Kortsluiting maken stopcontact

Kruimel

Golden Member

Op 17 januari 2019 23:02:28 schreef kris van damme:
"krotsluitdetector"

Haha, LOL. Dat is voor mij het woord van de dag! http://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/smiley_laughing.gif

High met Henk

Special Member

Op 17 januari 2019 23:02:28 schreef kris van damme:
[...]

Henk,
als ik je goed begrijp vervang je best de ganse huisinstallatie na een kortsluiting...Komt er dan binnenkort ook een "krotsluitdetector", die dan je installatie automatisch afkeurt na een dergelijk ongelukje? ;-)

Definieer kortsluiting?
Als je wcd en je kabels en evt je verdeelinrichting een opsodemieter hebben gehad: Ja.

Alles wat defect lijkt gaat eruit. Zou jij verbrande wcd, aangebrande kabels etc laten zitten??

In praktijk zal de wcd heel blijven en de belasting alleen al door de veelal lange en dunnere aansluitkabel van een apparaat dat de zwakste schakel zijn. Ts wil echter direct aan de wcd kortsluiten, waardoor de installatie zelf meer kans heeft de zwakste schakel te zijn.

En die kortsluitdetector heb je al: smeltpatronen of automaten. De eerste moet je wisselen. De tweede kun je hergebruiken, tot ze defect gaan: een volle kortsluiting verkort ook hun levensduur.

Kijk even naar de klemmen die ik laatst postte in wounded in action trouwens.

Klemmen verbrand, kabels deels verbrand als gevolg van een elektrisch verwarmingselement wat niet goed was. Kabels ingekort, klemmen vervangen, spul gemeggerd, automaat gechecked..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 17 januari 2019 23:25:26 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 januari 2019 23:19:24 schreef High met Henk:
[...]

Definieer kortsluiting?
Als je wcd en je kabels en evt je verdeelinrichting een opsodemieter hebben gehad: Ja.

Alles wat defect lijkt gaat eruit. Zou jij verbrande wcd, aangebrande kabels etc laten zitten??

Ik ga voort op jouw reactie waar ik op hierboven reageerde. Daar ging het over een 16B die doorsloeg voldoende thermische en mechanische stress kan veroorzaken om achteraf gevaarlijk te zijn. (uiteraard laat je een verbrandde kabel niet zitten). Dat kan zo zijn, maar dat betekent meteen dat geen enkel huis nog veilig is, want overal gaat er wel eens een stop door tgv een kortsluiting.

@Kruimel, het begon als een typefout, maar vond ze zelf zo grappig dat ik ze liet staan.

Lucky Luke

Golden Member

Op 17 januari 2019 21:01:27 schreef HVinduction:ik heb nog veel te doen voor die film (CKV) en ik zit overigens in HAVO-4

Kijk, dat is belangrijke informatie: Het is dus voor een film voor CKV. Dan mag je dus van alles trucken om het er spectaculair(der) uit te laten zien. Zonder dat het vingers of ogen hoeft te kosten. (Je let wel op, maar je weet pas wáár je op moet letten als het een keer fout gaat. Zegmaar hoe de mythbusters erachten kwamen dat kun kogelwerende schermen niet kogelwerend waren...)

(Voor de Belgische meelezers: ik weet niet hoe CKV op de Belgische middelbare scholen heet, maar het is "Culturele en Kunstzinnige Vorming", denk dus aan dingen als museumbezoek, een film maken, theater, en dergelijke.)

(Het andere belangrijke puntje is HAVO-4. Voor die leeftijd weet je ongetwijfeld veel, maar de meeste mensen hier op circuitsonline* zijn gewoon simpelweg ouder, en hebben bijvoorbeeld elektrotechniek gestudeerd. Da's een soort valsspelen, maar wel nogal voor de hand liggend dat die dan meer weten en meer ervaring hebben... Anyway, als elektro je interesse heeft, kun je dus elektrotechniek gaan studeren, en ouder worden gaat vanzelf.)

(Toen ik mij op CO registreerde, zat ik ook op de middelbare school. Terugkijkend heeft men (MedeCO-ers en vooral moderators) me wel eens "gered" van onbezonnen jonge acties...)

Goed. Voor HVinduction: Met een beetje mazzel kun je het goed vinden met de natuurkundeleraar. Of de toa. Die kan je vast wel spullen lenen. Als je het niet zelf al hebt. Een labvoeding met wat (dun) ijzerdraad bijvoorbeeld. Dat kan vrij spectaculair opgloeien en doorbranden, bij een veilige spanning. Een prop staalwol doet het ook goed. Hoe roestiger hoe beter... De scheikundedocent kan misschien ook nog wel wat leuks om het nog spectaculairder te maken. Zorg er uiteraard voor dat er niks brandbaars in de buurt staat. (En voor de zekerheid een geschikte blusser. Niet alles kan brandend metaal aan. Al gaat het natuurlijk om kleine hoeveelheden.
Oh. En natuurlijk een extra (filter)glaasje voor de (dure!) lens... Duh!)

Trouwens, met wat mazzel weet die ckv-docent dingen over filmtrucage en pyrotechniek die handig kunnen zijn. Anders een docent drama. Of een enthousiaste techniekleraar.

Voordeel is dat die docenten met wat mazzel een beetje weten wat de bedoeling is, en wat een mooi resultaat geeft, zonder dat ze weer een leerling naar de EHBO moeten brengen >:)

*)Of op wikipedia, for that matter...

Op 17 januari 2019 20:24:13 schreef SparkyGSX:Ik daag je uit om het tegendeel te bewijzen, leg even in je eigen worden uit hoe de impedantie van de primaire wikkeling van een transformator tot stand komt, wat een belasting aan de secundaire zijde daar voor invloed op heeft, en voor bonuspunten mag je ook het effect van een magnetische shunt en kernverzadiging op de primaire stroom uitleggen. Voor de mensen die hier ECHT verstand van hebben, is dat gesneden koek.

Nou leg je de lat misschien wel een beetje hoog... Afhankelijk van op welk niveau je antwoord verwacht. Maar ik denk dat HVinduction er met flink wat rondzoeken nog best uit zou kunnen komen. En dan in elk geval kan beredeneren of die primaire impedantie gelijk blijft, hoger wordt, of lager wordt bij belasting secundair. En uit welke elementen deze impedantie is opgebouwd.

Verras ons, HVinduction! :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hij zegt zelf zo'n beetje alles te weten van elektrotechniek, en dan leg ik de lat juist erg laag; ik heb juist een probleem gesteld dat een aanzienlijk deel van de CO'ers nog best zal kunnen beantwoorden, en een aantal zal het kunnen zonder enig extra onderzoek nodig te hebben. Een sluitend antwoord vereist ook begrip van de materie, niet alleen het kopiëren en plakken van feitjes. Als hij echt zo'n wonderkind is als hij zelf beweerd, zou dit geen enkel probleem moeten zijn, maar vreemd genoeg blijft het antwoord nog wel weg.

Maar dan weer een stukje constructief: ik zei al eerder dat het waarschijnlijk handiger is om het maken van de vonken en het uitschakelen van het licht apart van elkaar te doen, maar wel tegelijk, zodat de kijker zelf de conclusie trekt dat het één het gevolg is van het ander.

Met een oude 12V auto accu kun je beste vonken maken, met een paar stukken ijzerdraad (zoals gezegd, dat vonkt harder dan koper), dat je vanaf een afstandje tegen elkaar drukt. Juist het tegen elkaar drukken/wrijven geeft een slecht contact, en daarmee plaatselijk heel veel warmte en dus goede vonken, in tegenstelling tot een stuk draad waar je alleen een grote stroom door laat lopen. Je zou een stroom van vele honderden Ampères nodig hebben om een draad hard genoeg te verwarmen dat hij echt uit elkaar springt met vonken. Als de draad te dun is, heb je ook bijna geen materiaal om weg te schieten, terwijl een dikke draad met een te kleine stroom opgloeit en breekt zonder echte vonken. Daarbij moet je zo'n stroom ook nog inschakelen, maar dat zou je met een startmotorrelais kunnen doen. Als je de draden tegen elkaar drukt heb je dat allemaal niet nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 17 januari 2019 21:01:27 schreef HVinduction:
[...]

dus ik verwachtte eerder dat U juist mij een compliment zou geven voor mijn kennis

Ik sluit me aan bij Lucky Luke, die formuleert het beter dan ik zou doen en ik zie hier in het topic nog veel meer zinnige antwoorden langskomen zonder dat het verzandt in gezemel, dus men heeft hier al bovengemiddeld vertrouwen in je!

Complimentjes krijg je alleen als je iets goed doet, en vooral niet als je ernaar hengelt of jezelf heel goed vindt terwijl je nog niet de helft weet van wat je over een paar jaar weet als je doorgaat in de hobby/studie/vakkennis. Pas dan heb je door dat je nog maar een klein percentage weet, en een paar jaar eerder de helft van dat percentage.

