Storing RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz

Blue Sky

Cableguy

Mooi dat het opgelost is en jammer dat het zo lang moest duren.

Waar rook is, is stroom

Op 25 januari 2019 08:59:49 schreef Blue Sky:
Mooi dat het opgelost is en jammer dat het zo lang moest duren.

Tja, met dank aan de gefaseerde aanpak van Ziggo: Eerst sturen ze een monteur om te checken of je niet uit je nek klets. Die gaat dan weer heen met de constatering dat er inderdaad "iets" mis is met de bekabeling van Ziggo. Na een week komt een andere monteur met wat meer "strepen". Hij is bevoegd om een lijntest uit te voeren teneinde uit te vogelen waar de kink in de kabel zit, maar niet bevoegd om er iets aan te doen. Na weer een week komt er dan eindelijk een oppermonteur die wel bevoegd is om het euvel te verhelpen. Waarom zou je het efficiënt aanpakken als het ook lekker omslachtig kan? Weten jullie het? Ik niet.

Terzijde: Weet een van jullie een betaalbaar adres voor RG179 coax met dubbel gevlochten afscherming?

GJ_

Moderator

Op 25 januari 2019 14:43:10 schreef Edmondo:
Waarom zou je het efficiënt aanpakken als het ook lekker omslachtig kan? Weten jullie het? Ik niet.

Met een monteur die een spoedopleiding van een dag gehad heeft kun je 80% van de problemen oplossen. De overige 20% heeft reuze pech.

Probleem is dat er nergens monteurs te vinden zijn voor die overige 20% problemen inzetbaar zijn. En als je ze dan hebt kun je ze onmogelijk overal naar toe sturen.
Het IS dus reuze efficiënt, alleen jij moet langer wachten op een oplossing.

@GJ_ Het moet dus allemaal op een koopje (spoedopleiding van een dag) en ten koste van de klant :(

[Bericht gewijzigd door Edmondo op vrijdag 25 januari 2019 14:53:44 (17%)

GJ_

Moderator

Nee, wel lezen he? Er zijn geen monteurs te krijgen, al zouden ze willen.

En jij hebt inderdaad pech :-) Gelukkig was het geen levensbedreigende situatie. Want dat kan ook nog natuurlijk. In het VK is bijvoorbeeld geen medisch personeel meer te vinden.
Als je bloedend op straat ligt en drie maanden moet wachten heb je pas een reden om te klagen ;-)

Is de vervanging in uw woning gedaan of in de verdeelkast?

Als het in uw woning is gedaan dan was de slechte ontvangst aan uw installatie te wijten geweest. Als de aansluiting in de verdeelkast van Ziggo is gedaan dan is Ziggo verantwoordelijk en dat maakt het verschil in signaal kwaliteit. Het lijkt mij meer dat u Ziggo in een kwaad daglicht wil stellen omdat u niet direct geholpen wordt maar dat is mijn mening en hoeft niet de juiste te zijn.

[Bericht gewijzigd door ronny530 op vrijdag 25 januari 2019 18:47:19 (25%)

Blue Sky

Cableguy

@Ronny: ik wil niet al te veel van het onderwerp afwijken maar wat Ziggo doet, al of niet buiten hun macht om, is gewoon teleurstellend. Je betaalt een hoop geld voor de aansluiting dan verwacht je ook dat als er een storing optreed, dat die dan ook vlot wordt verholpen.

@GJ: ik denk dat de verhouding 80/20 wat aan de krappe kant is. Je kan een cai monteur wel in een week opleiden maar dan heeft hij alleen de basis kennis. Je moet ook weten hoe een cai netwerk in elkaar steekt en dat leer je niet in 1 of 2 weken. De praktijkervaring doet de rest en die heb je niet zo maar. Bovendien moet je vandaag de dag ook een SECT certificaat hebben anders mag je nog niets doen.

Waar rook is, is stroom
GJ_

Moderator

Op 25 januari 2019 18:44:12 schreef ronny530:...Het lijkt mij meer dat u Ziggo in een kwaad daglicht wil stellen...

Daar heeft TS toch ook reden voor? Bovendien zie ik geen overdreven vuilspuierij of zo naar Ziggo toe.

De Ziggo's van deze wereld hebben gewoon pech dat ze meer techniek verkopen dan ze kunnen onderhouden.

Op 25 januari 2019 19:18:55 schreef Blue Sky: Bovendien moet je vandaag de dag ook een SECT certificaat hebben anders mag je nog niets doen.

Dat is niet waar. Als de kabelboer zegt dat je aan de slag mag kan dat gewoon zonder certificaat. Dat certificaat is gewoon een commercieel bedenksel van een stichting in opdracht van o.a. Ziggo en niks officieels. Wat de kabelaars vervolgens zelf "officieel" erkennen moeten ze zelf weten.

Shiptronic

Overleden

Op 25 januari 2019 15:35:16 schreef GJ_:
Nee, wel lezen he? Er zijn geen monteurs te krijgen, al zouden ze willen.

