Laney Theatre 6150

hallo,

Ik ben hier helemaal nieuw. Ben niet echt een electronica-expert.
Nu probeer ik de oude Laney versterker van de school van mijn kinderen nieuw leven in te blazen.
Gezien deze al 3de hands is en oud, hoop ik hier wat hulp te kunnen vinden.

Eerder zat er veel gekraak op maar dat is intussen verholpen met alle pot-meters te kuisen met Isoprophyl-alcool.

Laatst was hij hevig aan't stinken terwijl hij nog werkte...
2 weerstanden waren stevig opgestookt (de witte op de foto)
Die vervangen maar soms gaat het volume wat op en neer een beetje zwevend.
Op de printplaat van de voeding ziet het bruin rond die weerstanden.
Op de printplaat van het Mastervolume zit precies ook een diodebrug waarrond het ook redelijk bruin gestookt is... maar de diodes lijken ok. (losgesoldeerd en uitgemeten)

War kan ik nu best beginnen?
Alle condensators vervangen?
Heeft er iemand een schema van deze versterker?

Alle tips zijn welkom.

Groeten
gert

de vraag is wat die weerstanden doen? hulpvoeding voor de voorversterker? als die roken loopt er teveel stroom door, daar is een oorzaak voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Bob.Het betreft een PA versterker ,Echter zit er geen Dc beveiliging op voor je speaker zo te zien,Als je powertransistors evt.stuk zijn gegaan is de kans zeer groot dat je speaker beschadigd raakt ,zeker met 150wat power.amp.
Overigens is de opbouw vrij eenvoudig , Epoxy printplaten, (dat is het beste wat is )Als er nog meer gegevens beschikbaar zijn zoals serie en bouwjaar ,is wel handig .
Ik doe veel rep. en heb alle app.in huis,als je wild en Nijmegen niet te ver is wil ik je wel helpen,is eens wat anders als al die rommel uit China waaar geen eer aan te behalen is.
Groetjes Peter.

Hey
Op de printplaten staan nr's:
8971/3 voor de Voeding en eindversterking
8978/3 voor de mastermix en EQ
8977/1 voor de kanaalstrips
Google helpt hier niet echt.

De luidsprekers lijken nog ok te zijn kwa impedantie.
Kunnen de eindtransistors stuk zijn en toch nog signaal geven?
Aan de soldeerkant is duidelijk dat die ook heet hebben gestaan.
Diode's lijken ook allemaal ok.

Nijmegen is toch al 2u rijden, dus als 't enigzinds kan graag nog wat andere tips.

Niet zomaar de condensatoren gaan vervangen zonder reden.

Als het ding speelt, maar er beginnen zaken te roken, dan zou ik als eerst denken aan een onhoorbare oscillatie. Dat kan je achterhalen door een dummyload (of waardeloze speaker) aan te sluiten en te kijken of ie een hoogfrequent signaal opwekt boven de 20khz.

Torren gewoon even doormeten, dat is een kleine moeite. Ruststroom ook even meten.

Op mijn oude middelbare school hadden ze de ELA versterker opgeblazen door 'm de hele dag op volle kracht te gebruiken voor achtergrondmuziek.
Die heeft nog een maand lang zwaar vervormd doorgewerkt voordat ie vervangen werd.
Vermoedelijk één van de eindtorren overleden. Misschien blijft het werken, maar het klinkt wel héél vervormd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Ronald45

Golden Member

Is "Laney Theatre 6150" het enige type/model nummer dat je kan vinden op de versterker?

Laney TH6150 of zeer vergelijkbaar TH8300
de USER-manual vond ik al. een stencil: http://pdf.textfiles.com/manuals/STARINMANUALS/Hohner%20-%20Laney/TH61…

op de achterkant staat nog dit:

Serial No: "150 2106" maar dat is handgeschreven en een beetje vervaagd.
Pt No: 8331

op de voorkant:
Pt No: 8092

[Bericht gewijzigd door Nonkel Bob op donderdag 24 januari 2019 20:19:11 (36%)

Het kan zijn dat die twee witte weerstanden parallel staan en er een onderbroken is, de ander wordt dan erg heet.
edit, In de intro staat dat ze beide heet worden dan is het dit niet.

Bob,,ik heb je pdf gelen ,en zoals ik al vermoede zit hier géén DC beveiliging op alleen op de 8300 is deze aanwezig,dus koppel je speaker af voor dat hij beschadigd raakt ,dit kun je niet meten maar wel horen ,als je de conus met de hand beweegt mag hij niet aanlopen ,anders krijg je een schurend geluid als dit wel het geval is.
Dus meet die 2 powertorren na. Ps ik zal een vriend vragen voor een Manuàl`,DC beveiliging schakeling bouw ik zelf.
Hier is een schema van 8050 meer had hij niet.

laney_th850_5150_sch.Apdf.pdf

Hey Hier ben ik terug.
Weinig tijd voor dit projectje gehad.
Eigenlijk gewoon te weinig tijd voor alles.

