Keuze van een dompelpomp.

benleentje

Golden Member

Hoi. Ik gebruik een dompelpomp om mijn kelder droog te houden.
Soms wil de pomp niet water pompen omdat er lucht in de kamer zit. Ik heb de vlotter goed afgesteld dat het op tijd stopt met pompen maar dat werkt dus niet altijd. De dompelpomp komt van Praxis en werkt meestal goed. Nu zie ik deze pomp.

https://pvcvoordeel.nl/puddle-buddy-dompelpomp/

Deze heeft anti-airlock en zou dus veel minder problemen met een keer lucht moet hebben in de pompkamer. Heeft iemand hier ervaring mee.

Verder heb ik soms het probleem dat de aardlek er ineens uit gaat en dan blijkt het de pomp te zijn. Dan rijk ik maar weer naar de bouwmarkt en haal een nieuwe pomp. Blijkbaar heeft zo een pomp niet het eeuwige leven :). En dat verwacht ik ook niet voor de bouwmarkt prijs.

Echter op het werk hebben we een stuk duurdere DAB dompelpomp voor een puntlas apparaat in gebruik. Ook die gaf het na ca 3 jaar op. En is nu vervangen voor zelf aanzuigende pomp bovenop het watervat.

Nu vraag ik me dus af of ik niet gewoon met de bouwmarkt pompen verder moet of dat ik toch beter af ben met voorbeeld hierboven, of toch maar een dure pomp.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

klein gaatje in de pomp boren zodat lucht eruit kan, tijdens pompen heb je dan een miniem lek, maar dat is geen probleem. de pomp moet toch altijd nat staan (pompput op laagste punt).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Goede ervaringen met Grundfos
Al eens een automatische ontluchter net voor de terugslagklep gezet?

benleentje

Golden Member

Had ik nooit aan gedacht dat het kon zomaar een gaatje boren, maar nu ik er voer nadenk moet dat gewoon kunnen. Het zal denk ik wel ten koste gaan van de maximale opvoerhoogte. Ik hoef maar 1,5 meter omhoog dat lijkt me dus geen probleem.

Een andere oplossing ik bedacht hebt maar ook weer nieuwe risico's met zich meebreng was een elektronische oplossing, met een flowmeter of switch kijken of er wel water word verpompt. Als na bv 30 seconden er niets word verpompt dan de pomp uitzetten en na 10 seconden weer proberen enz.

Want als er lucht in zit doe ik dat zelfde maar dan met de stekker erin en er uit. Na een paar keer de pomp aan en uitzetten zie je ineens luchtbellen omhoog komen en daarna doet de pomp het weer.

Het mooiste is toch gewoon een pomp die er geen last van heeft want elektronica kan je ook niet altijd op vertrouwen.

In een bouwmarkt pomp zit geen terugslag klep en kan je me een voorbeeld van een automatische ontluchter laten zien. Want Google laat me allen CV ontluchters zien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

wil je een goede pomp, dan neem zo'n ouderwetse motor op een lange as, die gaan vlot 40 jaar mee. dompelpompen in kelders worden doorgaans niet zo oud, en let ook op wat ze mogen pompen aan vervuild water. hoe lager ze mogen pompen des te schoner moet het te verpompen water zijn doorgaans.

lucht in de pijp ken ik niet, de pompen die ik onderhield waren vaak van grundfoss en zaten op t riool aangesloten met een terugslagklep. idd in een put van dik 50cm onder het niveau van de keldervloer.

verder zijn de vlotters in die pompen vaak van slechte kwaliteit, het erbij hangende doosje met stalen kogel welke de pomp schakelt gaat drijven en komt dan vast te hangen tegen de pompput wand oid waardoor de pomp niet aanslaat. of de doos krijgt er vocht in waardoor de roest van de kogel ook zorgt voor haperingen.

t beste heb je een losse vlotter met stang en drijver die de boel schakelt. ideaal een groep nemen waar niet het halve huis al opzit, maar wel 1 die opgemerkt wordt als de pomp niet werkt door aardsluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

dit moet je simpel een fool proef maken, idd opvoerhoogte en max flow worden iets minder, maar dan pompt hij maar wat langer, dat is minder erg al niet met pompen kunnen beginnen.

