SPHINX Project Twelve bias instelling

Ik heb een SPHINX Project Twelve staan. Deze is een keer 'gemaakt' maar werkte nog steeds niet.

Inmiddels draait hij weer en wil ik de bias instelling controleren. Maar deze SPHINX lijkt een versie te zijn zonder emitter weerstanden (een MK0 MK1)

Ik heb een service manual, maar die gaat uit van het meten over de emitter weerstanden:
http://www.acousticpsychos.com/Files/Sphinx-Project-12-pwr-sm.pdf

Het moet een klasse A bak zijn, maar ik vind het opgenomen vermogen uit het net erg laag. Ik had ook verwacht dat het mono blokje veel warmer zou worden.

Heeft iemand de documentatie of een tip om deze weer in orde te krijgen?

-
Sine

Moderator

Zonder source weeerstanden ???

Da's op z'n minst vreemd, al was het maar voor de stroomverdeling over de fets.

Er staan ook wat fouten in de manual, er zou 100mA door d6 en d7 gaan, veel geluk daarmee :P

Als je totaal geen weerstanden hebt kun je eigenlijk alleen maar de spanning over R24 en R27 meten, maar die kon ook wel eens afwijken van dit schema.

Verder zit er een optocoupler in het bias circuit, wat doet dat ding?

RAAF12

Golden Member

Een foto van het binnenwerk kan ook helpen. Als er geen source R's in de endamp zitten (wat mij erg bevreemd) kan je de ruststroom meten door in een drain of source leiding een mA meter te hangen. Dus een verbinding weghalen en daarmee in serie te meten.
Maar het lijkt me sterk dat het weerstandsloos is en daarom graag een foto van de patient.
Nog mooier is als je zelf het schema reverse-engineered. Dus optekenen van de complete PCB sporen..

Sine

Moderator

0,1R in een source brengt het zaakje al in onbalans, daar kun je echt niet mee afregelen.

Als er geen source weerstanden zijn (wat inderdaad heel vreemd zou zijn) dan kun je alleen nog maar de complete voedingsstroom meten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 januari 2019 11:39:47 schreef Sine:
Er staan ook wat fouten in de manual

Ja; volgens de beschrijving moet je over de sourceweerstanden 10 mV meten. Dat komt overeen met 45 mA, niet 100 mA.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De huisjes van de torren zitten aan elkaar. Onder kun je het spoor naar de speakerterminal zien. De torren staan dus hard parralel en hopelijk dus goed gematched in deze versterker.

Er zit ook een offset en bias potmeter op. Maar waar ik deze op moet afstellen is nog even een raadsel.

Een van de 2 brugcellen was stuk (die 30.000uF was misschien iets teveel van het goede) Hij draait nu met een lamp in serie (150W). Die zorgt maar voor 5V drop in AC, dus dat lijkt me wat weinig voor klasse A bedrijf.

De DC spanning staat op +/- 53V, dat lijkt me OK. (wel wat laag als ik het schema bekijk, maar dat is niet echt een goede leidraad)

Op 20 januari 2019 11:39:47 schreef Sine:

Verder zit er een optocoupler in het bias circuit, wat doet dat ding?

Ik het schema nog niet helemaal door, maar '17' zit aan de enable? misbruikt om hem uit te zetten? Of onderdeel van protectie?

The protection mode will do the following things:
1. Disconnect the amplifier output.
2. Disconnect the amplifier input.
3. Reset the bias current to 0 mA.

Overigens heeft deze geen MCU op het protectie board.

-
RAAF12

Golden Member

Zitten de source/drain weerstanden niet onder het protectieboard?

Op 21 januari 2019 00:04:21 schreef RAAF12:
Zitten de source/drain weerstanden niet onder het protectieboard?

Kijk maar goed, zit niets! Naarnaast zitten de to3 huisjes aan elkaar aan de bovenzijde op het L plofiel. Dit profiel is geisoleerd tov de heatsink. Aan de onderzijde loopt een dik spoor direct aan alle to3 torren.

-
RAAF12

Golden Member

Op 21 januari 2019 00:20:21 schreef Ganzz:
[...]

Kijk maar goed, zit niets! Naarnaast zitten de to3 huisjes aan elkaar aan de bovenzijde op het L plofiel. Dit profiel is geisoleerd tov de heatsink. Aan de onderzijde loopt een dik spoor direct aan alle to3 torren.

Als de G,D en S parallel staan en er zit nergens een R zal je wat los moeten maken om in serie stroom te meten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 21 januari 2019 03:09:06 (25%)

Op 21 januari 2019 00:20:21 schreef Ganzz:
[...]

Kijk maar goed, zit niets! Naarnaast zitten de to3 huisjes aan elkaar aan de bovenzijde op het L plofiel. Dit profiel is geisoleerd tov de heatsink. Aan de onderzijde loopt een dik spoor direct aan alle to3 torren.

Even een oud draadje nieuw leven inblazen.
@Ganzz:
Op de één na laatste foto die je gepost hebt, zie je rechts onder een keramische weerstand (0,1 Ohm)die zit in de verzamelde drain lijnen van de 2SJ50.Daar kun je de spanning meten om de bias in te stellen.

René.

RAAF12

Golden Member

Kijk dat lucht op, toch een weerstand gevonden. Pff. Ook goed te weten voor de users die na ons komen en zo'n defecte amp hebben staan.