Oh, nouja, dan toch 1 compliment: dat je terugkomt en de discussie aangaat! Andere mensen lopen soms na 1 of 2 posts weg als ze niet horen wat ze willen horen. Je hebt zo te lezen wel de wil om te leren en doorzettingsvermogen. Ik hoop dat je na afloop ook nog terugkomt om te laten weten wat je oplossing uiteindelijk is, en misschien een link naar het filmpje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je echt vonken wil maken, verdiep je dan in spoelen. Dat kan nog met redelijk veilige spanningen en tamelijk veilig met een voeding.

Met spoel/HF transformators kun je voornamelijk vlambogen maken, voor rondvliegende stukjes brandend metaal heb je gewoon een boel energie nodig. Een auto accu is dan niet perse helemaal veilig, maar het risico op potentieel fatale elektrocutie is er dan in ieder geval niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

@kris van damme: ik geef u dus ook meteen een voorbeeld waar dat nota bene met een b16 automaat gebeurd is.
Was alleen niet in een huis, maar wel een zeer vergelijkbare installatie.

Je moet de risico's zo laag mogelijk maken. Een automaat die al een keer volledige tik gehad heeft is niet meer zo fris als 1 die dat niet gehad heeft.

de kabels krijgen mechanische stress. Maar hoeveel hangt van veel factoren af.

Zeker als je bewust een fout gaat maken, ga je toch niet je goede spullen inzetten?? Daarom zeg ik: consulteer iemand die meer ervaring heeft. En die heeft vast wel iets liggen wat hij weg wil gooien.

Als ik de test zou willen doen die TS doet, zorg ik voor:
.1 een zware generator (voor mij makkelijk te regelen)
.2 dikke kabels (zeker 10 mm2) tussen de generator en breaker welke goed gefixeerd zitten
.3 een oude automaat, welke ik daarna weggooi
.4 normale draden naar de WCD
.5 een geleiding om een steker in de WCD te doen, zodat ik deze vanaf ruime afstand erin kan trekken/duwen. (lees minimaal 5 meter en niet recht ervoor)
.6 een brandvrije omgeving.

Ofwel ik maar er een compleet veilig omgeving van. DE kans is klein, maar die steker met kortsluiting kan ook terugschieten.... Ik heb ooit al eens draaiknopen van een verdeelkast als gevolg van een kortsluiting gelanceerd zien worden....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 18 januari 2019 12:24:52 (76%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

IJzer? Probeer eens stukken licht geoxideerd aluminium tegen elkaar te wrijven met een laagspanningsbron tussen Dat geeft nog veel spectaculairder vonken. Dat spettert nogal en is vrijwel zonder gevaar, al moet je je beste zijden hemd niet aantrekken voor de demo. :-). Misschien zijn daar mooie foto's van te maken.

Toen ik op mijn 16e nog bezig was met vonkentrekkerij had ik als primaire bron voor een VDG generator een autobobine.

Om die optimaal te laten spanning leveren had ik een klassieke onderbreker, aangedreven door een naaimachinemotortje.

Tijdens proeven ontdekte ik dat als ik de onderbreker verving door een geoxideerd stuk alu gordijnrail tegen de as te laten slepen deze erg vonkte, maar tevens een hoge spanning in de secundaire opwekte.
Zelfs een pak meer dan met een correcte onderbreker met condensator.

Sorry voor mijn late reactie, maar ik moest even kotsen toen ik vernam dat het om een kunstproject ging.:-) Dat verklaart ook meteen de arrogante houding van de TS.
Onze steden staan vol met afgrijselijke gedrochten die na wat lobbywerk voor waanzinnige prijzen door de gemeente aangekocht worden.
Bovendien zijn de meeste werken niet erg weerbestendig en draait de burger nog eens extra op voor het peperdure onderhoud.

Komkom, 99,9% van de kunstwerken wordt door de kunstenaar zélf gefinancierd. En kunstwerken zoals dat videoproject van een paar maanden terug vind ik wel heel erg mooi.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 18 januari 2019 09:39:43 schreef grotedikken:

Sorry voor mijn late reactie, maar ik moest even kotsen toen ik vernam dat het om een kunstproject ging.:-) Dat verklaart ook meteen de arrogante houding van de TS.

