trailing edge dimmer maken

Sine

Moderator

Op 20 januari 2019 13:56:06 schreef Arco:
Bij mij is de reden dat ik liever niet wil dat er continu 2 weerstanden en een zener zich (nodeloos) staan op te stoken.
Als je een redelijke stroom door de opto wilt hebben, is dat al gauw een paar Watt. (je zou de 2 weerstanden door een condensator kunnen vervangen, dat scheelt al een stuk)

Die zener verstookt hooguit iets van 20mW, daar zit het verlies niet.

De truuk zijn inderdaad de serie weerstanden, en dat is ook meteen het probleem waar bij deze constructie geen oplossing voor is.
Je hebt maar een halve golf, dus een seriecondensator voeding kun je niet gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 januari 2019 14:04:04 (41%)

Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2019 11:50:16 schreef Sine:
Dus ... onderbuik gevoel? ;)

Nou eigenlijk niet eens.

Niet dat ik 'mijn' schakeling met hand en tand wil verdedigen (hey, het is niet eens mijn ontwerp)
Maar ik ben gewoon benieuwd naar je redenering.

Ik vind van 230VAC naar 12VDC "of een andere spanning" met een paar weerstanden en een zener gewoon niets, dan zet ik er liever een kleine printtrafo tussen en een spanningsregelaar. Is misschien wat duurder, maar ik ben nu eenmaal niet van de China oplossingen. Je komt al veel te vaak van dit soort oplossingen tegen.

Ik weet wel dat het makkelijk is, maar vind het gewoon te gevaarlijk, je hebt totaal geen scheiding.

En ja het wordt wat groter en duurder met een kleine trafo, maar in mijn ogen wel veiliger. En het wordt er ook duurder van, maar dat is dan maar zo.

En ik snap ook dat er fabrikanten zijn die voor een oplossing gaan met een zener, is lekker goedkoop. En zeker wanneer er 100.000 + van gemaakt worden. Maar helaas niet mijn ding. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ok, semi-ontopic ;)

Prima argumenten, mag ik daar even tegenin gaan? :P

Een print trafo(tje) van een niet bokkie wokkie merk (Hahn bijvoorbeeld) heeft een gruwelijk nullast verbruik, niet zelden meer dan het ding uberhaupt kan leveren. (2W bij een 1.5VA trafotje)

Een volgend probleem met een printtrafo is dat die krengen lomp groot zijn in vergelijking met wat je met een directe voeding kunt.

En vaak hoeft het niet net gescheiden, sterker nog, in het geval waar we het hier over hebben is het per definitie niet netgescheiden want de complete schakeling hangt direct aan het net.

Arco

Special Member

Iets als een LR8 regulator kan ook nog, ik weet niet hoe die het doet met zwevende massa...
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/20005399B.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik het goed kan volgen heeft TS dus dit schema gebouwd.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/38538/forum-post

Mosfet wordt heet bij 50W, dus iets is flink mis. (bij mij wordt de IRF840 nog maar lauw bij 150W)

Zoals ik reeds meldde heeft het schema in kwestie het probleem dat bij voluit sturen van de lamp, de eigen voeding kortgesloten wordt. Ik heb dat in mijn schema vermeden door een "dubbele" voeding die zowel bij 0% als 100% (en alles daartussen) voldoende stroom levert. Zie C2, R13, D11 in mijn schema, die moet jij toevoegen. Of een printtransfo, maar dat is zo lomp :-)

Sine

Moderator

Sub, kijk nog eens ..

Dit ding sluit zijn eigen voeding niet kort, er is altijd een pad van N via D2 naar L.

Wat we zover konden bedenken is:
1. De spanning over C1 zakt te ver in
2. R3 is te groot zodat het uitschakelen te lang duurt
3. Het ding staat te oscilleren.

Arco

Special Member

Spanning over C1/D1 meten terwijl de opto aangestuurd wordt. Mag niet te laag zijn...
Gebruik je ook inderdaad een 4N25, of een andere optocoupler?

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 21 januari 2019 22:47:56 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Woops, I stand corrected :-) misschien wat meer proberen slapen...

R3 lijkt mij een goede kanshebber. Even een kort door de bocht berekening, IRF840 gate charge = typ. 39 nC bij Vgs 10V en Vdd 400V. Equivalent van 3.9 nF. De tweede mosfet die omgekeerd gepolariseerd staat, voegt nog 1.3 nF Cgs toe, totaal ruim 5 nF, tijdsconstante wordt dan 0.5 ms. Nog niet extreem bij een periode van 10 ms, maar kan me wel voorstellen dat het dan warm wordt als je in de piek van de sinus uitschakelt!

Lees gewoon mee, vind het zeer interesant en ga hier ook zeker mee verder maar heb een philips filament van het werk meegenomen en die kan ik met fase aansnijding dimmen.

Gewoon met een triac en dat werkt iets simpeler.

Arco

Special Member

Jammer dat je het al opgeeft...
(bij mij werkt zoiets juist andersom: hoe meer een schakeling 'tegenwerkt', hoe meer vastberaden ik word om het op te lossen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om zoiets te maken moet je toch wel enige basiskennis hebben en die heeft hij niet volgens lezen, kan beter programmeren met een Arduino.

Het is ook gevaarlijk om te meten daarom had hij beter met een een 24Vac schakeling begonnen, daar kun je goed aan meten.

Ik vraag mij soms af waar ze die schakelingen vandaan halen, zoals die met 2 mosfets terwijl deze met een bruggelijkrichter veel verstaanbaarder is.

LDmicro user.

Ik zeg niet dat ik het opgeef, ik blijf mee lezen en ga hier zeker mee verder.

En het meten aan de schakeling zie ik niet zo zeer als gevaarlijk, kom uit de elektra ben dus op de hoogte van wat je wel en niet moet doen. Waar je op moet letten enz. enz.

Ben dus geen complete leek alleen met niet digitale electronica ben ik niet zo goed op de hoogte. Daar mis ik nog wat kennis.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op donderdag 24 januari 2019 07:17:47 (66%)

Op 24 januari 2019 07:16:04 schreef arnold geurtse:
....ik blijf mee lezen en ga hier zeker mee verder.....

Ik zou eerder voorstellen om iets te DOEN met de al gekregen info.
Maak uw schakeling eens voor 24Vac en bereken zelf de weerstanden eens.

Gezien uw afwachtende houding zal er weinig meer gepost worden en dat je nog veel moet leren is normaal, iedereen kent dat gevoel ;)

Ik blijf erbij dat experimenteren met 230Vac gevaarlijk is als je geen scheidingstrafo gebruikt ook al ben je geen complete leek.
Zelf vermijd ik zoveel mogelijk om te experimenteren met 230Vac, eerst ontwerpen/meten/testen/programmeren op een veel lagere trafospanning.

LDmicro user.

Na geruime tijd toch maar weer eens naar dit type dimmer gekeken.
uiteindelijk een goed werkend schema gekregen, de aansturing van de back 2 back mosfets gebeurt door een VOM.

Ivm een flikkerende verlichting, wat achteraf kwam doordat de interupts foutief waren.
2x een schmitt trigger toegepast, hierdoor een mooie stijle vlak waar de interupt op reageert.

Al met al zeer teveden, middels de ESP32 kan je gebruik maken van de hardware pwm, hiervoor maak ik gebruik van de MCPWM, door deze goed in te stellen kan je met 1 code regel de duty aanpassen.

Ik vind het zelf goed gelukt, misschien dat jullie er anders tegen aan kijken, dan hoor ik het graag.

Voor de liefhebbers hier is ook de test code

c code:

#include "driver/mcpwm.h"

#define GPIO_SYNC0_IN 22       //pin for the external interrupt (Input with Pullup)                         
#define MOSFET 23          //pin to trigger the MOSFET (Output) pin22

void setup() {
  Serial.begin(115200);
  // put your setup code here, to run once:
  mcpwm_pin_config_t pin_config; 
    pin_config.mcpwm_sync0_in_num  = GPIO_SYNC0_IN;
      
  mcpwm_config_t pwm_config;
    pwm_config.frequency = 100;    //frequency = 110Hz
    pwm_config.cmpr_a = 100;       //duty cycle of PWMxA = 60.0%
    pwm_config.counter_mode = MCPWM_UP_COUNTER;
    pwm_config.duty_mode = MCPWM_DUTY_MODE_0;
    
  mcpwm_set_pin(MCPWM_UNIT_0, &pin_config);
  mcpwm_gpio_init(MCPWM_UNIT_0, MCPWM0A, MOSFET);
  mcpwm_init(MCPWM_UNIT_0, MCPWM_TIMER_0, &pwm_config);   //Configure PWM0A & PWM0B with above settings
  mcpwm_set_duty_type(MCPWM_UNIT_0, MCPWM_TIMER_0, MCPWM_OPR_A, MCPWM_DUTY_MODE_0);
  mcpwm_start(MCPWM_UNIT_0, MCPWM_TIMER_0);
  mcpwm_sync_enable(MCPWM_UNIT_0, MCPWM_TIMER_0, MCPWM_SELECT_SYNC0, 990);
}

void loop() {
  mcpwm_set_duty(MCPWM_UNIT_0, MCPWM_TIMER_0, MCPWM_OPR_A,35);
  delay(1000);
  Serial.println("fire");
}

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 6 september 2019 14:46:14 (48%)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.