alles soorten drijvers en schakelaars gezien, in een riool gaat alles stuk of blijft hangen, wc paper maakt de vlotter te zwaar om te drijven. ( en altijd s'nachts in de stromende regen :( )

enige fatsoenlijke oplossing was toen een pomp sturing op druk. sensor op de bodem van de put, oor de druk te meten wist je precies hoeveel water er in de put staat, ipv de kerstboom met 4 vlotters die je er met een takel uit moest tillen .

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 26 januari 2019 00:19:01 (55%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb er ook al wat dompelpompjes doorgejaagd. Uiteindelijk eens de vuilwaterpomp gekocht bij de gebroeders Aldi, en die blijft het doen. een vuilwaterpomp zuigt niet zo vlak als een 1mm vlakzuiger, maar raakt ook niet verstopt door een beetje zand of ander vuil. door een putje in de vloer te maken waar de pomp instaat verdwijnt toch al het water van de vloer. Ook over waterstand detectie mijn hoofd gebroken... oplossing gevonden met een timer... pompje draait 15 minuten op 24 uur. Meer dan voldoende om het water weg te pompen en kort genoeg om de pomp niet te warm te laten lopen.

benleentje

Golden Member

lucht in de pijp ken ik niet

Als de vlotter net iets te laat afslaat dan zuigt het met water ook wat lucht aan, dat maakt niet uit zolang de pomp blijft draaien. Maar als het afschakelt met lucht in de kamer dan wil het bij de volgende ronde niet meer pompen.

Ik deel niet je ervaring dat de vlotters van slechte kwaliteit zijn. Die zijn goed ingegoten in kunststof.

dompelpompen in kelders worden doorgaans niet zo oud, en let ook op wat ze mogen pompen aan vervuild water.

Ik neem altijd een vuilwater pomp, hoewel het grond water na verloop van tijd best helder en schoon eruit ziet. Dat de pompen niet oud worden weet ik daarom vraag ik hier naar alternatieven.

Aan de andere kant ga ik geen pomp van 500,- kopen die bv 20 jaar mee gaat. Als ik 10x een pomp bij een bouwmarkt haal ben ik ook 500,- kwijt maar dan wel over 30 jaar.

Uiteindelijk eens de vuilwaterpomp gekocht bij de gebroeders Aldi,

Ik kom nooit bij de aldi, is dat ook een dompelpomp of een zelfaanzuigende pomp die uit het water blijft dus buiten de put.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 26 januari 2019 00:26:41 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 januari 2019 00:23:16 schreef benleentje:

[...]Ik kom nooit bij de aldi, is dat ook een dompelpomp of een zelfaanzuigende pomp die uit het water blijft dus buiten de put.

't is een dompelpomp. en ze heeft al wat afgedompeld, want heb ze ook al enkele malen uitgeleend voor leegpompen van oa een zwembad..

Anoniem

Bij 1,5m opvoerhoogte is de pompdruk quasi nul, dus een cv ontluchter kan.
Terugslagklep schroef je meestal zelf op de pompafvoer om te verhinderen dat je afvoerslang terug leeg loopt.
Begrijp wel niet goed als je geen terugslagklep hebt dat je problemen met lucht hebt.
Als je afvoerslang 1,5m omhoog hangt ontlucht je pomp toch vanzelf.
Zodra het water hoger staat dan de waaier in de pomp mag er dan geen probleem zijn.

Ik deel niet je ervaring dat de vlotters van slechte kwaliteit zijn. Die zijn goed ingegoten in kunststof.

Waterdichtheid is geen probleem. Wel het contact dat erin zit.

Aan de andere kant ga ik geen pomp van 500,- kopen die bv 20 jaar mee gaat. Als ik 10x een pomp bij een bouwmarkt haal ben ik ook 500,- kwijt maar dan wel over 30 jaar.

