video met harde schijf blijft hangen in zelf check

hallo
ik heb een video panasonic met harde schijf type dmre85heg
de klacht is dat hij zelf check blijft geven
ik heb deze klacht jaren geleden bij deze video gerep door in de voeding ic strg6353 te vernieuwen
deze keer weer gedaan zonder resultaat
mijn vragen zijn: wie weet een oplossing en is er een mogelijkheid om de films van de schijf is halen zonder video
ik heb het laten proberen met een windo comp maar die ziet niets en panasonic zegt dat data gescrabeld is
3e vraag ik ben er niet meer zeker van hoe de dipswits op harde schijf moet staan,is dat op master?
4e vraag kan de klacht komen doordat harde schijf stuk is?
hopelijk heeft iemand ervaring
alvast bedankt

Het kan komen door een defecte schijf, vaak hoor je dan de schijf tikkende geluiden maken.

In windows zul je de schijf misschien zien, maar je hebt er geen toegang toe. Als je de schijf helemaal niet ziet, en ook niet in de bios, verdenk ik de schijf.

Dan is er één remedie en dat is dezelfde schijf vinden op marktplaats, en de print proberen over te zetten, soms werkt dat.

Anders even op REW wachten... die weet er meer van ;)

heb al diverse modellen met defecte hdd gehad, doorgaans een andere hdd erin zetten en in t service menu formatteren en klaar. dat die hdd dan 2x zo groot is maakte niet uit, ofwel ging het apparaat niet verder als de originele grootte ofwel ging het ding tot het formaat van de nieuwe disk. een disk die te traag is werkt niet, als de hdd niet door de test komt moet je een andere zoeken. doorgaans werkt een budget disk uit de oude doos dus niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de hdd tikt niet en je hoort hem draaien
ik heb er een hdd van win ingezet maar klacht blijft en kan dus niet formateren

dan heb je wel kans op gare elco's in een voedingspanning op het bord. probeer eens om de elco's te verwarmen met een fohn, start ie dan wel door is het dat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb er een goede hdd van pioneer ingezet die geeft zelfde klacht
pionier kan panasonic schijf niet lezen
elcos warm maken gaat niet (de voeding zit onder de harde schijf

Op 30 januari 2019 22:58:47 schreef maus0611:
In windows zul je de schijf misschien zien, maar je hebt er geen toegang toe. Als je de schijf helemaal niet ziet, en ook niet in de bios, verdenk ik de schijf.

Beste tip is dit soort schijven aan een PC met Linux hangen. Linux boeit het allemaal niet en slikt zo'n beetje alles wel. Bestanden van m'n Humax decoder kan ik zo ook op m'n Windows-machine bekijken, door de schijf eerst aan m'n Linux machine te hangen en de bestanden te kopiëren naar een USB-stick of zo. Iets omslachtig, maar prettig als je dingen wil bewaren/knippen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik ken en heb dit Panasonic apparaat niet.Kan er dus ook niet zoveel over zeggen.
Is de nieuwe Pioneer hdd wel of niet geformatteerd in Windows ?

En als wat ? FAT - Fat32 - NTFS ? Maakt dat iets uit voor dit Panasonic apparaat ?

Sommige oude Bios-en zien een hdd soms liever als Smart disk.Of met een LNB (Large Numerical Block)indeling als ik mij niet vergis.
Maakte in Win98 nog wel iets uit.

Kan de Panasonic zoiets instellen of heeft die geen Bios ?

Ik ben met deze dingen ook pas begonnen,ik leer bij,wat is Linux.

Arco

Special Member

Dit soort disks heeft vaak het JFS filesystem... (Journaled)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

wat is Linux

Tsja, hoe elementair moet daarop geantwoord worden?

Linux is een operating system, m.a.w. uit dezelfde lade als en dus een alternatief voor CP/M, Windows, iOS, OS/390, BSD, Solaris, en noem maar op.

