Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

Op 17 januari 2019 11:49:00 schreef joopv:
...groot Tesla demo/verkooppunt aan de Boschdijk.

Dat is toch waar vroeger DAF zat? Aan de Boschdijk?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Heeft DAF daar gezeten? Er zat tot voor kort een bedrijf "All cars company". Wellicht was het daarvoor van DAF. Nu zit daar dus Tesla.
Het gaat om dit "glazen" pand.
En net aan de andere kant van de A2/A58 is dat 3MWp zonnepark (in aanbouw).

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 17 januari 2019 14:06:05 (14%)

evelo

Golden Member

Op 15 januari 2019 12:57:07 schreef Spog2:
[...]
Je moet de kabel oost-west leggen, naar Suriname en 'langs de zijderoute' (China), Australie.
Zijn enorme afstanden, maar de Chinezen leggen nu al 3000km af voor €1000 a €2000 per m aan investering en slechts 3% energieverlies voor een 12 GW lijn. https://youtu.be/S0jVb1oOmh8
Dit is state-of-the-art en kan dus goedkoper worden als we het massaal gaan toepassen.

Samen met de energieprijzen die je noemt kan je concluderen dat opslag goedkoper moet zijn dan €0,05/kWh, anders kan je het beter van de andere kant van de aardbol halen.
Conclusie: voor lokale opslag mag je maximaal ongeveer evenveel uitgeven als de opwekkingsinstallatie (wind, kolen, zon €0,06 a €0,04 per kWh).

Het is natuurlijk niet simpel om in internationaal gebied zo'n kabel aan te leggen, gezien gevoeligheden voor politiek en terrorisme.
Anderzijds hebben we toch ook wereldwijd internetkabels en olie-/gaspijpleidingen liggen.

Vandaag was er een onderwerpje op de radio over de 'global grid'.

Moeilijk maar niet onmogelijk, er zit wel iets in vind ik.

Nu vraag ik me wel af of die massale aantallen windmolens ook geen invloed zullen uitoefenen op het klimaat?

Iedere windmolen neemt toch telkens een paar MW energie af van de wind(= onrechtstreekse zonne-energie).

De vraag is natuurlijk welke invloed? Begin zoiets maar eens te simuleren, we hebben nu eenmaal geen twee aardes waarbij de ene vol zetten met windmolens en de andere niet om eens te vergelijken.

pa3gws

Golden Member

Op 17 januari 2019 17:49:47 schreef evelo:
[...]
De vraag is natuurlijk welke invloed? Begin zoiets maar eens te simuleren, we hebben nu eenmaal geen twee aardes waarbij de ene vol zetten met windmolens en de andere niet om eens te vergelijken.

Even vreselijk of topic
Dat is een goede vraag maar zo zijn er meer zaken waarvan ik mij afvraag wat voor invloed het heeft.
Bijvoorbeeld we halen miljoenen tonnen steenkool en aardolie uit ons mooie bolletje en stoken dat op.
We sturen tonnen aan apparatuur de ruimte in.
Dat alles maakt de aarde toch veel lichter?
Kan dat geen schadelijke gevolgen hebben?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 17 januari 2019 17:49:47 schreef evelo:
[...]

Nu vraag ik me wel af of die massale aantallen windmolens ook geen invloed zullen uitoefenen op het klimaat

In wezen heeft alles invloed, ja kan dat zo gek niet bedenken.
Verft iedereen zijn huis zwart dan zal het donkerder worden in theorie want er word minder gereflecteerd.
Achter de wieken zit een verstrooide luchtstroom die anders verder zou komen als die niet geremd word.
Wind zorgt weer voor glofslag op zee en dat weer voor de richting van waterstromen die ook weer ons klimaat beinvloeden.
In theorie wel maar op aarde heeft het niet veel invloed denk ik, wellicht in de hoge luchtstromen wel.

Op 17 januari 2019 17:49:47 schreef evelo:
Nu vraag ik me wel af of die massale aantallen windmolens ook geen invloed zullen uitoefenen op het klimaat?

Iedere windmolen neemt toch telkens een paar MW energie af van de wind(= onrechtstreekse zonne-energie).

De zon dropt ongeveer 1kW/m2 op de aarde. Het stukje dat in de zon zit is ongeveer 127 miljoen km2. Dus de zon dropt continu 127 miljoen GW op de aarde. Das evenveel als 42 miljard windmolens...

Ik denk dat het effect wel meevalt. Vooral omdat bijna alle stroom ook weer warmte wordt, net als de meeste zonneenergie.

Op 17 januari 2019 17:49:47 schreef evelo:
[...]

Vandaag was er een onderwerpje op de radio over de 'global grid'.

Moeilijk maar niet onmogelijk, er zit wel iets in vind ik.

Het/een plan bestaat: https://www.iec.ch/whitepaper/pdf/iecWP-globalenergyinterconnection.pd…

Op 17 januari 2019 11:49:00 schreef joopv:

Als je de accu in zo'n Tesla nou ook nog eens als energieoplag zou kunnen gebruiken - dwz dat ze ook zouden kunnen terugleveren i.p.v. alleen opladen - dan was er een mooie samenwerking mogelijk...

dat is dan ook alweer een dure oplossing.
tesla geeft 8jaar of 200 000km garantie. 1 laadbeurt haalt 400km. 200 000km is dus 500laadbeurten.
zou je die aan het net hangen en elke dag savonds laten terugleveren, dan verslijt die accu ook veel sneller.
zou je gemiddeld 30kWh gebruiken elke nacht (85kWh totaal pack) dan verlies je de garantie al na 1500laadbeurten zo. 356dagen/jaar is minder dan 5jaar.

voor een accupack van 25-30 000€.
als we dan rekenen: 30kWh x 1500dagen = 45000kWh of een goeie 10350€ aan kostprijs voor de eindgebruiker.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 januari 2019 14:04:45 schreef joopv:
Heeft DAF daar gezeten?

Sorry. Ik was in de war met de kanaaldijk. Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2019 19:59:38 schreef pa3gws:
[...]
Even vreselijk of topic
Dat is een goede vraag maar zo zijn er meer zaken waarvan ik mij afvraag wat voor invloed het heeft.
Bijvoorbeeld we halen miljoenen tonnen steenkool en aardolie uit ons mooie bolletje en stoken dat op.
We sturen tonnen aan apparatuur de ruimte in.
Dat alles maakt de aarde toch veel lichter?
Kan dat geen schadelijke gevolgen hebben?

Dat is boffen als de aarde lichter wordt.
Door de gewichtsafname gaat de aarde in een hogere baan om de zon draaien. We komen dus verder van de zon te staan. Het wordt daardoor dus kouder op aarde. Met een beetje mazzel compenseert dat de opwarming van de aarde door onze CO2 uitstoot. Maar, met de wijze woorden van Cruyff: Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Het nadeel is dat het langer duurt voordat het Sinterklaas wordt. Het jaar wordt langer.

De aarde is een grote stofzuiger. Hij pakt alles op wat ie op z'n weg vind.

In fact from satellite observations of meteor trails it’s estimated that about 100 – 300 metric tons (tonnes) of material strikes Earth every day.

Dit is VEEL meer dan we de ruimte in sturen. Bovendien, alles wat we de ruimte in sturen en in een baan om de aarde blijft, dat telt niet. Dat blijft als "massa van het aarde-systeem" als geheel in een baan om de zon.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 januari 2019 12:24:00 schreef rew:
Bovendien, alles wat we de ruimte in sturen en in een baan om de aarde blijft, dat telt niet. Dat blijft als "massa van het aarde-systeem" als geheel in een baan om de zon.

We zijn de Pioneer 10, Pioneer 11 en Voyager 2 kwijtgeraakt. Dat telt toch wel?

Op 18 januari 2019 05:25:11 schreef fcapri:
[...]tesla geeft 8jaar of 200 000km garantie

Mijn diesel bus heeft al over 600.000 kilometer gelopen. Dus zou ik dan net aan mijn 4e accupack zitten. Wat kost dat? 54000 dollar?

Dan was ik nou dus 54.000 * 4 = 216.000 dollar verder. Ik blij dat ik een diesel rij.

Overigens vallen er een paar accu's best vroeg uit, zie de grafiek. Het merendeel gaat wel lang mee.