De afweging 20j zonder problemen of 30j met problemen moet je zelf maken. ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 26 januari 2019 01:22:05 (35%)

nou, zelfs die grundfoss pompen heb ik niet over de 15 jaar zien komen eigenlijk.

genoemde pompen zaten in oude cv kelders, put was nooit schoongemaakt. in 1 kelder zat al 50 jaar de oude pomp op lange as, de pompschoep stond in 15 cm zand, gruis en ketelonderdelen van 2 generaties ketels. lagers waren zo slecht, dat met pompen het water bovenaan de as eruit liep. ketels waren allang weg daar, maar de hoofdverdeler hing er ook, en soms stond je in 5cm water zekeringen te wisselen, dus meteen wat dorpels eruit geslepen zodat het welwater uit de muren naar de put kon lopen.

de nieuwe pompen zette ik op 2 stoeptegels in die put, zodat de pomp niet vastliep op grote stukken puin, men vond dat blijkbaar wel een handige veegput. bij die grundfoss pompen zat een terugslagklep in de uitvoer, gewoon een rubber klepje. de oude afvoer had er ook al 1, een messing klep die zo nu en dan vastzat door terugzakkend gruis. pomp liep dan al dagen, maar kon geen water verzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

@testman: In die omstandigheden verbaast me dat helemaal niet
Ook moet je eerder naar het aantal draaiuren kijken ipv ouderdom.
Heb zo een donkerbruin vermoeden dat het aantal draaiuren waarbij een bouwmarktpomp overlijd bedroevend laag is.

Misschien heeft TS zijn pomp ook wel een ingebouwde terugslagklep.
Kijk dus ff als de pomp afslaat of de afvoerslang terug leeg loopt via de pomp.
Als dat niet het geval is eens bekijken of die terugslagklep kan verwijderd worden.
Als de hoeveelheid water dat na afslaan van de pomp dan terug loopt niet stoort is je luchtprobleem ook van de baan.
Aardlek krijg je natuurlijk enkel met een nieuwe pomp van de baan ;-)
Een anti-airlock is waarschijnlijk ook niet meer dan een automatische ontluchting voor een eventueel ingebouwde terugslagklep

de terugslagklep had meer nut op genoemde plaatsen, want als er een hoosbui viel kon dat oude riool dat ook niet goed meer verwerken. vervolgens zorgde de lange regenbuizen icm een verstopping in de afvoer dan dat het water bij de vuilwaterpomp eruit liep. die klep kon dus niet gemist worden.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 26 januari 2019 13:46:14 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 26 januari 2019 00:09:31 schreef benleentje:
Had ik nooit aan gedacht dat het kon zomaar een gaatje boren,..

Is toch echt gebruikelijk. Ik boor bij een dompelpomp meestal een gaatje van ongeveer 4mm.

Op 26 januari 2019 00:23:16 schreef benleentje: Ik deel niet je ervaring dat de vlotters van slechte kwaliteit zijn. Die zijn goed ingegoten in kunststof.

Ik heb belabberde ervaringen met die vlotterballen, zeker in rioolputten. Dat waterdichte klopt wel, maar de kabels gaan stuk, ook bij de duurdere.
Ik ben meer van de niveauregelingen met geleidbaarheidselectroden i.c.m. de FTW325 van E+H of de oude bekende 61FGP van Omron.

Shiptronic

Overleden

Op 26 januari 2019 00:43:02 schreef anoniem015:
Bij 1,5m opvoerhoogte is de pompdruk quasi nul, dus een cv ontluchter kan.
Terugslagklep schroef je meestal zelf op de pompafvoer om te verhinderen dat je afvoerslang terug leeg loopt.
Begrijp wel niet goed als je geen terugslagklep hebt dat je problemen met lucht hebt.
Als je afvoerslang 1,5m omhoog hangt ontlucht je pomp toch vanzelf.
Zodra het water hoger staat dan de waaier in de pomp mag er dan geen probleem zijn.

[...]Waterdichtheid is geen probleem. Wel het contact dat erin zit.
[...]De afweging 20j zonder problemen of 30j met problemen moet je zelf maken. ;-)

als je een terugslag klep hebt werkt dat niet !

je kan er soms ook aan zien of de pomp wel werkt.

Die RVS geleidingsstangen hebben ze ook geprobeerd, maar daar bleeft ook wc papier tussen staan. In de reinwaterkelder werkt dat prima, in het riool was het geen succes, na alle putten te hebben vervangen met een druk sensor, kon je snachts rustig door slapen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 26 januari 2019 17:12:33 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Als de waaier van de pomp onder water staat heb je toch geen last van lucht, waarom zou je tot op de mm het water weg willen zuigen.

Of mis ik nu iets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Is afhankelijk van je pompput, maar het liefst wil je idd de pomp altijd onder water.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Ik heb geen terugslagklep en na het pompen hoor je gewoon het water terug stromen. En toch komt er soms lucht in de pompkamer.

Als de waaier van de pomp onder water staat heb je toch geen last van lucht, waarom zou je tot op de mm het water weg willen zuigen.

Ik heb mijn put zo diep mogelijk gemaakt en gezorgd dat de pomp altijd onder water staat. IK gebruik de standaard vlotter die aan het kabeltje zit en heb die met een tyrap zo vast gemaakt dat de pomp op tijd afslaat en het zo betrouwbaar mogelijk werkt. Echter is het dus net niet goed en slaat de pomp wel eens te laat af en zuigt het al lucht aan. Bij het teruglopen van de water uit de slang blijft de lucht er gewoon in zitten

Ik zou de de kabel iets korter moeten maken echter is dat ingekorte stuk redelijk stug en als ik hem iets korter maakt werkt het helemaal niet meer en blijft hij of door pompen of de vlotter komt niet hoog genoeg om aan te gaan.

Het plan is er al om met RVS staven een betrouwbaarder oplossing te maken en ook om nog een keer te proberen de put nog iets dieper te krijgen.

NU nog een betrouwbare pomp uitzoeken. En afhankelijk van de betrouwbaarheid van de pomp heb ik nog het plan is dan om er 2 pompen neer te zetten en als pomp 1 niet werkt dan automatisch pomp 2 laten draaien. En dat kan door een 2de set rvs staafjes die net iets hoger zit dan setje 1

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

En afhankelijk van de betrouwbaarheid van de pomp heb ik nog het plan is dan om er 2 pompen neer te zetten en als pomp 1 niet werkt dan automatisch pomp 2 laten draaien. En dat kan door een 2de set rvs staafjes die net iets hoger zit dan setje 1

Zorg dan wel voor een soort van signalering dat je het weet wanneer je backup pomp bij geweest is.

[off topic]Laatst op een bootje bezig geweest. Voor wat besturing van wat relais, hebben ze een voeding op het boordnet, een voeding op het noodnet (wat bij normaal bedrijf deels ook weer aan het boordnet hangt), een voeding uit een accu set (die uiteraard permanent geladen wordt) en dan ook nog een eigen noodvoeding.
En nu was er paniek. Want er kon vanalles niet meer bediend worden. Afijn, voeding 1: dood (TVS zwart, zekering eruit). Voeding 2: magneetschakelaar van dat stuk noodnet dood. Contact uitgefikt. Backup 1: oh, ja, die accu's zijn er ff niet, daar komen volgende week nieuwe voor. De lader staat uit. Backup 2: oh, zit daar ook een accu in?
Achteraf reconstruerend is voeding 1 ergens in 2012 overleden (keer een nul aan de haal gegaan). Mageneetschakelaar voor voeding 2 ergens in 2016 (ja, we vonden het al raar dat die WCD geen spanning meer had). De 2de backup set was van 2007. En eind 2018 mist men alles pas.
Maar ja, wel een gecertificeerd onderhoudssysteem, dat wel! :)

Voor wat betreft die lucht: wat nog wel eens wil gebeuren, is als de pomp aan gaat met relatief weinig water, het ding ff een draaikolk trekt (kan dat bij jou?). Dat zuigt lucht mee en daarmee is het 'klaar'.

Anoniem

Op 26 januari 2019 18:09:44 schreef benleentje:
Ik heb geen terugslagklep en na het pompen hoor je gewoon het water terug stromen. En toch komt er soms lucht in de pompkamer.

Dan stijgt het water in de pomp toch mee met het water in de put zodat het waaierhuis toch terug met water gevuld wordt.
Raar... iemand een verklaring? Met je vorige pompen zelfde probleem?

Investeren in een Omron 61F-GP gaat dat lucht trekken voorkomen. Een 2de pomp heb je niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 26 januari 2019 19:12:48 (19%)

benleentje

Golden Member

Een 2de pomp heb je niet nodig.

Deze bouwmarkt dompelpompen gaan niet zo heel lang mee. En als deze toevallig in een vakantie kapot gaat dan staat bij terug komst de kelder vol met water. Daarom blijft een 2de pomp toch noodzakelijk.

als de pomp aan gaat met relatief weinig water, het ding ff een draaikolk trekt

Als de pomp aan gaat is de pomp volledig onder gedompeld onder het water en kan dan geen lucht mee zuigen.

Zorg dan wel voor een soort van signalering dat je het weet wanneer je backup pomp bij geweest is.

Uiteraad was al onderdeel van het plan.

Het luchzuig probleem beschouw ik als opgelost en ga er als ik er weer bij kan een gaatje in boren.
IK zou nu graag nog antwoord willen op de vraag of ik nu verder moet gaan met een dompelpomp of een zelfaanzuigende vuilwater pomp. Welke is betrouwbaarder?
Of stel ik zet 2 dompelpompen onder water 1 word regelmatig gebruik 2de is backup. Gaat de 2de niet net zohard achter uit vanwege het feit dat deze continu onder water staat?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 26 januari 2019 19:11:53 (40%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Klopt helemaal maar als je aardlek eruit gaat door de 1ste gaat een 2de ook niet meer helpen.
Misschien is een gsm-alarmmelder die een sms stuurt naar iemand die in actie wil komen tijdens je vakantie efficienter :-)
Met vorige pompen ook hetzelfde luchtprobleem gehad?

Op 26 januari 2019 16:38:14 schreef GJ_:
Is toch echt gebruikelijk. Ik boor bij een dompelpomp meestal een gaatje van ongeveer 4mm.

Waarom doet de fabrikant dat niet?
Ik zie het nut ervan nog steeds niet als er geen terugslagklep is

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 26 januari 2019 19:26:27 (35%)

https://www.banggood.com/nl/Liquid-Float-Switch-Water-Level-Sensor-Dou…

voor je sensor probleem zou je deze in de put kunnen bevestigen en vervolgens de sensor een relais laten schakelen wat je pomp inschakelt

benleentje

Golden Member

Klopt helemaal maar als je aardlek eruit gaat door de 1ste gaat een 2de ook niet meer helpen.

Dat is waar. Dat word dus nog een 2de kabel erbij trekken.

En gewoon niet op vakantie gaan kost toch alleen maar geld :).
GSM alarm melder staat nog niet in het plan maar had er was al aan gedacht om het een keer toe te voegen.

@flukmaster. Ik heb nu een omron waterniveau relais besteld die ik via RVS pennen het niveau laat meten. Dan kan ik zelf beter de schakelpunten bepalen en geeft ook alarm als het water te hoog komt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik kom weleens bij een plek waar ze diezelfde vlotters voor een osmose systeem gebruiken. nadeel is dat de kabels van die vlotters op den duur breken waar de kabel zit getayrapt op de juiste drijfhoogte. die vlotters schakelen niet direct motoren, dus dat de kogel wegbrand van de schakelstroom in de contacten is hier niet aan de orde.

een backuppomp is leuk, maar die gebruik je beter ook af en toe. een pomp die iets hoger in de put zit, normaal niet of niet ver in het water staat. komt de ene pomp niet in, stijgt het water en neemt de backup pomp over. ook handig als het ineens hard regent oid, heb je tevens extra pompcapaciteit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer