Vraag magnetron-oven

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik zit hier te prutsen aan een magnetron oven.
De klacht is dat het gerecht aan de voorkant veel sneller gaar is dan aan de achterkant. Nu zitten er links en rechts ventilatoren met verwarmingselement. Als daar 1 van aan slijtage onderhevig is, wat ik wel vermoed, dan zou je geen voor-achter-verschil maar een links-rechts-verschil verwachten. Kan iemand dat voor-achter verklaren? Heeft dat te maken met de draairichting van de ventilator?

Nog een vraag: ik zie rechts-voorin een sensor (metalen staafje) zitten die in de oven steekt. Wat registreert dit dingetje?

maartenbakker

Golden Member

Merk en type???????

Bij gebruik van de magnetronfunctie heb je niet te maken met verwarmingselementen en ventilatoren, dus je zal het over de heteluchtfunctie hebben? Dan vind ik het een beetje vreemd verhaal, want de symptomen klinken meer alsof het plateau of de golfverspreider niet draait of de magnetron zijn vermogen niet haalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Sorry, het gaat niet om de magnetron, maar om de heteluchtoven.
Een draaiplateau zit er niet in.

Merk/type lijkt niet relevant maar 't is een Atag MX4011AUU.

deze toestellen hebben vaker last van 1 fan die slecht loopt, het element wordt dan te heet en de bol verbrand aan 1 zijde. doorgaans wel te horen, de motor maakt extra keet tijdens opwarmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Valt die fan fatsoenlijk te reviseren of maar meteen een nieuwe erin schroeven Testman?

maartenbakker

Golden Member

Op 11 januari 2019 19:43:45 schreef M-i-c-h-e-l:
Merk/type lijkt niet relevant maar 't is een Atag MX4011AUU.

Merk en type zijn ALTIJD relevant bij een vraag over een specifiek apparaat. Je ziet nu dat testman het mankement ook onmiddelijk herkent als iets dat bij dit merk vaker voorkomt, vandaar dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Je hebt helemaal gelijk Maarten.
Ik zal mijn leven hierin beteren :)

ik heb mezelf (en misschien nog belangrijker, diegene die hier vaak kookt) de gewoonte aangeleerd om na magnetron gebruik, of oven als er iets in heeft gestaan dat vocht kan afstaan, de deur een tijdje open te laten staan zodat het vocht niet gaat neerslaan en voor problemen gaat zorgen.
Ik verwacht dat het grootse deel door natuurlijke convectie wel uit het toestel verdwijnt. Ik zag namelijk op een keer een hoop condens aan de binnenkant zitten.
Niet zozeer een oplossing van een probleem, maar mogelijk wel het voorkomen / uitstellen daarvan.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 11 januari 2019 22:35:11 (26%)

zit sinds 2009 in de PV.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik kwam hier
een soortgelijk probleem tegen. De lagers zijn toen vervangen en dat heeft het probleem opgelost. Dat zal ik ook eerst gaan doen.

Testman, jij noemde daar de prijs van 175 euro voor zo'n hele unit, ik kwam 'm tegen voor 85 euro bij polparts. Scheelt dus de helft.

Kan iemand nog de vraag beantwoorden wat de sensor rechts voorin meet?
Is dat een thermokoppeltje?

Andre, ja dat vocht kan zeker een probleem zijn.
Ik heb de ventilatorunits allebei gedemonteerd, en bij de linker zie je aardig wat roestvorming. Dus het deurtje openzetten kan zeker geen kwaad als je klaar bent.

Dit specifiek model kan nooit perfect even bakken op HL ,enkel op conventioneel (boven onder warmte). Je mag nog iedere ventilator verv in dat toestel, spijtig... Tja probeer een onder/boven warmte

*edit tenzij de linkse ventilator vanbinnen niet draait en vastgelopen is, dan werkt hij helemaal slecht

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Om het topic nog even af te ronden:

Ik heb gekozen om de lagers vd unit te vervangen.
De oven doet het perfect.
Het metalen dingetje is trouwens een temperatuurvoeler.