vermogen meten met swr meter

Ik ben weer een beetje met 27MC aan het rommelen..
In de "good old days" had ik een staande golf meter met een wattmeter stand. nu heb ik alleen dit dingetje:

Foto is gemaakt toen ik een dipool antenne 1:1 aan het knippen was en dat is prima gelukt :)

Dit metertje werkt prima maar er zit geen knopje op om vermogen mee te regelen.
Ik heb dit zelfde metertje gezien waar dit knopje wel op zit.
Als ik het dekseltje er afhaal zit de opening voor dat schakelaartje in de behuizing maar word bedekt door het frontje.
Op de meters staat wel een watt schaal dus het enig verschil is dat schakelaartje.
Ik heb doodgewoon het geld niet om een andere meter te kopen dus ik zou dit ding willen aanpassen met dat knopje, en daar zal vast wel iets aan zitten om de wattmeter stand werkend te maken

Ik heb ook al iets gehoord dat er een kunstje moet zijn om ook zonder dat schakelaartje het vermogen te kunnen meten maar dat kan nooit nauwkeurig zijn denk ik..

Heeft iemand een idee wat ik moet doen om dat wattmeter schakelaartje toe te voegen?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Anoniem

Als er een wattmeter inzit en een SWR meter, dat beiden dan gelijktijdig werken,waarom zou je een schakelaar willen?
Met dat schakelaartje toggel je dus tussen SWR en vermogen. Jij hebt de luxe versie met 2 metertjes en zonder omschakelaar. De vorige versie FSI-4 heeft maar 1 metertje en dan is een omschakelaartje nodig. Snap je?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 23 januari 2019 13:24:46 (30%)

Nee dat heb je toch verkeerd van die meter G.D.

Een meter dient afgesteld te worden op de volle meteruitslag, dit het voorwaardse vermogen, de andere meter daarop lees je af het reflecteerde vermogen. De draaiknop is voor de afstelling van het voorwaardse vermogen.

Maar stel je weet hoe je een vermogens meter kunt bouwen, dan heb je er nog niets aan, want een meter moet immers geijkt worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Fwd/Ref schakelaar heb je inderdaad weinig aan in dit geval.
Je hebt tenslotte 2 meters, met beiden een vermogensschaal. (meeste met switch hebben maar 1 meter, of geen vermogensschaal op de SWR meter)
Schema is vrij simpel:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 23 januari 2019 13:09:39 schreef Martin V:
Nee dat heb je toch verkeerd van die meter G.D.

Een meter dient afgesteld te worden op de volle meteruitslag, dit het voorwaardse vermogen, de andere meter daarop lees je af het reflecteerde vermogen. De draaiknop is voor de afstelling van het voorwaardse vermogen.

Je hebt hebt gelijk, in de rechtse bovenhoek van de Wattmeter zie je bij uitvergroting set staan.

Maar er staat ook Wattmeter op, en de rechtermeter heeft twee schalen. Vermoedelijk heeft Monacor gewoon standaard metertjes in hun SWR meters ingebouwd. Verwarrend.
Tenzij er in de potmeter een schakelaar zit, of je het vermogen meet met de potmeter op nul, zie ik nu ook geen Wattmeterfunctie voorhanden zijnde.
Misschien dat de manual klaarheid kan scheppen?

Er werd bij deze meter een blad meegeleverd, waarbij *een* stand van de potmeter op de linkermeter het vermogen kon worden afgelezen. Een enorm geklungel natuurlijk, want die stand is niet erg precies "af te lezen". Of in te stellen dus. Als ik me goed herinner, werd er voor verschillende frequenties een andere stand opgegeven.

Op 23 januari 2019 13:39:16 schreef tin.soldier:
Er werd bij deze meter een blad meegeleverd, waarbij *een* stand van de potmeter op de linkermeter het vermogen kon worden afgelezen. Een enorm geklungel natuurlijk, want die stand is niet erg precies "af te lezen". Of in te stellen dus. Als ik me goed herinner, werd er voor verschillende frequenties een andere stand opgegeven.

Het is inderdaad een heel geklungel, maar een kennis van me had het zelfde ding maar dan met dat schakelaartje, als je dat omzette gaf ie het vermogen aan op de linker schaal..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Anoniem

Ja, het lijkt me toch ook een onhandige poging om een simpel metertje uit te breiden.
Tenzij het bedoeld is om voor amateurbanden gebruikt te worden en bij het omschakelen naar een andere band vrij snel de SWR te kunnen meten.
Je ziet namelijk direct als het referentiepunt verlopen is.
Terwijl je er bij een één metersysteem telkens moet aan denken om de referentie te checken.

Op 23 januari 2019 12:55:03 schreef grotedikken:
Als er een wattmeter inzit en een SWR meter, dat beiden dan gelijktijdig werken,waarom zou je een schakelaar willen?
Met dat schakelaartje toggel je dus tussen SWR en vermogen. Jij hebt de luxe versie met 2 metertjes en zonder omschakelaar. De vorige versie FSI-4 heeft maar 1 metertje en dan is een omschakelaartje nodig. Snap je?

Deze laat de waarden tegelijk zien zonder een set/swr schakelaar zoals op de kleintjes met één meter.
En ik zit nog maar 40 jaar in deze materie dus ik snap het ..
Op die andere die ik beschreef diende dat schakelaartje om van SWR op power te schakelen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 23 januari 2019 13:44:56 schreef grotedikken:
Ja, het lijkt me toch ook een onhandige poging om een simpel metertje uit te breiden.
Tenzij het bedoeld is om voor amateurbanden gebruikt te worden en bij het omschakelen naar een andere band vrij snel de SWR te kunnen meten.
Je ziet namelijk direct als het referentiepunt verlopen is.
Terwijl je er bij een één metersysteem telkens moet aan denken om de referentie te checken.

Dit is niet waar ik om vroeg.
Deze monacor meter was er in 2 soorten eentje met wattmeter schakelaartje en deze zonder dat schakelaartje.
Ik wil van deze het andere type maken en dat moet kunnen.
Of het een onhandige poging is of niet maak ik zelf wel uit.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Het is inderdaad een heel geklungel, maar een kennis van me had het zelfde ding maar dan met dat schakelaartje, als je dat omzette gaf ie het vermogen aan op de linker schaal..

Ik heb zo'n schakelaartje zelf eens toegevoegd aan zo'n meter. Dan is er wel redelijk en zonder omhaal vermogen af te lezen. Dit moest dan worden "geijkt" met een instelpotmeter, maar alsnog is de zaak dan zeer frequentie-afhankelijk. Daardoor is de powermeter alleen maar geschikt voor, zeg, CB.

Ik had inderdaad de hier besproken variant gemodificeerd naar het model mét schakelaar. Zo kwamen er eigenlijk 2 schakelaars: een om te kiezen tussen power- en SWR-meting, de andere om te kiezen tussen de onderste en de bovenste schaal van de linkermeter.

mel

Golden Member

Gewoon een stereo potmeter toevoegen volgens het schema eerder in dit topic.Dan kan je de meter op max afregelen.
Als je echt het vermogen wil weten, dien je een echte Wattmeter te gebruiken, b.v. Bird,en de uitgaande kant van de meter af sluiten met de karakteristieke impedantie , meestal is dit 50 Ohm.Of een thrue line wattmeter gebruiken, die gecalibreerd is.
Dit hangt ook af van de te meten frequentie.
27 MHz reageert anders dan 430 MHz..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voilà: http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_instrument/Hansen_FS-5_user_IK8… Dit heb ik toen nagevolgd. Zo lukt het. En er wordt geen stereo-potmeter gebruikt! De huidige potmeter kan worden gehandhaafd.
Wat @mel hierboven schrijft is eigenlijk gewoon off topic, want je kunt de zaak wel degelijk "kalibreren" om bijv. alleen op 27MC een redelijke aanwijzing van vermogen te verkrijgen.

mel

Golden Member

Op 23 januari 2019 14:03:14 schreef tin.soldier:
Voilà: http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_instrument/Hansen_FS-5_user_IK8… Dit heb ik toen nagevolgd. Zo lukt het. En er wordt geen stereo-potmeter gebruikt! De huidige potmeter kan worden gehandhaafd.
Wat @mel hierboven schrijft is eigenlijk gewoon off topic, want je kunt de zaak wel degelijk "calibreren" om bijv. alleen op 27MC een redelijke aanwijzing van vermogen te verkrijgen.

Jouw schema is eigenlijk 2 meetsystemen in 1 behuizing..Vermogen, en een omschakelbare forward/ reverse meter.
En deze dient toch ook gecalibreerd te worden? Ik zie in dat schema 2 potmeters zitten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Misschien zonder het te weten zoekt knoppenknoeier naar deze 2 meetsystemen in 1 behuizing. Want zo werd het aangeboden. Je verliest hierbij natuurlijk het gemak van de "meelopende" referentie: je moet steeds de schakelaar weer op FWD zetten om met de potmeter de rechtermeter op volle schaal te draaien. De linkermeter is verworden tot exclusieve powermeter, die inderdaad met 2 instelpots wordt "gekalibreerd". En dan is er wel mee te werken, ook al is het geen Bird.

De FSI-4 heeft intern in wezen hetzelfde 2-in-1 systeem.

Een vermogensmeter van Bird, is helemaal niet zo nauwkeurig hoor.
Je kan zelf ook iets goeds bouwen op basis van de AD8307 logaritmische detector. Hiervoor zie je op het internet al vaak printjes die te koop worden aangeboden, waar de AD8307 in SMD dan al op zit gesoldeerd.

Zoiets kopen kan natuurlijk ook:https://www.banggood.com/Digital-Radio-Frequency-Power-Meter-7516dBm-P…
Het enigste wat je dan nog nodig hebt is een flinke verzwakker: https://dutchrfshop.nl/nl/254-verzwakkers

Maar dan heb je een goed geijkte power meter voor 50 ohm tot aan 500MHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Och, ik kijk niet op een paar Wattjes meer of minder.. :)
Ik ben geen QRP,er :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De basisnauwkeurigheid van een Bird is in het betreffende frequentiegebied, dus afhankelijk van de meetkop, plus/min 5%.

De maximale meetfout van een AD8307, conform specs, is plus/min 3 dB.

Hoezo nauwkeurigheid.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Dit is inderdaad het meegeleverde blad wat ik hierboven aanstipte.

Op 23 januari 2019 13:39:09 schreef grotedikken:
Maar er staat ook Wattmeter op, en de rechtermeter heeft twee schalen. Vermoedelijk heeft Monacor gewoon standaard metertjes in hun SWR meters ingebouwd. Verwarrend.

De schakeling is naar mijn idee geheel symmetrisch t.a.v. verwiseling in- en uitgang. Dezelfde tabel zou net zo goed moeten kunnen dienen om op rechter meter het gereflecteerde vermogen af te lezen.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op donderdag 24 januari 2019 15:53:57 (49%)

Wat er mijns inziens staat is dat een volle schaaluitslag overeenkomt met een vermogen als in de tabel bij de bijbehorende frequentie.

Hoe hoger de frequentie hoe lager de gevoeligheid. Dat ligt aan de mechanische uitvoering.
De doorvoerlijn zou steeds langer moeten zijn voor een behoorlijke meting.
Een schakelaar schakelt tussen de 50W en 100W bij de laagste frequentie.

De meters zijn i.h.a. 50 of 100 micro ampère.
Wel eens een gezien met beide meters: meting altijd goed of altijd fout.
Eigenaardige ervaring.

Dummy load (50 Ω) met meetuitgang geeft altijd een behoorlijke vermogens meting:
Nauwkeurigheid hangt dan af van de gebruikte weerstanden en DMM.
Museum "de WS19" heeft er talloze verkocht.

Frans

[Bericht gewijzigd door Lupus op donderdag 24 januari 2019 16:04:12 (16%)

Sorry, ik had mijn bericht grotendeels weer weggehaald omdat ik ineens dacht het te begrijpen. Het ging erom hoe de toelichting boven de tabel te lezen.
Ik was (ook?) in de war met andere (omschakelbare?) types die zowel een 50W- als een 100W-schaal hebben. Deze heeft maar één schaal.
Ik lees het nu zo. Als je bij 3.5 MHz de knop op 7,0 zet en 50 W toedient dan slaat de meter vol uit. Als je de knop op 5,6 instelt (minder gevoelig) dan geeft 100 W input een volle uitslag. Hoe moet je anders die twee kolommen, 50 W en 100 W, verklaren?
De gevoeligheid neemt toe bij toenemende frequentie, zoals ook blijkt uit de opgegeven gevoeligheid bij maximale knopstand (in de orde van 15 W bij 3.5 MHz en 1 W bij 150 MHz, voor volle uitslag). Dit is toch zo omdat de lengte van de richtkoppelingen dan een grotere fractie is van de golflengte? Ook bij 150 Mhz is het nog steeds een kleine fractie, nog lang geen λ/4.