Antenne MP3 FM zendertje

Op het forum is al vaker geschreven over die apparaatjes waarmee het audio signaal omgezet wordt naar een stereo FM signaal. De kwaliteit is meestal niet zo goed. Ik heb ook zo'n ding. Op zich werkt ie wel, maar waarschijnlijk is het signaal te zwak om een stabiele verbinding op te bouwen: soms vangt de radio het signaal en dan weer niet.
Ik heb de boel opengemaakt, zie foto's

Het kabeltje naar de unit die in het 12 volt voetje zit, bevat drie draden: + en - 5 volt en een antenne-draad, de ommanteling van de andere 2.
De antenne-draad is op de 12 volt unit via een c-tje verbonden met de +12 volt aansluiting en daar gaat mijn vraag over:

Hoe werkt dat? en is dat nog te verbeteren? Ik weet dat de 'hoofd'- antenne op de andere print zit, maar waarom die verbinding met de + 12 volt?
Als de unit in de 12 volt steker zit wordt die unit geheel door massa omgeven, behalve dat 12 puntje, dus wat heeft dat voor zin?

Is dat analoog aan hoe dat bijv. met GPS navigatie-apparatuur zit? Daar is de 12 volt kabel ook tegelijk de de GPS antenne, als ik het goed begrijp.

fripster

Golden Member

de antenne is niet het 12V veertje. Die is alleen voor veerwerking in de stekker..

de antenne is het kringelspoortje die rechts bovenaan zit op de andere print.

Je zou kunnen proberen er een draadje aan te solderen (zeg 20cm) en kijken of het signaal beter wordt

I stand corrected :-)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Waarom 20cm, geeft 1/15e golflengte een ideale aanpassing?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ha Hans 007,

Kan je het type van de chips lezen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Fripster, dat kringeltje is een bluetooth of wifi antenne. Die doet niets voor de FM omroepband.

Bij de hoofdprint zie je bij de aansluiting naar de stroomvoorziening ANT/GND/+6V staan. De ANT is daar de antenneaansluiting.

Koppel die los van waar ie nu aan zit, en begin met experimenteren. Een spriet van 75cm (en een grondvlak), of 2x 75cm als dipool (aan ANT en aan GND) zijn een goed begin.
75cm is een kwartgolf en antennes van een halve of kwart golflengte werken meestal erg goed en zijn gemakkelijk werkend te krijgen.

1/8e golf is ook nog een optie maar meestal een stuk minder effectief. Toch kan het een optie zijn als je geen ruimte hebt.

Een kleine loopantenne (grofweg 20cm diameter) werkt ook leuk, als je de zender altijd op dezelfde frequentie en locatie hebt staan. Afstemmen van een loop en handeffecten lastig op deze frequenties.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 25 januari 2019 10:52:58 (37%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fatbeard

Honourable Member

Een kwartgolf antenne zal (veel) teveel output geven, waarmee de gebruiksvoorwaarden ver overschreden worden: zowat iedereen in een straal van een meter of 20 zal kunnen meegenieten.

Het grootste probleem met de gevolgde constructie is dat de antenne parallel loopt aan de GND en voedingslijnen en dus effectief vrijwel niets uitstraalt. Een los hangend draadje zal al veel beter werken, 20cm is al ruim voldoende.
De aanpassing is zowiezo prut: een vrijstaande antenne boven een grondvlak zal goed zijn aan te passen, een loshangende draad (ongeacht de lengte en/of constructie) ín een auto niet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 25 januari 2019 10:33:50 schreef electron920:
Ha Hans 007,

Kan je het type van de chips lezen?

Groet,
Henk.

Ja, met een beetje moeite zie ik '18160-86R' en 'G3110-8030'

Die unit kan inderdaad ook iets met BlueTooth, daar zal dat zig-zag antennetje voor zijn.

Ik begrijp nu dat dat zwarte draadje van 6 cm + een printspoor van 4 cm op de hoofdprint de FM antenne is. Ik zal dat zwarte draadje los maken en de tip van Fatbeard en Ledlover proberen. De antenne van de radio zit op het dak aan de achterkant, aan de buitenkant natuurlijk, het signaal moet dus buiten de carosserie worden opgevangen.

Maar waarom zit die FM antenne met een c, C8 op de print, aan de 12 volt / accu van de auto?

RAAF12

Golden Member

Dat wordt wel meer gedaan, een willekeurig stuk draad als FM antenne gebruiken. Op sommige Android telefoons misbruiken ze het oortelefoon snoertje als antenne voor een FM ontvanger app. De radio hardware moet wel in de phone zitten. Bij een oud Tomtom kassie zat de FM antenne om RDS/TMC file data te ontvangen verstopt in het snoer naar de voeding.

Wat je ook kunt doen is een coax T-adapter gebruiken.
Dus van je radio naar adapter en daarvandaan naar de antenne.
De koppeling gaat met een klein koppelcondensatortje (10pF of minder) naar de coaxkabel welke is aangesloten op de oscillator.
Zo heb je geen antenne meer nodig voor die oscillator en straal je ook niets uit, behalve dan op je eigen radio.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Met een los antenne-draadje van 20 cm is het signaal een stuk sterker. De radio vindt nu veel gemakkelijker de zend-frekwentie en geeft het geluid goed weer. De 12 volt naar 5 volt omzetter zorgde wel voor een vuile 5 volt lijn, veel digitaal geknirp enzo. Met een 7805 voedings-ic werkt het een stuk beter.
(Die coax T adapter houd ik nog maar even achter de hand.)

Shiptronic

Overleden

systeem werkt goed, invloed van buitenaf blijft een probleem, ik had een iets luxere versie, en die doet het volgende, normaal is de buiten antenne verbonden, zo dra er ets via bluetooth binnen komt, schakelt er een relais om, de buiten antenne word afgekoppeld en de radio direct aan de FM bluetooth module.

mischien kan je er zelf een relais bij zetten? Wel alles goed afschermen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.