Kortsluiting maken stopcontact

Er komt geen vonkenregen vrij, hooguit een eenmalige blauwe flits en knal waar je al weinig van ziet omdat de stekker het stopcontact afdekt. Na afloop is je stopcontact zwart van roetaanslag en de stekker waarschijnlijk ingebrand.

Ik heb dit zelf al eens (per ongeluk) gehad, apparaat met volle sluiting aangesloten, maar dat bleek dus pas nadat ik zelf achter de bank vandaan kroop.

Een vonkenregen krijg je door gloeiende metaaldeeltjes, maar die vallen niet van een stopcontact af.

Als je perse wilt dat tegelijk het licht uit gaat, neem je een zwaar lasapparaat en overbelast de groep door tegelijk daarop een ventilatorkachel aan te zetten. Op het moment dat je laselektrode het metaal raakt heb je een vonkenregen in het donker.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 16 januari 2019 23:16:03 (32%)

Je kunt de zekering wat lichter kiezen bv 6A of 10A die gaat er eerder uit en als je dan een zware trafo neemt zal die zekering eruit gaan.
Het is wat zoeken maar je neemt aan de sec. kant een lang dun draadje uit een snoer bv en maakt dan sluiting op een contactvlak zoals bij co2 lassen, als het draadje korter wordt(last) wordt de weerstand lager en zal op een gegeven moment de zekering er uit gaan.

De vonkenregen en het uitgaan van het licht kunnen gewoon 2 dingen zijn die je tegelijk laat gebeuren, zodat het lijkt alsof ze met elkaar te maken hebben. Je kunt een pyrotechnische lading (kleine hoeveelheid buskruit met metaaldeeltjes voor de vonken) elektrisch ontsteken via een relais of schakelaar, terwijl je met een normally closed contact daarvan de lampen uit zet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Jep,

Dit soort plaatjes hebben wat hulp gehad, al dan niet van photoshop.

die zekeringkoppen zijn op zeker wel gefotoshopt, vonken door de ruitjes heen :) het kan wel overigens, bij een bliksemontlading heb je gewoon gruis ipv zekeringen in de houders zitten, zelf gezien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Kortsluiting maken, bedoeld of onbedoeld, heeft altijd heel verschillende effekten. Een heel enkele keer gebeurt het weleens dat (na zorgvuldige voorbereiding en selectie) een verkeerde ondergrondse kabel word geknipt. Bijna altijd sist dat een beetje, en een klein wolkje. En daar is best wat vermogen beschikbaar.
Maar zoek eens naar een ouderwetse driewegstekker, doe die in een wcd, steek vervolgens zo'n platte Vynckier stekker er gedeeltelijk in, zodanig dattie kontakt maakt, en er nog wat van de stekkerpootjes zichtbaar is. Leg daar dan zeer zorgvuldig een schaar of mes op. Het moet wel een metaal met een beetje koolstofgehalte zijn.
Ik vind het nog altijd fascinerend dat huishoudelijke voorwerpen zulke effekten kunnen geven.
Je moet dat soort dingen niet teveel doen, op een gegeven moment gaat je hoofdstop mee. Ben je zo bevoorrecht dat je een 40A automaat in je HAK hebt zitten: die word daar ook niet beter van, en de 200 op het LS rek in het trafohuisje vind 't ook niet fijn.
Beste is om er zoals Toeternietoe aangeeft een trafo ertussen te zetten, die smoort de stroom een beetje. Belangrijkste blijft koolstofhoudend metaal gebruiken voor het experiment.

Edit: dat kniptangetje in het onderste plaatje kan best zo'n effekt geven, gehard staal.

Even voor de duidelijkheid, dit soort dingen als hierboven dus alleen doen als je 100% weet waar je mee bezig bent, NIET binnen, NIET zonder veiligheidsbril en NIET met een gewoon kniptangetje...

@ Sine, mooie compilatie photoshop.

helaas gebeuren juist die verkeerde kabel doorknip momenten juist altijd buiten die omstandigheden. en gebeuren doen ze, op t werk worden de kapotte tangen met brandgaten gebruikt in t magazijn om kabels van de rol op maat af te knippen, zijn er best wat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn ervaring met een kortsluiting op het lichtnet, was (zoals bij meerdere mensen) niet zo heel spectaculair.

