Telefunken Gavotte ontvanger

Op D7 tussen T9 en T10 meet ik 8,4V

Als ik de twee 9V batterijen gebruik gaat de + op het chassis.
Kan ik de - op de buitenzijde van de grote elco houden?
Of moet ik de - op de onderkant vd elco houden? (onderzijde vd printplaat dus)

Net even twee 9V batterijen in serie gezet en er een paar test draadjes aan geknutseld. Samen goed voor iets meer dan 19 volt.
De plus + op het chassis en de min - tegen de grote elco aangehouden.
Het brommen is dan weg en je hoort alleen het zoemen (noem ik het maar) van de ontvanger zelf.

Ha Radio60,

Ja goed gedaan ik geloof dat ik dat in mijn tweede antwoord gevraagd had maar de tussen liggende sessie is ook leerzaam :P
Maar als je de draden vast zet kan je dan afstemmen en zou leuk zijn ook iets ontvangen :) (stekker van de ontvanger er uitlaten).

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi,

Ik had die batterijen niet liggen en heb ze vanmiddag even gehaald vandaar mijn late test sessie hiermee.
Stekker uit het stopcontact en volume knop helemaal open:
Geen ontvangst op alle banden alleen een zachte ruis uit de luidsprekers.

Als ik nu het testje bij de 3 potige stekker herhaal (zie pagina 2) dan:

Op de voorste 2 is het stil.
De achterste twee contacten veroorzaken een harde brom.

Ha Radio60,

Even kijken.... die DIN plug altijd de middelste gebruiken voor de aarde de andere in 1 maar zoals ik al aangaf en @Arco terecht opmerkte met een hoofdtelefoon van 8Ω zal er niet zo veel waarneembaar zijn.
Ik zal op het schema kijken of het punt waar je de batterij aansluit goed is.
De eindversterker kan je controleren door weer op de basis van T7 je vinger te houden heb je een brom dan is die goed.
Waar knoop je de - van de batterij aan ? en verwijder de zekering maar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

De plus tegen het chassis en de min op/tegen de huls van de grote elco.
Ik zal de DIN plug nog eens proberen, je weet maar nooit.
Met de batterij aangesloten zal ik T7 nog eens proberen.
Wederom bedankt, erg leerzaam!

Groeten, Jarne.

Zojuist het volgende geprobeerd:

Op de 9 volt batterijen in serie, zekering eruit:
T7 B bromt bij aanraking.

Met de koptelefoon in 1 en aarde 2: geen geluid.
Diversen mogelijkheden geprobeerd met koptelefoon, ook 4-2 maar geen geluid.
Ook met stekker erin geen geluid.
Met de koptelefoon kunnen we wel stoppen denk ik?

Er gaat op 220V en op batterij, 17,5V van voeding naar de eindversterker toe.
Ik meet alleen geen 50mA (dit zou toch moeten lukken met mijn meter? deze heeft een max van 200mA)

Groet, Jarne.

[Bericht gewijzigd door Radio60 op zaterdag 26 januari 2019 10:52:20 (10%)

Ha Radio60,

Ja hang de hoofdtelefoon maar aan de kapstok ;)
Geen voeding van het apparaat gebruiken slecht voor de batterijen :o trouwens toen je de netvoeding inschakelde met de zekering erin bromde de radio ?
Ik zal straks kijken hoe we verder kunnen zonder meetapparatuur zonder het schip te latan stranden!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Met zekering en netvoeding bromt de radio.
Zonder zekering en netvoeding bromt de radio niet??‍??

Groet, Jarne.

Ha Radio60,

Kun je de spanningen op L2 en L7 meten L2 staat in de box.
Nog een antwoord op je vraag omtrent de stroom meting.
Om een stroom te meten moet het stroomcircuit onderbroken worden en moet de (shunt) van de meter in serie met het stroomcircuit geschakeld worden om het circuit te sluiten.
Een spanning daarin tegen kan parallel over het circuit gemeten worden dus zonder onderbrekingen.
Daarom geeft de meter niets aan en waarschijnlijk nu helemaal niets meer omdat de zekering gesneuveld is |:( dat komt aan het eind van de rit ook weer in orde :+
We gaan maar even stap voor stap ik heb nog steeds in gedachte je opmerking dat het metertje al eerder de geest heeft gegeven.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Na wat puzzelen en prutsen (ik kan er niet echt lekker bij) meet ik op:
L2 -8,09V
L7 -7,44 met de knop van UKW ingeschakeld. (anders 0)
Naar chassis gemeten.

De zekering ook even gecontroleerd met de multimeter op het geluid signaal.
Ik krijg een mooi helder piepje dus is de draad van de zekering intact.
De hulsjes van de glaszekering zitten wel wat los maar het draadje is niet door.
Effe tussendoor:
De meeste elco's zitten in het eindversterker gedeelte zo te zien?

Stroom meet verhaal is duidelijk maar ik zoek het ook nog eens op om er meer van te weten te komen??‍????‍????‍??
Mijn huidige (automotive) multimeter doet het prima?
Mijn bouwmarkt metertje doet het nu echt niet meer (20 jaar oud!)
Of bedoel je de afstemindicatie? die doet het inderdaad ook niet.

