Hogedruk reiniger in auto

Als je het elektrisch wil doen, zou ik het niet doen met een 230v hogedrukreiniger. Dan zou ik gaan kijken voor een 12/24v unit (afhankelijk van het voertuig).

Maar het is wel een beetje afhankelijk van de benodigde eisen aan de reiniger. Hoeveel druk, debiet etc heb je nodig?

Voor minder dan 200 euro heb je een 6-9 bar hogedrukreiniger op 12v. Grotere/sterkere units bestaan vast ook. Al dan niet met extra accu, zo aan te sluiten op een willekeurige auto.

Eerder getypt later verzonden:

3kW 10 minuten per uur is 500W. Erg veel als verlichting, airco en radio ook nog aan staat.

Je spuit zal 'thuis' gewoon op een 16A groep draaien dus die startstroom zal wel meevallen.

Aggregaat in de bus (uitlaat naar buiten) zal het makkelijkst zijn. Kopen, starten, draaien, reserve is makkelijk. Je kan voor nood iets huren, nooit problemen met accuslijtage of laadstoring. Het is lichter.

Voor accu's:

Ik zou aparte deepcycle-/tractie-accu's nemen, dan kan je naar 24 of 48V, met een solar/wind-inverter/laadregelaar naar 3kW/230V.

Bijladen doe je door met de bus een 12V windmolen te simuleren. Met wat elektronica afregelen op 20A en dan 'thuis ' een paar kWh nachts opladen, want je komt 8 uur keer 260W tekort, 2kWh.

Werk je 10 uur zonder de bus dynamo te belasten: 5kWh nodig. Dat is ongeveer 1/16 Tesla

Je zou ook nog aan iets kunnen denken op een luchtcompressor. Geen idee hoe efficiënt dat kan, misschien beter als een 3kW 230V pomp.

Over hoeveel druk spreken we hier? Een 'standaard' 100 bar reiniger?

Het gebeuren met omvormer kan wel, maar je zult zoals eerder gezegd grotere accu's moeten hebben.
Die omvormer voor je hogedrukreiniger zal een stroom trekken die in de grootte-orde ligt van het starten van je auto. Iedere keer 30 seconden 'starten' en mischien een paar kilometer rijden, dat vindt je accu niet leuk.

Onothodox ideetje:
Neem een flink groot, uiteraard goedgekeurd drukvat. Pomp daar het water in met een relatief kleine hogedrukpomp, die niet meer stroom verbruikt dan je alternator kan leveren bij stationair of licht verhoogd toerental.
Tijdens het wassen verbruik je het water sneller dan dat je pompje kan bijpompen, maar als je het vat en de pomp goed dimensioneert, kan je je borden wassen en tussen de twee wasbeurten in, weer je vat op druk krijgen.
Als ik het goed begrijp moet je de druk bijpompen met lucht, omdat water niet te comprimeren valt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Je rijdt met een auto, ik neem aan dat dit een conventionele auto is met een verbrandingsmotor.
Waarom zou je dan een elektrische hogedrukreiniger willen? Kun je niet beter een hogedrukpomp mechanisch aan de automotor koppelen?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hier doen ze ook alles met motoren, pneumatisch, verwarmd, zelfs hydraulisch.

http://www.ultimatewasher.com/pneumatic-air-pressure-washers.htm

High met Henk

Special Member

@diode: ik weet wel een aantal redenen om toch elektrisch te willen:

.1 bij service kun je snel iets anders aan boord zetten
.2 als je mechanisch op motor koppelt moet je ook iets doen met de overdruk. Elektrisch zet je hem af, maar mechanisch moet je een koppeling in gaan bouwen of een overdruk ventiel.
Daarbij vraag ik me ook af of je dergelijke hogedrukslangen met water wel bij je diesel (gokje, kan ook benzine, maar dan is het nog erger)
in de buurt wil hebben. De Hogedrukreiniger waar we hier over praten is geen ding wat je bij de Gamma koopt..... Dit ding heeft naast de hoge druk ook een behoorlijke flow. en die combi maakt het een redelijk link ding. Dan heb je dus ineens veel water en hoge druk in je motorruimte, wat gewoon alles sloopt als het mis gaat.

@timberleek: om reden .2 hierboven valt jouw optie ook af.
De reiniger die geschikt is is 2600 W. Even ter vergelijk een bouwmarkt ding doet Karcher K5 doet 2100 W en haalt 145 bar op 40 kuub / uur
de K7 doet 3000 W en haalt 180 bar op 60 kuub / uur
Dus grove schatting zeg ik 160 bar en 50 kuub / uur

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

https://uk.ryobitools.eu/footer-links/ryobi/news-pr/the-freedom-to-cle…

Update: Zelfbouw is leuk maar ik denk niet realitisch, je zit ook met zaken als CE en diverse veiligheidsregels m.b.t. de drukken en leken die er mee werken. Daarnaast is een omvormer voor een dusdanig vermogen ook niet goedkoop...

Update 2: Mocht je echt zelfbouw willen, kijk eens naar een losse mechanische HD pomp. Deze kan je middels een elektrische koppeling
zoals in de airco) koppelen aan je motor. D.m.v. poelisch en snaren kun je zorgen dat wanneer de auto stationair loopt de pomp dan de juiste toerental heeft. Enige waar je voor moet zorgen is dat bij een bepaald toerental je koppeling automatisch uitschakeld.

HmH, Ik weet ook wel een aantal redenen om elektrisch te willen. In dit geval lijkt mechanisch me makkelijker.
Betreft het afschakelen, eventueel een airco koppeling er tussen. Dan een elektrisch schakelaartje op de lans monteren die wordt ingedrukt zodra je gaat spuiten.

De mechanische optie lijkt me veiliger als de elektrische. Een stroom van ~1000A is ook geen kattenpis en geeft serieus schade als het fout gaat.

Betreft de debieten die je noemt, die kloppen niet. Een K5 doet 500 l/hr, ~8 l/min.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
mel

Golden Member

Ik heb iemand gekend, die maakte ook altijd van alles schoon.
Hij had gewoon een oude brandweerauto gekocht... ging prima :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Zie mijn optie met een 230V alternator: die heeft niet die bizarre stromen. op 12V of 24V ben ik het volledig met je eens...

Een koppeling ergens op frommelen is ook nog geen sinecure: ik ben nu zelf bezig met het uitlijnen van een AC en Alternator op een bestande diesel en dat valt al vies tegen.

Je moet in dit geval toch een slordige 3 kW koppeling hebben... Airco zal dit misschien wel kunnen, maar wordt wel op het randje.

Je hebt wel gelijk m.b.t. de debieten: ze geven een reinigingscapaciteit aan van 50 m2 (rare ijkwaarde, hangt sterk af van hoe ver vervuild en hoe vaak je eroverheen moet) ik vond het ook al zoveel!!

@edit voor Lambiek: omvormers vinden een inrush van 65 A niet zo leuk. Schieten ze meteen in overload en schakelen uit...
Qua prijs ben ik het wel met je eens: zal de Whisper power ook zo ongeveer kosten. En qua aanpassingen ben je hetzelfde kwijt (mechanisch en elektrisch) schat dat je zeker 5 K kwijt bent....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 30 januari 2019 14:47:49 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 29 januari 2019 20:30:18 schreef Offshoretiger:
Dat er een 230V 2600watt hogedruk reiniger op de auto staat welke een piekstroom van allicht wel 15000 watt heeft.
Hoe gaan we dit normaal laten draaien op een bus met als basis een 12V accu van 60ah, de hogedruk reiniger word maximaal 30 seconden bij elke stop gebruikt, je stopt ongeveer 15/20 keer per uur om vervolgens 30 seconden te reinigen en weer door.

Het kan, maar wordt niet goedkoop.

Je zal een paar accu's moeten hebben van +/- 220Ah, die zet je in serie voor 24VDC, dan heb je een extra dynamo nodig 24VDC +/- 160A en een omvormer van zo'n 3kW. Hele verhaal gaat zo'n +/- 3000,- Euro kosten. En dat is zonder inbouwen.

Dit kun je dan afwegen tegen de prijs van een generator. Zal elkaar niet heel veel ontlopen denk. Als je tenminste een goede generator wil hebben, het kan goedkoper maar dan heb je niet een echt mooie sinus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat komt niet goed en vraagt veel teveel vermogen. ga eens bij vrachtwagens ofzo kijken of je geen waterpomp met een watervat kan bouwen die genoeg druk kan opbouwen. een ordinaire hogedrukspuit gebruiken komt niet goed.
ik dacht zo: kleine water reservoir, paar liter water erin, 20bar perslucht erop die het water wegspuit. eventueel nog een borteltje op de kop om na te wrijven.

vraag2: die hogedrukspuit haalt zijn water uit het waternet met een begindruk. hoe ga je die later werken vanuit een stilstaand watervat?
2600W op 24V is nog meer dan 100A. moet je al beginnen knoeien met zware dynamo's en een apart boordnet.
als je bijkoment nog de dikke koperkabels gaan beginnen uitrekenen, wordt het best een dure affaire.

Op 30 januari 2019 10:22:49 schreef mvdk:
[...]
Wat kost een tesla accupack? Die zou je toch kunnen laden via de boord installatie?

$24 000. en dan mag je nog een lader gaan bouwen. dat is best ook groot hoor, de hele tesla bodem zit er vol mee.

Op 29 januari 2019 22:07:57 schreef r-p:

In de auto-audio scene is een 250A dynamo, of zelfs meerdere dynamo's geen uitzondering, evenals 20kWrms aan geluidsvermogen geen uitzondering is.

Jaja, en mijn 500W versterker heeft zekering van 10A aan de ingangzijde.... die vergelijking gaat niet op.
een versterker die te weinig stroom krijgt, zal vervormen. een hogedrukspuit die te weinig krijgt, start niet op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 30 januari 2019 13:48:12 schreef High met Henk:
@edit voor Lambiek: omvormers vinden een inrush van 65 A niet zo leuk. Schieten ze meteen in overload en schakelen uit...

Valt reuze mee hoor, die dingen hebben een piekbelasting van 6kW.
En anders wordt het er een van 5kW, komt er 500,- Euro bij.

En wat dacht je van een iets kleinere hogedruk reiniger, het is maar om borden schoon te spuiten.

Qua prijs ben ik het wel met je eens: zal de Whisper power ook zo ongeveer kosten. En qua aanpassingen ben je hetzelfde kwijt

Het zal elkaar niet veel ontlopen qua prijs. En het is goed te doen, er rijden honderden busjes zo rond.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

@lambiek, zelfs de 5 kva kan maar 10kw aan.

Spullen langs de weg worden erg vies... Je hebt serieuze druk nodig. Flow is denk ik minder van belang

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij is dit handiger:
https://www.waterkracht.nl/hogedrukreinigers/ohio-200-15-d

Nu moet het water ook nog mee denk ik.....

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op woensdag 30 januari 2019 16:58:37 (21%)

Lambiek

Special Member

Op 30 januari 2019 16:20:27 schreef High met Henk:
Spullen langs de weg worden erg vies... Je hebt serieuze druk nodig.

Lijkt mij stug dat je met +/- 120 Bar zo'n bord niet schoon krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 30 januari 2019 16:20:27 schreef High met Henk:
@lambiek, zelfs de 5 kva kan maar 10kw aan.

Spullen langs de weg worden erg vies... Je hebt serieuze druk nodig.

Als je een borstel en een sopje gebruikt, kun je die druk reduceren tot normale huis-tuin-en-keuken-waterkraandruk van een paar atm. Dat scheelt aanzienlijk in het benodigde vermogen!

Ik vind die reiniger die toeter hierboven postte helemaal top!
Daar wordt de pomp waarschijnlijk aangedreven door de motor zelf, zo'n Unimog-achtig ding heeft daar namelijk al faciliteiten voor ingebouwd, net zoals een gewone trekker dat ook heeft. En zo'n Unimog kan dan niet alleen poetsen, maar kan vervolgens ook met 80 km/u naar de volgende locatie! Beetje trekker komt wat dat betreft ook een heel eind, maar haalt de 80 toch niet echt.
Als ik RWS oid zou zijn zou ik zou ik iets bedenken dat je i.p.v. een strooi-installatie een watertank op een vrachtwagen kunt 'laden'. Voorop de auto een wasinstallatie á la die van de Unimog en klaar is Clara!

Don't Panic!

Maar waarom moet dit door amateurs opgelost worden?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

De professionals kunnen het niet oplossen.
Dus dan komen de amateurs aan bod.

Het is net als hulp die zieke mensen zoeken.
Als artsen het niet kunnen oplossen, dan komen de kwakzalvers aan de bak.

Op 30 januari 2019 11:08:47 schreef Ledlover:
Onothodox ideetje:
Neem een flink groot, uiteraard goedgekeurd drukvat. Pomp daar het water in met een relatief kleine hogedrukpomp, die niet meer stroom verbruikt dan je alternator kan leveren bij stationair of licht verhoogd toerental.
Tijdens het wassen verbruik je het water sneller dan dat je pompje kan bijpompen, maar als je het vat en de pomp goed dimensioneert, kan je je borden wassen en tussen de twee wasbeurten in, weer je vat op druk krijgen.
Als ik het goed begrijp moet je de druk bijpompen met lucht, omdat water niet te comprimeren valt.

Precies dit idee bedacht ik vanmiddag ook, een klein pompje die het vat 'op druk' houd gaat prima. Het kan zelfs met een luchtpomp, als je de wateraansluiting aan de onderzijde van je vat maakt, en je perst er van boven lucht in met een klein 12v compressortje...

Overigens lijkt me de simpelste oplossing nog steeds een draaiende borstel met watertoevoer. De wasserette werkt al jaren zo, en boent binnen enkele tellen al uit vuil los.

Op 30 januari 2019 22:19:59 schreef maus0611:
[...]
Precies dit idee bedacht ik vanmiddag ook, een klein pompje die het vat 'op druk' houd gaat prima. Het kan zelfs met een luchtpomp, als je de wateraansluiting aan de onderzijde van je vat maakt, en je perst er van boven lucht in met een klein 12v compressortje...

Voor de hobbyist in de schuur gaat dat prima. In dit geval gaat het om een bedrijfsmatig gebruik. Een dergelijke installatie doorrekenen en laten keuren kost een klein fortuin. Alles moet van voor tot achter een veelvoud van bedrijfsdruk aankunnen, allerlei noodvoorzieningen hebben etc.

Aangezien hogedrukreinigers en dergelijke nogal gemeengoed zijn, zou ik de boel zo "off the shelf" mogelijk maken. Ook voor repareerbaarheid.

Op 30 januari 2019 22:19:59 schreef maus0611:
[...]

Precies dit idee bedacht ik vanmiddag ook, een klein pompje die het vat 'op druk' houd gaat prima. Het kan zelfs met een luchtpomp, als je de wateraansluiting aan de onderzijde van je vat maakt, en je perst er van boven lucht in met een klein 12v compressortje...

Overigens lijkt me de simpelste oplossing nog steeds een draaiende borstel met watertoevoer. De wasserette werkt al jaren zo, en boent binnen enkele tellen al uit vuil los.

Een 20 liter compressortje is ook gewoon 1500 Watt. Zo'n ding waar je je autoband mee oppomt is super traag.

Een borstel is natuurlijk wel loeizwaar om op 2-3 meter hoogte eens flink te schrobben

Als het maar voor enkele seconden is, heeft die kleine autobandcompressor tijd genoeg om te vullen. (ik heb een iets grotere variant)

Maar inderdaad keuren kost het meeste.

@ TS, een veelvoud aan tractie accu's genoeg om de klus per dag te klaren, die je in de avond met een nette lader (of meerdere laders) aan de stroom hangt waar de bus geparkeerd is, en je kunt de volgende dag weer op pad. Alsnog via een dikke omvormer dan,