Hogedruk reiniger in auto

waarom toch altijd omvomers en accu's van een belachelijk vermogen?

waarom niet een flink aantal accu's in serie ( ongeveer 400V ) en dan een frequentieomvomer erachter? die doen het ook op DC

dan kun je een echte 3fase hogedrukreiniger eropzetten

een stapeltje lichte 12V accu's kun je met wat handigheid best wel opladen

Hensz

Golden Member

Op 30 januari 2019 22:19:59 schreef maus0611: Overigens lijkt me de simpelste oplossing nog steeds een draaiende borstel met watertoevoer. De wasserette werkt al jaren zo, en boent binnen enkele tellen al uit vuil los.

Precies! Waterpompje gebruikt 75W, borstelmotor net zoiets.
Als je 500 kJ uit een 80Ah accu mag trekken, dan kun je beide al bijna een uur continue laten werken. 2 of 3 van die accu's (of gewoon een zwaarder model) en je bent klaar.

Waar voeden ze eigenlijk die kerstboom aan verlichting die achterop zo'n auto staat uit? Kost toch ook een paar W zou je zeggen.

Don't Panic!

Op 30 januari 2019 14:55:49 schreef fcapri:
[...]
Jaja, en mijn 500W versterker heeft zekering van 10A aan de ingangzijde.... die vergelijking gaat niet op.
een versterker die te weinig stroom krijgt, zal vervormen. een hogedrukspuit die te weinig krijgt, start niet op

De eerste keer dat ik met caraudio geconfronteerd werd en ze het over 150dB hadden heb ik ze uitgelachen en gezegd dat je dan met bloedende oren uit de auto rolt.

Wist ik veel...

Inmiddels zijn ze de 180dB al geruime tijd gepasseerd.

Bijgaande link heeft verschillende configuraties gehad, o.a. 5 dynamo's van 300A per stuk en 30.000W (waarschijnlijk rms). Zijn loodaccu's zijn inmiddels ook (gedeeltelijk?) door lithium vervangen. Dit is zomaar een random voorbeeld, er zijn exemplaren met nog veel meer dynamo's. Dit zijn ook systemen waar negatieve batterijkabels nodig zijn omdat het chassis van een auto ook maar een beperkte kabeldiameter-equivalent heeft (ik geloof dat vaak boven de 2x50mm^2 al naar negatieve kabels gegrepen wordt, hangt uiteraard van de auto af)

In Australië staan praten met een vent die een custom dynamo op zijn campertje had (formaat touringcar). Deze gaf 24V en 150A en tegelijk 12V en 300A (dubbel gewikkeld). Met zijn 24=>12V inverter kon hij dus 600A bij 12V leveren. De zonnepanelen (hele dak van minimaal 25m^2) droegen ook nog zo'n 100A bij bij 24V. Hij grapte dat hij nooit inplugde (stroom op een camping) maar dat andere camperaars bij hem inplugden :). Hij had ook iets van 1000Ah aan 12V accu's (gedeeltelijk als 24V bedraad)

Edit: voor de grap toch nog even toegevoegd:
Als de info klopt: 16 dynamo's van 400A elk. Dat gaat richting de 100kW, nog steeds peanuts vergeleken bij de >400pk die de dikke V8 die het aandrijft waarschijnlijk heeft.
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/1988/1801/4968400003_large.jpg

mel

Golden Member

Je zal toch maar een V-snaar in het midden moeten vervangen,, :P

Maar serieus, misschien dat de TS eens kan gaan kijken bij een open dag van de brandweer of zo, wellicht dat hij daar ideeen opdoet.
IK ken iemand, die reinigt gevels, die heeft ook veel hogedruk nodig, die heeft gewoon een oude brandweerauto opgekocht. Gelijk klaar, niks ombouwen..(alleen heeft hij het blauwe zwaailicht vervangen :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is nu een hogedrukreiniger met een eigen benzinemotortje echt niet bespreekbaar?
Kant en klaar te koop en lijkt mij toch echt de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing voor dit probleem.

