Steinmetz met een 370W motor mogelijk ? hoeveel µF ?

GJ_

Moderator

Dat 4/3 ventiel is inderdaad voor een dubbelwerkende cilinder. Met de doorverbonden ruststand is hij niet geschikt voor een hefbrug.

Shiptronic

Overleden

dat resaliseede ik me net ook, in de rust stand loopt alles weer weg? maar dat geld ook voor een dubbel werkende? daar hebben waarschijnlijk nog meer ventielen op gezeten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2019 19:50:16 schreef Shiptronic: ...maar dat geld ook voor een dubbel werkende?...

Deze is juist voor een dubbelwerkende. Theoretisch zou je een van de uitgangen kunnen afdoppen, maar dan is ie nog steeds ongeschikt voor een heftafel.

Shiptronic

Overleden

Was al aan het tekenen en puzzelen en kwam er niet helemaal uit, of er moeten extra ventiel(en) worden toegevoegd/aangeschaft :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ventielen eraf halen en dichtmaken, alleen de aanvoer naar de cilinder via een teruslagventiel, met het bestaande kraantje weer leeg laten lopen in de tank, lift zakt op zijn gewicht, zo werken alle goedkope autobruggen, zolang je op de knop drukt loopt de pomp en heft hij, soms zit daar zelfs geen magn.sch. tussen.

Shiptronic

Overleden

een optie zou zij het ventiel alleen te gebruiken voor het zakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2019 19:29:41 schreef Shiptronic:

[edit] kan een MOD de topic titel corrigeren met en µ ? (en waarom werkt dat niet in een titel?

Dat kan wel hoor, ook op de titel/onderwerpregel!
Je moet alleen left-alt ingedrukt houden en dan numeriek 230 intikken dan krijg je de: µ

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 6 januari 2019 00:28:43 schreef vergeten:..numeriek 230...

bedankt voor het opzoeken. Was ik een beetje te lui voor ;-)

Het kan wel met de klep, zelfs heffen en dalen! Alleen moet je er een drukgestuurde terugslagklep tussen zetten. Leiding B en T met elkaar doorverbinden dan omdat je met een enkelwerkende cilinder zit. Kies die leiding wat ruimer zodat de olie van de pomp en de retour van de cilinder er vlot door weg kunnen, anders zakt de tafel misschien niet of erg traag als er weinig gewicht op staat.

Het kan dus wel met deze configuratie maar je moet een extra klep monteren. Voor een heftafel is dit zeker beter, zie informatie in de link:

https://www.hydrauliek24.nl/blog/wat-is-een-gestuurde-terugslagklep

Eigenlijk moet je met een enkel gestuurde klep werken dan, dat is deze:

https://www.robucon.nl/hydrauliek/gestuurde-terugslagklep-leidingmonta…

Hierbij sluit je B aan op de stuurpoort, A aan de ene zijde en de cilinder aan de andere zijde. Dan kan je de motor vrij laten aanlopen maar moet die ook draaien om te kunnen zakken.
Dit is veruit de beste technische oplossing om ongewild dalen te voorkomen. En zoals beschreven in de link zorgt deze klep ook voor een slangbreukbeveiliging, dus technisch gezien plaats je die zo kort mogelijk bij de cilinder dan. Hobby matig is er geen bezwaar om ze dicht bij de pomp te monteren, scheelt je een paar meter hydraulische slang maar je boet in op de veiligheid.

[Bericht gewijzigd door Appel op zondag 6 januari 2019 12:01:24 (37%)

Shiptronic

Overleden

Op 5 januari 2019 15:13:29 schreef Shiptronic:
de eigenaar gaat de motor nog even van de hydrauliekunit af halen en foto's maken. die post ik nog hier.

lijkt me voor nu ook de verstandigste weg, rest moet ook nog aan geschaft worden, relais , motor beveiliging, knoppen , halyesterkast om eea. in te bouwen. en misschien nog een voeding voor de ventielen (en relais) geen idee op welke spanning die nu werken.

hierbij de beloofde foto's,

hierbij de beloofde foto's

zou deze passen : https://www.elektromotoren-online.com/Elektromotoren/elektromotoren-23… ??

https://www.elektromotoren-online.com/image/cache/catalog/product/eenfase_b5-500x500.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

plaatje motor:

daar staat M72B4 ? gewoon type nr. en geen/ongelukkige relatie met de bouwvorm :)

die 100 RPM toeren verhoging komen we wel overheen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 9 januari 2019 23:14:39 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

die "71" is de ashoogte, de "B" weet ik niet uit m'n hoofd, die "4" is het aantal polen.
Heeft dus niks met de bevestiging te maken. Dat is die "forma B5" die er op staat. "B5" is een flensmotor met horizontale as.

Shiptronic

Overleden

Bedankt voor de verheldering !

en "FORMA B5" ? ik heb er wel 10x overheen gelezen voor ik het zag staan , 1x gezien niet meer te missen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Is een motorbeveiliging/thermisch relais hier nodig? Waar verkrijg je die voor een geschikte prijs?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Ja. Gewoon bij de Technische Unie of zo halen.