Dus jij had vroeger ook een arrogante houding omdat je van de juf een handwerkje o.i.d. moest inleveren? Dit is tegenwoordig gewoon een verplicht schoolvak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zie hier al een paar dingen passeren waar ik toch een opmerking ga op maken
1) een 12V auto accu. blijf daar van WEG, VER WEG. het is een veilige werkspanning, maar die krengen zijn gemaakt om een paar 100A aan stroom te geneneren. de kans dat je 2 stukken metaal aan elkaar last en een heuse gloeidraad maakt is reeel. bijkomend zijn dat ook de beste dingen om eens ferm uit elkaar te knallen met rondvliegende loden aansluitingen en zuur. wil je niet. blijf ergens met een kleine accu.
2) roest staalwol, alu dat vonkt.... dat zijn dingen die je niet zomaar bij elkaar wil brengen. staalwol is meestal ge-olied en kan een best vuurtje geven. blus je niet zomaar. dat ding fikt ook als gek. het begint klein en is in no time een groot vuur. brandblusser bij de hand houden !!! je wil ook niet de 2de ontdekker van thermiet worden
3) als je veel vonken bij koper wil, moet je een vlamboog maken en het koper laten verdampen.... vergeet dat idee
4) een echte kortsluiting toont NIKS. dan heb je perfecte geleiding, geen vonken en een zekering die afslaat. wil je vonken, moet er iets verbranden, en dat gebeurt enkel bij een overgangsweerstand (dan gloeit of spettert er iets omdat alle vermogen daar gebundeld wordt, namelijk de maximale spanning en de maximale stroom samen). bij een echte kortsluiting is de spanning 0 en de stroom maximaal (=geen vermogen) en bij geen kortsluiting heb je maximale spanning en stroom 0 (=geen vermogen). het is dat ertussen dat je nodig hebt.

neem een stuk roest ijzer, schuur dat op met een staalborstel. neem een lasapparaat met electrodes. wrijf met de electrode op dat metaal. de plaats waar het wel/geen contact maakt, krijg je het roeste dan verbrand en spetters geeft telkens de vlamboog gecreeerd wordt. lage spanning(20V), lage stroom(40A), veel spectakel
als je toch voor een film is, maak alles een klein en het ziet er op beeld spectaculair uit

mijn tip: neem een 24V gloeilamp, een schakelaar, een lampsocket en een hogere spanning. als je de schakelaar overhaalt, zal die lamp in een flits doorbranden. op 230V ga je een 24V (E27 voet) lamp zelf laten knallen dat de glazen bol uit elkaar spat (mag je eens raden hoe ik dat weet)

Op 17 januari 2019 21:01:27 schreef HVinduction:

Oh, maar ik heb al wel honderden printjes in elkaar gesoldeerd en dat werkt, en een kapotte 4K-camera gerepareerd waar in bedrijf zoutwater in was gekomen, dus ik denk eerder dat U hier de fout in gaat, want ik heb ontelbaar veel mensen geholpen met mijn kennis, en als U zegt dat ferrarismeters niet deugen, waarom zijn ze dan nog niet weggehaald uit de huizen?

en wat bewijs je daarmee? een chinees aan de band in een fabriek kan ook printjes in elkaar solderen en die weet niet eens wat die in elkaar steekt. er is meer in de wereld dan je nu al weet, en dat besef je pas als je iets nieuw bijleert ;-)

toen ik 14was heb ik mijn pa geholpen de auto te starten (gloeicircuit onderbroken). maar dit maakt mij helaas nog geen automechanieker

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 januari 2019 09:39:43 schreef grotedikken:
Sorry voor mijn late reactie, maar ik moest even kotsen toen ik vernam dat het om een kunstproject ging.:-) Dat verklaart ook meteen de arrogante houding van de TS.

Het valt best mee hoor. Havo-4 is het een-na-laatste jaar van de middelbare school, dus dat zijn mensen van (inderdaad) een jaar of 16. Dus geen vastgeroeste oude mannen met een superioriteitscomplex... (Die op internet even aan een 16 jarige vertellen dat 'ie later wel in gaat zien wat 'ie allemaal fout doet :P >:) )

(En ja, CKV is verplicht. Ik had een NT-profiel, dus het schoot er bij mij soms een beetje bij in, ondanks dat ik toch best netjes cultureel en kunstzinnig ben opgevoed... Arme CKV-docente...)

Ik hoop dat de topicstarter na al dit extra gedoe nog terug durft te komen :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 18 januari 2019 12:27:43 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
HVinduction

Honourable Member

Op 18 januari 2019 12:24:33 schreef Lucky Luke:
[...]
Het valt best mee hoor. Havo-4 is het een-na-laatste jaar van de middelbare school, dus dat zijn mensen van (inderdaad) een jaar of 16. Dus geen vastgeroeste oude mannen met een superioriteitscomplex... (Die op internet even aan een 16 jarige vertellen dat 'ie later wel in gaat zien wat 'ie allemaal fout doet :P >:) )

(En ja, CKV is verplicht. Ik had een NT-profiel, dus het schoot er bij mij soms een beetje bij in, ondanks dat ik toch best netjes cultureel en kunstzinnig ben opgevoed... Arme CKV-docente...)

Ik hoop dat de topicstarter na al dit extra gedoe nog terug durft te komen :)

Jazeker, maar school gaat voor en ik ga echt niet om middernacht reageren...

Antwoord op de vragen van @SparkyGSX:

1. De impedantie van de primaire wikkeling van een trafo komt tot stand door de sterkte van het wisselende magnetisch veld wat ontstaat als de wikkeling op een wisselspanning wordt aangesloten, en deze weerstand valt dus niet te meten met een multimeter, alleen door U te delen door I, verder is een vergelijkbaar effect merkbaar bij een gloeilamp, bij 0V is de weerstand erg laag, maar als de lamp eenmaal brandt is de weerstand veel hoger, en dat is hetzelfde idee met een transformator maar dan met magnetisme, natuurlijk is wel de weerstand bij 0V te meten met de multimeter of met de formule R=pXl/A.

2. Een belasting op de secundaire zijde van de transformator zorgt ervoor dat de stroomsterkte aan de primaire wikkeling toeneemt, dit komt doordat de spoelen magnetisch gekoppeld zijn.
Wordt de secundaire wikkeling belast, dan veroorzaakt deze een magnetische spanning (In) die een extra flux in de kern veroorzaakt. Deze flux is velen malen groter dan de magnetiseringsflux. De door de secundaire stroom veroorzaakte flux verstoort de magnetiseringsflux, waardoor de stroomsterkte aan de primaire zijde zal toenemen, en uiteraard is in de praktijk géén enkele transformator ideaal, dus zal deze onbelast ook een bepaalde stroomsterkte opnemen, en wanneer de secundaire zijde wordt belast, wordt dat afgegeven en neemt (In) toe, waardoor de stroomsterke aan de primaire wikkeling zal toenemen.

3. Een magnetische shunt is ervoor gemaakt om de stroomsterkte aan de secundaire zijde te bengrenzen, om met opzet ervoor te zorgen (b.v. in de magnetron) dat de trafo bij zware belastingen heel inefficiënt wordt; waardoor deze echt heet zal worden, en naast transformeren ook als ballast gaat fungeren.
En hier komt weer de magnetiseringsflux aan de pas, want die wordt niet groter op een gegeven moment, maar het magnetisch veld zal wel toenemen met als gevolg dat aan de primaire wikkeling veel meer stroomsterkte wordt opgenomen waardoor deze kokendheet wordt en bij langdurige overbelasting kan smelten, En daarom is dit bij een magnetron wel gewenst, want de magnetronbuis, condensator, diode is permanent aangesloten als belasting (2kV!) maar de shunts beperken de maximale stroomsterkte aan de secundaire zijde waardoor deze niet kan smelten (zeer fijn draad) maar waardoor de primaire zijde wel warm wordt en helemaal als je een volle sluiting maakt. (genoeg voorbeelden daarvan op YouTube).

4. Kernverzadiging moet zoveel mogelijk voorkomen worden, omdat dit ervoor zorgt dat wanneer dit gebeurt de transformator waardeloos is, een hogere belasting zal alleen maar zorgen voor meer warmteontwikkeling, en hier zal dus ook de stroomsterkte aan de primaire zijde flink van toenemen, en dit komt door een te lage zelfinductie of een te kleine kern, met als voorbeeld de VSA uit een TL-armatuur; bevat geen magnetische shunts maar wel een veel te kleine kern vergeleken met de grote spoel wat met opzet gedaan is omdat het moet zorgen voor de ontsteekspanning en stroombegrenzing voor de TL-lamp, en dat is ook te merken aan de warmteontwikkeling.

Ik HAVO-1,2,3 stond ik op Natuurkunde een 8.
Verder heb ik eergisteren kortsluiting gemaakt (kort en zeer dun weerstanddraad) en heb ik daarbij om de veiligheid gedacht, en ik heb op dat punt waar ik het heb gedaan wel eerder sluiting gehad, maar dat bleef bij een vonk en een zwarte plek en aan elkaar gelaste draden en had i.v.m. veiligheid de stekkerdoos vastgezet met een lijmtang, en het bleef bij een stekker met brandplekken erin, de stekkerdoos was nog volledig intact, alleen wat putjes in de contacten.
En mooie beelden @flukemaster, ik heb zelf nog een omgebouwde magnetrontrafo liggen die ik gebruik om puntlassen te maken, en verder nog een oude roestige een loodzware trafo die 2X27,5V geeft met middenaftakking maar daar kijk ik wel mee uit want die kan spanning én stroomsterkte leveren evenals het lichtnet.

Op 18 januari 2019 17:23:17 schreef HVinduction:
Antwoord op de vragen van @SparkyGSX [...]

Ik moet toegeven dat ik dit absoluut niet is wat ik had verwacht! Aangenomen dat je het daadwerkelijk zelf hebt geschreven, is dat best indrukwekkend!
Gezien je oorspronkelijke vraagstelling had ik je ingeschat als de zoveelste vonken trekken/coilgun/tazer droeftoeter zonder enige kennis, of motivatie om daadwerkelijk kennis op te doen, die we hier vrij regelmatig krijgen, maar dat had ik blijkbaar verkeerd; excuses daarvoor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 januari 2019 17:23:17 schreef HVinduction:
Antwoord op de vragen van @SparkyGSX:

:D Dat is de reactie waar ik dus op hoopte maar niet op durfde rekenen :)

Er valt uiteraard nog veel meer over te zeggen wat middelbareschoolniveau nog veel verder overstijgt dan dat je nu zelf al doet. Maar aangezien dit oorspronkelijk over een film ging en niet over energietechniek... Misschien een andere keer in een ander topic :) Kunnen we nu verder met die film.

(Nouja, oke, stiekem dan toch een bonusvraag als je het leuk vind:

Als ik een wisselspanningsbron belast met een weerstand van 10 Ohm, dan "ziet" deze een belasting van 10 Ohm. (Hij kan dan bijvoorbeeld 10V leveren en 1A, of 1V en 100mA, of eender welke andere combinatie die op 10 Ohm uitkomt).

En ik vervolgens die weerstand verwijder, maar een ideale, verliesvrije 2:1 transformator aansluit, met de primaire kant op de wisselspanningsbron en de secundaire kant op de 10 Ohm weerstand.

Wat wordt dan de weerstand die de spanningsbron "ziet"?
(Je mag ook doen of het een 10V bron is en zeggen welke stroom er in de primaire gaat lopen).

(Weerstand is overigens ook ideaal, en voldoende gekoeld, enzo. Puur een gedachtenproefje)
)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 19 januari 2019 13:25:41 schreef Lucky Luke:
Als ik een wisselspanningsbron belast met een weerstand van 10 Ohm, dan "ziet" deze een belasting van 10 Ohm. (Hij kan dan bijvoorbeeld 10V leveren en 1A, of 1V en 100mA, of eender welke andere combinatie die op 10 Ohm uitkomt).

En ik vervolgens die weerstand verwijder, maar een ideale, verliesvrije 2:1 transformator aansluit, met de primaire kant op de wisselspanningsbron en de secundaire kant op de 10 Ohm weerstand.

Wat wordt dan de weerstand die de spanningsbron "ziet"?

Ik HAVO-1,2,3 stond ik op Natuurkunde een 8.

Dat soort eenvoudige vragen weet @TS wel. :-)

Lucky Luke

Golden Member

Oke, stapje moeilijker dan? >:)

Een weerstand van wederom 10 Ohm, maar dit keer in TO-220 behuizing. Rth: 50 K/W. Omgevingstemperatuur 26 graden Celsius. Zetten we in serie met een (ideale) condensator van 1 uF en sluiten we aan op een wisselspanningsvoeding van 30Vrms / 1 kHz (sinus).

Hoe warm wordt de weerstand? (In theorie)

voor de duidelijkheid, deze is als "te lastig" bedoeld, al heb je in theorie genoeg gegevens als je de juiste formules kunt vinden...

EDIT:
Ik zal er een multiple-choice vraag van maken :P Dat maakt het namelijk helemaal niet makkelijker.

A) 41,9 graden Celsius
B) 39,4 graden Celsius
C) 43,7 graden Celsius
D) 42,2 graden Celsius
E) 26,0 graden Celsius
F) geen van bovenstaande

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 20 januari 2019 11:30:30 (21%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)