Op 19 januari 2019 16:05:12 schreef Hoeben:
[...]
Mijn diesel bus heeft al over 600.000 kilometer gelopen. Dus zou ik dan net aan mijn 4e accupack zitten.

Gewoon op je eerste accu toch?
Als ik de grafiek doortrek zit ik bij 600.000km op 84% of zo (2% per 100k na de eerste 100k is dus 94% - (5 x 2%) = 84%)

Ik probeer met gratis software uit te vinden hoe mijn Prius accu ervoor staat na 250.000km en 10 jaar, maar krijg dit nog niet goed werkend. Het *lijkt* alsof de interne weerstand wat oploopt: volgens mij zou de laadspanning niet veel boven de 250V moeten komen, maar schiet over de 260V heen. (28 x 6 cellen NiMH) Nieuwe is *maar* 1553euro. Iets duurder dan bv. in de VS maar daar moet je de oude inleveren, hier niet. En oude cellen kun je hier dus gewoon testen en verkopen (>10euro/module). Op zich lenen deze modules zich ook prima om bv. een 350V accu van te maken (gewoon nog wat extra modules in serie zetten).

Recent een 100D Tesla bij de sloop zien staan maar vergeten te vragen wat de accu kost. Maar ik ga ervan uit dat dit wel een zéér gewild item is, dus ook aardig wat kost.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 19 januari 2019 16:55:53 (15%)

Op 19 januari 2019 16:53:13 schreef r-p:
[...]Gewoon op je eerste accu toch?
Als ik de grafiek doortrek zit ik bij 600.000km op 84% of zo (2% per 100k na de eerste 100k is dus 94% - (5 x 2%) = 84%)

Een bus is een veel zwaardere last. Die acculading (en daarmee levensduur) gaat niet lang mee. Kijk maar naar de elektrische Mercedes Vito: https://zerauto.nl/elektrische-mercedes-benz-evito/
Actieradius 150 km, laadtijd een uur of 6.

"Ga morgen even een pakket ophalen in München?"
"Tot volgende week."

Op 19 januari 2019 16:05:12 schreef Hoeben:
[...]
Mijn diesel bus heeft al over 600.000 kilometer gelopen. Dus zou ik dan net aan mijn 4e accupack zitten. Wat kost dat? 54000 dollar?

Dan was ik nou dus 54.000 * 4 = 216.000 dollar verder. Ik blij dat ik een diesel rij.

Overigens vallen er een paar accu's best vroeg uit, zie de grafiek. Het merendeel gaat wel lang mee.

dacht 24K. ff opzoeken want je kan die blokken kopen voor diy EV autos

$1580 (1390€) 1 unit van 22,8V 5,3kWh. denk dat tesla er 9 zo heeft zitten?
https://www.evwest.com/catalog/images/products/tesla-model-s-lithium-ion-18650-ev-module-22-8-volt-5-3-kwh.jpg

15stuks dus in de bodem
https://i.pinimg.com/originals/c2/d6/98/c2d698fe823763852f1f46eb163f15e9.jpg

dus 15 x 1390€ = 20850€ ($23711, dus zat goed met die 24K alleen was het dollars)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 januari 2019 16:05:12 schreef Hoeben:
Mijn diesel bus heeft al over 600.000 kilometer gelopen.

En je hebt er nog steeds garantie op?

Einde garantie is niet hetzelfde als einde levensduur.

Sowieso moet ik de eerste verbrandingsmotor nog tegenkomen die 8 jaar/200.000km zonder serieus onderhoud kan.

om akku's op te laden zijn bij mij in de straat minstens 10 laadpalen nodig. Kun je dan op de stoep steen grillen ?
Transformator huisjes zullen het ook niet aan kunnen.
Het gewicht van elektrische auto's is meer dan van benzine hier dus wat meer vermogen nodig.
Hoe vaak gaan deze auto's stuk met zoveel elektronica.
Wordt je bij een crash geelektrokuteerd ? , staan toch behoorlijke spanningen op het systeem. Of kun je hier ook gewoon met een hydraulische schaar de boel open knippen en de brand blussen.

alles wat ik maak, kan beter.

Op 19 januari 2019 17:32:36 schreef Hoeben:
[...]

Een bus is een veel zwaardere last. Die acculading (en daarmee levensduur) gaat niet lang mee. Kijk maar naar de elektrische Mercedes Vito: https://zerauto.nl/elektrische-mercedes-benz-evito/

Ok, zo bedoel je. Ik las het als 200k km garantie dus na >600k zit je aan je 4e als elke accu standaard doorgewisseld wordt maar snapte je logica niet.
Prius accu is 6,5Ah en 201,6V, dus ~1300Wh voor 1500euro. Grofweg 1euro/Wh. Dan is zo'n 0.26euro/Wh voor een Tesla accu niet verkeerd. Ook al wordt dat vast nog wat duurder met belastingen hier, maar 33ct/Wh is nog steeds niet gek.

Ik wilde het even vergelijken met de thuisaccu van Eneco, maar de Tesla is niet verkrijgbaar en de LG chem heeft een dode link. Erg vertrouwen wekkend ;p

Op 19 januari 2019 21:55:17 schreef blurp:
[...]
Sowieso moet ik de eerste verbrandingsmotor nog tegenkomen die 8 jaar/200.000km zonder serieus onderhoud kan.

ik ben er bijna. gekocht op zijn 22jaar oud en 360 000km, nu 31jaar en 534 000km (174 000km dus).
koppeling is nu versleten waardoor die vervangen wordt(auto want mag de lez niet meer in)
is maar 2x de garage in gegaan op die 9jaar tijd.
400 000km: kapotte waterpomp,
456 000km: distributieriem (laatste was eigenlijk niet nodig, had gerust door kunnen rijden zonder dat die zou springen). toen is ook de olie en oliefilter gewisseld, omdat het toch gedemonteerd werd.
ik rijd dus nu al 80 000km met dezelfde olie en oliefilter ;-)

voor de rest geen olie wissel, geen filter wissel (en dat heb ik gemerkt want ineens reed die maar 70km/H meer, brandstoffilter verstopt op 488 000km).
Ik herstel enkel wat stuk gaat. de remmen, banden en ophanging zijn wel op punt.
alle herstellingen:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/501566.html?hfuelings=on

leuk detail: laatste herstelling op 504 000km van 4juli2017 geleden (aandrijfas en remblokken + schijven vervangen). 30 000km zonder maar 1 probleem dus nu. en dat voor een gepensioneerd barrel dat hun aanhangers en vanalles moet trekken voor de verbouwing.

EN, die haalt nog altijd +1000km met 1 tankbeurt ;-)
ik ben pro electrisch rijden, maar zo rooskleurig is het ook allemaal niet hoor. als 2de wagen op de oprit kan ik gerust electrisch rijden en is een autonomie van 30-40km al genoeg voor 80% van de ritten. een autonomie van 90km brengt dat getal op +95%

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 januari 2019 05:44:44 schreef fcapri:
[...]

EN, die haalt nog altijd +1000km met 1 tankbeurt ;-)
ik ben pro electrisch rijden, maar zo rooskleurig is het ook allemaal niet hoor. als 2de wagen op de oprit kan ik gerust electrisch rijden en is een autonomie van 30-40km al genoeg voor 80% van de ritten. een autonomie van 90km brengt dat getal op +95%

Interessante aanpak!

Ik ben ook voor EV en kan zakelijk voordeel behalen. Maar zelfs als tweede wagen: dan betaal je €20k voor een occasion of ~40k voor nieuw. Elke keer als je parkeert moet je met stekkers in de weer, heel fijn met slecht weer en kleine kinderen.
En dan heb je zo'n "uitzonderingsdag" bv de tweede auto gaat naar strand, beurs, concert, teamuitje op boerderij, familie op camping, notaris in een klein dorp, begrafenis, toernooi, pretpark, etentje wat verder weg, allemaal locaties/evenementen waar laden altijd lastig zal blijven.

Met een hele mooie occasion op brandstof van €15k heb je dat gewoon niet, klaar...

Ik hoorde van twee verschillende families van 2 Tesla rijders die hen bezoekte dat ze met een tweede auto op pad moesten om naar een oplaadpunt te rijden en ze daar later weer terug te brengen... lekker handig!!

wij hebben gewoon 2 autos. een kleine benzine auto die mijn vrouw gebruikt om de dochter naar school te brengen (5km heen en weer), naar haar school te gaan (10km heen en weer), gaan winkelen in de colruyt (12km heen en weer en mogelijkheid tot opladen), naar de stad gaan (8km heen en weer en mogelijkheid om op te laden op de 2 altijd lege parkeerplaatsen).

ik rijd met de fiets naar werk, en als het slecht weer is, neem ik de auto. dat is dan ook de grote gezinswagen met trekhaak(op lpg nu, vroeger diesel).
daarmee gaan we verder winkelen (chinese winkel in frankrijk), naar de kust, familiebezoeken die 50km verder wonen.
perfecte combi dus. een grote auto met verbrandingsmotor en een kleine EV. als ik de auto neem, heeft de vrouw nog altijd iets.

nu voor aankoop: een oude EV kan je al kopen van 600€ met kapotte accu's en <1500€ met accus en beperkte radius.
ofwel gooi je daar 1000€ tegenaan voor nieuwe NiCd of Nimh cellen, of je investeerd 3000€ in een set nieuwe li-ion. en als je dat accupack dan nog eens ruim neemt verslijt het pak minder snel (die oude wagen met 90km autonomie kan in gewicht evenveel in li-ion nemen voor 400km autonomie).

zou je die li-ion accu elke dag voor 20% leegrijden (100km dus), kan die dat makkelijk zat 8 000 keer laden (1500 laadcycli aan 100% of +7500keer aan 20%). aan 365d/jaar is dat 20jaar !!!
en dat is dan ook mijn plan. heb nu 2 autos die intressant zijn. 1200€ voor een peugeot 106 EV (dacht 1995) of 1300€ voor een citroen berlingo EV (dacht 1999). jammer, zoek ze liever van 1991-1992 (oldtimer). zou leuk zijn daarmee in de LEZ te rijden met oldtimerplaten ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 januari 2019 21:55:17 schreef blurp:
[...]

En je hebt er nog steeds garantie op?

Einde garantie is niet hetzelfde als einde levensduur.

Sowieso moet ik de eerste verbrandingsmotor nog tegenkomen die 8 jaar/200.000km zonder serieus onderhoud kan.

Enkele goede:
Volvo 740, makkelijk 5 tot 7 ton
Toyota bus van mij nu 6 ton
Andere personenauto-toyotas toch al snel 4 ton

Vervangen heb ik: thermostaat van een 2 tientjes, accu al een paar keer, banden, olie/lucht/brandstof-filters (normaal onderhoud), olie, 1 keer v-snaar (was niet kapot maar begon moeilijk te doen), bij 5 ton de radiator à 200 euro en de koolborstels van de dynamo waren op iets voorbij de 5 ton. En hij loopt nog steeds alhoewel mijn spatbordranden roestig worden en ik niemand heb gevonden die dat voor een redelijke prijs kan oplossen.

Het kan dus zeker wel. Vele anderen rijden ook zoveel.

Maar even in het CO-gebeuren: elektronica. Dat zit er amper in en gaat dus ook niet kapot.

passat LPG, 350.00 km, total los door auto van links
passat diesel, 445.000 km, ingeruild voor een ander
passat diesel aut, 492.000 km, total loss door een auto van links
V70, diesel aut, 660.000 km, verkocht naar polen

nu een nieuwe v70, met slechts 220.00 km dus moet nog even mee

afschrijving minder dan 1000 €/jaar
onderhoud met banden gemiddeld 600 €/j

Op 20 januari 2019 17:20:41 schreef anne2:
passat LPG, 350.00 km, total los door auto van links
passat diesel, 445.000 km, ingeruild voor een ander
passat diesel aut, 492.000 km, total loss door een auto van links
V70, diesel aut, 660.000 km, verkocht naar polen

nu een nieuwe v70, met slechts 220.00 km dus moet nog even mee

afschrijving minder dan 1000 €/jaar
onderhoud met banden gemiddeld 600 €/j

nou maar hopen dat je straks nog ergens mag rijden met je diesel.