Shiptronic

Overleden

Ik zie net dat de shop die de motor aanbeid, ook beveiligingen heeft, deze zou moeten volstaan? : https://www.elektromotoren-online.com/elektromotor_onderdelen/thermisc…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Jouw motor heeft een nominale stroom van 1,2A. Die beveiliging is instelbaar van 1A tot 1,6A. Perfect dus.
Wel ook even netjes instellen op 1,2A natuurlijk.

Als het die op het plaatje is, met een kastje, is ie wel erg goedkoop.

Shiptronic

Overleden

Motor en beveiliging zijn onderweg.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Die waren ondertussen binnen , dus maar aan het knutselen, eerst maar eens aansluiten om de draairichting vast te stellen en evt. aan te passen

dit trof ik aan :

nog zonder het deksel open te maken, dacht ik, ok grote wartel voor de motor draden, het kleintje voor de condensator, die zal je zelf nog moeten monteren, en zo dus ook de draairichting vast leggen.

dus ik vraag ook waar de condensator is, maar die zat er niet bij, ik dacht nog moet je die dan los mee bestellen?

Eens het deksel open, 8 aansluitingen, VWZ 1&2 , en 2 dunne zwarte draden (bewaking beveiliging?).

De bekende doorverbindplaatjes voor ster en driehoek omzetten, het zal toch niet??

Ja hoor...! een drie fasen uitvoering (230/400):( Had ik dan naar de verkeerde motor verwezen?? Gelukkig niet, de link gaat naar een enkelfase motor op de website, en ook op de factuur staat duidelijk een fase.

Zie ik iets over het hoofd, of heeft men idd de verkeerde motor afgestuurd?

eens het deksel open, 8 aansluitingen, VWZ 1&2 , en 2 dunne zwarte draden (bewaking beveiliging?).

de bekende doorverbindplaatjes voor ster en driehoek omzetten, het zal toch niet??

Uitvoering (230/400):( Had ik dan naar de verkeerde motor verwezen?? Gelukkig niet, de link gaat naar een enkelfase motor op de website, en ook op de factuur staat duidelijk een fase.

Zie ik iets over het hoofd, of heeft men idd de verkeerde motor afgestuurd?

Dit is de link naar de bestelde motor: https://www.elektromotoren-online.com/Elektromotoren/elektromotoren-23… (bewust flens voet, om definitieve montage te vergemakkelijken.)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is zondermeer een 3f motor.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Het was een foutje van de leverancier, gelukkig maar, begon al peentjes te zweten dat ik toch een verkeerde link had gestuurd. Maar nee op de Pakbon/ stond ook duidelijk dat het een 1Fase moest zijn. Ze hebben hem keurig omgeruild voor het juiste exemplaar, en die draait nu als een zonnetje in een test opstelling.

middels een 24V DC oude printervoeding en een relais + druk knop worden de pomp en 1 ventiel tegelijk gestuurd, olie stroomt uit slang A.

Nu eerst een koppeling zien te vinden om pomp en cilinder op elkaar aan te sluiten. Dan afwachten wat het resultaat is.

Omhoog gaat wel lukken, maar nu nog stilstaan en zakken :)

Word vervolgt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Het kan wel met de klep, zelfs heffen en dalen! Alleen moet je er een drukgestuurde terugslagklep tussen zetten. Leiding B en T met elkaar doorverbinden dan omdat je met een enkelwerkende cilinder zit.

Als je B en T met elkaar gaat doorverbinden zal je tafel nooit dalen!
Omdat je dan P, B en T met elkaar verbind pomp je drukloos rond en gaat je gestuurde terugslagklep nooit open. :-)

Als je de cilinder enkel werkend gaat gebruiken bestaat de kans dat de tafel leeg niet of te traag zakt.
Met een moto erop zal er weinig probleem zijn. :-)

En zoals beschreven in de link zorgt deze klep ook voor een slangbreukbeveiliging, dus technisch gezien plaats je die zo kort mogelijk bij de cilinder dan. Hobby matig is er geen bezwaar om ze dicht bij de pomp te monteren, scheelt je een paar meter hydraulische slang maar je boet in op de veiligheid.

Een gestuurde terugslagklep die als slangbreukbeveiligi?ng wordt gebruikt hoort gewoon OP de cilinder te staan. :-)

Verder lijkt het debiet van je pomp niet problematisch groot.
Een snelheidsregeling kan dus waarschijnlijk wel achterwege blijven.
Hydraulisch materiaal is immers niet goedkoop...

Shiptronic

Overleden

[update] Inmiddels gelukt, POC is geslaagd :) de pompunit(1) en cilinder zijn aan elkaar gekoppeld met een NC ventiel(2). (met aansluitingen en 24V spoel 85 € )

Bij knop omhoog drukken schakelt een relais de pomp in, en beide ventielen in. De druk kan dan naar DE cilinder en gaat mooi omhoog.

Bij loslaten gaan de ventielen dicht en pomp uit, heftafel blijft staan.

Om te laten zakken word alleen ventiel(2) bediend, die laat de olie weer teruglopen naar voorraadreservoir. in de retour zit een schroefje die ik kan afstellen om zo de daal snelheid te bepalen.

Nu alles weer afgebroken, om alles definitief op zijn plek te monteren en aan te sluiten met adereind-hulsjes ed. en de relais schakeling in een kastje te monteren.

Zal nog een foto posten wanneer alles gereed is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.