Sony KDL-46W5500

hallo,

Ik heb een Sony KDL-46W5500 met het volgende probleem:

geen beeld geen klank, led komt groen, na aantal seconden 1x 13 blinks en daarna 14 blinks.

backlight gaat niet aan.

Voedingsspanningen naar mainboard zijn allemaal ok.
Voedingspanningen op TCON board 2x 12V zijn ook ok. fuse ook ok.

backlight signaal komt niet hoog, wanneer ik dit zelf doe met 10k naar 3.3V gaat de backlight branden en blijft branden tot error.

Iemand suggesties?

alvast bedankt

groeten,
Kurt

Sony EX2L chassis, meerder oplossingen mogelijk, ik ken dit toestel van de vele keren dat de software een probleem gaf, deze kon je alleen updaten met een memory-stick en software die waarschijnlijk niet openbaar te vinden zal zijn.
Error 13 zou de balancer moeten zijn volgens service manual.
Error 14 is de t-con.

Ik zou gaan voor de software -als je de mogelijkheden hebt- daar dit meestal de oorzaak is.

bedankt voor de tip,
kan dit met een usb stick?

ik vond deze op elektrotanya:

https://elektrotanya.com/sony_sony_ex2l_software.zip/download.html

is dit bruikbaar op software te flashen?

Als ik het zo zie zou het daarmee moeten lukken. De pdf's goed doorlezen zodat je de juiste versie gebruikt die geschikt is voor de tv die je hebt.
Als ik het goed heb is dit een EX2L BASIL. De memory stick mag niet te groot zijn, boven een bepaalde grootte kun je updaten wat je wil maar dat lukt niet, je hebt echt een 128Mb of 256Mb nodig, een adaptor gebruiken gaat ook niet werken, been there done that. Wat werkt zijn de oude memory sticks die vroeger bij de camera's geleverd werden zoals deze klik

Op 29 januari 2019 12:09:05 schreef william1967:
De memory stick mag niet te groot zijn, boven een bepaalde grootte kun je updaten wat je wil maar dat lukt niet, je hebt echt een 128Mb of 256Mb nodig, een adaptor gebruiken gaat ook niet werken, been there done that. Wat werkt zijn de oude memory sticks die vroeger bij de camera's geleverd werden...

Wat een f#cking waanzin! Dit is weer precies zo'n reden waarom ik echt een schurfthekel heb aan Sony producten die groter zijn dan 15625 cm3!

Sorry, moest ik echt even kwijt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Vanuit ICT-oogpunt niet heel verbazingwekkend dat je een kleine stick nodig hebt, en ik weet bijna zeker dat andere merken en modellen ook dergelijke problemen kennen.

Maar hebben kleinere Sonyproducten dan geen problemen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bedankt voor de reacties, inderdaad, Samsung, Philips, Hairer, Sony, ze hebben het allemaal.

Vorige week Haier gehad, en firmware file gekregen bij Haier zelf :-)

Ik ga dus maar op zoek naar Memory stick... en proberen

Ik heb een mem stick(4mb tot 128mb) te leen eventueel, ik weet niet waar je woont, ik in R'dam.

België, Brugge is een beetje ver om erom te komen, toch bedankt

Samsung in ieder geval niet! Daar kun je zelfs een standaard 32GB USB-stickie voor gebruiken.
Dat een toestel ook nog eens heel specifiek een MemoryStick (dus exclusief rommel van Sony zelf) moet hebben, is al te debiel voor woorden. Daar ook nog eens een capaciteitsbeperking op hebben is helemaal bezopen.