Als men een PC opzet kan men dus kiezen voor Linux als primaire operating system, net zoals men voor Windows of voor BSD zou kunnen kiezen. Daarna kan men dan desgewenst virtuele machines toevoegen met al die andere OS'en (maar dat leidt misschien al wat te ver?)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 31 januari 2019 15:49:08 schreef Zeker_win:
Ik ken en heb dit Panasonic apparaat niet.Kan er dus ook niet zoveel over zeggen.
Is de nieuwe Pioneer hdd wel of niet geformatteerd in Windows ?

Pioneer maakt geen HDD's. Met Pioneer bedoelt de TS een apparaat van Pioneer waar de betreffende HDD uit afkomstig is.

Op 31 januari 2019 15:49:08 schreef Zeker_win:
Kan de Panasonic zoiets instellen of heeft die geen Bios ?

Als je het topic (en specifiek de start post) goed had gelezen, dan had je kunnen weten dat het om het Harddisk Videorecorder gaat. Die dingen hebben nooit een BIOS. Het zijn geen PC's!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@MNM(tm),

Daarom heb ik ook gezegd : "dat ik het apparaat niet ken en er ook niet zoveel over kan zeggen."

Of de Panasonic geen bios heeft , ik durf het niet zonder meer te
bevestigen.
De hdd moet herkend worden (door het systeem) en ook benaderd kunnen worden.

Leg eens uit hoe dat in zijn werk gaat ... (in de Panasonic)

Arco

Special Member

Hangt een beetje van de gebruikte firmware af. In oudere HDD recorders is dat vaak dedicated firmware (geen bios).
De firmware zoekt bij opstarten naar een HDD en gebruikt die indien in orde.

Bij nieuwere recorders is het meestal een shell die op iets linux-achtigs draaien. Daar verzorgt linux de communicatie en detectie van de HDD's
Apparaten met Windows als OS zie je eigenlijk niet (op Media PC na). Dit vooral omdat er licentiekosten voor Windows betaald moesten worden, voor Linux niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Let ook even op dat je bij bepaalde filesystems het hele bestandssysteem en de opnames om zeep kunt helpen door hem simpelweg aan een windows machine te hangen. En dan hoef je er nog niet eens zelf bewust naar te lezen of schrijven.

@Arco ,

Bedankt voor de uitleg.Toegegeven om de term Bios te gebruiken voor een hdd recorder is misschien een beetje teveel van het goede.
Er hangt tenslotte geen keyboard en muis aan de recorder.

Toch verschilt de werking , in vergelijking met een PC niet zo erg veel.De dedicated firmware (zoals jij die noemt) moet ook de hdd herkennen en dan beschikbaar maken voor gebruik.

Met dedicated firmware bedoel je waarschijnlijk , dat sommige bedrijven , speciale code toevoegen aan hun product of software.Ik weet dat sommige fabrikanten , een speciale partitie en code , op hun hard disc zetten.Hiermee wordt voorkomen dat gebruikers , een willekeurige HDD , in hun apparaat kunnen plaatsen.

Kan te maken hebben met de snelheid waarmee de schijf moet worden gelezen , draaien en ook met de schrijf snelheid.Deze HDD kan je dus ook alleen bij deze fabrikant kopen of laten plaatsen.

Vroeger , ja , met een ander Windows OS , kon het weleens helpen , om de Bios te resetten , wanneer mijn harde schijf niet meer werd herkend.Bios resetten doe je door de knoopcel batterij te verwijderen.Of door 2 punten op het moederbord te kortsluiten.

Ook als je het password was vergeten kon dit helpen.Tegenwoordig zijn de bios chips anders van opzet (vooral bij laptops).
Daar heb je soms meer dan 1 bios chip.

Ik heb zelf nog niets met Linux gedaan.Moet niet zo erg ingewikkeld zijn , vergeleken met Windows , als ik sommige mensen moet geloven.Maar misschien komt dat nog een keer.

@TS --

Ik weet niet of er een oplaadbare batterij op de print zit.Moet haast wel , om de datum en tijd vast te houden.Zo ja , kan je proberen om de batterij eruit te solderen (geen kortsluiting maken).

En dan kijken of je de harde schijf (weer) kan benaderen.Verder is het van belang , of de firmware is veranderd sinds de vorige reparatie.Indien in de tussentijd de firmware is ge-update , is de kans groot dat deze laatste reparatie , niet meer wil helpen.

