.

Terwijl ik dit schrijf moet ik weer denken aan de weldadige warmte in die regio... :-)

Vervangen DOOR.

Ah! Ok! Geinig idee! Een vat is goedkoop. Je zout wat er in moet misschien wat duurder(*). En voor de nacht kan je het vat isoleren en stoppen met pompen door de leidingen die het spul toch niet verwarmen.

Ik dacht vaak niet zout-oplossingen gebruikt worden maar... ZOUT! Nadeel is dan wel dat het absoluut niet stroomt als het koud is geworden.... :-)

(*) Anderzijds, NatriumChloride is goedkoop en voldoende beschikbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 januari 2019 19:13:19 schreef rew:
Ah! Ok! Geinig idee! Een vat is goedkoop. Je zout wat er in moet misschien wat duurder(*). En voor de nacht kan je het vat isoleren en stoppen met pompen door de leidingen die het spul toch niet verwarmen.

Een vat met zout onder vacuum die droog-gekookt word door bv pv panelen en/of zonnecollectoren, de energie blijft in het zout; toevoegen van het verdampte water(in condensorvat) laat de energie weer vrijkomen.

Zo werkt het ongeveer.

het werkt net even anders.
zout (Natrium) wordt gesmolten en in die toestand op voorraad gehouden.
de warmte wordt na zonsondergang door een standaard water/stoom systeem uitgekoppeld.

http://m.energiepodium.nl/nieuws/item/amerika-bouwt-installaties-voor-…

natrium smelt bij 371 grd C en kookt bij 1154 grd C, zeer geschikte waarden voor een stoomsysteem. de operationele uitdaging van een dergelijk systeem is het niet laten stollen vh zout. (tracing?)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

zout (Natrium)

Natrium is geen zout, is een metaal. Toch?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
JoWi

Special Member

Ze gebruiken dan ook geen Natrium, maar een mix van Natrium- en Kaliumfosfaat. Smeltpunt van natrium is trouwens 98 graden C.

[Bericht gewijzigd door JoWi op woensdag 16 januari 2019 22:28:04 (23%)

Ignorance is bliss

Op 16 januari 2019 22:27:12 schreef JoWi:
Ze gebruiken dan ook geen Natrium, maar een mix van Natrium- en Kaliumfosfaat. Smeltpunt van natrium is trouwens 98 graden C.

blush, de C's en K's verwisseld
dus smelt bij 98 grd C en kookt bij 881 grd C

joopv

Golden Member

Hier in Eindhoven-noord zit sinds kort een groot Tesla demo/verkooppunt aan de Boschdijk.
Er staan 10tallen Tesla's daar op display. Ik schat zeker 10 tot misschien wel 40 stuks.

Er op een paar honderd meter afstand is er een zonnepark gebouwd. 3 MWp.

Als je de accu in zo'n Tesla nou ook nog eens als energieoplag zou kunnen gebruiken - dwz dat ze ook zouden kunnen terugleveren i.p.v. alleen opladen - dan was er een mooie samenwerking mogelijk...