Sony PS FL99 draaitafel fotocel probleem

Dag COers

Ik heb een Sony PS FL99 tangentiale platenspeler met het probleem dat hij niet uit de mute komt en de arm volgt de plaat niet.

Even een klein beetje geschiedenis, ik heb de gehele set uit deze serie bemachtigd voor een relatief klein bedrag, maar de verkoper liet me ter plekke al biedingen zien van anderhalf keer dat van mij, dus ik ben redelijk snel vertrokken met het spul, zonder testen.

Uiteraard bleek het voornamelijk defect, het cassettedeck had defecte snaren en een ongevoelige lichtsensor (2 ledjes extra bij moeten plakken) en de platenspeler had een volledig afgebroken arm. Hoe dit kan geen idee, misschien was hij al defect en heeft men hem geprobeerd te helpen, of de speler is bij verhuizing oid defect geraakt.
Het mechanische deel is weer erg netjes geworden en alles zit vast.

Nu het probleem: De speler telt, via lichtsensoren, het aantal nummers op de plaat. Dit kun je zien op het display.
Zodra je op start drukt, gaat de arm naar de juiste positie, en zakt op de plaat. Dit werkt met een motor met touwaandrijving (vergelijkbaar met een oude tuner), de arm zakt met een solenoid.
Op het moment dat de naald verder over de plaat beweegt, gaat er een armpje tussen een lichtsluisje en deze geeft dan aan dat de motor een stukje moet verdraaien zodat de arm weer op positie staat.

Helaas gebeurd dit niet, de lichtsluis schakelt wel als ik met de multimeter spanning meet op de schakelende contacten. Ergens ziet de besturing een fout;

Echter de muting blijft ook actief, en die zou, volgens de SM, geactiveerd worden zodra de arm niet op de plaat ligt maar omhoog staat. Hier zit ook een lichtsluisje. Hier meet ik echter géén spanning op de led, of hooguit 1 volt. Ik zie geen licht en met een felle zaklamp is er ook geen reactie.

Nu is mijn vraag, waar komt die spanning vandaan, ik zie tot nu toe dat de 2 lampjes van de lichtsluisjes in serie staan, maar waarom kan er dan één wel werken en de ander niet?

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/sony%2099.jpg
Het schema met het deel van de lichtsluizen.

De rest van het schema is een PDF, via uploadarchief lukt niet.

Alvast erg bedankt!

Op 19 januari 2019 23:59:10 schreef maus0611:
Dag COers

Nu is mijn vraag, waar komt die spanning vandaan, ik zie tot nu toe dat de 2 lampjes van de lichtsluisjes in serie staan, maar waarom kan er dan één wel werken en de ander niet?

Alvast erg bedankt!

de stroom voor de twee ledjes komt via één serieweerstand.
Die ledjes zijn er om gekend na een tijd veel minder Ir licht te produceren dan bedoeld en dat is hoogstwaarschijnlijk ook jouw probleem (stroom blijft ongewijzigd)

Dank voor je antwoord

ik kan de toevoer van de spanning niet volgen, links in Q403 en Q404?

De ene led is zichtbaar rood, de andere is een ander type met een spleetje, maar omdat ik geen spanning meet op die print, vond ik het zo vreemd als ik naar het schema kijk.

via R410 naar de -12V. de andere kant van de serie geschakelde ledjes hangt aan de ground.

Ah zo, ik had het onderste lijntje even niet aangezien.