Marantz SR5005: Front links valt geregeld uit

8 jaar geleden heb ik een Surround receiver gekocht. Binnen een week deed de frontspeaker links het niet meer. Van alles geprobeerd, niets werkte. Ik ben teruggegaan naar de winkel, daar heeft hij een week in de showroom gedraaid maar kwam het probleem niet terug. Thuis werkte de receiver ook weer.

Sindsdien gebeurde dit 1 of 2x per jaar. Ik kwam erachter als ik met een stofzuigerslangetje door het binnenwerk vd receiver ging, deze het daarna ALTIJD weer doet. (soms doet hij het ook weer "spontaan").

Ik ben nu 3 maanden verhuisd, en dit gebeurt nu een paar keer per week, erg irritant. Ik heb de stofzuiger er maar naast staan...

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en wat de oplossing is?

Zal wel een slecht contact zijn. Het ding zit vol met boardjes, even reseaten.

OF toch gewoon slecht relais.

Ik zou weg blijven met een stofzuiger uit het ding, statische lading bij het zuigen kan de chips om zeep helpen.

Met de stofzuiger koel je de boel snel af door de snel aangezogen lucht. Daardoor kan een soldeerverbinding of component weer normaal gaan werken.
Je zou eens een bus freezespray kunnen kopen en bij het optreden van het defect, deel voor deel het binnenwerk van de versterker afkoelen om te zien bij welk deel het probleem zich weer hersteld. Dan kun je op die plaats gerichter verder zoeken.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik vraag me af of het echt om de koeling gaat.
- Voor ik de stofzuiger gebruik, laat ik m altijd eerst afkoelen.
- Als de speaker in de loop vd dag weer uitgaat, en ik m s ochtends aanzet (als de temperatuur laag is) werkt de receiver ook niet voor die speaker.
Wellicht is het iets fysieks? Dat ik een contact "per ongeluk"aanraak/aandruk? Geen idee hoe ik dat kan checken.....

@Nijhuis
Als ik ga resetten, zet ik alleen instellingen terug. Kan dat verband houden met een slecht contact?

Reseaten, niet resetten.

Reseaten is het lostrekker en weer vastzetten van connectors/pcb's.

Maar ik vraag me af of jij dat zelf moet gaan doen.

Het is bij marantz vaak slechte verbindingen, maar het kan ook het speaker relais zijn. Als je geen geluid hebt uit die speaker, en je draait het volume eens flink omhoog, hoor je hem dan wel direct? Zo ja dan is 99% kans dat je speaker relais vuil is van binnen.