Gr.
PaulAGM

High met Henk

Special Member

Moet je hem wel buiten kunnen zetten of in een aparte geluidsdichte en geventileerde ruimte.....

Als je een dichte bus hebt, word dit al erg lastig....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@mel: ja, een (oude) brandweerwagen lijkt een excellente basis om iets op te bouwen. Maar voorzover ik me herinner spuit de brandweer met hooguit 10 bar, niet de pakweg 100 bar die een hogedrukreiniger produceert. Dus iets zal er toch wel moeten omgebouwd/toegevoegd worden. De bestaande zal nmbm te weinig druk leveren, en veel meer volume dan hier vereist.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

B_F_M : die dingen zullen best aangepast kunnen worden, denk ik.En idd de basis heb je dan al.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een pomp effe gauw ombouwen van 1000l/h, 10 bar naar 50l/h, 100 bar? Dat lijkt me allesbehalve een triviale oefening, al heb ik niet zoveel verstand van pompen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 31 januari 2019 00:21:14 schreef r-p:

Bijgaande link heeft verschillende configuraties gehad, o.a. 5 dynamo's van 300A per stuk en 30.000W (waarschijnlijk rms). Zijn loodaccu's zijn inmiddels ook (gedeeltelijk?) door lithium vervangen.

kan op het werk geen filmpjes zien, maar
5x 300A = 1500A en dit op 12V is in het beste geval maar 18 000W dat je kan opwekken.
die 300A levert een dynamo niet continue, dat is een maximum dat hij kan opwekken en het zou me niet verwonderen als dit maar op 1 specifiek toerental is.
en wat is volgens u dan rms vermogen???
en daarbij kan TS hier weinig mee beginnen. het is niet haalbaar om zoveel energie van mechanisch naar electrisch om te zetten, om er dan veel mechanisch vermogen mee te produceren. neem dan gewoon een brandweerauto en pas die mechanisch aan met een andere pomp

loodaccu vervangen door li-ion snap ik ook niet. een doodsimpele 12V dieselaccu kan vlotjes richting 1000A levert. om dat te evenaren met li-ion moet je toch veel cellen hebben.
het grote voordeel van loodaccu is dat die eenvoudig net enorme stromen kan leveren

Op 31 januari 2019 00:21:14 schreef r-p:

Edit: voor de grap toch nog even toegevoegd:
Als de info klopt: 16 dynamo's van 400A elk. Dat gaat richting de 100kW, nog steeds peanuts vergeleken bij de >400pk die de dikke V8 die het aandrijft waarschijnlijk heeft.

precies. je gaat een mechanisch ding dat 300kW levert aanpassen zodat je met 16dynamos er 100kW electrisch kan uithalen.... kan er dan geowon een 100kW generator tussen
hierse, 150kW generator met V8 ervoor, mechanisch stukken makkelijker te onderhouden dan 16dynamos met riemetjes (vraag me nu toch af hoe de motor aan die riemen is verbonden bij u foto)
https://www.gibuys.com/media/catalog/product/cache/1/image/700x450/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/r/propane_generator_set_onan.png

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 31 januari 2019 12:08:27 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is ook geen (reële) oplossing voor de TS, maar deze wil nu eenmaal een route die niet voor de hand ligt.

In geval van autoaudio in de extreme gevallen die ik aandraag is alles gericht op tijdelijke gigantische vermogens.
Vaak hebben de versterkers een geregelde voeding, dus hoe verder de accuspanning inzakt, hoe meer stroom deze voeding aan de ingang nodig zal hebben om zijn uitgangsspanning (met bijbehorend uitgangsvermogen) op peil te houden. Dus een dieselaccu die 1000A levert maar inzakt tot 8V is geen goede optie: de 12V spanning moet zo hoog mogelijk gehouden worden: dit doe je met vooral VEEL accu's die je bovendien ook meteen zoveel mogelijk bijlaadt.
Dus je hebt geen 30kW aan dynamo's nodig voor 30kW aan versterkervermogen, maar hoe meer je daar onder zit, hoe korter je op maximaal vermogen kunt spelen.

