trailing edge dimmer maken

Kruimel

Golden Member

Op 18 januari 2019 23:13:47 schreef Sine:
Oscilleren geloof ik niet, ik zou niet weten hoe.

Inductie op de drain, en een capaciteit tussen drain en gate? Het zou me zelfs niet eens verbazen als de capaciteit van een scoopprobe precies genoeg is om het te dempen. Maar dit is pure speculatie, ik heb geen berekeningen gedaan met representatieve getallen.

Arco

Special Member

Ik neem altijd een (push-pull) HCPL-0314 opto om aan te sturen, ben je zeker van hard aan/uit.
Heb je wel de goede optocoupler gebruikt? (je kunt niet zomaar alles erin stoppen, sommigen zijn erg traag)
Gewone optocoupler is niet ideaal, maar het zou wel moeten werken (mits goed opengestuurd en de stroom door de opto-transistor niet te laag)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco.

Mijn complimenten. Ik ben keer op keer verbaasd over Uw parate onderdelen-materiaal- kennis.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Arco

Special Member

Als je R&D doet zoals ik, moet je weten wat wel en niet kan, anders wordt 't huilen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 januari 2019 23:13:47 schreef Sine:
Dat is te fixen door de 100k wat kleiner te maken, maar dan wordt je voeding misschien weer wat te zwak..

Zoals ik al eerder schreef is 100K in de gate not done, als zijn voeding te licht is, 10v en 10K = 1mA extra, dan moet je er niet aan beginnen, problemen gegarandeerd.

Op 50Hz (100Hz) mag het iets minder perfect zijn maar je moet u aan de regels houden want de gate is een condensator.

Op 18 januari 2019 17:44:55 schreef rwk:
Welk schema heb je nu gebouwd?

Ben ook curieus.

Op 18 januari 2019 16:47:43 schreef arnold geurtse:
Schema samen gebouwd op een experimenteer bordje en het lijkt te werken.
Volgende stap de software, maar dat zal minder problemen opleveren als het schema.

Hoe test je zoiets zonder controller?

LDmicro user.

Van uit mijn eerder gebouwde dimmer met een triac had ik de controller en zcd reeds.
Hoevde hiervoor alleen de attiny maar om te programmeren dat hij de optocoupler bij een nul doorgang in geleiding zet en na x tijd weer uit.

Dit alles is interupt gestuurd, ook de timer dit werkte goed.

Zit dus in het mosfet circuit.

Op 19 januari 2019 08:40:35 schreef arnold geurtse:
Zit dus in het mosfet circuit.

Als je ons het volledig plaatje niet toont, is ook dat een veronderstelling.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als het, het schema is dat rwk toont, dan zou ik die 4N25 vervangen door de HCPL-0314 van Arco. De 4N25 levert waarschijnlijk net iets te weinig stroom, en als de gate te soft wordt aangestuurd wordt je fet warm. En als je die 100K kleiner gaat maken, wordt het alleen maar erger.

En als je de HCPL-0314 gaat gebruiken, zou ik nog een gate weerstanden plaatsen van +/- 47E.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een HCPL-0314 is volgens mij de oplossing niet als je de voeding bekijkt.

Ik weet het, eraan meten is gevaarlijk, maar meet toch maar eens de spanning over C1 als de schakeling in werking is.

LDmicro user.
Sine

Moderator

@Lambiek
Inschakelen gebeurt in de nuldoorgang, dus dat hoeft niet gruwelijk snel.
Het uitschakelen kan op de top van de sinus zijn, dus bij maximale stroom (in het geval van de gloeilamp)

Traag uitschakelen is al even nefast als traag inschakelen.

@TS in bijlage een voorbeeld met een lm555/igbt, je kunt veel schrappen uit dat schema je moet enkel eens uitpluizen wat.

LDmicro user.
Sine

Moderator

@MGP
Niet mee eens, hoeveel stroom loopt er in de nuldoorgang? je hebt daar alle tijd.
Niet dat dat hier een probleem is, de snelheid wordt enkel begrensd door de snelheid van de opto.

-edit: MGP had het over uit, niet in-

Die constructie van ST is niet geschikt voor wat de TS wilt, dat schema is bedoeld voor serie schakeling met de lamp, dus de eigen voeding komt uit de spanning over de dimmer.

Daar moet je niet mee eens zijn maar de snelheid van uitschakelen wordt bepaald door die 100K en dat is heel traag.

Wat de TS nu eigenlijk wilt zou hij best nog eens herhalen :p

LDmicro user.

Half inschakelen omdat de gate-spanning te laag is is helemaal nefast en de tweede halve periode wordt C1 niet opgeladen.

Arco

Special Member

Ik gebruik toch meestal liever een klein LNK304 voedinkje. Weinig onderdeeltjes, en een gegarandeerde output van 120mA/12V

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 19 januari 2019 13:06:53 schreef MGP:
Daar moet je niet mee eens zijn maar de snelheid van uitschakelen wordt bepaald door die 100K en dat is heel traag.

Wat de TS nu eigenlijk wilt zou hij best nog eens herhalen :p

Klopt, ik zat nog met het inschakelen van Lambiek in mijn hoofd.

Ja, te langzaam uitschakelen is problematisch, inschakelen is hier minder kritisch.

Vandaar ook mijn voorstel om die 100k kleiner te maken, maar dan is het inderdaad meten wat je nog overhoudt op de voeding.

@Arco, dat zou kunnen, maar het in deze schakeling plakken is mogelijk wat spannend, je hebt geen echte harde massa namelijk.

Lambiek

Special Member

Op 19 januari 2019 13:09:52 schreef Arco:
Ik gebruik toch meestal liever een klein LNK304 voedinkje. Weinig onderdeeltjes, en een gegarandeerde output van 120mA/12V

Precies, dat geknoei met weerstanden en zenerdiodes vindt ik sowieso niets in een 230VAC schakeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Voor 1 dimmer is dat misschien nog te doen, maar als je voor ieder kanaal een voeding moet bouwen is dat niet haalbaar.

Dan is zo'n PV fet driver al snel veel compacter en goedkoper.

Zeners zijn niet 'sjiek', maar verdomde handig, wat de voedingsspanning van de schakeling daar nog voor een invloed op moet hebben zie ik niet helemaal.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 19 januari 2019 16:19:40 (18%)

Arco

Special Member

Het jammere van die PV's is dat ze erg traag zijn voor bijv. PWM. (is wel te begrijpen natuurlijk; als de led aangaat moet de spanning nog opbouwen)
Ik begrijp niet dat ze die niet met 2 leds maken: 1 om de spanning op te wekken (kan dan continu), en 1 om te schakelen.
(dan kan alles veel sneller...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 19 januari 2019 16:18:36 schreef Sine:
Zeners zijn niet 'sjiek', maar verdomde handig,....

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar in een netspanning gebruik ik ze liever niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ik ben erg benieuwd wat nou net een zener in een net gevoed iets eng maakt.
Want dat wordt veel meer gebruikt dan je denkt.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 19 januari 2019 21:53:26 (11%)

Lambiek

Special Member

Ja dat weet ik, maar daarom hoef ik geen voorstander te zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Dus ... onderbuik gevoel? ;)

Niet dat ik 'mijn' schakeling met hand en tand wil verdedigen (hey, het is niet eens mijn ontwerp)
Maar ik ben gewoon benieuwd naar je redenering.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 januari 2019 12:03:07 (73%)

Arco

Special Member

Bij mij is de reden dat ik liever niet wil dat er continu 2 weerstanden en een zener zich (nodeloos) staan op te stoken.
Als je een redelijke stroom door de opto wilt hebben, is dat al gauw een paar Watt. (je zou de 2 weerstanden door een condensator kunnen vervangen, dat scheelt al een stuk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com