High frequency induction heating

Hallo

Onlangs heb ik via amazone.com een apparaat besteld.
Het gaat om de: KKMoon Low ZVS 12-48 Volt
High Frequency Induction Heater Machine Module.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01FLXZOFG/ref=ppx_yo_dt_b_asin_ti…

Wat ik nog nodig heb is een power supply. Op Amazon staat: Low voltage DC power supply 12-48V.Maximum current 20A maximum power 1000 Watt.

Ik weet niet of er ooit meerdere forum gebruikers met dezelfde vraag zijn gekomen maar ik wil geen risico lopen omdat ik nog minimale ervaring heb.

Wat voor power supply zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
BV: 12V-200 WATT
Of echt een PC voeding van 500 watt (zou hierbij dan niet het aantal volt veel hoger uitkomen als de grens van 48v?)

Ik vertrouw dat dus niet omdat ik er nog niet zoveel van weet en zou eigenlijk willen gaan voor een simpele 12V-200 Watt maar zou het apparaat dan wel werken?

Misschien kan deze power supply?

https://www.ledstripkoning.nl/accessoires/adapters-12-en-24-volt/meanw…

Of de zware PC voeding
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ewent-ew3900-voeding-1221745.htm…

Als ik uit onwetendheid de vraag verkeerd stel of bij de verkeerde rubriek heb geplaatst, natuurlijk mijn excuses.

Alvast bedankt
Linda

Hangt af van het vermogen dat je wil gaan gebruiken om te verwarmen.

In ieder geval moet je 20a hebben. 20a bij 12v is 240w (ingangsvermogen). Is dat voldoende voor je doel, dan kan je voor een 12v voeding gaan. Voor meer vermogen moet je dus een hogere spanning aanleveren.

Je wil ook wat marge hebben, dus neem 25a of iets in die richting.

Een computervoeding is een optie, maar zou ik zelf niet doen. Je zit met rommelige aansluitingen, je moet al die 12v lijnen bundelen enzovoorts. Voedingen zoals die Meanwell (prima merk) zijn een beter idee, maar dan zou ik dus voor een zwaardere variant daarvan gaan.

Zulke ZVS drivers die tientallen keren gekopieerd zijn door allerlei kleine bedrijfjes, zijn vaak niet zo duurzaam. Schrijf even de types van de mosfets op, want die willen nog wel eens klappen. Zo weet je zeker dat je het juiste type weer kan bestellen.

Een goeie voeding is vaak al beveiligd, maar zet toch nog een zekering tussen je voeding en je driver.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als het apparaat zelf geen regeling heeft zou ik meer denken in de richting van een variac en een gewone transformatorvoeding. Regelbaar en robuust.
Maar als je dat niet toevallig hebt liggen wordt het lastig en/of duur.

De stroom is afhankelijk van wat je gaat verwarmen en hoe.
Maar bij 12V kun je er vanuit gaan dat de stroom veel lager is dan 20A.

Anoniem

Op Amazon staat: Low voltage DC power supply 12-48V.Maximum current 20A maximum power 1000 Watt.

En daar staat ook:

The higher the voltage, the greater the heating current when the same thing, the effect is better.

Hoe moet ik dat nu zien?
48V x 20A = 96oW als een ohmse last van 2,4 ohm?
Bij 12V dan een stroom van 5A en een vermogen van 60W?

Wat voor power supply zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Afhankelijk van het verwarmingsvermogen dat je nodig hebt.
Voor meer verwarmingsvermogen heb je hogere spanning EN hogere stroom nodig.
M.a.w. een voeding 12V 20A gaat je niet meer verwarmingsvermogen opleveren dan een voeding 12V 5A

Als ik mis zit hoor ik het graag...

Nee dat zal wel ongeveer kloppen; de frequentie van zo'n systeem is redelijk constant (voornamelijk gegeven door de inductie en capaciteit, al doet de gereflecteerde inductie ook mee), en de spanning over die LC kring is redelijk proportioneel met de voedingsspanning; bij gevolg is de stroom die daar loopt dat ook, aangezien een hogere spanning over de capaciteit in dezelfde tijd (want dezelfde frequentie) opgebouwd moet worden.

Die hogere stroom geeft ook een proportioneel grotere stroom in het werkstuk, en daarmee kwadratisch meer vermogen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt, geweldig!
Ik lees het zo nog een keer door maar ik denk dat mijn vraag snel opgelost is.

Hier ben ik heel blij mee.

Ik betwijfel het.

Dus... Er zijn argumenten dat het vermogen kwadratisch afhangt van de spanning. Dat betekent dat als je een 12V voeding koopt, je waarschijnlijk (12/48)2. 1000W = 62W aan verwarmingsvermogen gaat krijgen. Dat zal wel erg weinig zijn. Dus grappen als een PC voeding gaat niet werken. Een dikke labvoeding zou kunnen werken. Makkelijk met direct een draaiknop om de boel te regelen.

Het plan om een 48V voeding te bouwen op basis van een trafo en dan te regelen met een variac, dat lijkt me wel wat. Maar zoals gezegd: Nogal begrotelijk als je niet eea al hebt liggen.

Een 1000W meanwell voeding van 48V is ook nog wel betaalbaar. Maar regelbaar maken is tricky. En ik zou hem niet in 1x op max willen hebben staan.

Misschien dat je een betaalbare DCDC converter kan vinden voor 48V in, 20A+ uit. Dan valt dat te combineren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo zie je maar, wanneer je denkt dat je met een éénvoudige inverter gelijk klaar bent blijkt hier niet zo te zijn.

Wat dat betreft vind ik die inverter eigenlijk niks, ik zie twee transistoren op een koelplaatje twee spoelen en wat condensatoren, hoogstwaarschijnlijk een zelf oscilerend ding.

Ik zou zoiets toch anders gebouwd hebben, het vermogen regelbaar te maken door de dutycycle van de pulsbreedte te varieeren.

Nu zie je zo creëer je weer een ander probleem, namelijk een voedingsprobleem.

Het is echter mogelijk om twee voedingen van 24 Volt in serie te schakelen met dioden als extra protectie. De bedoeling is om eerst met één voeding in te schakellen je hebt dan ongeveer een kwart van het maximale vermogen.
Daarna kan je die andere voeding in schakellen je hebt dan het volle vermogen.
Je hebt dan dus twee voedingen nodig van 24 Volt bij 48A.

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 28 januari 2019 21:03:02 (27%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Wat dat betreft vind ik die inverter eigenlijk niks, ik zie twee transistoren op een koelplaatje twee spoelen en wat condensatoren, hoogstwaarschijnlijk een zelf oscilerend ding.

Klopt,

Dat zijn ze bijna allemaal. Ik heb een iets kleinere en die werkt goed.
(d.w.z. bij ijzer tot ~750°C, daarboven heb je aanzienlijk meer vermogen nodig...)
Enige nadeel is dat bij te zware belasting de oscillator soms niet zou kunnen opstarten, wat tot de dood van mosfets /transistoren kan leiden...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 28 januari 2019 21:52:12 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik moet denk ik minimaal 5 amp verwarmingsvermogen hebben.

Ampere is geen maat van vermogen. Dat meet je in Watt.

Wat is je doel nu eigenlijk?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Zou 't misschien nog steeds om hetzelfde kunnen gaan?
Volgens mij is dit dezelfde Linda, het gmail adres klopt in ieder geval wel.
https://www.instructables.com/id/Simple-broadband-jammer/#CL2D5Z6IVO3X…

Edit: een van mijn bijdragen uit haar andere topic:

Op 9 mei 2018 19:28:33 schreef mvdk:
Ja OK, ze zoekt een onderdeel wat zonder solderen of schroeven werkend gemaakt kan worden. Maar ik ben een rare eikel, ik kijk even rond met google, en dan vind ik iemand met die naam die onderwijs geeft. En dan bedenk ik hoe handig 't zou zijn als je klassikaal onderricht geeft, en je alle mobieltjes in het lokaal kan disablen.
Maar ik zoek 't misschien te ver.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 28 januari 2019 22:30:44 (56%)

Goed gevonden!

In dat geval wil ik Linda er even op de hoogte van brengen, dat ik geen medelijden heb met mensen die dat soort rommel de lucht in sturen, en ik graag meewerk aan een leuke vossenjacht :)

In onderstaand linkje kun je vinden hoeveel euro, uren taakstraf of maanden gevangenisstraf je dat kan opleveren.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-67906.html

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Tweede topic van deze gebruiker over inductie verwarming: https://www.circuitsonline.net/forum/view/140951

Blijkbaar gaat het allemaal over free energy onzin.

Pulsbreedte sturing is niet eenvoudig; het uitschakelen van de MOSFET moet op het juiste moment gebeuren, en dat betekend dat je moet uitvogelen wanneer je de MOSFETs moet inschakelen om dat moment goed te hebben, en de gewenste stroom door de ingangsspoelen te laten lopen.

Mijn ervaring is ook dat dergelijke oscillators soms afslaan, en dan gaan de MOSFETs er bijna direct aan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken