Project: Supermoduul versterker modificatie

Hallo allemaal,

Ik ben weer eens bezig met een oud projectje, de supermoduul versterker van antronics:

http://www.supermoduul.com/plaatjes/0018.jpg

Voor deze versterker heb ik eerder een aanpassing gemaakt voor de ruststroom.

Nu dat ik een aantal jaren en dito ervaring verder ben leek het me leuk de versterker aan te passen naar iets wat op dit moment meer nuttig is.

Ik bouw aardig wat luidsprekers en maak regelmatig gebruik van actieve filters, hiervoor mis ik eigenlijk nog een compacte en goedkope versterker voor het laag (goede prestaties tot 5kHz).

Dit is het schema van de supermoduul:
http://members.home.nl/jochum/diyaudio/frankenstein-amp/antronics_100w-amp.png

Ik ben soortgelijke ontwerpen veel tegengekomen in commerciële versterkers en heb wat me aan die ontwerpen beviel overgenomen.

Dit is mijn variatie op het supermoduul ontwerp:
https://i.postimg.cc/28TLdp42/Antronics-100-W-eindversterker-mod-1-1.png

Onderdelen in groen zijn nieuw, oranje gewijzigd en rood doorgelust met draad.

Vraagstukken:
- R2 is in het originele ontwerp vrij hoog met 10K, waarom?
- R3 en R9 leken mij ook wat hoog of zie ik dat verkeerd?
- Klopt de kortsluitbeveiliging nog? (T7, T8) Dit in verband met de wijzigingen in de uitgang.

Verder zijn natuurlijk alle constructieve opmerkingen welkom :)

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

Kun je aangeven waar de overige wijzigingen voor zijn of wil je ze na elkaar doen?

De ontkoppelingen (68r, 100u en 100n) zijn reeds geïmplementeerd en gaven een aanzienlijk rustiger klankbeeld. 68 ohm heb ik verder niet uitgerekend, was gewoon op basis van ervaring.

Verder is de ruststroom modificatie uiteraard ook reeds toegepast.

Wat betreft de uitgangstrap, ik zag de noodzaak niet zo van een Darlington transistor (TIP147 & TIP142) op de uitgang (commentaar welkom), wel een grotere marge qua SOA. Zodoende heb ik de eindtrap T9 t/m T12 aangepast. Uit ervaring heb ik geleerd dat parallelle transistors ook een positieve bijdrage leveren aan het laagweergave.

De inductie op de uitgang wordt tegenwoordig vaak weg gelaten, maar als ik de theorieboeken en datasheets van fabrikanten er op na sla gaat dit vervorming tegen en verhoogt de stabiliteit bij capacitieve belasting. Zodoende geimplementeerd, 1uH/4,7 Ohm heb ik gepakt op basis van ervaringen met vergelijkbare ontwerpen.

Het ingangsgedeelte heb ik overgenomen van een Akai AM-06, die klonk erg fraai voor een dergelijk ontwerp en had een strakke laagweergave. Al die kleine C'tjes in het pico bereik gaan oscillaties tegen of ontstoren, de 100n zijn bypassjes van elco's. Als versterker op het laag zijn die bypassjes misschien overbodig, maar voor de volledigheid er toch in gezet.

Op de inganstransistors heb ik emitter weerstanden gezet om het geheel verder te stabiliseren.

Met name over T2, T4 en T6 heb ik wat meer info nodig, daarnaast vraag ik mij af of de beveiliging nog goed werkt. Die was immers afhankelijk van een 0.33ohm emitterweerstand die nu is vervangen met 0.22ohm.

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

Hoe reken ik R2 in dit voorbeeld uit?
De ingang is een LTP met een stroombron, veel gebruikt in verschillende versterkers.
Of is dit eerder een kwestie van experimenteren?

https://i.postimg.cc/FRNVFM3c/Input-Stage-LTP-CS.png

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht
mel

Golden Member

Ik begrijp nooit, waarom een bestaand ontwerp moet worden aangepast..
De ontwerper zal best weten hoe het zal werken.
Of het moet natuurlijk aan de stand van de techniek worden aangepast, met hele nieuwe. of niet meer te krijgen/verouderde componenten.
Maar verder zie ik nooit het nut van deze exercities..
Je bent nu lang bezig om het te berekenen, en uit te voeren. en darna vraag je het op dit forum.Vragen is altijd prima, maar WAAROM wil je dit modificeren?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik begrijp nooit, waarom een bestaand ontwerp moet worden aangepast..

Het is een leuke basis voor een experiment, momenteel doe ik er niets mee. Er zijn tegenwoordig zoveel ontwerpen te krijgen die beter presteren, maar ja weggooien is ook zonde, zeker als het ontwerp al dicht in de buurt zit van wat ik zoek.

Het nut van dit experiment (uit de eerste post):

Hiervoor mis ik eigenlijk nog een compacte en goedkope versterker voor het laag (goede prestaties tot 5kHz)

De TIP41/42 in parallel bleek een goed alternatief voor de vaak dure Japanse transistors en geeft minder vervorming bij laagohmige belasting, en dat is één van de dingen die ik zoek. Dus twee vliegen in een klap, en goedkoper en presteert beter. De TIP147/2's zou ik niet eens durven parallel te zetten.

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht