Keuze van een dompelpomp.

EricP

mét CE

Waarom doet de fabrikant dat niet?

Omdat heel veel van die pompen bedoeld zijn als 'handgereedschap? Daarna heeft men er frutsels als vlotters aan geknutseld. Werkt. Ship it!
Buiten dat: het zou zomaar kunnen dat wanneer die pomp iets scheef staat het probleem ook is opgelost.

Ik zie het nut ervan nog steeds niet als er geen terugslagklep is

Ik zie het nut van een terugslagklep niet. Meestal veroorzaken die dingen alleen maar ellende. Ze zijn nooit altijd helemaal dicht (zeker niet met water wat niet 100% schoon is!). En het zou in deze best ook wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn: die klep sluit nu een keer wel, er staat 1.5m waterkolom op. In die pomp zit wat lucht - aan het einde toch een draaikolk getrokken, of botweg uit het water gekomen. Met lucht heeft die pomp nauwelijks druk, de klep kan niet meer open. Zat die klep er niet, dan liep je slang gewoon leeg, bij het starten heeft die pomp gegarandeerd geen tegendruk en start wel gewoon.

Voor die backup pomp: het ding moet of droog blijven. Of regelmatig lopen.

Die kelder gewoon dicht krijgen is niet te doen zeker? :)

het dicht krijgen van oude kelderwanden is vaak niet zo makkelijk/goedkoop. hier in de stad is er een rotonde met fietspad onder t maaiveld. spul is een 60 jaar oud en langs de wanden lekt het al net zo lang. veel bedrijven hebben dat op proberen te lossen maar niks. nu is er een gootje gemaakt langs het fietspad, zodat het water wegkan naar de pompen. anders loopt het kwelwater over het pad heen en vriest op, zeer fijn als je net de hoek omkomt en dat dus niet ziet.

een terugslagklep is als je maar 1,5mtr 40mm riool hebt niet bijster nuttig idd, maar wel als de leiding langer is en je put klein is, die weer volloopt wat de vlotter weer triggert. tevens voornoemde problemen met een verstopt riool, immers is de pomp aftakking in een kelder altijd het laagste punt in de riool.

een oplossing om de klep te kunnen missen zou kunnen zijn om op de regenafvoer een 45° t stuk te zetten, daar de pomp in uit te laten lopen, buis 15cm hoger als het t stuk. bij een riool wat te vol zit zal het water uit het t stuk lopen, maar niet terug naar de pomp. nadeel is rioolstank in de zomer, geen sifon immers en evt bevriezing in de winter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2019 18:09:44 schreef benleentje:
Ik heb mijn put zo diep mogelijk gemaakt en gezorgd dat de pomp altijd onder water staat. IK gebruik de standaard vlotter die aan het kabeltje zit en heb die met een tyrap zo vast gemaakt dat de pomp op tijd afslaat en het zo betrouwbaar mogelijk werkt.

En daar zit dan waarschijnlijk ook gelijk het probleem, die standaard vlotters is bagger. Zet er een systeem tussen met meet pennen, dat werkt veel beter. Standaard vlotter opbinden zodat de pomp altijd loopt, en de pomp sturen via een pompschakeling. GJ heeft al een paar merken opgenoemd.

Echter is het dus net niet goed en slaat de pomp wel eens te laat af en zuigt het al lucht aan. Bij het teruglopen van de water uit de slang blijft de lucht er gewoon in zitten.

Als je pomp goed onder water staat, is dit niet mogelijk.

Het plan is er al om met RVS staven een betrouwbaarder oplossing te maken en ook om nog een keer te proberen de put nog iets dieper te krijgen.

Zeer goed plan. :)

NU nog een betrouwbare pomp uitzoeken. En afhankelijk van de betrouwbaarheid van de pomp heb ik nog het plan is dan om er 2 pompen neer te zetten en als pomp 1 niet werkt dan automatisch pomp 2 laten draaien. En dat kan door een 2de set rvs staafjes die net iets hoger zit dan setje 1

Kan, maar helemaal 100% veilig krijg je zoiets niet.

Vorig jaar hebben we zo'n hele zware bui gehad, toen was de garage bij mijn zwager ondergelopen. Zit zo'n 1.5 meter onder het maaiveld. Die dacht ook dat het veilig was, niet dus. Heb daar een extra pomp in gehangen die op het oppervlaktewater loost, dus als de standaard pomp het niet voorwerkt komt de andere pomp bij. Heb er ook een alarm op gemaakt, als het water te hoog komt in de put wordt hij gebeld. Dan kan er iemand gaan kijken als ze niet thuis zijn, of met vakantie zijn. Werkt tot nu toe uitstekend, maar ook nu weer niet 100% betrouwbaar. Maar je kan het wel tot een minimum beperken natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik heb eventueel nog een programma voor een Siemens Logo voor 2 rioolpompen. Die kiest ook af en toe een andere pomp en meld storingen. Voor het niveau gebruik ik de bewezen betrouwbare E+H FTP325. Vroeger gebruikte men vooral de 61FGP, maar die zie ik steeds minder.

Anoniem

Zat die klep er niet, dan liep je slang gewoon leeg, bij het starten heeft die pomp gegarandeerd geen tegendruk en start wel gewoon.

Ik heb geen terugslagklep en na het pompen hoor je gewoon het water terug stromen. En toch komt er soms lucht in de pompkamer.

Daarom dat ik dan het nut niet zie van dat gaatje boren...
Het teruggestroomde water is dus te weinig om de waaier terug onder water te zetten EN de afvoerslang loopt niet geheel leeg.
In het horizontaal deel van de afvoerslang?

Ik zie het nut van een terugslagklep niet. Meestal veroorzaken die dingen alleen maar ellende.

Afhankelijk van de inhoud van de put, de hoeveelheid water dat terugloopt, en de hoeveelheid water dat bij in de put loopt voorkomt een terugslagklep dat je pomp veel pendelt.
En als er meerdere pompen op eenzelfde afvoerleiding zijn aangesloten kun je niet zonder terugslagklep.
Soms is het een noodzakelijk kwaad.

GJ_

Moderator

Op 27 januari 2019 11:59:56 schreef anoniem015: Daarom dat ik dan het nut niet zie van dat gaatje boren...

Je mag het gerust aannemen. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat pompen weigeren omdat er lucht in is gekomen. Ik heb bij restaurants de poep door de toiletten zien dobberen omdat er geen gaatje in die pomp zat. Dus, kies zelf wat je voorkeur heeft.

Tidak Ada

Golden Member

GJ_, Ik begrijp dan niet dat dit gaatje niet al door de fabrikant er in wordt aangebracht.

Overigens is mijn ervaring dat je de lucht er ook uit kunt krijgen door de pomp een aantal keren achter elkaar aan en uit te schakelen. Dat zorgt er voor dat de kleine luchtbelletjes steeds weer tot één grote samenvloeien wat het ontsnappen blijkbaar makkelijker maakt. Dat zal iets met flow, viscositeit, adhesie en/of oppervlaktespanning e.d. te maken hebben. Het fijne weet ik niet meer.
In ieder geval is de flow bij de wand van de buis/slang sowieso lager dan in het midden van het lumen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb er ook wel gekend die een paar keer per jaar een tik nodig hadden, anders sloegen die niet aan. steeds in de avond vallen dan ketels uit, en een nieuwe vlotterschakelaar monteren een stuk fijner is :P

een mechanische schakelaar op een messing of rvs stang die met een plasic drijver wordt geschakeld werkt ook goed, klein gewicht aan de andere zijde van de vlotterschakelaar zodat de vlotter niet door de golven van de pomp gaat triggeren. idd die rvs staven ook wel gezien, maar icm vuil water met oa wc papier is dat geen optie.

nadeel is dat je vaak bestaande situaties hebt waar een goed systeem niet altijd meer bij in te bouwen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt de pomp op het "droge" zetten en met een slang de put in gaan, aan het eind een terugslagklep en een filter.
Heb het ooit gezien in de kelder onder een bedrijfspand, de pomp stond op een paar beugels aan de muur en was decennia oud, was voor regenwater maar daar was het ook de vlotter die weigerde, schoonmaken en deed het weer.
Die vlotter (aan stangen) schakelde via een magneetschakelaar de pomp.

EricP

mét CE

Afhankelijk van de inhoud van de put, de hoeveelheid water dat terugloopt, en de hoeveelheid water dat bij in de put loopt voorkomt een terugslagklep dat je pomp veel pendelt.

Dan is je put dus te klein :) (of je vlotter hangt te laag!)

En als er meerdere pompen op eenzelfde afvoerleiding zijn aangesloten kun je niet zonder terugslagklep.
Soms is het een noodzakelijk kwaad.

En... het kwaad is dat je meerdere pompen op 1 leiding hebt zitten. Tsja...

GJ_, Ik begrijp dan niet dat dit gaatje niet al door de fabrikant er in wordt aangebracht.

Ik wel. Zie een eerdere post. En dan nog: als dat gaatje er wel in zit, zijn er ongetwijfeld mensen die gaan klagen dat 'de pomp lek is'.

Overigens is mijn ervaring dat je e lucht er ook uit kunt krijgen door de pomp een aantal keren achter elkaar aan en uit te schakelen.

Dat is mooi, maar niet voor een geautomatiseerd systeem. Een magneetschakelaar slijt, je weet niet hoe vaak je dat moet doen (dat is per situatie wel uit te vinden hoor, maar niet generiek) en een klein gaatje werkt altijd (tot het verstopt zit).

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 januari 2019 07:54:56 schreef EricP:
[...]Buiten dat: het zou zomaar kunnen dat wanneer die pomp iets scheef staat het probleem ook is opgelost.[...]

Heb ik ook gemerkt :) Het beste zou zijn om die pomp plat te leggen en dan de uitmonding van de pompkamer naar boven. Dan gaat die lucht er vanzelf uit. Maar ja, dan zit je weer met het vlotterprobleem.

Ik had je commentaar op het gaatje overseen :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Ik heb bij restaurants de poep door de toiletten zien dobberen omdat er geen gaatje in die pomp zat. Dus, kies zelf wat je voorkeur heeft.

Dat restaurantal al niet :S

Dan is je put dus te klein :) (of je vlotter hangt te laag!)

Als een grote put niet kan moet je het met een kleine put stellen.
En als een diepe put niet kan zal de vlotter laag moeten hangen

En... het kwaad is dat je meerdere pompen op 1 leiding hebt zitten. Tsja...

In fabrieken zie je niet anders

en een klein gaatje werkt altijd (tot het verstopt zit).

Lap... nu dat ook nog ;-(

Murphy zal altijd met je zijn...

benleentje

Golden Member

Overigens is mijn ervaring dat je de lucht er ook uit kunt krijgen door de pomp een aantal keren achter elkaar aan en uit te schakelen.

Dat had ik al gepost :). Maar daar kom ik dan te laat achter en staar er al weer water op de vloer.

Als je pomp goed onder water staat, is dit niet mogelijk.

Zo je denken maar daarin heb je ongelijk. De pomp staat ruim diep genoeg onder water. Het is enkel dat het heel soms te lang door blijft pompen daar de ingebouwde vlotter en dan zuig het een enkele keer wel eens lucht mee.Meestal werk het maanden lang goed en dan weer niet meer.

Het zal er wel mee te maken hebben dat de kabel van de vlotter verouderd en daarmee dus ook gelijk invloed heeft op de werking.

Die dacht ook dat het veilig was, niet dus. Heb daar een extra pomp in gehangen die op het oppervlaktewater loost, dus als de standaard pomp het niet voorwerkt komt de andere pomp bij. Heb er ook een alarm op gemaakt, als het water te hoog komt in de put wordt hij gebeld. Dan kan er iemand gaan kijken als ze niet thuis zijn, of met vakantie zijn. Werkt tot nu toe uitstekend, maar ook nu weer niet 100% betrouwbaar. Maar je kan het wel tot een minimum beperken natuurlijk.

Daar wil ik ook naar toe. 100% betrouwbaar bestaat niet want dan zou ik ook weer een UPS moeten hebben en die onderhouden. En wat als de stroom storing lang aanhoud. Nee 100% krijg je het nooit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je krijgt het wel 100%, gewoon een huis zonder kelder zoeken :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Als een grote put niet kan moet je het met een kleine put stellen.
En als een diepe put niet kan zal de vlotter laag moeten hangen

Dat is natuurlijk gel*l van de bovenste plank. Dan maak je die put groter.
In die context weet ik er ook nog wel eentje: als je pomp niet loopt, dat zul je een emmer moeten pakken.

In fabrieken zie je niet anders

Prutsers. Op schepen heeft het zeer zeker niet de voorkeur. Zeker als het zo'n brak concept is met sani pompen, daar hebben al genoeg mensen ontdekt dat (terugslag klep of niet, die krengen lekken toch altijd) er ergens een verstopping zit, dat zwarte water ergens boven komt waar je het niet wilt hebben :)Murphy zal altijd met je zijn...[/quote]Klopt. Vandaar een 2de pompt. Wat onderhoud doen. Om Murphy niet teveel kans te geven. Een terugslagklep is als een soort uitnodiging aan deze gast :)

Nee 100% krijg je het nooit.

Zelfs niet met een waterdichte kelder. Water kan tenslotte ook nog van boven komen :)

Anoniem

Als een grote put niet kan moet je het met een kleine put stellen.
En als een diepe put niet kan zal de vlotter laag moeten hangen

Dat is natuurlijk gel*l van de bovenste plank. Dan maak je die put groter.

Hmm... eerder van wat baten kaars en bril... ;-)

En... het kwaad is dat je meerdere pompen op 1 leiding hebt zitten. Tsja...

In fabrieken zie je niet anders

Prutsers.

50 pompen over een afstand van 8km dan maar elk hun eigen afvoerleiding naar hetzelfde reservoir ???
10 pompen elk hun eigen afvoerleiding dan maar naar hetzelfde zuiveringsstation ???
Niks mis met het gebruik van een terugslagklep. ;-)

EricP

mét CE

Op 27 januari 2019 20:57:07 schreef anoniem015:
[...][...]Hmm... eerder van wat baten kaars en bril... ;-)

Jaja... Natuurlijk KAN een put groter. Het IS misschien niet zo, maar het KAN wel. Dieper: idem. Enkele uitzondering is misschien een bootje. Na het vlak KUN je wel dieper, maar het is niet wenselijk - die pomp krijgt dan een hoop te doen zeg maar :)

50 pompen over een afstand van 8km dan maar elk hun eigen afvoerleiding naar hetzelfde reservoir ???
10 pompen elk hun eigen afvoerleiding dan maar naar hetzelfde zuiveringsstation ???
Niks mis met het gebruik van een terugslagklep. ;-)

Behalve dat die dingen altijd lekken... En vaak plakken... Ik heb al zoveel ellende met terugslagkleppen gezien aan boord. Inmiddels gaat daar - in elk geval waar ik kom - alles bij refet of nieuwbouw gewoon naar een eigen leiding. Ook als dat 50m leiding (per pomp) en alle 'rommel er omheen' (schotdoorvoeren in gekeurde uitvoering, afsluiters aan beide kanten van schotten ed.) inhoudt. Dat werkt tenminste gewoon...

Maar goed, terug naar de kelder van benleentje... Met die opvoerhoogte is een terugslagklep in welke vorm dan ook niet zinnig... En ook niet aanwezig.

benleentje

Golden Member

Met die opvoerhoogte is een terugslagklep in welke vorm dan ook niet zinnig

Vind ik ook. Ik heb de slang ook niet direct in de hoofdriool pijp gedaan maar keurig via een syfon en ca 30cm eerst omhoog. Water die terug komt uit het riool is daarmee in normale situaties uitgesloten.

En als het zo hard regent dat de hoofdpijp het niet meer aankan dan hebben we met zijn allen in heel Nederland pech en ben ik zeker niet de enige met natte voeten. :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

via een syfon

Aha... is het water dat in de sifon blijft staan dan de oorzaak dat je pomp zich niet meer vult met water nadat deze lucht heeft getrokken?

benleentje

Golden Member

Nee dat maakt niets uit dat syfon zit er pas 2 weken nadat ik weer een keer lucht in de pomp had.
Ik had eerst gewoon de slang wel direct via een gat in het hoofdriool aangesloten en met wat tape vast gezet. Toen ik water op de vloer zag wist ik dat de pom het niet meer goed deed en ben ik gaan kijken. Toen zag ik pas dat het gat in het riool ineens veel groter was geworden en de inheemse bewoners van het riool op een verkenningstocht naar buiten waren gekomen. Aangezien de inwoners van het riool hier geen verblijfsvergunning hebben van mij persoonlijk heb ik de grensstreek weer in orde gemaakt door een plakzadel en er 30 cm pijp erop te zetten. Maar ook met syfon stroom het water net zo hard terug door de pomp.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is het niet zo dat door het terugstromen van het water met enige snelheid je een flow krijgt die zorgt voor onderdruk waardoor er lucht in de pompkamer wordt getrokken door de afvoer? Iets waarmee we hier last hadden met een grote 3F dompelpomp.
De fabrikant heeft toen een soort van klepje geleverd met daarin een balletje dat gaat drijven op water en het gaatje afsluit. als er lucht in zit zakt het balletje en kan de lucht ontsnappen.
De functie is hetzelfde als dat gaatje met dat verschil dat dit klepje afsluit tijdens het pompen.
Afsluiten is geen must aangezien de pomp een enorme hoeveelheid water verzet (2,5 duimse leiding) en zo'n klein lek dus geen issue is.
Deze pomp staat normaal 1m onder het wateroppervlak (put is 2m diep) maar bij een lage waterstand deden zich deze problemen voor.

Anoniem

Nee dat maakt niets uit dat syfon zit er pas 2 weken nadat ik weer een keer lucht in de pomp had.

Doeme... ;-(

De fabrikant heeft toen een soort van klepje geleverd met daarin een balletje dat gaat drijven op water en het gaatje afsluit. als er lucht in zit zakt het balletje en kan de lucht ontsnappen.
De functie is hetzelfde als dat gaatje met dat verschil dat dit klepje afsluit tijdens het pompen.

Een automatische ontluchting dus ;-)

Ik beken: gaatje boren is nuttig :-)

benleentje

Golden Member

1,5 uur geleden weer water op de vloer. En inderdaad weer lucht in de pomp. IK heb nu een gaatje bovenin de kamer geboord. De pomp een paar keer expres te lang laten door pompen zodat er zeker lucht in moest komen. En bij de volgende ronde gewoon normaal werken dus het lucht probleem is verdwenen.

Een 2de voordeel is nu dat het bezinksel in de put nu ook beter word weggepompt omdat er uit het gaatje een stevige straal komt die het bezinksel goed door elkaar schud.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pamwikkeling

Special Member

Alweer het bewijs dat men "met gezond boerenverstand veel problemen kan oplossen .."

benleentje

Golden Member

Soms is daar wel even wat hulp bij nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.