Ha Radio60,

Dat is een prima uni-meter :) zeker voor dit werk lekker snel geen toeters en bellen.
De spanningen zijn goed ging mij niet om die smoorspoelen maar om de schakelaar een aantal COers hebben al op een mogelijke onderbreking van een van de schakelaars gewezen.
Het schema is getekend in de stand UKW dit geldt voor alle contacten zie tekening kan je de verbindingen die op de tekening als verbinding staan na meten of piepen.
En is het mogelijk om een foto van de onderkant te maken ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Ik zal proberen wat foto's van de onderkant te maken.

Ik wil best de verbindingen meten.
Hoe zien die eruit? waar zoek ik naar?
Zijn dat die zwarte knooppunten in de tekening?

Wat bedoel je hier precies mee?:

"maar om de schakelaar een aantal COers hebben al op een mogelijke onderbreking van een van de schakelaars gewezen."

Groet, Jarne.

Ha Radio60,

De contacten zijn de bolletjes en het zwarte streepje geeft de doorverbinding weer die doorverbindingen nameten in de stand UKW dit is zoals aangegeven op de tekening.
Het kan zomaar gebeuren dat door oxidatie een van de contacten geen contact meer is maar poeder is geworden.
Als ik naar het chassis kijk zou mij dit niet echt verbazen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zo te zien gaat het om deze draadjes.
Op de tekening aangegeven met: bolletje-streep-bolletje.
Het draadje op de foto geeft 8,10V

Ik zal ze proberen na te meten.
En nog een paar van de onderkant.

Ha Radio60,

Sorry voor mijn onduidelijkheid 8)7 maar op je derde foto zie je in het verlengde van de knoppen de soldeerverbindingen van de schakelaar dat zijn de eilandjes keurig op rij en naast elkaar.

De meting als volgt radio uit dus zonder batterijen en net stekker er uit.
Schakelaar van het ontvangstbereik op UltraKurzWelle (UKW) en de schakelverbindingen meten volgens tekening.
Er is een A en B kant staat op tekening even opletten maar als je de volgorde heb vast houden (in gedachte) de schakelaars zijn qua constructie allemaal het zelfde verschild alleen in aantal contacten.
Als die verbindingen er zijn dan eens goed kijken naar de soldeerverbindingen of er geen koudelassen zijn opgetreden door de tand des tijds :(
Als je met een optische controle niets kan ontdekken dan de radio inschakelen met alleen de batterijen en voorzichtig met een kunststof schroevendraaier of zo iets de soldeerverbindingen aan raken beetje duwen met beleid dan kijk ik wat je nog kan meten!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Ja das een duidelijk verhaal ja??
Top.
Zouden de afvlakfilters in de voeding voor problemen kunnen zorgen?

Groeten, Jarne.

Ha Radio60,

De voeding is in ieder geval defect of een diode die niet meer spert of toch de buffer elco maar dat is voor later.
Op de batterijen moet je radio werken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Dat 'ie zonder netvoeding niet bromt was redelijk voorspelbaar. (als het tenminste een 'netbrom' was)
Meest voor de hand liggend:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Ja dat zijn de kansen maar ik heb de voeding bewust even afzijdig gehouden even kijken wat de rest van de radio doet :S
Anders is de voeding gerepareerd maar lukt het niet om de radio te herstellen :'-(
Ik zou een schakelcontact verwachten en dat kan ook de reden van brom zijn en dan wel de schakelaar Ua, Ub en Ta.
Reden van mijn analyse de meter deed het al langere tijd niet en het is een gemeenschappelijke fout voor alle ontvangst bereiken en het ingangssignaal op de Tb komt niet aan op het versterker gedeelte ingang T7.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Tijd om de radio met een signaalgenerator en een signaaltracer helemaal door te fluiten, om daarmee fouten in het apparaat exact op te sporen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hallo,

Henk:
Vandaag de schakelaars door gepiept en alle contacten doen het in beide standen. (in en uit) UKW dus ook in orde.??‍??
Kan ik de schakelaars inspuiten met contact cleaner?
De soldeerverbindingen zal ik nog nalopen.
Wat mij verder opviel tijdens deze sessie:
Als ik mijn vinger boven op de afstemindicatie houd en ik raak daarbij de linker rood en grijze draadjes met mijn vinger dan gaat de ontvanger hard brommen als ik de UKW knop indruk. (een foto van de afstemindicatie staat op pagina 2 van dit verhaal)

Arco:
Bedankt voor de duidelijke tekening daar kan ik wat mee, mijn componenten lijst word al langer.?
Ik lees op veel forums dat de oude elco's heel vaak een probleem veroorzaken.
Sommige mensen vervangen alle elco's uit voorzorg.

Groet, Jarne.

Ha Radio60,

Dat is in orde het metertje zit achter de detector lukt het om de soldeerverbindingen te controleren?
Als je op het oog niets kan vinden dan moet je een stapje verder eens kijken hoe in ieder geval zal je in de langegolf moeten gaan meten dit is redelijk laag.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Ik zal de soldeerverbindingen proberen na te kijken.
Kan het zo zijn dat ik geen ontvangst heb doordat eventueel de elco achter de luidsprekers niet meer werkt?
Hoe kan ik de langegolf meten???

Groet ik ga zo werken...
Jarne.

Ha Radio60,

Nee dat is wel goed ander hoor ook je vinger niet ;)
Ik ga even kijken hoe je dat het beste kan doen van achter naar voren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.