Flinke flits en een harde PLOP! en de groep was er uit. Hoofdzekering gelukkig niet. Geen vonkenregen gezien.

Wat mooie spetters metaal geeft, is de stalen kern van waslijndraad of ander staaldraad. Maar daar heb je dus echt geen netspanning voor nodig.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 17 januari 2019 10:07:05 (25%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Kortsluiting op een huisinstallatie is gelukkig vaak weinig spectaculair.
Maar op krachtinstallaties is dat vaak wel anders.
Lang geleden schoot ik tijdens het onderhoud op een schip voor de zekeringkast van de noodbatterijen 240V/100Ah uit met een grote schroevendraaier.Er volgde een explosie waarbij het gesmolten koper
in het rond vloog.
Ik zag niks meer. Mijn eerste gedachte was, ik ben blind.
Toen ik mijn bril afnam bleek die helemaal zwart te zijn net als mijn rechterhand. Toen ik dit ongeval ging melden kon de kapitein zich niet inhouden van lachen. Sorry zei die, maar kijk zelf eens in de spiegel.
mijn bovenlichaam was helemaal zwart behalve waar mijn bril gezeten had. Daar waren twee witte kringen.
Omdat ik mijn rechterhand behoorlijk verbrand had moest ik naar de eerste hulppost en daarna naar het ziekenhuis. Overal waar ik kwam proestte men het uit.
Enfin, uiteindelijk viel het wel mee en na het zwart afgewassen te hebben stond enkel op elke vingertop een enorme blaar. Goed voor enkele weken pijn en ongemak.
Ik was toen nog vrijgezel, en je moet zelf eens proberen hoe moeilijk het is je broek en overhemd aan te trekken en dicht te knopen met één hand.

Het kostte even wat zoeken, maar hier een leuke ouderwetse video over wat er gebeurt bij een kortsluiting in de batterij-backup van een telefooncentrale:

https://www.youtube.com/watch?v=DpQeDcEpEn0

Bijzonder om te zien hoe die polsdikke kabels helemaal slingeren door de magnetische velden...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
HVinduction

Honourable Member

Op 16 januari 2019 22:18:57 schreef anoniem015:
Hier gaat er eentje zekeringen manipuleren met weerstandsdraad :-(
Op een lijn van 50m nog een oud snoer bijhangen :-(
Een sluiting maken die geen volle sluiting hoeft te zijn :-(

Een vonkenregen gaat dat niet opleveren.
Lasogen, een jampot tegen je hoofd, brandwonden en in het slechste geval een smak tegen de grond :-(

Niks lasogen of zoiets, ik heb het gedaan met een dun weerstanddraadje met een afstand van 5mm tussen de fase en de nul en het heeft gewerkt mét een mooi effect en een vlamboog dus zowat volle sluiting, en de zelfgemaakte zekeringen gebruik ik dan ook alleen voor testdoeleinden omdat die een kortsluitvastheid hebben die gelijk aan is aan glaszekeringen, dus die draai ik zéker niet in de meterkast, maar ik heb die eerder getest met overbelasting áchter een wandcontactdoos in combinatie met een kWh-meter om de stroomsterkte te kunnen waarnemen.
Wat zijn jullie toch een stel angsthazen, dit is geen onderverdeling met 400A mespatronen, het enige wat er verder was gebeurd was dat de stekker wat putjes erin gebrand had, maar de stekkerdoos is nog helemaal intact, en de groepszekering was verder doorgebrand, en die heb ik nog liggen voor degenen die mij niet willen geloven.
Weerstanddraad wordt overigens gebruikt voor het maken van glas- zekeringen, verwarmingselementen en vermogensweerstanden, omdat het weerstanddraad een hogere soortelijke weerstand heeft dan die van koper en daarom zal deze zeer snel doorsmelten. Ik heb wel volle sluitingen meegemaakt, maar dat bleef slechts bij een enorme klap en een doorgebrande hoofdzekering. Ik gebruik ook de wat "betere" zekeringen, de goedkopere hebben vaak een smeltdraad van koper en die ik gebruik hebben een smeltdraad van zilver waardoor de selectiviteit t.o.v. van de hoofdzekering veel beter is. Ik weet verder ook wel wat ik doe, ik vroeg mij alleen af wat er precies kon gebeuren omdat ik nieuwsgierig was, en uiteraard als dit een 400A beveiliging was geweest dán pas was het op jouw manier afgelopen, maar dan met een uit elkaar gespatte jampot en een hoop verdampt koper.
Ik weet wát ik doe, ik heb genoeg onveilige situaties al voorkomen, zoals kasten met schroefautomaten, geaarde apparaten op een stopcontact zonder randaarde, en verder heb ik wel bewerkingen op Wikipedia gedaan, zoals aan het artikel van de Aardlekschakelaar en iets toegevoegd over de ondeugdelijke schroefautomaten en kortsluitvastheid daarvan, maar dat was niet op een account o.i.d.
Ook heb ik een eigen hobbyruimte die vol zit met elektronica-componenten en meetapparatuur zoals kWh-meters, aardlekschakelaars, multimeters, en nog een antieke Intel processor (80486sx-25) met wat losse chips.
Als iemand nog interesse in de beelden van de sluiting heeft dan hoor ik het graag.

joopv

Golden Member

Op 17 januari 2019 10:06:11 schreef Ledlover:
Wat mooie spetters metaal geeft, is de stalen kern van waslijndraad of ander staaldraad. Maar daar heb je dus echt geen netspanning voor nodig.

Je kunt fantastische vonken en spetters maken met een simpele oude 250 W transformator waar je de secundaire wikkeling af haalt, en er vervolgens een stuk of 5 wikkelingen van heel dik 10mm2 (of zo) op legt.

Aantal wikkelingen en draaddikte afhankelijk van de ruimte die je beschikbaar hebt.

Je hebt dan een trafo van een paar volt die 100 of 200 ampere kortsluitstroom kan leveren. Genoeg om allerlei spectaculaire effecten te maken, met in het rond springende gloeiende metaaldruppels. Doet het goed op je camera (erg gevoelig voor IR). En electrisch veilig (*). Je kan de ongeisoleerde draden met je blote hand langs elkaar strijken, al spetterend. Leuk hoor :)

(*) niet veilig vanwege de gloeiende metaal spetters

High met Henk

Special Member

@sine: die middelste variant heb ik helaas gehad met een mbv. De bij mij beruchte siemens sirius zooi. Ding had overstroom en beveiliging faalde.

Ik werd gealarmeerd door de brand/rook lucht...
Toen ik erbij kwam kwamen de vlammen eruit.

Eerlijkheidshalve moet ik wel meldde dat het niet helemaal een huiskamer situatie was....

Stond een dikke genset bij...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 17 januari 2019 18:24:22 schreef HVinduction:
[...]

Ook heb ik een eigen hobbyruimte die vol zit met elektronica-componenten en meetapparatuur zoals kWh-meters, aardlekschakelaars, multimeters, en nog een antieke Intel processor (80486sx-25) met wat losse chips.

Tsja, wie rekken vol meetinstrumenten heeft zoals kWh meters en aardlekschakelaars en zelfs een 80486 processor die weet ongetwijfeld wat hij doet.
Dat staat als een paal. :-)

Op 17 januari 2019 18:24:22 schreef HVinduction:
Weerstanddraad wordt overigens gebruikt voor het maken van glas- zekeringen, verwarmingselementen en vermogensweerstanden, omdat het weerstanddraad een hogere soortelijke weerstand heeft dan die van koper en daarom zal deze zeer snel doorsmelten.

Hiermee bewijs je wederom dat je er de BALLEN verstand van hebt, weerstandsdraad is gewoon van een legering die we constantaan noemen, specifiek omdat de thermische coëfficiënt van de weerstand bijna 0 is; voor zekeringen wil je juist een sterke positieve weerstandscoëfficiënt, om bij overstroom een positieve feedback te krijgen en daarmee goed te trippen. Daarbij heeft constantaan een smeltpunt dat (iets) hoger ligt dat koper; ook niet ideaal.

in combinatie met een kWh-meter om de stroomsterkte te kunnen waarnemen.

Wederom, je bewijst je onkunde; zelfs met een goede multimeter kun je dat niet waarnemen, daar heb je echt een goede hoogfrequent stroomprobe en een oscilloscoop voor nodig.