En nog even als toevoeging: die lui zijn knettergek en dit is absoluut niet iets dat ik zelf ambieer. Maar de (technische) achtergrond hoe ze dit proberen te bereiken vind ik erg interessant!

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 31 januari 2019 12:52:05 (10%)

Op 31 januari 2019 12:37:20 schreef r-p:

En nog even als toevoeging: die lui zijn knettergek en dit is absoluut niet iets dat ik zelf ambieer. Maar de (technische) achtergrond hoe ze dit proberen te bereiken vind ik erg interessant!

Ik was vorig jaar op een autoshow waar ze een contest hadden 'luidste volume'. De winnaar piekte op 160 decibel.

Naderhand stond dat ding zn woofers te showen... De spiegels van een auto 300m verderop trilden nog licht mee..

Kort achterin gekeken (heb nog wel wat foto's), maar daar zat idd een aardige partij vermogenszooi in. Ik telde iets van 30 250A zekeringen, allemaal met (gokje) 50mm2 per stuk gevoed.

De middenconsole (Motorruimte -> achterkant) was verwijderd en was een kabelboom met een diameter van 25cm....

(Slechte) foto van stroomverdeler https://pp.userapi.com/c831109/v831109410/15aef0/aWpBOO7Ji2M.jpg

Mocht er ook nog in zitten, maar dat heb ik maar overgeslagen :)

( https://vk.com/video409807620_456239044?list=b494b476bbb2b40dfd )

Maar voor TS mis ik even waarom precies die eisen er zijn en er niet gekozen wordt voor een bestaande oplossing.

De kosten zullen een klap hoger worden als je speciaal iets vreemds wil, nog los van alle eisen mbt veiligheid en keuringen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 31 januari 2019 13:25:44 (10%)

Bedrijven welke frequent of continue gebruik moeten maken van een mobiele hogedrukspuit werken vanzelfsprekend met benzine aangedreven hogedrukspuiten.

High met Henk

Special Member

een nog niet genoemd klein nadeel is dat die dingen benzine verbruiken en het voortbewegende voertuig vaak diesel slurpt..

Gevolg is dat je nu beide moet gaan tanken....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tsja, en de hogedrukspuit is dan een arbeidsmiddel dat gebruikt wordt in de nabijheid van personeel. Kun je dat ding ook nog Aspen benzine te eten geven...

Op 31 januari 2019 14:54:03 schreef High met Henk:
een nog niet genoemd klein nadeel is dat die dingen benzine verbruiken en het voortbewegende voertuig vaak diesel slurpt..

Gevolg is dat je nu beide moet gaan tanken....

Exact, net zoals de groenvoorziening welke hun benzine bosmaaiers, bladblazers, veegmachines, etc. dageljks bijvullen met wat benzine.

High met Henk

Special Member

Verschil met die bosmaaiers en bladblazers etc is dat je die uit de auto haalt voor gebruik...

Ik denk dat de reiniger in de auto blijft..

Mijn invulling is dat ze vanuit de bestuurdersstoel een hd lans besturen. Vandaar de hogere druk en flow. Ik denk dat het drive by washing wordt...

Maar ts heeft het af laten weten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar voor TS mis ik even waarom precies die eisen er zijn en er niet gekozen wordt voor een bestaande oplossing.

De kosten zullen een klap hoger worden als je speciaal iets vreemds wil, nog los van alle eisen mbt veiligheid en keuringen.

Eh, adviesbureau?

Ehm ik heb nog een ander voorstel liggen:

Elektromotor van 0,75kw / 3500 rpm/ 220v

Daaraan vast de hogedruk kop.

Aan de elektromotor een omvormer die aan de auto accu zit.

Klinkt leuk, maar is dat te doen? Of zit je nog steeds met de enorm hoge inschakelstroom?

Dat is in ieder geval al een stuk meer "werkbaar" vermogen.

De inschakelstroom zal vermoedelijk wel meevallen. In eerst instantie moet de pomp nog druk opbouwen. Dan zou je (volgens mij) redelijk ongestoord een inrush limiter kunnen toevoegen in de vorm van een serieweerstand die zichzelf overbrugt.

Dan nog kun je beter wel een stevige inverter nemen om de piek te kunnen hebben. een 1KW versie zal misschien nog steeds wel over zijn nek gaan.

Een low budget optie zou een oude UPS kunnen zijn. Echter kom je dan waarschijnlijk uit op een 1500VA of grotere versie. Die zijn over het algemeen 24V

Op 1 februari 2019 18:56:13 schreef timberleek:
Dat is in ieder geval al een stuk meer "werkbaar" vermogen.

De inschakelstroom zal vermoedelijk wel meevallen. In eerst instantie moet de pomp nog druk opbouwen. Dan zou je (volgens mij) redelijk ongestoord een inrush limiter kunnen toevoegen in de vorm van een serieweerstand die zichzelf overbrugt.

Dan nog kun je beter wel een stevige inverter nemen om de piek te kunnen hebben. een 1KW versie zal misschien nog steeds wel over zijn nek gaan.

Een low budget optie zou een oude UPS kunnen zijn. Echter kom je dan waarschijnlijk uit op een 1500VA of grotere versie. Die zijn over het algemeen 24V

Juist dat was ook mijn gedachten.... een begrenzer erop, vraag is dan wel of je dus de pomp op dat vermogen gaat krijgen, het lijkt me dat het toerental hierin de hoofdrol speelt dus dat zou goed moeten komen.

En voor alle meedenkers en techneuten, het is inderdaad drive by washing en JA er bestaan bestaande werkende systemen voor schrik niet, 30 k ex de btw.
Ik ben handig genoeg dan maak ik dat liever zelf./

En JA ik had ook liever onze eigen machines op brandstof ingezet.

Iemand nog tips of tricks voor volgende opstelling:

Accu>omvormer 3kw?>begrenzer>elektromotor 0.5 kw die de pomp aan drijft

High met Henk

Special Member

Dus als je oplossing 10k kost ben je er...

Das 1/3 van de prijs die je noemde.

De 24v + omvormer of 230 v + omvormer kost 3k
Dan nog 2k voor inbouw

Vervolgens de reiniger zelf nog. 1 k

Dan wellicht nog een arm om de lans te richten geschat 4 k

Kom ik op 10k.

Lijkt mij een koopje.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 februari 2019 22:17:43 schreef High met Henk:
Dus als je oplossing 10k kost ben je er...

Das 1/3 van de prijs die je noemde.

De 24v + omvormer of 230 v + omvormer kost 3k
Dan nog 2k voor inbouw

Vervolgens de reiniger zelf nog. 1 k

Dan wellicht nog een arm om de lans te richten geschat 4 k

Kom ik op 10k.

Lijkt mij een koopje.....

Laat ik het zo zeggen, als bovenstaande storings vrij werken kan dan zijn we er en dan is dat een koopje...

Nogmaals alle tips en tricks zijn welkom en het betreft een 12V accu(!) geen 24V

Lambiek

Special Member

Op 12V ga je wel eens zo veel stroom trekken, doe je dus ook de helft korter met een accu lading. Persoonlijk zou ik toch voor 24V gaan als ik jou was. Maar goed dat is mijn mening.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou persoonlijk eens bellen met Victron.

Maar grof gekeken, hun 3000VA inverter kan 10kW piek leveren. Al dan niet met inschakelvertrager mag ik dan wel eens hopen dat een 750W motor in gang gezet kan worden. Ik vermoed zelfs dat je af kan met een aantal stappen lager. Maar daar kunnen zij een stuk meer over vertellen.

Maar dan praat je over een kleine 1800 euro aan inverter:
https://stroomwinkel.nl/multiplus-12-3000-120-16-230v-ve-bus.html

1 of meerdere extra accu's erbij, voor het gemak zo dicht mogelijk bij de inverter. Een 100Ah deep cycle accu zou je minstens een uur werktijd op moeten leveren, zonder bijladen.

Maar ik zou het eens met die lui overleggen. Zij hebben een stuk meer kennis van hun eigen product (mag ik hopen) en hebben misschien eerder met dit bijltje gehakt (misschien niet perse hogedruk, maar wel motoraansturing)