Het kan ook zijn dat de schijf nu echt defect is geraakt.
Zoals een andere poster opmerkte , het zomaar , overal aan hangen van de schijf kan risico's met zich meebrengen.

Graag horen we hoe eea is verlopen

Op 31 januari 2019 17:17:58 schreef JimA:
Ik ben met deze dingen ook pas begonnen,ik leer bij,wat is Linux.

Linux is een Open Source besturingssysteem voor computers. Het is gebaseerd op Unix en bestaat al erg lang.

Het wordt onder andere gebruikt door NASA, Google, Audi, Mercadona supermarkten (Spanje) en Pearl opticiens (Nederland). En uiteraard door bijna iedereen die graag wat meer met computers doet dan op een muis klikken.

Ook Android en MacOS zijn gebaseerd op, of een afgeleide van Linux.

Linux is vrije software die gratis is te downloaden en te gebruiken. Samen met meer dan 40.000 vrij te gebruiken softwarepakketten kan je er alles mee wat een "normale" en "minder normale" gebruiker zou willen met een computer.

Er is vooral ook erg veel wetenschappelijke software voor ontwikkeld, want ook op universiteiten is het een geliefd besturingssysteem.
Ook de belangrijkste Supercomputers op deze wereld draaien Linux.

Als je het eens wilt proberen: begin met Ubuntu Linux of Linux Mint. Beide gebaseerd op Debian Linux, hoewel Mint eigenlijk weer is afgeleid van Ubuntu.

Vervangen DOOR.
maartenbakker

Golden Member

Nouja, hoewel het voor een leek een beetje een indruk geeft van wat Linux is, is bovenstaande wel wat kort door de bocht en op punten gewoon onjuist!

Zowel Windows als MacOS hebben tegenwoordig wortels in Unix, net als Linux wortels heeft in Unix. Maar MacOS is absoluut géén afgeleide van Linux maar een parallele ontwikkeling. En Windows is een verhaal apart, die doen veel dingen precies anders zodat je daar ook niets aan kennis van Unix hebt (hoewel ze tegenwoordig wel wat tools beschikbaar stellen).

Nou is Linux eigenlijk ook alleen maar de naam van een component (de kernel) die in honderden verschillende operating systems gebruikt wordt. Die verschillende operating systems noemen we "Linux Distributies" omdat ze allemaal op de Linux kernel draaien.

Bekende distributies zijn al genoemd: Ubuntu, Debian en Mint.

Het verschilt per distributie wat je precies voor je neus krijgt. De meeste handhaven de unix look en feel onder de kap (de command prompt is sh-achtig, de beschikbare tools en commando's en interne structuren houden zich aan de posix normen). In verdere presentatie naar de gebruiker kun je grote variatie hebben.

Overigens zijn tools en andere software in Linuxdistributies, vaak gebaseerd op het GNU project met bijbehorende vrije licenties (open source). Veel distributies gebruiken een mix van vrije en andere licenties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het wordt onder andere gebruikt door NASA, Google, Audi, Mercadona supermarkten (Spanje) en Pearl opticiens (Nederland).

Dat lijstje is belachelijk beperkt. Beter stelt men dat eenieder die min of meer professioneel bezig is met informatica op serverniveau wel ergens een Linux in bedrijf heeft, en sommigen zelfs meer Linux dan wat anders. Ik noem maar, uit eigen professionele ervaring: de meeste Europese instellingen ( Raad, Parlement, Commissie, Gerechtshof, ...) vrijwel alle grootbanken, vrijwel alle nationale en regionale overheidsdiensten in Europa, alle mij bekende bedrijven van openbaar vervoer, &c., &c. Weliswaar wordt in die professionele omgevingen de voorkeur gegeven aan andere distributies, vooral RedHat/Fedora maar ook wel Suse, in sommige landen.

MacOS is absoluut géén afgeleide van Linux maar een parallele ontwikkeling.

Dat is niet verkeerd, maar waarom niet het hele verhaal verteld? MacOS is afgeleid van BSD en dat was een voorloper van Linux, met veruit gelijkaardige filosofie.

En NEE, Windows heeft niet echt wortels in Unix, Windows is begonnen als MS-DOS met een grafische schil erbovenop. MS-DOS had wel enkele ideetjes overgenomen van Unix, vooral het concept van subdirs, maar was toch vooral een CP/M met een moderner jasje aan.

net als Linux wortels heeft in Unix

Dat gaat mij dan weer niet ver genoeg: Linux IS Unix, alleen mag het zo niet heten omdat de term Unix "beschermd" is, trademark of copyright of wat ook. Daarom ook dat men geen Unix meer kan kopen of downloaden, de naam is doodgemaakt, al dan niet welbewust. Enkel BSD, Solaris, AIX, IRIX (?), HP-UX zijn vandaag nog beschikbaar. Plus natuurlijk de eindeloze lijst van Linuxdistributies. Lang leve meneer Torvalds!!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Het ligt er ook aan welke toepassing. Voor embedded is linux gebruik heel hoog, bij desktop pc's verwaarloosbaar (2%)
Zie: https://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?options=…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ongeveer 10%. Alleen bij internetservers is het percentage uiteraard hoog...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 1 februari 2019 12:47:05 schreef big_fat_mama:
[...]

En NEE, Windows heeft niet echt wortels in Unix, Windows is begonnen als MS-DOS met een grafische schil erbovenop. MS-DOS had wel enkele ideetjes overgenomen van Unix, vooral het concept van subdirs, maar was toch vooral een CP/M met een moderner jasje aan.

Dan heb je het over een oude versie van Windows. Als je Mac OSX (afgeleide van NextStep en inderdaad met BSD kernel) als referentie neemt om te zeggen dat Apple Unixachtig is, dan moet je bij Windows uitgaan van Windows NT, dat volledig losstaat van DOS en alleen oppervlakkig wat gelijkenissen vertoont met DOS. De op DOS gebaseerde Windows-lijn is na Windos ME beëindigd. Ik denk dat je prima een betoog kunt voeren waarom ook de huidige Windows NT lijn niets met Unix te maken heeft, maar de argumenten die je daarvoor aanhaalt zijn daarvoor niet geschikt.

Verder lijkt met het volkomen gerechtvaardigd om het over Unixachtigen te hebben en niet over Unices, los van dat het een trademark is. Hoe definieer je een Unix trouwens? Posix compliant? Om dat soort geneuzel te omzeilen is het makkelijker om te spreken van Unixachtigen, OS'sen die ergens in hun oorsprong of opzet terug te voeren zijn op Unix.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

het ging toch over een harde schijf ?
niet over het ontstaan van een OS.! ( we dwalen altijd snel af offtopic hier )

je windows comp ziet de schijf wel als je in disk manager kijkt ?
( krijg je een melding om te initialiseren, dit niet doen ! )

je ziet misschien geen partities of kunt deze niet lezen ( zie discussie hierboven ).
als er geen errors zijn en je ziet de schijf daar gewoon, kun je proberen de video files eraf te halen met https://www.diskinternals.com/linux-reader/
bij hedendaagse digitale ontvangers zijn de bestanden versleuteld, maar het een wat oudere hdd recorder wellicht niet.
is dat wel zo, dan houdt het op, anders heb je zo de ruwe video files.
dat zou dan ongeveer een antwoord moeten zijn op de vragen 1 en 2.

als je het hebt over master/slave, zal dit een IDE schijf betreffen.
daar is ook nog de mogelijkheid CS ( cable select ).
ik verwacht die of als master.

en ja, schijf kan ook stuk zijn, die is te testen, bij voorkeur met het programma van de schijffabrikant, voor seagate is dat seatools, voor WD... etc..
of pak een algemeen testprogramma als hddscan http://hddscan.com/

In no Sense, Nonsense

Op 1 februari 2019 12:15:25 schreef maartenbakker:
Nouja, hoewel het voor een leek een beetje een indruk geeft van wat Linux is,

En dat was precies mijn bedoeling.

is bovenstaande wel wat kort door de bocht en op punten gewoon onjuist!

En dat is niet waar.

Vervangen DOOR.