Meter voor variac /inbouwen

Ik heb vandaag een inbouw variac binnen gekregen(8A) en ben daarvoor opzoek naar een digitale inbouw meter(€25 max).

Wat ik wil meten is:
- Spanning: 0v t/m 260v
- Stroom: 0a t/m 8a
- vermogen

Weet iemand iets wat hieraan voldoet?

De variac wil ik in een behuizing maken met daarin:
- variac
- stopcontact
- aansluit terminals
- zekeringhouder
- schakelaar voor aan/uit
- schakelaar voor keuze terminals of stopcontact
- meter voor spanning, stoom en vermogen

Iemand nog meer ideeën en tips? Ik wil het namelijk zo veilig mogelijk maken.

Ha #jeffrey#,

Ik denk dat er op Ebay wel het een en ander te vinden is.
Die combinatie meters heb ik wel voorbij zien komen.
Aangezien je niet tot 3 cijfers achter de komma hoeft uit te lezen zijn die metertjes prima ik heb het dan wel over de meters rond jou prijsklasse niet die dingen van €3.50 :+

Maar je kunt ook zelf een meetsysteem maken bijvoorbeeld met de ADE9153B van Analog Linear System Devices logo moet je zelf even verzinnen ;)
Dit zijn hele nauwkeurige chipjes kan je simpel aan je π knopen.
Dan kan je nogal wat meer niet alleen stroom spanning vermogen maar ook cosφ van je belasting uren teller time stamp klok kalender enz enz.

Ik ben nog heel rommelig mijn spullen weer aan het opbouwen ik heb nu op mijn variac een motorcontrole ik kan dus elektronische het spul inregelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

electron920 ik had al op ebay gekeken kom alleen meter tegen gaan van 80v tot260v en ik wil echt tot van 0v tot 260v kunnen.

Die meet systemen zelf bouwen gaat het voor mij niet worden. Daar heb ik het geduld niet voor en tis ook alleen dat ik de voltage stroom en het vermogen weet. Ik zal het ook alleen gebruiken om wat dingen te testen.

@#jeffrey#:
Aanvullend op electron920 hier wat info.
Probeer eens met Goooogle. Daar is onder andere deze te gebruiken.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ideaal : https://www.ebay.com/itm/100A-AC-LCD-Digital-Panel-Power-Watt-Meter-Mo…

Zijn er in 20A en in 100A. Die laatste is iets duurder en werkt met een stroom trafo, maar die heb je niet nodig.

Ik heb er eentje in gebruik, en die wordt gevoed uit de te meten spanning. Dat moet wel wisselspanning zijn, dan werkt het vanaf 40VAC.

[edit]
O, vanaf 0 volt? Dat gaat dus niet. Maar het is denk ik wel mogelijk om hem om te bouwen met een externe voeding. Maar dat wordt wel knutselen.
[/edit]

[Bericht gewijzigd door deKees op donderdag 31 januari 2019 19:48:06 (12%)

vergeten

Golden Member

Heeft nog niemand zich afgevraagd waarom de ondergrens van de te meten spanning niet lager is? Bij de ene meter 80 V AC de andere 100V AC.

Ik vermoed dat er een mini SMPSje is ingebouwd, daar zie je die ondergrens wel vaker.

Als dat zo is zou de meter gemodificeerd kunnen worden met een eigen galvanisch gescheiden voeding, los van de te meten spanning. Dan zal hij wel lagere spanningen kunnen meten.

Maar misschien kan iemand dat bevestigen (of ontkennen natuurlijk :)).

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha vergeten,

Ja dat is de reden/oorzaak daarom heb ik mijn meetsysteem zelf moeten maken :(
Het is net als met die laagspanningsmeters als je die niet op een apparte voeding gebruikt kan die ook niet lager als 4.5V ongeveer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Klopt, deze heeft een ingebouwde condensator voeding. Die geeft pas vanaf 40VAC voldoende power om de processor op te starten (en de LCD backlight).

vergeten

Golden Member

Een condensatorvoeding zelfs dat is wel erg mager, maar wel klein :).

En klein 230V trafo tje (paar VA) met gelijkrichter en een DC/DC convertortje (of iets uit de LMxxx serie) zou al genoeg zijn om dat te gebruiken bij @#jeffrey# achter het paneel waarin de variac komt te zitten.

Vraag blijft wel vanaf hoe laag kan hij dan wel meten en wat is de interne voedingsspanning van die metertjes.
Zou dat 3.3, 5 of 12 volt zijn?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb die meter van deKees ook voor mijn variac gekocht.(€8 bij Ali)
Die condensatorvoeding is intern heel makkelijk los te koppelen van het meet circuit en primair aan te sluiten. Dan meet hij gewoon van 0 tot 260V.
Met mijn multimeter ernaast geeft hij precies dezelfde waarde aan.

vergeten

Golden Member

Kijk en daar zijn we al dicht(er) bij de oplossing voor #jeffrey#
Ik schat voorzichtig in dat hij dat wel voor elkaar kan krijgen in een doosje achter zijn paneel, maar of hij dat wil en ziet zitten?. :)

Anders met wat ondersteuning vanaf CO zou het moeten kunnen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 31 januari 2019 21:59:01 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor jullie reacties

Ik zag net toevallig deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=wPFaEFEembc&t=19s

Dit is wat jullie bedoelen toch?

Dan is dit zekers een goede oplossing. Ik heb hier nog zo'n meter liggen dus eens gaan kijken of het werkt.

Het is niet dezelfde meter maar wel dezelfde ombouw.

Ik heb nog niet echt tijd gehad om de variac in te bouwen. Maar heb wel gelezen dat een variac de stoppen er kan laten doorgaan bij het inschakelen.

Nu las ik dat ik een inrush current limiter thermistor nodig heb. Maar hoeveel ohm moet dit zijn? Het gaat om een variac die maximaal 8 ampere kan leveren.

Hugo Welther

Moderator

Op 10 februari 2019 22:29:48 schreef #jeffrey#:
Ik heb nog niet echt tijd gehad om de variac in te bouwen. Maar heb wel gelezen dat een variac de stoppen er kan laten doorgaan bij het inschakelen.

Nu las ik dat ik een inrush current limiter thermistor nodig heb. Maar hoeveel ohm moet dit zijn? Het gaat om een variac die maximaal 8 ampere kan leveren.

Ik had het zelfde probleem met mijn 1,5kW variac en gebruik deze:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.