Ik weet wát ik doe

Nee, je hebt er dusdanig weinig verstand van dat je niet in de gaten hebt dat je er absoluut geen verstand van hebt! Ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen, leg even in je eigen worden uit hoe de impedantie van de primaire wikkeling van een transformator tot stand komt, wat een belasting aan de secundaire zijde daar voor invloed op heeft, en voor bonuspunten mag je ook het effect van een magnetische shunt en kernverzadiging op de primaire stroom uitleggen. Voor de mensen die hier ECHT verstand van hebben, is dat gesneden koek.

en verder heb ik wel bewerkingen op Wikipedia gedaan

En daar een indrukwekkende lading waarschuwingen en sancties ontvangen voor je wangedrag

Als je het allemaal zo goed weet, ga het gewoon lekker doen dan, en laat de grote mensen op dit forum serieuze discussies voeren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deze beelden heb ik gemaakt.
speel hem af met vlc media player anders werkt de slowmotion niet

[Bericht gewijzigd door flukemaster op donderdag 17 januari 2019 21:02:39 (54%)

HVinduction

Honourable Member

Op 17 januari 2019 20:24:13 schreef SparkyGSX:
[...]Hiermee bewijs je wederom dat je er de BALLEN verstand van hebt, weerstandsdraad is gewoon van een legering die we constantaan noemen, specifiek omdat de thermische coëfficiënt van de weerstand bijna 0 is; voor zekeringen wil je juist een sterke positieve weerstandscoëfficiënt, om bij overstroom een positieve feedback te krijgen en daarmee goed te trippen. Daarbij heeft constantaan een smeltpunt dat (iets) hoger ligt dat koper; ook niet ideaal.

[...]Wederom, je bewijst je onkunde; zelfs met een goede multimeter kun je dat niet waarnemen, daar heb je echt een goede hoogfrequent stroomprobe en een oscilloscoop voor nodig.

[...]Nee, je hebt er dusdanig weinig verstand van dat je niet in de gaten hebt dat je er absoluut geen verstand van hebt! Ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen, leg even in je eigen worden uit hoe de impedantie van de primaire wikkeling van een transformator tot stand komt, wat een belasting aan de secundaire zijde daar voor invloed op heeft, en voor bonuspunten mag je ook het effect van een magnetische shunt en kernverzadiging op de primaire stroom uitleggen. Voor de mensen die hier ECHT verstand van hebben, is dat gesneden koek.

[...]En daar een indrukwekkende lading waarschuwingen en sancties ontvangen voor je wangedrag

Als je het allemaal zo goed weet, ga het gewoon lekker doen dan, en laat de grote mensen op dit forum serieuze discussies voeren.

Oh, maar ik heb al wel honderden printjes in elkaar gesoldeerd en dat werkt, en een kapotte 4K-camera gerepareerd waar in bedrijf zoutwater in was gekomen, dus ik denk eerder dat U hier de fout in gaat, want ik heb ontelbaar veel mensen geholpen met mijn kennis, en als U zegt dat ferrarismeters niet deugen, waarom zijn ze dan nog niet weggehaald uit de huizen?
Ik ga hier verder niet op reageren, want ik heb nog veel te doen voor die film (CKV) en ik zit overigens in HAVO-4, dus ik verwachtte eerder dat U juist mij een compliment zou geven voor mijn kennis, en anders was mij allang en talloze andere elektriciens, hobbyisten en elektronica-liefhebbers iets overkomen als alle natuurwetten, formules, de NEN1010 en talloze andere normen onzin waren evenals de werkwijze, ik ken er genoeg uit mijn hoofd naast de kleurcodering (weerstanden e.d.): UXI=P, R=U/I, R=pXl/A, ik ga hier verder niet op reageren zoals eerder gezegd, ik houd mijn taalgebruik tenminste netjes.

High met Henk

Special Member

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik Sparky wel snap.

Even wat achtergrond: Ik heb HBO elektronica met name embedded gedaan. Ben beginnen in de microelektronica en uiteindelijk via stukje docent terecht gekomen in de industrie elektro.

Afgelopen jaar heb ik een NEN3140 en NEN3840 IV / WV cursus gedaan.
Was voor mij echt een Eye-opener.

Als je bedenkt dat ik nu verantwoordelijk ben voor sommige installaties > 1 MW
en even een beeldvorming: als jij een 16 A B karakteristiek automaatje hebt en gooit die in volle sluiting in minder dan 0,01 S toch ff > 80 A doorlaten. vrijwel dat hele vermogen komt in je bekabeling en contacten terecht.

Afgezien van de Thermische effecten zijn er ook de mechanische effecten ind e bekabeling. Die combinatie maakt het gevaarlijk..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Zouden jullie je niet beter concentreren op: wie maakt de mooiste vonk en hoe doet hij dat?
Ik vind dat Sparky een beetje al te streng is voor een naief (te) zelfverzekerd studentje.

Een leergierige gemotiveerde beginner heeft al gauw het gevoel heeft dat hij gans de wereld aankan en ook al alles weet wat belangrijk is. De fout die hij dan maakt is dat zijn beleefwereldje is nog veel te klein op dat moment.
ik ben er pas op mijn 60 achtergekomen dat ik nog niet de helft wist van wat ik had moeten weten en geen 10% van wat er te weten valt.

High met Henk

Special Member

Tja Naief en levensgevaarlijk ligt mij hier ook iets te dicht bij elkaar!

Ik denk dat hij gewoon even alle veiligheidsmaatregele in acht moet nemen en dat gebeurd niet.

Stel even slechtste situatie en de kortsluiting eruit vlamt/ verdampt: Brand gevaar.

De mechanische belasting op de draden brengt ook schade toe en als je ECHT pech hebt (0,00000001 %) smelt hij door in verdeelkast en richt daar mayhem aan aan kortsluitingen door rondvliegend koper/stukken draad.

meer vermogen ter beschikking: Brand/ meer kortsluiting

En als hij een lange draad heeft of verlenagsnoer, kan dat als een zweep door de lucht vliegen door de mechanische effecten...

Maar ik nodig TS graag uit om het experiment enigzins veiliger te maken: ik zou dit namelijk niet doen in mijn huisinstallatie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

Op 17 januari 2019 18:46:20 schreef joopv:
Je kunt fantastische vonken en spetters maken met een simpele oude 250 W transformator waar je de secundaire wikkeling af haalt.

Als je een ringkern neemt hoef je de secundaire niet eens te verwijderen! :)

Op 17 januari 2019 18:24:22 schreef HVinduction:
Wat zijn jullie toch een stel angsthazen, dit is geen onderverdeling met 400A mespatronen,

Oef, let wel even op met generaliseren. Het zijn opmerkingen als dit die voor hen die behulpzaam waren en willen zijn nog weleens in het verkeerde keelgat willen schieten. Er zijn ook een hoop mensen die niet actief meedoen aan de discussie die het lezen en je dientengevolge niet zullen helpen. Zo kan de behulpzaamheid die je op een forum ervaart snel verminderen.

Je originele vraag was of een kortsluiting veilig gedaan kon worden, en ik denk dat velen een beetje een slag om de arm willen houden en een volmondig 'ja' sowieso al niet tot de mogelijkheden behoort. Als je in je volgende post opeens een oog minder hebt staan wij ook in ons onderbroek als we je met droge ogen hadden gezegd dat het wel kon.

Op 17 januari 2019 10:06:11 schreef Ledlover:
Wat mooie spetters metaal geeft, is de stalen kern van waslijndraad of ander staaldraad. Maar daar heb je dus echt geen netspanning voor nodig.

Ik denk dat Ledlover het hier bij het juiste eind heeft. IJzer (of staal) geeft mediageniekere vonken dan koper, dat merk je al als je aan het werk bent met een slijptol. Slijpen door koper geeft geen vonkenregen zoals dat door ijzer doet.

Kortom, ik zou zeggen: doe even lezen en ontdek dat er wel nuttige dingen genoemd zijn in de discussie en verwacht niet dat we je een vrijbrief gaan geven om domme dingen te doen.

Op 17 januari 2019 21:52:52 schreef High met Henk:

Afgelopen jaar heb ik een NEN3140 en NEN3840 IV / WV cursus gedaan.
Was voor mij echt een Eye-opener.

en even een beeldvorming: als jij een 16 A B karakteristiek automaatje hebt en gooit die in volle sluiting in minder dan 0,01 S toch ff > 80 A doorlaten. vrijwel dat hele vermogen komt in je bekabeling en contacten terecht.

Afgezien van de Thermische effecten zijn er ook de mechanische effecten ind e bekabeling. Die combinatie maakt het gevaarlijk..

Henk,
als ik je goed begrijp vervang je best de ganse huisinstallatie na een kortsluiting...Komt er dan binnenkort ook een "krotsluitdetector", die dan je installatie automatisch afkeurt na een dergelijk ongelukje? ;-)