Nog eens een vraag over de MK147 van Velleman

Ik ben sinds kort in het bezit van een stoboscoop-kit van velleman, de MK147 hier op dit forum vast wel bekend.
Nu het volgende... Er zitten standaard twee witte led's in de schakeling. Twee in serie.
Ik had er graag een paar meer in deze schakeling gezien, maar volgens velleman is deze schakeling omwille van de beperkte capaciteit van de bc547 hiervoor niet geschikt.
Dus ik dacht, ik vraag het aan de 'experts' in the field :-)

Kan ik de T3 (1 van de drie bc 547'ers die de schakeling rijk is), die uiteindelijk de twee led's in mijn ogen aanstuurt, vervangen door een "zwaarder" exemplaar en zo ja, welke ?

Wat extra info : Ik heb de schakeling op een 12v 1.1mAh accu'tja, via een TS 7809 aangesloten, en het geheel wordt gestuurd door een MK111...
(Ik maak een signalisatiewagen voor de go-car van mijn kinderen, zodat ongeveer 2 seconden 13 led's in formatie branden, en dan ongeveer 2 seconden de MK147 knippert)

Maar dus, hoe kan ik de MK147 'modificeren' dat ik er toch op z'n minst 4 witte led's op kan aansluiten, en hoe ?(2 in serie, die dan weer parallel staan met elkaar?)

In elk geval heel erg bedankt al voor een reactie, namens mijn kinderen in elk geval :-)

Sine

Moderator

Je kunt T3 vervangen door een darlington (een bc517 bijvoorbeeld) die mag 1A schakelen, en die kunt je gewoon 1 op 1 vervangen.

Dan is het een kwestie van meer leds er aan knopen, als je de bestaande leds vervangt door wat anders kun je ook de 7809 weg laten en het geheel direct voeden uit 12V

Hoeveel en welke leds zou je willen aansturen?

Bedankt SINE,

Ik dacht er in eerste instantie 4 witte led's in totaal aan te koppelen...
de 2 van de schakeling zelf (geen idee welke deze zijn), plus er nog 2 bij :-) (de nieuwe zijn witte van 9000 mcd 20°)
Ik heb heel even het idee gehad en een 2x 16 tal op aan te sluiten (deze zitten op dit moment in een soort van zaklamp, mooi op een printplaatje inclusief reflectortje...) maar dat leek me er een klein beetje (heel) erg over :-)

Mijn kennis van electronica is vrij basic, maar toch nog genoeg om te kunnen volgen denk ik. Maar als ik het goed begrijp, zou het dus moeten lukken om de bestaande 2 in serie, met daarover parallel de andere twee in serie, via de bc517 aan te sluiten?
Het geheel te voeden met 12v, (met een andere voorschakelweerstand voor de led's vermoed ik) kan ik niet helemaal volgen. In de Gotron in Hasselt kreeg ik toch het vermoeden dat ik de 7809 wel nodig had omdat de voeding voor de MK147 een 9v batt was.

Maakt ook niet direct uit... (denk ik :-) )
Ik kan in elk geval al wel weer een stapje verder :-)

Thanks !!

Sine

Moderator

Dit schakelingetje is zo generiek dat spanning (binnen een redelijke marge) niet uit maakt.

Het enige probleem met hogere spanning is inderdaaddat de led stroom hoger wordt, maar laat dat nou net zijn waar je aan wilt sleutelen.

Maar dan nog is vier witte leds in serie net wat veel voor op 12V

(4x 3,4V = 13,6)

De velleman kit pulsed 100mA door de leds, dat is ook meteen ook de maximale Ic van die bc547. Dus die bc517 moet er zeker in.

Wil je die 7809 laten zitten kun je daarna gewoon de twee extra leds met een eigen weerstand parallel zetten aan de bestaande. (dus een extra R7 voor de twee nieuwe leds)

Wil je de regelaar kwijt raken maak je van R7 (en de weerstand voor de nieuwe leds) 56 ohm.