Dummy load berekenen.

Even een rekenoefening.

Ik vraag mij af hoe je zoiets schakelt, 8 x 50 ohm 250W en in totaal 2000W kunnen dissiperen in 50 ohm totaal.
Of is het weer op zijn Alies...

https://de.aliexpress.com/store/product/8-st-cke-R50R0-250-250-watt-50…

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 januari 2019 11:21:35 (44%)

LDmicro user.

De weerstand datasheet staat hier: https://www.barryind.com/pdf/RXXXX-250-1X.pdf

Volgens mij zijn het twee keer vier weerstanden gecombineerd tot 50Ohm 1kW.

Er zijn er drie beschikbaar, en op de PCB staat made in japan.
Volgens mij heeft de chinees wat rommelmarkt spul, en weet hij zelf nouwelijks wat het is.

Waarom anders een weerstand meten op de diodestand?

fatbeard

Honourable Member

Euhhh... acht weerstanden van 50 Ohm laten ècht zich niet combineren tot 50 Ohm.
Vier wel, negen ook. De eerstvolgende stap is 16 stuks.

De vraag die je je eigenlijk zou moeten stellen is: waar laat je die 2kW aan warmte? Dat alu-plaatje is daar veeeeeels te klein voor...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

In een bak met trafo olie dompelen? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik vond dat ook maar een zielig stukje metaal voor 2000W...
Op de foto zo aangesloten:

Iemand ook opgevallen dat de meter op de foto op 'diode' stand staat?... :) (je kunt ook niet zien waar de snoeren heen gaan...)
(ik twijfel eraan of de waarde op diode/doorpiepstand wel accuraat is)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 25 januari 2019 12:56:37 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2019 11:59:49 schreef fatbeard:
Euhhh... acht weerstanden van 50 Ohm laten ècht zich niet combineren tot 50 Ohm.

2 x 2 in serie en parrallel lijkt me toch echt wel 50 ohm.

vergeten

Golden Member

Op 25 januari 2019 12:53:24 schreef Arco:
Ik vond dat ook maar een zielig stukje metaal voor 2000W...
Op de foto zo aangesloten:

[bijlage]

Iemand ook opgevallen dat de meter op de foto op 'diode' stand staat?... :) (je kunt ook niet zien waar de snoeren heen gaan...)
(ik twijfel eraan of de waarde op diode/doorpiepstand wel accuraat is)

De meter meet in de diode stand de spanning over je "component onder test" in dit geval 50mV en dat past bij 50Ω. Er loopt dus 1 mA.

Als je echt een diode meet is het de drempelspanning in volts.
Maar dat moet je wel weten en dat vraag ik me af bij die "chinees" :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 25 januari 2019 12:53:24 schreef Arco:
Ik vond dat ook maar een zielig stukje metaal voor 2000W...
Op de foto zo aangesloten:

Die 4 middenste zijn buitenspel gezet door de middenverbinding, dan heb je idd 50 ohm maar 1000W.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Op 25 januari 2019 12:55:13 schreef BenI2C:
[...]
2 x 2 in serie en parrallel lijkt me toch echt wel 50 ohm.

2 in serie = 100 Ohm; daarvan twee parallel is weer 50. Maar dan heb je er 4 gebruikt, geen 8.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 25 januari 2019 13:11:55 schreef fatbeard:
[...]

2 in serie = 100 Ohm; daarvan twee parallel is weer 50. Maar dan heb je er 4 gebruikt, geen 8.

Je hebt helemaal gelijk.Niet goed gelezen.

vergeten

Golden Member

Het "vervangingsschema" zit toch wel wat anders in elkaar dan hier wordt gedacht en getekend.

En er staan geen weerstanden "buiten spel", zo dom zijn die chinezen nou ook weer niet dat ze componenten monteren die zijn kortgesloten en dus niets doen.
Of ze moeten kapot zijn en dienen voor de show :)

Het zijn dus eigenlijk 4 Dummyloads van 25Ω die met een verbinding aan elkaar hangen.
Zo kan je er wel meerdere weerstanden van maken, zonder verbindingen:
tussen J1 & J2 = 50Ω
tussen J3 & J4 = 50Ω
tussen J1 & X = 25Ω
tussen J2 & X = 25Ω
tussen J3 & X = 25Ω
tussen J4 & X = 25Ω
De hoogst bereikbare weerstand is 50Ω (half vermogen)
De laagste bereikbare is 6,25Ω (vol vermogen).

Voor 25Ω verbindt J1 aan J3 & J2 aan J4 tussen J1 en J2 zit 25Ω bij maximaal vermogen.

Zo te zien zitten er inductievrije weerstanden op de PCB, met een heel hoog frequentiebereik tot in het GHz gebied.
Dat wekt de indruk dat het een RF/HF Dummyload is, dat kan wel maar zeker niet tot in het GHz gebied door het PCB ontwerp.

Wat het nut van die doorverbinding is waarop testpunt X staat is mij onduidelijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha MGP,

Mooie weerstanden daar zou je een dummy load mee kunnen maken.
Maar op die print heb je er niet zo veel aan :( de afsluit impedantie is zoals @vergeten terecht opmerkt niet continu 50Ω.
Deze print komt uit een RF plasma generator heeft niets met een 50Ω afsluitweerstand te maken komt trouwens uit Japan en niet uit China.
Het is dus duidelijk een recycle product er staat dan ook nergens in de aanbieding dat het een 50Ω 2000Watt dummy load gaat.
Alleen dat er 8X een 50 Ω weerstand aanwezig is en dat het totale vermogen 2000Watt is maar bij welke impedantie dat dan weer is.
In zo'n RF plasma generator zitten diverse Hoog vermogensversterkers ik kan mij voorstellen dat daar een en ander afgesloten moet worden.
Verder is de prijs voor 8 weerstanden veel te duur :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ben G.

Golden Member

Euhhh... acht weerstanden van 50 Ohm laten ècht zich niet combineren tot 50 Ohm.
Vier wel, negen ook. De eerstvolgende stap is 16 stuks.

fatbeard heeft gelijk denk ik: drie weerstanden in serie maakt 150 Ohm, daarvan 3 rijen parallel maakt 50 Ohm, het lukt mij niet met 8 weerstanden ...

Was niet van plan van zoiets te kopen, heb trouwens geen zender meer maar ik kreeg de vraag of dat wel mogelijk was.

Op het eerste zicht dacht ik al dat het niet mogelijk was maar wilde toch een second opinion.
Dat die koelplaat ontbrak had hij al begrepen.

Dat je 50 ohm kon hebben aan 1000W hadden we al uitgerekend, maar wat die andere weerstanden daar deden, daar hadden we geen zicht op, nu wel en iedereen bedankt voor de respons.

edit: de vraagsteller heeft een bericht gestuurd naar de verkoper en die heeft zijn aanbieding intussen al aangepast naar 8 x 50 ohm ipv 50 ohm 2000W en bedankte voor de opmerking. ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 26 januari 2019 08:29:01 (17%)

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

Voor diegene die deze "dummyload" toch wil aanschaffen tegen die best hoge prijs, hier de datasheet(s).
Ook wordt het frequentie bereik niet gespecificeerd.
Wel wordt de capaciteit bij 1MHz opgegeven.

Met tevens een waarschuwing:

Dit product bevat Beryllium Oxide (BeO), wat zeer giftig is, een longkanker verwekker, dus NIET/NOOIT bewerken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.