De torren lijken me ok.
Heb ze er niet uit gesoldeerd... Diodegewijs leken me de waarden goed.
Of is dit fout?
De stuurspanning is 49V DC.

Nu heb ik wel wat voor. :-(
Tussen de achterkant en de voorkant van deze versterker, dus tussen de voeding+Eindeversterker kant en de input+EQ kant zit een multi kabeltje met 2 stekketjes die ik op 2 verschillende wijzen op de Printplaten kan schuiven. En heb er geen foto van :-((
Proberen en bidden? of op zoek gaan in het schema hoe die verbinding juist zit?
Voorlopig kies ik het 2de.

Groeten
Gert

Tja Bob aangezien ik deze verst. niet uit het hoofd ken en verder geen schema heb van dit type weet ik niet welk stekkertje waar moet zitten,laat staan waar het voor dient .En mijn Glazen bol is helaas stuk.Ik kan mijn kennis niet met je delen op afstand , want zonder voldoende kennis van zaken is het koffie dik kijken.
Misschien dat we het een keer via Skype met een live video verbinding kunnen proberen ? mijn Email adr.staad in mijn profiel.

Hey

Een schema van de desbetreffende versterker is ondertussen opgedoken. Dit keer NIET dankzij Google.
De stekker zit weer goed en de weerstanden stoken nog steeds heet.
Er zit geen DC op de output.

groeten
Gert

edit: Ook het preamp schema gevonden.

Oke Gert,dan weet ik wat meer,die weerstanden mogen wel warm worden maar niet zo heet dat je de vingers verbrand.
Koppel eens de voor verst. af en kijk/voel of ze nog heet worden ,zo niet dan is er wat met de stuur verst. oscillate probleem.Geef svp de pos.nr. wat op de print staat .

Heb je de ruststroom van de eindversterker gecontroleerd?

De witte weerstanden zijn volgens het schema overigens voor de headphone aansluiting.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Hallo

Eindelijk had ik nog eens tijd om iets na te meten.
M'n oude scoop van zolder gehaald...
Heb een sinus 1kHz als signaal ingestuurd.
Op de uitgang aan de speaker komt deze mooi uit zonder DC-offset.
Op de (witte) weerstanden (R119 en R120) 5W 22ohm meet ik ervoor en erna op enkele mili-volts na -8V, -23V en +8V en +23V.
Ze zijn nog steeds net genoeg om je pikkels te verbranden maar stinken niet meer :-)

groeten
gert

Willie W

Golden Member

Als het schema van hierboven bij deze versterker hoort zijn de gemeten spanningen wel wat aan de lage kant.
Aan de ingaande kant van deze weerstanden zou dan + en - 45Volt moeten staan want dit is de voeding van de eindtrap.
De uitgaande kant zou + en - 15Volt moeten zijn voor de voorversterker. Deze word begrenst door de vier zeners van 7,5V in serie.

Meet de spanningen eens zonder ingangssignaal.

Het kan zijn dat de ruststroom te hoog is, zonder schema vermoed ik toch de potmeter. je kunt de spanning over de dikke weerstanden meten en heel voorzichtig aan de pot draaien zodanig dat er minder spanning over komt te staan. Als de versterker flink afgebeuld is kan de pot ook verrot zijn door drank nicotine en andere zooi wat er in valt.

Aangezien je een scoop hebt kun je redelijk goed cross over vervorming meten.
Als je type eindtorren weet kunnen we wel een uitspraak doen.

Mijn excuses voor de afwezigheid. Een badkamer later heb ik weer een avondje tijd voor de versterker. Ondertussen ook niet dringend meer want op school hebben ze een setje moderne actieve boxen gekregen.
Dus ga ik voort met uitzoeken van wat fout is met deze Laney voor het nobele doel, wat oud is moet niet persé weggegooid.

Update van de metingen. (mijn Scoop deed het plots niet meer, die is ook 27jaar oud, dus nu meet ik met een gewone multimeter.)

De spanning voor en achter de weerstanden (R119 en R120) zijn +/-14,8V dc en +:-45,5V dc zonder signaal erop.
Weerstanden zijn instant smoorheet.

De schema's die ik hier poste zijn zeker deze van de versterker.
Dus elke hint is welkom.

Alvast merci.
Gert

High met Henk

Special Member

Ik vermoed dat de ruststroom erg hoog staat..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Hmm, temperatuur meten met vingers?? 5W is evenveel als een klein gloeilapje, maar die houd je ook niet lang vast ;) lampje gaat nog lang niet stuk, en die ceramische ook niet :) als de ruststroom klopt, verder afblijven :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik geraak er niet uit.
Is er hier iemand uit de Provincie Antwerpen of Vlaams Brabant die er eens naar wil kijken?
Alvast bedankt.
G

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er staat in het schema toch een stroombegrenzing?
Of het nu komt van een veel te hoge ruststroominstelling of door oscillatie, de stroom door de eindtrap mag toch nooit zo hoog kunnen oplopen?
Zoals reeds eerder aangegeven: beginnen met alle halfgeleiders door te meten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord