pickit 2/pickit 3 12f629

goedendag

Voor mijn spoorbaan zou ik een aantal pic's moeten schrijven en ik heb een lezer/schrijver maar dat is een ch341a dus dat gaat niet werken.

Nu is mijn voornemen om een pickit 2/3 te bestellen maar dan moet ik ook een board bij hebben met klemmen aangezien ik er een verloop met een klem op moet zetten aangezien het smd pic's zijn.
Bij bv reichelt kan ik er maar éen vinden maar die kan weer geen pic 12, weet iemand waar ik deze kan vinden buiten aliexpress om.
https://www.reichelt.nl/pic-prog-zwenkhefboom-diamex-pic-sh-p137175.ht…

Ik ben op zoek naar ongeveer zoals de voorbeeldfoto aangezien ik die makkelijk met jumpers kan verzetten en er aan de achterkant staat wie wat waar moet zitten en dat is wel makkelijk voor mij omdat het geen alledaagse kost voor mij is.
(of er moet een geheel automatische zijn zodat je geen jumpers hoeft om te zetten.)

Verder nog tips, idëen of sugesties.

Dank voor jullie tijd.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

De pic12F629 is een 8 pin behuizing, dus dat moet wel kunnen.

Geen SMD, maar dan neem je zo'n clip.

https://www.muco.nl/meetsnoeren-en-klemmen/50059-smd-8p-ic-testclip-05…

Dan via draadjes in je pickit2/3.

Dan heb je die adapter helemaal niet nodig.

Of zo'n ding:
http://www.logicalsys.com/soic-prototyping-adapter.asp

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op donderdag 10 januari 2019 19:52:26 (21%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Allereerst dank voor je reactie, de klem heb ik al.
Op reichelt heb ik inmiddels een pic 2 gevonden als het goed is moet ik hier gewoon simpel mee kunnen lezen en schrijven.
https://www.reichelt.nl/universele-programmer-voor-pic-s-met-zwenkhefb…

Mijn klem zit met een flatcable voor een st24c64 een 8 pin eeprom, zal die pinout hetzelfde zijn? Ik denk het wel maar ik ben verder totaal onervaren.

Edit: mischien is zon socket wel handiger.Dus zal eens kijken of reichelt die ook heeft, en anders beidde.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op donderdag 10 januari 2019 20:11:43 (11%)

Arco

Special Member

Een pickit2 kloon kost iets van 9 euro, past zo op de adapter uit je eerste foto (de adapter verkopen ze trouwens ook)
https://www.ebay.com/itm/PICkit3-PIC-KIT3-PICkit2-KIT2-Debugger-Progra…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een kloon zijn die ook wel goed.
Ik heb ooit een kloon kabel gehad om auto's uit te lezen en dat was een ramp.

Maar ik ben in ieder geval wel snel en goed geholpen, weet nu welke richtingen ik kan.

En nu is het de keus alixpress of giechelt wat natuurlijk sneller is. Maar scheelt wel geld en best veel.
Zag dat het met een k150 ook kan.

Een k150 kloon zou ik niet kopen. Had er een en die is bij mij in de vuilnisbak beland. Lees de ervaringen er maar eens op internet. Heb zelf een pickit3 kloon voor €9,-. Je kan er ook nog zo'n socket op aansluiten. Kost ongeveer hetzelfde.

Klopt, alleen schijnt het instellen en het gebruiken van de pickit 3 software lastiger.
Ik hoef alleen maar te.lezen en schrijven, heb net pickit 2 versie 2.61 geïnstalleerd en dat is makkelijk programma.
Of werkt versie 3 gewoon hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op donderdag 10 januari 2019 22:07:25 (11%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom nog een 2 of 3? De PIC kit 4 is ook op de markt en kost ook geen wereld. Werkt zonder problemen. Heb er ondertussen al een 10-tal decoders voor de racebaan mee geflasht vanuit MPLAB. Heb je weer voor langere tijd zekerheid.

Ik zou voor de SMD ook eerder opteren voor de echte smd sockets. Als je zoekt op Yamaichi zif socket dan ga je ze wel vinden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 11 januari 2019 07:22:35 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom nog een 2 of 3? De PIC kit 4 is ook op de markt en kost ook geen wereld.

Ik vind het beide ondingen, zowel de pickit-3 als de pickit-4.
Geef mij de pickit-2 maar. Helaas is die niet meer te koop, wel de kloon die schijnt het ook goed te doen.

• Do not use pull-ups on PGC/PGD: they will disrupt the voltage levels, since these lines have
programmable pull-down resistors in the debugger.

Hier kan ik me nog in vinden.

• Do not use capacitors on PGC/PGD: they will prevent fast transitions on data and clock lines
during programming and debug communications.

Hier kan ik me ook in vinden.

• Do not use capacitors on MCLR: they will prevent fast transitions of VPP. A simple pull-up
resistor is generally sufficient.

Maar hier kan ik me niet in vinden, omdat ze voor de meeste pic's wel een condensator adviseren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De PIC kit 4 is ook op de markt en kost ook geen wereld. Werkt zonder problemen.

Dat is de eerste positieve reactie die ik ergens zie sinds het uitkomen van het geval... :) :)

Meeste recensies branden het ding totaal af. Ook het ontbreken van een standalone GUI zoals voor de PK2/3 is heel lastig.
(die MPLABx IPE werkt heel onplezierig en is een veel te lomp pakket)

Dat je geen condensator aan MCLR kunt gebruiken is ook niet werkbaar inderdaad. Die moet je altijd hebben. (steeds lossolderen is wat lastig...)

Misschien ook interessant voor Pickit4 liefhebbers:
Ik zag dat er ook een uitgeklede versie (letterlijk, geen behuizing) versie bestaat met minder opties die maar 9 euro kost (MPLab-Snap)
https://nl.farnell.com/microchip/pg164100/snap-in-ckt-debugger-mcu/dp/…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 11 januari 2019 13:37:54 schreef Arco:
Ik zag dat er ook een uitgeklede versie......

Zou die het dan beter doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

@arco, heeft er waarschijnlijk ook mee te maken wat je gewoon bent. Ik heb altijd met AVR gewerkt en die blijven mijn voorkeur hebben. In Scalextric slotdecoders zitten nu eenmaal PIC (16F630 tot rev. G en 16F1530 voor de huidige Rev H). Wil je daar andere soft in frotten, die stukken beter is dan de originele, dan moet je wel wat plooien.

Welk van de 2 (PIC of AVR) de beste is laat ik buiten beschouwing. Ik ga geen oordeel vellen. Vermits 99% van de aardbewoners gewoonte dieren zijn, blijf ik bij waarmee ik startte.

MPLAB X IPE v5.7 blijkt ook de ATmel ICE te ondersteunen. Heb ik nog niet geprobeerd. Ook nog niet gekeken of ik in MPLAB een prog kan maken voor de AVR en compileren. Of moet ik dan terug een uitstap plannen naar Eclipse? Mogelijk zie ik MPLAB helemaal niet zitten. Wat is er volgens jou 'lomp' aan de IPE?

MCLR hangt bij geen enkele van de decoders aan een C. Schema 16F630. 16F1530 heeft een net iets andere layout en andere drivers.

Ik ben momenteel nog aan 2 projecten bezig voor de slotcars. Zullen in een AVR gefrot worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Wat is er volgens jou 'lomp' aan de IPE?

Als je de snelle simpele standalone GUI gewend bent, begrijp je wel dat IPE een onnodig complex en slaapverwekkend geheel is... ;)
(De MPLabx download is bijna 1Gb (!!!). En dat om een simpel controllertje te programmeren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

In die gig zit dan ook niet alleen de IPE.

De decoder klaar maken voor flash duurt aanmerkelijk langer als het flashen op zich. Ik zie de complexheid niet in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Nogmaals, je kent het 'echte' standalone programma niet wat bij de PK2/3 zit, anders zou je dat niet zeggen... ;)
IPE is een draak van een programma. En je moet wel degelijk de hele Gb downloaden zelfs als je alleen de IPX wilt installeren.
Ik heb het wel geinstalleerd, omdat sommige CPU's alleen via IPE programmeren. Maar dat duurt minstens 3x langer...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 11 januari 2019 23:23:39 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo, inmiddels in het bezit van de pickit 2.
Nu is het wachten op het board waar ik de clip in kan zetten.

Of is er een makkelijke lay-out voor mij dat ik de draden rechtstreeks van de pic kit op de kabel van de clip kan zetten.
Of kan connecten op mijn ch341a.
Er zitten pinnen op dat board dus het zou moeten kunnen.

[Bericht gewijzigd door martijndk1983 op woensdag 30 januari 2019 20:27:33 (17%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks, er gaat weer een wereld.voor me open, uiteraard met hulp.
Ik vind solderen prachtig en heb nu voor het eerst smd gesoldeerd met hete Lucht en gewone tin.
Niet slecht voor de eerste keer. Nu de pic programmeren haha. Thanks.

Edit:
Ik krijg diverse foutmeldingen bijou het programmers met de hex due ik nodig heb.
Pfogramming failed at EE data Adresse 0x003a,0x018
Die laatste nummer wisselen ook met andere.
Een test hex werkt wel gewoon.

Iemand ideeën, en zou iemand mijn het willen schrijven zodat we weten of het niet aan de hex ligt.

Edit: yeah het is gelukt. Had slechte verbindingen.
Nadat ik de pic met draadjes op de kit had gesoldeerd ging het goed.

Groetjes