Ten dele mee eens, zeker als je er niets voor overhebt. Liefst een jaar of 18 met 30 jaar ervaring :)

Goede mensen hebben al een plek, wil je die losweken zal je iets moeten bieden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zekers ja, als ze vanzelf al komen blijkt weleens hun cv ietwat overdreven te zijn geweest. of t lult alsof ze 25 jaar ervaring hebben terwijl ze nog maar 22 zijn. op t werk komen er maandelijks bij tegenwoordig, men gaat nu meer lopen bij de huidige werkgever omdat het werk wat ze al jaren deden ze steeds meer tegen valt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laten we even eerlijk wezen, Ziggo is de kwade piet en vraagsteller is een ontevreden klant want die wil de zenders in een lagere SD kwaliteit zonder storing ontvangen terwijl de HD kwaliteit wel voldoet maar daar is wel een ontvanger voor nodig en dat heeft vraagsteller ook aan gegeven. In mijn optiek is dat spijkers op laag water zoeken en op die basis wil vraagsteller rechts of links om het gelijk in halen. Daarbij is het geen technische vraag meer maar een verzoek om vooral gelijk te krijgen in het standpunt dat vraagsteller heeft ingenomen en daar kunnen we over blijven dicusieren maar we gaan er never nooit over eens worden.

Op 25 januari 2019 18:44:12 schreef ronny530:
Als het in uw woning is gedaan dan was de slechte ontvangst aan uw installatie te wijten geweest. Als de aansluiting in de verdeelkast van Ziggo is gedaan dan is Ziggo verantwoordelijk en dat maakt het verschil in signaal kwaliteit.

Ziggo was verantwoordelijk, anders had ik het probleem al lang zelf opgelost. Period.

Het lijkt mij meer dat u Ziggo in een kwaad daglicht wil stellen omdat u niet direct geholpen wordt

Het lijkt er meer op dat je mij in een kwaad daglicht wil stellen en dat is niet de eerste keer (zie je insinuatie over "meeliften").

maar dat is mijn mening en hoeft niet de juiste te zijn.

Als je twijfelt aan je eigen mening, houd die dan voor je en verveel andere mensen er niet mee.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2019 21:55:47 schreef ronny530:
Laten we even eerlijk wezen, Ziggo is de kwade piet en vraagsteller is een ontevreden klant want die wil de zenders in een lagere SD kwaliteit zonder storing ontvangen terwijl de HD kwaliteit wel voldoet maar daar is wel een ontvanger voor nodig en dat heeft vraagsteller ook aan gegeven. In mijn optiek is dat spijkers op laag water zoeken en op die basis wil vraagsteller rechts of links om het gelijk in halen. Daarbij is het geen technische vraag meer maar een verzoek om vooral gelijk te krijgen in het standpunt dat vraagsteller heeft ingenomen en daar kunnen we over blijven dicusieren maar we gaan er never nooit over eens worden.

Je hebt m.i. een rare kijk op de zaak. Ik zie gewoon iemand die storing heeft en wil weten hoe die opgelost moet worden. De verantwoordelijke partij heeft die storing naar beste kunnen en bovendien naar tevredenheid van de klant opgelost. Wie zoekt er spijkers op laag water? Ik snap dat je een loyaliteit kunt voelen voor een bedrijf waar je misschien wat mee hebt (zie je bij discussies over computermerken zoals Apple ook wel), maar ik zie nergens een reden dat je je daarin aangetast zou hoeven te voelen.

Op 25 januari 2019 22:03:26 schreef Edmondo:
[...]
Als je twijfelt aan je eigen mening, houd die dan voor je en verveel andere mensen er niet mee.

En daar ben ik het dan weer niet met jou eens! Twijfelen aan je eigen mening of indruk en daar correctie of feedback bij zoeken is zeer belangrijk als je bij wilt leren en gewoon voor sociale interactie. Dat verdient alle lof. Iemand die dat doet, raakt minder snel verstrikt in een bubble zoals je tegenwoordig vaak over online media hoort.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik twijfel niet aan mijn mening maar u bent door uw mening zo stellig dat Ziggo verantwoordelijk is voor uw probleem. Als ik uw reacties doorlees bent u niet de aardigste persoon maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening.

Op 25 januari 2019 21:55:47 schreef ronny530:
Laten we even eerlijk wezen, Ziggo is de kwade piet.

In dit geval wel, want de fout zat voor de AOP.

@ohm pi, Inderdaad, de fout zat voor het AOP, wat voor mij van meet af aan als een paal boven water stond. Maar kennelijk heeft trol530 moeite om iets van mij aan te nemen of hij leest mijn commentaar niet goed.
PS: De kink zat in een gecorrodeerde koppeling in een kabelgoot aan de voorgevel.

dat is al niet goed, normaal last men die kabels voor t aop niet op, en zeker niet met de standaard F connector koppeling voor binnen. mag hopen dat er een euroconn oid verbinder gebruikt is nu, welke tegen vocht kan. maar dat zal wel niet, want die goot is niet ruim zat doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, dat was zeker niet goed, maar kennelijk aangebracht in een tijd dat er andere normen golden. Nu hebben ze een beter koppelstuk gebruikt, zo'n dikke en waterdichte. Die paste nog net in de goot. Ik had ook liever gezien dat ze kabel in zijn geheel hadden vervangen zonder lassen, maar dan moesten ze ook nog een gaan graven in de grond. Anyhow, MER, BER en signaalsterkte zijn nu prima in orde. Maar voor hoe lang?
By the way, een paar jaar geleden hadden we ook al een vreselijke storing die pas na een paar maanden was opgelost. Ziggo heeft toen wel netjes 250 euro schadevergoeding uitgekeerd en 2 maanden gratis kijken.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2019 22:17:57 schreef ronny530:
Ik twijfel niet aan mijn mening maar u bent door uw mening zo stellig dat Ziggo verantwoordelijk is voor uw probleem. Als ik uw reacties doorlees bent u niet de aardigste persoon maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening.

Tsja, tijd om aan je mening te gaan twijfelen misschien in plaats van ermee te schermen? Zoals ik al aangaf is dat erg leerzaam en doen mensen dat te weinig. Zeker als je op de persoon gaat spelen zou je daar voorzichtiger mee mogen zijn. Let op dat ik het over jouw reactie heb, en niet over wat ik daardoor over jou zou moeten denken - ik ken jou helemaal niet dus die indruk kan net zo goed fout zijn. Of je nou aardig, onaardig, anders geaard of eigenaardig bent? Wie zal het zeggen?

Als ik zelf een bepaalde toon veronderstel in een bericht of dicsussie, heb ik gemerkt dat het soms helpt om het met een andere bril terug te lezen. Ik trigger toch wel eens vaker op zeiken en onredelijke reacties en heb buiten jouw conclusies niets echt raars gelezen. Misschien is het voor ons allebei leerzaam als je eens probeert om de passages die jij onaardig of te stellig vindt, aan te wijzen?

LET WEL: Er is in een vroeg stadium aangegeven dat de storing al aanwezig is bij rechtstreekse aansluiting op het AOP of op zijn minst wat daar voor door moet gaan. DAT IS DE TEST DIE ZIGGO ZELF AANDRAAGT OM TE BEPALEN OF HET WERK VOOR HUN MONTEUR IS!

Achtergrond wat betreft het misschien amateuristische kabelgebeuren tot aan het AOP: Ziggo heeft heel veel oude ellende geerfd van gemeentelijke kabelboeren en mogelijk deels zelfs aannemers die het in huizencomplexen of wijken aanlegden en/of in onderhoud gehad hebben tot aan het AOP. Zij hebben daar de verantwoordelijkheid voor overgenomen, dat schept een heldere situatie voor henzelf en voor de klant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 januari 2019 00:43:13 schreef maartenbakker:

Achtergrond wat betreft het misschien amateuristische kabelgebeuren tot aan het AOP: Ziggo heeft heel veel oude ellende geerfd van gemeentelijke kabelboeren en mogelijk deels zelfs aannemers die het in huizencomplexen of wijken aanlegden en/of in onderhoud gehad hebben tot aan het AOP. Zij hebben daar de verantwoordelijkheid voor overgenomen, dat schept een heldere situatie voor henzelf en voor de klant.

Dat is inderdaad waar. het huidige netwerk bestaat uit tientallen (voormalige gemeentelijke)lokale netwerken die min of meer aan elkaar geknoopt zijn.
Daar lopen upgrade programma's voor (Kaap Hoorn, voor de kenner), maar dat zijn jaren lopende en miljoenen kostende operaties.
Er is mij wel eens verteld dat Ziggo ongeveer 8 miljoen aansluitingen (dus niet abonnees)in beheer heeft. laten eens aannemen dat een tiende procent daarvan mankementen vertoond.
Dat is dus continu 80.000 storingen die opgelost moeten worden...
Dat varieert van een gecorrodeerd stekkertje in een meterkast, tot een verzopen kabel in de stoep van een drukke winkelstraat.
Zoveel monteurs die dat kunnen (en willen) oplossen zijn er niet eens te vinden in dit land.
Daar komt bij dat kabelschades oplossen geen lucratieve bezigheid is. praten met klanten, rondkijken en dingen uitzoeken op locatie, en de meeste metingen doen word allemaal niet vergoed. handelingen wel, stukje graven, lasje maken, doosje monteren. maar is allemaal op stuks basis.

Wat de koppeling betreft, dit type word er gebruikt : https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2057289/Downloadable_docs/Spec_sheets/H…

Op 25 januari 2019 14:46:43 schreef Edmondo:
Terzijde: Weet een van jullie een betaalbaar adres voor RG179 coax met dubbel gevlochten afscherming?

Wat is er niet goed aan een Hirshmann KOKA799 kabel ?
Is min of meer de standaard voor gebruik binnenshuis.

RAAF12

Golden Member

Niet meer sinds de komst van 4G netwerken, de voorkeur gaat uit naar KOKA 9 TS coaxkabel met driedubbele afscherming.