Bij Samsung pak je iedere willekeurige USB-stick uit de la, daar knikker je de firmware op (netjes via de door Samsung aangeleverde installer) en gaan met die handel. Niks geen beperkende waanzin!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Ik dacht dat het toestel nog wat ouder was, maar het is een model van 2009. Sony liep toen kennelijk achter door vast te houden aan een eigen standaard (het verschil tussen memory stick en USB was me even ontgaan). Samsung is kennelijk totaal niet kritisch op de stick en formattering, maar dat is niet vanzelfsprekend. Te nieuwe USB sticks of filesystems doen het bij veel merken niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoed dat het gedaan is om de beunhazerij te beperken. Elke door Sony geautoriseerde werkplaats had de tools die Sony beschikbaar stelde en de beunhaas kon niets omdat de bijvoorbeeld de software niet verkrijgbaar is of de bulletins niet beschikbaar waren voor derde. Ondertussen is de software er blijkbaar wel maar in de begin jaren van dit model was er niets tenzij je via Euras een verzoek indiende voor de software.

MNM, niet geheel afgeven op Sony, de huidige TVs en vanaf 2010/2011 kan het ook met iedere stick. Maar Samsung had destijds ook problemen hier mee als er uberhaubt een USB poort opzat van die modeljaren.. Samsung is ook geen heiligdom.....

maartenbakker

Golden Member

Ik keek even snel bij de LE40A656 van vergelijkbare jaargang en daar kon het al via USB als ik het goed zag. Vandaar dat ik een snelle conclusie trok dat Sony een beetje achterliep, maar klinkt inderdaad plausibel dat Sony het expres een beetje moeilijk heeft gemaakt.

De bezwaren waar ik in eerste instantie aan dacht waren technisch, er zijn ook TV's die een grote USB stick niet kunnen adresseren bijvoorbeeld en hij moet ook met de juiste FAT-variant geformatteerd zijn. Dat soort beperkingen kom je in de geschiedenis van PC's ook wel tegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 januari 2019 18:43:44 schreef smd:
MNM, niet geheel afgeven op Sony, de huidige TVs en vanaf 2010/2011 kan het ook met iedere stick. Maar Samsung had destijds ook problemen hier mee als er uberhaubt een USB poort opzat van die modeljaren.. Samsung is ook geen heiligdom.....

Tuurlijk is Samsung ook geen heiligdom, maar zij stelden firmware updates, vanaf het begin dat updaten via USB mogelijk was, wel gewoon voor de eindgebruiker beschikbaar. Gewoon via de Samsung website. Gewoon vindbaar onder het modelnummer van het toestel.
Toestellen vanaf modeljaar 2009 (en sommige van modeljaar 2008 al) zijn standaard uitgerust met een USB-poort. En als de functionele specificaties niet uitgebreid waren (bijv. geen ondersteuning voor afspelen audio/video/foto's vanaf USB), dan kreeg die USB-poort gewoon de toewijzing "SERVICE". Updaten via USB was dan gewoon mogelijk, meer niet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hallo,

Ondertussen aan een (leen) 64MB memory stick geraakt.
Zal dit weekend testen of ik er terug leven in krijg.

Wat ik bedoelde met mijn post " inderdaad, Samsung, Philips, Hairer, Sony, ze hebben het allemaal"

Dat ze allemaal software problemen hebben:
Ik kan de Samsungs (5700 reeks),"philips" niet meer tellen die ik heb tegengekomen die in bootloop zitten, dit is volgens mij niet op te lossen met een USB stick in hun gat te steken.

Status: firmware update is gelukt via memory stick
eerst de files voor mainboard met silicon tuner op stick gezet.
(basil_46slcd_situ.zip)

Daarna de MSImage_EX2L_DVBC_PKG1741EA.
De leds gaan 1 voor 1 aan tot ze allemaal branden, dus firmware update gelukt.

Echter backlight gaat niet aan. Terug 13 blinks en daarna 14 blinks.

Dus waarschijnlijk toch hardware problemen.

Ik ben wat spanningen gaan meten op het TCon board.
Er komt 12V toe via power connector en 12V via de lvds connector.

Het lijkt erop dat de switchers naar lagere spanningen niet werken.
Ik zoek verdere in die richting.

Als iemand nog tips heeft, laat maar komen